Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

15. Svědomitost

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Tersa - 02.05. 2011 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa

Gramatická kontrola: Kometa

 

"Jsem si jistý, že ten čas někde najdu."

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.


"Frigideiro!"

Harry strčil prst do sklenice vody na své lavici. Měla by být chladná. Ale vlažná byla a vlažná zůstala. Znovu.

Harry si připadal velmi, velmi podvedeně.

Okolo Verresovské domácnosti se povalovaly stovky fantasy knížek. Harry z nich přečetl pěkných pár. A začínalo to vypadat, že má záhadnou temnou stránku. Takže, po tom co při několika prvních pokusech voda odmítla spolupracovat, Harry se rozhlédl po učebně formulí, aby se ujistil, že ho nikdo nesleduje, zhluboka se nadechl, soustředil se a rozzuřil se. Myslel na to, jak zmijozelští šikanovali Nevilla, a na tu hru, při které vám vyrazili knihy z rukou pokaždé, když jste je zkusili znovu sebrat. Myslel na to, co Draco Malfoy řekl o tom desetiletém Láskorádovic děvčeti a o tom, jak starostolec ve skutečnosti fungoval...

A vztek se mu vplazil do krve, pozvedl hůlku rukou, která se třásla nenávistí a chladným hlasem řekl "Frigideiro!" a naprosto nic se nestalo.

Harry byl oklamán. Chtěl někomu napsat a požadovat vrácení peněz za svou temnou stránku, která očividně musela mít nějakou neodolatelnou magickou sílu, ale ukázala se být defektní.

"Frigideiro!" řekla znovu Hermiona z vedlejší lavice. Z její vody se stal pevný led a na krajích sklenice se tvořily bílé krystalky. Zdálo se, že Hermiona je naprosto soustředěná na svou práci a ani v nejmenším na to, že na ni celý zbytek třídy hledí s nenávistí v očích, což od ní bylo buď (a) nebezpečně nedbalé (b) perfektním hereckým výkonem hraničícím s čistým uměním.

"Ach, velmi dobře, slečno Grangerová!" zapištěl Filius Kratiknot, jejich profesor formulí a hlava havraspárské koleje, maličký mužíček, na kterém ani v nejmenším nebylo vidět, že v minulosti býval duelovým šampioném. "Výtečné! Ohromující!"

Harry očekával, že bude, přinejhorším, druhý po Hermioně. Samozřejmě by byl radši, kdyby ona musela dotahovat na něho, ale přijmul by to i opačně.

Pokud šlo o pondělí, Harry mířil na pozici nejhoršího ve třídě, o kterou družně soutěžil se všemi ostatními mudlorozenými studenty, až na Hermionu. Ta byla úplně samotinká bez soupeřů až na vrcholu, chudinka.

Profesor Kratiknot stál u lavice jiné mudlorozené studentky a tiše opravoval způsob, jakým držela hůlku.

Harry pohlédl na Hermionu. Ztěžka polkl. Byla to její očividná úloha v tomhle uspořádání věcí... "Hermiono?" řekl Harry napjatě. "Netušíš, co bych mohl dělat špatně?"

Hermioniny oči se rozzářily příšerným světlem nápomocnosti a něco v koutě Harryho mysli zaskučelo v zoufalém ponížení.

O pět minut později byla Harryho voda o poznání chladnější než pokojová teplota a Hermiona mu dala několik verbálních poplácáních po zádech a řekla mu, aby to příště vyslovoval pečlivěji a odešla, aby pomohla někomu dalšímu.

Profesor Kratiknot jí dal bod pro Havraspár za to, že mu pomohla.

Harry sevřel zuby tak bolestivě, až ho rozbolela čelist a to jeho výslovnosti nikterak nepomohlo.

Je mi jedno, jestli je to nefér soutěžení. Přesně vím, co budu dělat s dvěma hodinami, které mám denně navíc. Budu sedět ve svém kufru a studovat, dokud se Hermioně nevyrovnám.




"Přeměňování patří k nejsložitější a nejnebezpečnější magii, kterou se v Bradavicích budete učit," řekla profesorka McGonagallová. Na tváři přísné staré čarodějky nebyla nejmenší stopa po úsměvu. "Každý, kdo si v mé třídě bude zahrávat, odejde a už se nevrátí. Byli jste varováni."

Její hůlku se snesla dolů a poklepala na katedru, která se hladce přeměnila v prase. Několik mudlorozených studentů vyjeklo. Prase se rozhlédlo kolem a zachrochtalo, zdálo se zmatené. Pak se z něho znovu stal stůl.

McGonagallová se rozhlédla po třídě. Její oči se zastavily na jedné osobě.

"Pane Pottere," řekla profesorka McGonagallová. "Vy jste své učebnice dostal teprve před několika dny. Začal jste už číst svou učebnici přeměňování?"

"Ne, omlouvám se, paní profesorko," řekl Harry.

"Nemusíte se omlouvat, pane Pottere. Pokud by bylo vyžadováno čtení napřed, byl byste o tom vyrozuměn." Profesorčiny prsty zabubnovaly o katedru. "Pane Pottere, chtěl byste si tipnout, zda je tohle katedra, která byla krátce přeměněna na prase, nebo to už od začátku bylo prase a já jen na chvíli přeměnění sejmula? Pokud byste četl první kapitolu své učebnice, věděl byste to."

Harry lehce svraštil obočí. "Hádal bych, že by bylo jednodušší začít s prasetem, vzhledem k tomu, že kdyby to byla katedra, nemusela by vědět, jak stát na nohou."

Profesorka McGonagallová zavrtěla hlavou. "Není to vaše chyba, pane Pottere, ale správná odpověď je, že při výuce přeměňování tipovat nechceme. Špatné odpovědi budou ohodnoceny s mimořádnou přísností, vynechané odpovědi s velkou shovívavostí. Musíte se naučit, co nevíte. Pokud vám položím nějakou otázku, bez ohledu na to, jak základní nebo očividnou, a vy odpovíte ,Nejsem si jistý' nebudu vám to mít za zlé a každý, kdo se zasměje ztratí školní body. Mohl byste mi říct, proč tohle pravidlo existuje, pane Pottere?"

Protože jediný omyl při přeměňování může být neuvěřitelně nebezpečný. "Ne."

"Správně. Přeměňování je nebezpečnější než přemísťování, které je vyučováno až v šestém ročníku. Naneštěstí, přeměňování se musí učit a procvičovat v mladém věku, aby se maximalizovaly vaše možnosti v dospělosti. Takže se jedná o nebezpečný předmět a vy byste se měli bát, abyste neudělali žádné chyby, protože žádný z mých studentů dosud nebyl trvale zraněn a já bych byla mimořádně nerada, pokud by tohle měla být první třída, která mi pokazí můj rekord."

Několik studentů polklo.

Profesorka McGonagallová se postavila a přešla ke zdi za svou katedrou, na které byla tabule s fixami a mazátkem. "Existuje spoustu důvodů, proč je přeměňování nebezpečné, ale jeden z nich zvlášť vyčnívá." Vzala jeden z fixů a napsala jasně rudá písmena, která pak modře podtrhla:

PŘEMĚNĚNÍ NENÍ TRVALÉ!

"Přeměnění není trvalé!" řekla McGonagallová. "Přeměnění není trvalé! Přeměnění není trvalé! Pane Pottere, představte si, že by student přeměnil kus dřeva na sklenici vody a vy jste ji vypil. Co si myslíte, že by se vám mohlo stát, až by přeměnění pominulo?" Následovala pauza. "Omlouvám se, pane Pottere, na to jsem se vás neměla ptát, zapomněla jsem, že jste obdařen neobvykle pesimistickou představivostí-"

"Jsem v pořádku," řekl Harry a ztěžka polkl. "Takže první odpovědí by bylo, že nevím," McGonagallová přikývla, "ale představuji si, že by to mohlo být... dřevo v mém žaludku a v mém krevním oběhu, a pokud se něco z té vody dostalo do tkání mého těla – byla by to dužina dřeva nebo tvrdé dřevo nebo..." Harryho chápání magie ho zradilo. Nedokázal pochopit, jak by se vůbec dřevo mohlo zkreslit do vody, takže netušil, co by se stalo, až by se molekuly vody rozprostřely ve svých normálních termálních pohybech a magie by zmizela a struktura by se obnovila.

Profesorčina tvář byla upjatá. "Jak pan Potter správně odvodil, udělalo by se vám neuvěřitelně špatně a bylo by třeba neodkladné lékařské pomoci. Prosím otočte ve svých učebnicích na pátou stranu."

Dokonce i bez jakéhokoli zvuku doprovázejícího pohyblivý obrázek, jste poznali, že ta žena s příšerně zbarveným obličejem křičí.

"Ten zločinec, který přeměnil zlato ve víno a dal ho této ženě k pití, ,jako splátku dluhu' jak to položil, byl odsouzen na deset let do Azkabanu. Prosím otočte na stranu 6. To je mozkomor. Mozkomoři jsou azkabanští dozorci. Vysávají z vás vaši magii, váš život a každou šťastnou myšlenku, kterou byste mohli mít. Na obrázku na straně 7 je onen zločinec o deset let později, při svém propuštění. Řeknete si, že je mrtvý – ano, pane Pottere?"

"Paní profesorko," řekl Harry, "pokud už se stane to nejhorší, jako v takovémto případě, existuje nějaký způsob, jak to přeměnění udržet?"

"Ne," řekla profesorka McGonagallová přímo. "Udržování přeměnění představuje stálé odsávání vaší magie, jeho velikost se pak určuje podle velikosti cílové formy. A potřeboval byste nový kontakt s cílem každých několik hodin, což je, v takovémto případě, nemožné. Takovéto pohromy jsou nenapravitelné!"

Profesorka McGonagallová se předklonila. Její tvář byla velmi tvrdá. "Naprosto nikdy, za žádných okolností, nepřeměníte nic na tekutinu nebo plyn. Žádná tekutina, žádný plyn. Nic podobného vodě, nic podobného vzduchu. I pokud to není určeno k pití. Tekutiny se odpařují, maličké kousky se dostávají do vzduchu. Nepřeměníte něco, co by bylo určeno ke spálení. Vytvoří to kouř, který by někdo mohl vdechnout! Nikdy nepřemíníte nic, co by se jakkoli mohlo dostat do něčího těla. Žádné jídlo. Nic, co vypadá jako jídlo. Ani kdyby to byl jen malý žertík, při kterém byste jim o tom blátovém koláči chtěli říct, ještě než ho skutečně snědí. Nikdy to neuděláte. Nikdy. Uvnitř téhle učebny nebo kdekoli jinde. Rozumí tomu každý jeden student?"

"Ano," řekli Harry, Hermiona a pár dalších. Zbytek, zdá se, ztratil řeč.

"Rozumí tomu naprosto každý student?"

"Ano," řekli, zamumlali, nebo zašeptali.

"Pokud porušíte některé z těchto pravidel, po zbytek vašeho pobytu v Bradavicích už přeměňování studovat nebudete. Opakujte po mě. Nikdy nic nepřeměním v tekutinu nebo plyn."

"Nikdy nic nepřeměním v tekutinu nebo plyn," řekli studenti v neuspořádaném sboru.

"Znovu! Hlasitěji! Nikdy nic nepřeměním v tekutinu nebo plyn."

"Nikdy nic nepřeměním v tekutinu nebo plyn."

"Nikdy nepřeměním nic, co vypadá jako jídlo, nebo by se nějak jinak mohlo dostat do lidského těla."

"Nikdy nepřeměním nic, co má být spáleno, protože by někdo mohl vdechnout kouř."

"Nikdy nepřeměním nic, co vypadá jako peníze, včetně těch mudlovských," řekla profesorka Mcgonagallová. "Skřeti mají své způsoby, jak zjistit, kdo to udělal. Dle zákona je skřetí rasa v permanentním stavu války se všemi magickými penězokazci. Nepošlou bystrozory. Pošlou armádu."

"Nikdy nepřeměním nic, co vypadá jako peníze," ozvali se jednohlasně studenti.

"A nade vše ostatní," řekla profesorka McGonagallová, "nepřeměníte žádnou živou bytost, obzvlášť ne sebe. Udělalo by vám to velmi zle, možná by vás to i zabilo, podle toho, jak jste se přeměnili a jak dlouho jste změnu udržovali." Profesorka McGonagallová se odmlčela. "Pan Potter má právě v otázce zvednutou ruku, protože viděl zvěromágskou přeměnu – přeměnu člověka v kočku a zpět, abych byla přesná. Ale zvěromágská přeměna není volným přeměňováním."

Profesorka McGonagallová z kapsy vyndala malý kousek dřeva. Klepla hůlkou a stala se z něho skleněná koule. Pak řekla "Crysteferrium!" a ze skleněné koule se stala ocelová koule. Naposledy na ni poklepala hůlkou a z ocelové koule se znovu stal kousek dřeva. "Crysteferrium přeměňuje předmět z pevného skla do podobně tvarovaného předmětu z pevné oceli. Nedokáže to naopak a stejně tak nedokáže přeměnit stůl v prase. Nejobecnější forma přeměňování – volné přeměňování, které se tu budete učit – je schopné přeměnit jakýkoli objekt v cokoli, alespoň pokud se bavíme o fyzické podobě. Z toho důvodu musí být volné přeměňování prováděno bezhlasně. Používání formulí by vyžadovalo odlišná slova pro každé odlišné přeměnění."

Profesorka McGonagallová se na studenty ostře podívala. "Někteří učitelé začínají s přeměňovacími kouzly a k volnému přeměňování se dostanou později. Ano, to by na začátku bylo o mnoho jednodušší. Ale mohlo by to na vás zanechat neblahý vtisk, který by poškodil vaše pozdější schopnosti. Zde se budete učit volné přeměňování od samotného začátku. To vyžaduje, abyste kouzla sesílali bezhlasně, tak, že budete upnutě myslet na tvar předmětu, tvar cílového předmětu a samo přeměnění."

"A abych panu Potterovi odpověděla na otázku," pokračovala profesorka McGonagallová, "je to volné přeměňování, které nikdy nesmíte provést na jiné živé bytosti. Existují kouzla a lektvary, která dokážou bezpečně, vratně a omezeně přeměňovat živé bytosti. Například zvěromág s chybějí končetinou nebude onu končetinu mít ani po přeměnění. Volné přeměňování není bezpečné. Vaše tělo se bude měnit, když bude přeměněné – dýchaní, například, vyústí ve stálou ztrátu tělesné hmoty do atmosféry. Když přeměnění vyprchá a vaše tělo se pokusí navrátit svou původní podobu, nepodaří se mu to. Pokud k sobě přiložíte hůlku a představíte si sebe se zlatými vlasy, vlasy vám potom vypadají. Pokud si sebe představíte jako někoho s čistčí pletí, zajístíte si dlouhý pobyt u Svatého Munga. Pokus se přeměníte do dospělého těla, zemřete jakmile přeměnění vyprchá.

To vysvětlovalo, proč viděl takové věci jako tlusté kluky, nebo dívky, které nepředstavovaly naprostý ideál krásy. Nebo staré lidi, když už jsme u toho. To by se nestávalo, pokud byste se prostě mohli každé ráno přeměnit. Harry zvedl ruku a snažil se očima vyhledat profesorku McGonagallovou.

"Ano, pane Pottere?"

"Je možné přeměnit žijící bytost do nehybného předmětu, řekněme mince – ne, omluvte mě, hrozně moc se omlouvám, řekněme ocelové koule?"

Profesorka McGonagallová zavrtěla hlavou. "Pane Pottere, i neživé předměty během času prodělávají malé vnitřní změny. Na vašem těle by nebyly žádné viditelné změny a během první minuty byste si nevšiml ničeho zvláštního. Ale během hodiny by se vám udělalo špatně a o den později byste zemřel."

"Ehm, omluvte mě, takže kdybych četl první kapitolu, hádal bych, že katedra byla původně katedrou a ne prasetem," řekl Harry, "ale jenom kdybych provedl další předpoklad, totiž že jste nechtěla zabít prase, což by mohlo vypadat velmi pravděpodobně, ale-"

"Vidím, že známkování vašich testů pro mě bude nekončícím zdrojem potěšení, pane Pottere. Ale pokud máte další otázky, mohla bych vás požádat, jestli byste s nimi počkal na konec hodiny?"

"Žádné další otázky, paní profesorko."

"Teď opakujte po mně," řekla profesorka McGonagallová. "Nikdy se nepokusím přeměnit jakoukoli živou bytost, obzvláště sebe, pokud k tomu nebudu specificky instruován/a za použití specializované formule nebo lektvaru."

"Pokud nebudu vědět, jestli je přeměnění bezpečné, nebudu se o něj pokoušet, dokud se nezeptám profesorky McGonagallové nebo profesora Kratiknota nebo profesora Snapea nebo ředitele Brumbála, kteří jsou v Bradavicích jedinými uznanými autoritami na přeměňování. Zeptat se jiného studenta nestačí, i kdyby řekl, že si pamatuje odpověď na tu samou otázku."

"I pokud by mi momentální profesor či profesorka obrany řekli, že přeměnění je bezpečné, dokonce i kdybych viděl dotyčného profesora ho zkusit a nezdálo by se, že se něco pokazilo, sám to nezkusím."

"Mám naprosté právo odmítnout jakékoli přeměnění, ohledně kterého se cítit sebeméně nejistě. Vzhledem k tomu, že ani ředitel Bradavic mi nemůže přikázat opak, rozhodně takový příkaz nepřijmu od profesora obrany, dokonce i kdyby dotyčný profesor vyhrožoval, že strhne vaší koleji sto bodů a vyloučí vás."

"Pokud poruším některé z těchto pravidel, nebudu v Bradavicích pokračovat ve studiu přeměňování."

"Tato pravidla budeme opakovat na začátku každého vyučování po celý první měsíc," řekla profesorka McGonagallová. "A teď, začnete se zápalkami jako počátečním předmětem a jehlami jako cílovým předmětem... hůlky pryč, děkuji vám, tím ,začnete' jsem myslela začnete si psát poznámky."

Půl hodiny před koncem hodiny profesorka McGonagallová rozdala zápalky.

Na konci hodiny před Hermionou ležela stříbřitě vypadající zápalka a před zbytkem třídy, mudlorozenými nebo ne, přesně to s čím začali.

Profesorka McGonagallová Hermionu odměnila dalším bodem pro Havraspár.


Potom co byla třída přeměňování rozpuštěna a Harry si ukládal knížky do váčku, přišla k jeho lavici Hermiona.

"Víš," řekla s nevinným výrazem. "Dneska jsem Havraspáru získala dva body."

"Ano," řekl Harry stručně.

"Ale nebylo to tak dobré, jako tvých sedm bodů," řekla. "Asi prostě nejsem tak inteligentní jako ty."

Harry právě dokrmil váček svým domácím úkolem a se zúženýma očima se obrátil k Hermioně. Úplně by na to zapomněl.

Zatřepetala na něj řasami. "Ale výuku máme každý den. Zajímalo by mě, jak dlouho ti zabere, než najdeš další mrzimory k záchraně? Dnes je pondělí. Takže, to ti dává čas do čtvrtka."

Bez mrknutí si zírali do očí.

Harry promluvil první. "Samozřejmě si uvědomuješ, že tohle znamená válku."

"Nevěděla jsem, že máme mír."

Všichni ostatní studenti je fascinovaně sledovali. Všichni ostatní studenti plus, bohužel, profesorka McGonagallová.

"Á, pane Poterre?" ozvala se profesorka McGonagallová z druhé strany místnosti, "Mám pro vás jisté dobré zprávy. Madame Pomfreyová schválila váš návrh na ochranu skel u jejích otoč-okének, a podle plánu by to mělo být hotovo do konce příštího týdne. Řekla bych, že to si zaslouží... řekněme deset bodů pro Havraspár."

Hermionina tvář se stáhla v šokovaném a zrazeném výrazu. Harry si představil, že na vlastní tváři musí mít podobný pohled.

"Profesorko..." zasyčel Harry.

"Ty body byly nepochybně zasloužené, pane Pottere. Nerozdávala bych školní body jen tak z rozmaru. Pro vás to mohla být jen jednoduchá záležitost se spatřením něčeho křehkého a navrhnutí způsobu, jak to ochránit, ale otoč-okénka jsou drahá a pan ředitel neměl radost, když se posledně jedno rozbilo." McGonagallová vypadala zamyšleně. "No tohle, zajímalo by mne, jestli už nějaký jiný student získal sedmnáct školních bodů během prvního školního dne. Budu si to muset vyhledat, ale mám podezření, že je to nový rekord. Možná bychom měli učinit oznámení u večeře?"

"PROFESORKO!" zaječel Harry. "Tohle je naše válka! Přestaňte se vměšovat!"

"Ne, dokud nedostanete čas do čtvrtka příštího týdne, pane Pottere. Pokud tedy, samozřejmě, neprojevíte nějaké špatné chování, například nezdvořile oslovíte profesora, a do té doby body neztratíte." Profesorka McGonagallová si položila prst na tvář a zatvářila se přemítavě. "Očekávám, že do pátku jste v mínusových číslech."

Harry prudce zavřel pusu. Poslal na McGonagallovou svůj nejlepší Smrtelný pohled, ale tu to očividně jen pobavilo.

"Ano, rozhodně oznámení u večeře," řekla profesorka McGonagallová zadumaně. "Ale abychom neurazili zmijozelské, oznámení by mělo být krátké. Jen množství vašich bodů a skutečnost, že jde o rekord... a pokud by k vám někdo přišel pro pomoc s domácím úkolem a byl zklamaný, že jste ještě ani nezačal číst své učebnice, vždycky je můžete odkázat ke slečně Grangerové."

"Profesorko!" zaječela Hermiona docela pisklavým hlasem.

Profesorka McGonagallová ji ignorovala. "Tedy, zajímalo by mě, jak dlouho potrvá, než slečna Grangerová udělá něco, co si zaslouží večerní oznámení? Těším se na to, ať už půjde o cokoli."

Harry s Hermionou se v nevyřčeném vzájemném souhlasu otočili a vyřítili se z učebny. Byli následováni vojem fascinovaných havraspárů.

"Um," řekl Harry. "Pořád platí to po večeři?"

"Samozřejmě," řekla Hermiona. "Nechtěla bych, abys zaostal s učením."

"Páni, to ti děkuju. A dovol mi jen říct, že s tím, jak skvělá už doopravdy jsi, jeden musí přemýšlet, jak si budeš vést, až získáš základní trénink v racionalitě."

"Je to vážně tak užitečné? Nezdálo se, že by ti to pomohlo s formulemi nebo s přeměňováním."

Následovala chvilka ticha.

"No, já jsem své učebnice dostal teprve před čtyřmi dny. Proto jsem těch sedmnáct školních bodů musel vydělat, aniž bych mávnul hůlkou."

"Před čtyřmi dny? Možná, že ty nedokážeš přečíst osm knih za čtyři dny, ale měl bys být schopný zvládnout alespoň jednu. Kolik dní ti to zabere tímhle tempem? Pěkně ovládáš matematiku, tak mi řekni, kolik je osmkrát čtyři děleno nulou?"

"Teď mám vyučování, to tebe nezdržovalo, ale víkendy jsou volné, takže... lim ypsilon směřující k nule plus čtyřikrát osm děleno ypsilon... 10:47 v neděli."

"Já jsem to zvládla během tří dnů."

"Dobrá, tak tedy 14:47 v sobotu. Jsem si jistý, že ten čas někde najdu."

A to byl večer a ráno prvního dne.

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: 15. Svědomitost Od: mami - 10.06. 2014
Akakolvek premena nie je trvala. Tak potom prečo si veci premenuju (nabytok, alebo kus papiera na zubní kefku...) nejak mi to nedbá zmysel. Aj keď při živych to chápem... Rivalita medzi Harrym a Hermionou je akademická, inak budú určite spolupracovať dobre.

Re: 15. Svědomitost Od: RedRaven - 04.02. 2014
No, McGonagalová tedy valí! :D Doufám že se z Harryho a Harmiony nestanou nepřátelé.. Hurá na další kapitolu :)

Re: 15. Svědomitost Od: GwenLoguir - 18.12. 2011
Veľmi vedecký phľad na premieňanie. Takže Aquamenti nie je pitná? Ja som McGonagalka asi nepochopila...sedím si na vedení?

Re: 15. Svědomitost Od: larkinh - 04.05. 2011
Chtěl ... požadovat vrácení peněz za svou temnou stránku, která ... ukázala se být defektní. Mě z těch hlášek jednou klepne DD

Re: 15. Svědomitost Od: zuzule - 03.05. 2011
Týjo, to ale byla hodina. 

Re: 15. Svědomitost Od: Zuzana - 03.05. 2011
„oči se rozzářily příšerným světlem nápomocnosti“ Hermionu som si živo predstavila a celkom chápem Harryho pocity "PROFESORKO!" zaječel Harry. "Tohle je naše válka! Přestaňte se vměšovat!" tak toto bola dokonalá hodina s Gonagalovou. Ako intrigánku ju mám celkom rada Strašne čakám na hodinu so Severusom. Ďakujem za super preklad

Re: 15. Svědomitost Od: teriisek - 03.05. 2011
Jsem zvědavá, co na tom Quirrellovi bude, že o něm všichni tak strašně básní... Minerva je prostě skvělá, ví, jak na ně... a Hermiona a Harry jako rivalové v učení, hmmm:) Super, díky moc za překlad! A hurá, dohnala jsem to:)
Re: 15. Svědomitost Od: teriisek - 03.05. 2011
A že já vždycky na něco zapomenu... ještě jsem chtěla říct, že mě fakt dostal ten popis přeměňování - miluju, když se autoři snaží přijít na kloub podstatě magických záležitostí, a tohle je skutečně kus skvěle odvedené práce. Jo a ještě mě fascinují detaily - třeba jak vyjmenovala jediné uznané autority v Bradavicích skrze přeměňování;)
Re: 15. Svědomitost Od: teriisek - 03.05. 2011Re: 15. Svědomitost Od: Tersa - 03.05. 2011
Zatím básním jenom já Ale, pravda, dělám to za deset Nemůžu za to, že je to moje absolutně oblíbená postava - hned vedle dalších deseti oblíbených postav, samozřejmě.  Autor prostě z Voldemorta udělal naprosto hodnotného soupeře: je o třetinu chytřejší než Harry, nesrovnatelně zkušenější, charisma z něj přímo sálá a je to neuvěřitelně manipulativní bastard. Nemluvě o tom, že každá věta, která opustí jeho ústa je perla, která musí být několikrát zkoumána a interpretována. Vidíš? Básnění za deset 032

Re: 15. Svědomitost Od: silvinka - 03.05. 2011
opět nádherná kapitola. Některé si musím číst dvakrát a stejně si připadám jak debil, ale jinak se moc bavím. Těším se zase na nějaké Harryho teorie a samozřejmě na Quirelmorta. 
Re: 15. Svědomitost Od: Tersa - 03.05. 2011
Já tuhle kapitolu považovala spíš za slabší a nezbytnou... (o to víc mě těší tolik skvělých komentářů ) Ale to bude asi tím, že jsem tak rozmazlená těma nadcházejícíma  

Re: 15. Svědomitost Od: adelina - 03.05. 2011
Další skvělá kapitola. U této povídky se opravdu bavím. McGonagallová  nemá chybu. Harry a Hermiona ve válce o největšího šprta:) Těším se na Draca, Quirelmorta:) i na "ředitele zmijozelu". Takže pokračování co nejdříve, pěkně prosím:) A děkuji za úžasný překlad.
Re: 15. Svědomitost Od: Tersa - 03.05. 2011
Á, jistě, Quirrell a Draco budou zítra Ředitel Zmijozelu pak až osmnáctou kapitolu (17. bude dělená, a i její poloviny jsou sakra dlouhé = Harryho čtvrtek, den, o kterém později odmítá uznat, že vůbec proběhl ). A je na co se těšit, šestnáctka je kouzelná

Re: 15. Svědomitost Od: Elza - 03.05. 2011
 A potřeboval byste nový kontakt s cílem každých několik hodin, což je, v takovémto případě, nemožné. Mno, řekla bych, že většina vpraveného materiálu by se musela nejdéle po několika dnech vyloučit, ne... Ale na druhou stranu, tělo by něco mohlo uložit pro sebe, tj. trvale zabudovat do organismu... i když u vína... alkohol se spálí a voda časem prostě udejde. To by byla smůla, kdyby se zrovna tahle použila k doplnění zásob krve, mízy, mozkomíšního moku... atd. no, raději nerozvádět. Ale nestačilo by prostě vypít dostatek vody (a vyvolat zvracení)?  *:D McGonagallová válí. Je prostě skvělá. Od začátku se snaží dát Harryho s Hermionou dohromady a ve své snaze neustává. A daří se jí! *:DDD
Re: 15. Svědomitost Od: Tersa - 03.05. 2011
Ha, podobnou strategii - chovejte se nesnesitelně, a oni se nakonec proti vám musí spojit - ovládám i Harry A dál bych to raději nerozváděla...

Re: 15. Svědomitost Od: marci - 03.05. 2011
Uch. vysvětlení rizik a podstaty přeměňování bylo skvělé. Vlastně mi to zodpovědělo na pár otázek, které mi vrtaly hlavou při četbě kánonu (pokud si vzpomínám). proč to takhle nenapsala Rowlingová? McGonagallová u mě získala za přístup k Harrymu spoustu bodů!!!  Už se těším na pokračování
Re: 15. Svědomitost Od: Tersa - 03.05. 2011
Mám podezření, že tahle hodina přeměňování by v příběhu pro děti nefungovala Autor vysvětluje, že pro děti psát nedokáže, čili tohle je Harry Potter pro dospělé  Hmm, vážně mě bude zajímat, co dáš za přístup k Harrymu Brumbálovi (pět a půl pračky whirpool? )

Re: 15. Svědomitost Od: gleti - 03.05. 2011
wow, zase jsem se příjemně pobyvila. tahle povídka je opravdu skvělá.

Re: 15. Svědomitost Od: denice - 02.05. 2011
Zase jsi mě dostala hned na začátku, kdy chtěl Harry vrátit peníze za svou defektní temnou stránku. McGonnagallová měla skvělé sólo, nikdy mi nedošlo, že přeměnění není trvalé. V mnoha povídkách se běžně mění zařízení bytů a podobně. Stejně tak se i v kánonu vyčarovávají věci jen tak ze vzduchu - že by to byl jiný princip? A zdá se, že Minerva chytila druhý dech, už ví, jak na Harryho, bylo kouzelné, jak si utahovala z něj i z Hermiony. Je jí jasné, že získala dva skvělé studenty a touto manipulací si to pěkně pojistila. Nádherné bylo varování před učitelem Obrany. Vážně se těším na Quirrelmorta. A Snapea! Vzhledem k tomu, že Harry není ubohý citově deprivovaný zakřiknutý sirotek, schopný snášet cokoli, jen aby se nemusel vrátit k děsným pěstounům, ale sebevědomý kluk, kterému byli najímáni nejlepší vyučující studenti (a chudí, takže hleděli vyhovět), myslím, že vývoj by mohl být zajímavý. Díky.
Re: 15. Svědomitost Od: Tersa - 02.05. 2011
Ano, Harry má velmi přesnou představu, jak by se tyhle věci měly odehrávat (ale kam se v tom hrabe na Brumbála...). Tohle byla opravdu zrada K přeměňování - ztrácím se v tom, pokaždé je to jinak Ani v kanonu tuším není jisté, kdy používají přeměňování, a kdy tak lehké formule, že je stačí předvést bezhlasně... No, když už nikde jinde, v téhle povídce musely padnout přesná pravidla - aby Harry dostal možnost chytře jich využívat... Quirrelmort se nám konečně objeví v další kapitole (s Dracem jako úžasným předčíslem ) a tvůj komentář mě jenom utvrdil v tom, že do středy ji musim stihnout připravit k zveřejnění... Konfrontace se Severusem jako zajímavá - hmm... to je také slovo, jakým to popsat Ale ano, výchozí podmínky jsi odhadla bezchybně... Neměla jsem ho v téhle povídce příliš ráda, ale na druhé čtení mi došlo, že jsem asi ředitele zmijozelské koleje tak trochu nedocenila Nicméně, i když tu bude, k hlavním postavám nepatří, takže jen doufám, že po příští kapitole (a po 20.) se všichni úspěšně přeorientují na Quirrelmorta
Re: 15. Svědomitost Od: agriel - 03.05. 2011
Ano v maloktorej poviedke je vyjasnene ake pravidla ma magia a tu to bolo s premenovanim vysvetlene hned hoci by to mohlo byt aj trosku lepsie ale autor sa dsot vyzna tak si to ustanovi podla svohjo akurat mi tam nesedi napriklad aquamenti, vycarovanie vody nielen na hasenie ohna ale aj na pitie, ciste teoreticky sa da tato "vada" logicky obyst tak ze ta voda nie je premenena zo vzduchu ale jednoducho ju stvoril-vycaroval svojou magiou a je trvala, ale v tom pripade by mal byt dostatocne silny kuselnik schopny stvorit..vycarovat aj ine pevne veci ktore by ostali..no o tom sa nerozprava...pripadne to moze byt dalsia anomalia vody  

Re: 15. Svědomitost Od: iway - 02.05. 2011
aspon, že něco je jak mělo.. hermiona je nejlepší v magii v ročníku .. a harryho to štve a to se mi moc líbí

Re: 15. Svědomitost Od: anonym - 02.05. 2011
tá profesorkina poznámka o Harryho budúcich písomkách bola zábavná.

Re: 15. Svědomitost Od: JSark - 02.05. 2011
Tabule s fixami a mazátkem na Rokforte? Páni, transfirguráciu teda táto poviedka poníma fakt grandiózne. A desivo. A bezpečnostné opatrenia proti neschopným profesorom obrany boli úžasné. Ehm, vojna? Oni sú vo vojne? Kedy do nej vstúpili? Ako to, že som si to nevšimla?
Re: 15. Svědomitost Od: Tersa - 02.05. 2011
Nechtěj vidět učebnu Obrany (a od Quirrelmorta to mimochodem vážně sedí, po tom, co--- no, o.k., NIC) Vojna je vždy, pokud není upřesněno jinak (mezi Harrym a jakýmkoli jiným zdatným studentem/profesorem)

Re: 15. Svědomitost Od: Airiny - 02.05. 2011
Moc děkuji. Hermiona a Harry budou válčit, kdo je větší šprt - úžasné.

Re: 15. Svědomitost Od: MagicLady - 02.05. 2011
"Samozřejmě si uvědomuješ, že tohle znamená válku." "Nevěděla jsem, že máme mír."   Konec nemá prostě chybu.   

Re: 15. Svědomitost Od: Jimmi - 02.05. 2011
Nádhera. Nespomínam si, že by bola Transfigurácia niekedy takto vysvetlená. Inak - to s Hermionou o vojne pred McG. len zahrali? Alebo ich dala dokopy až reakcia McGonagallovej. Ďakujem moc
Re: 15. Svědomitost Od: Tersa - 02.05. 2011
Autor si potřeboval vyjasnit půdu - co přesně pro postavy bude možné a co ne Jinak, tohle už je poslední z čistě úvodních kapitol - v příští už se nám pořádně představí Quirrelmort (oh, jak já se jen nemůžu dočkat ), od 19./20. už se povídka ubírá svou vlastní cestou Jinak Harry a Hermiona - jejich akademická rivalita je čistá a nefalšovaná Ale to jim nebrání, aby i nespolupracovali...

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce