Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

21. Racionalizace

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Tersa - 31.05. 2011 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa

Gramatická kontrola: Kometa

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

 

 

Hermiona Grangeorvá se bála, že se obrací ke Zlu.

Rozdíl mezi Dobrem a Zlem obvykle nebylo nijak těžké spatřit, nikdy nedovedla pochopit, proč by jiným lidem měl dělat takové potíže. V Bradavicích byli „Dobří“ profesor Kratiknot, profesorka McGonagallová a profesorka Prýtová. „Zlí“ byli profesor Snape, profesor Quirrell a Draco Malfoy. Harry Potter... byl jedním z těch mála neobvyklých případů, kdy jste to nemohli určit jen tak na první pohled. Stále ještě se snažila určit, kam patří.

Ale když přišlo na ni samotnou...

Hermiona si až příliš užívala drcení Harryho Pottera.

Vedle si lépe v každé jediné třídě. (Až na létání na košťatech, ale to bylo jako tělocvik, nepočítalo se to.) Skoro každý den dostávala skutečné školní body, ne za divné hrdinské věci, ale za chytré věci, jako za rychlé naučení kouzel, nebo pomáhání jiným studentům. Věděla, že tenhle druh školních bodů je lepší, a nejlepší na tom bylo, že Harry Potter to věděl také. Viděla mu to na očích pokaždé, když získala další skutečný školní bod.

Když jste byli Dobří, neměli jste si vyhrávání tolik vychutnávat.

Začalo to toho dne ve vlaku, i když chvilku trvalo, než se ta vichřice usadila. Až později toho večera si Hermiona začala uvědomovat, jak moc se tím klukem nechala převálcovat.

Než potkala Harryho Pottera, neznala nikoho, koho by chtěla rozdrtit. Pokud se někomu ve třídě tolik nevedlo, bylo jejím úkolem dotyčnému pomoci, ne to rozmazávat. To znamenalo být Dobrým.

A teď...

teď vyhrávala, a Harry Potter sebou škubnul pokaždé, když získala další školní bod, a byla to taková zábava, její rodiče ji varovali před drogami a ona měla podezření, že tohle je ještě lepší.

Vždycky měla ráda ty úsměvy, které jí učitelé věnovali, když se jí něco podařilo. Vždycky měla ráda pohled na dlouhou řadu odfajfkovaných bodů na perfektně zodpovězeném testu. Ale teď, když se jí ve třídě dařilo, se ledabyle rozhlédla a zachytila, jak Harry Potter skřípe zuby, a hned se jí zachtělo rozezpívat se jako v Disneyovce.

To bylo Zlé, ne snad?

Hermiona se bála, že se začíná obracet ke Zlu.

A pak jí napadla jiné myšlenka, která zahnala všechny její obavy.

Ona a Harry se dostávali do Romance! Samozřejmě! Každý věděl, co to znamená, když se kluk s dívkou v jednom kuse hádají. Dvoří se jeden druhému! A na tom nic Zlého nebylo.

V žádném případě to nemohlo být tak, že by si prostě užívala vytřískávání poslední kapičky školní ctižádosti z nejslavnějšího studenta ve škole, někoho kdo byl v knihách a mluvil jako z knih, chlapce, který nějak porazil Pána zla a setřel profesora Snapea jako ubohého malého brouka, chlapce, který byl, jak by to vyjádřil profesor Quirrell, dominantní nad každým v havraspárském prvním ročníku, kromě Hermiony Grangerové, která naprosto drtila Chlapce-který-přežil ve všech jeho předmětech až na létání na koštěti.

Protože to by bylo Špatné.

Ne. Byla to Romance. Tak to bylo. Proto spolu soupeřili.

Hermiona byla ráda, že jí to došlo zrovna dnes, právě včas, protože Harry Potter měl zanedlouho prohrát jejich čtenářskou soutěž, o které věděla celá škola, a ona chtěla začít tančit z té čiré, přetékající radosti.

Byla sobota, 14:45 a Harrymu Potterovi zbývala polovina Dějin čar a kouzel od Bathildy Bagshotové, a ona zírala na své kapesní hodinky, které s příšernou pomalostí ťukaly směrem k 14:47.

A celá havraspárská společenská místnost to pozorovala.

Nebyli tu jen prváci, novinky se rozlily jako mléko, a teď byla místnost přeplněná celou polovinou Havraspáru, která se mačkala na sedačkách, opírala se o knihovny, nebo seděla na opěradlech křesel. Bylo tu všech šest prefektů, počítaje v to bradavickou primusku. Někdo musel zakouzlit vzduch-osvěžující kouzlo, aby tu bylo dost kyslíku. A pak hluk konverzace utichl do šepotů, které teď zanikly do naprostého ticha.

14:46.

To napětí bylo nesnesitelné. Kdyby to byl kdokoli jiný, kdokoli, jeho porážka by byla jedinou myslitelnou možností.

Ale tohle byl Harry Potter, a člověk nemohl zavrhnout možnost, že by mohl, někdy během nadcházejících sekund, zvednout ruku a lusknout prsty.

S náhlou hrůzou si uvědomila, že přesně tohle by Harry Potter mohl udělat. Naprosto by se mu podobalo, aby druhou polovinu knihy dokončil dřív...

Hermioně se začínalo zatemňovat vidění. Snažila se přimět dýchat a zjistila, že to jednoduše nedokáže.

Zbývalo deset vteřin a Harry Potter stále nezvedl ruku.

Pět vteřin.

14:47.

Harry Potter pečlivě vložil záložku do knihy, knihu zavřel a odložil stranou.

„Na vědomí potomstva bych rád zdůraznil,“ řekl Chlapec-který-přežil jasným hlasem, „že mi zbývala jen polovina knihy, a narazil jsem na velké množství nepředvídaných překážek-“

Prohrál jsi!“ vykřikla Hermiona. „Prohrál! Prohrál jsi soutěž!

Ozval se hromadný výdech, jak všichni znovu začali dýchat.

Harry Potter jí poslal pohled Sžíravého ohně, ale ona se vznášela na aureole čisté bílé radosti, které nemohlo nic ublížit.

Uvědomuješ si, jaký týden jsem to měl?“ řekl Harry Potter. „Kdokoli jiný by se nevyhnul nutkání přečíst si osm sbírek pohádek!“

"Ty jsi určil časový limit."

Harryho Pohled Sžíravého ohně ještě nabral na teplotě. „Neexistoval žádný způsob, jakým bych mohl tušit, že budu muset zachraňovat celou školu před profesorem Snapem, nebo se nechat zbít ve třídě obrany, a kdybych ti řekl, jak jsem strávil čtvrtek mezi pátou odpoledne a večeří, myslela by sis, že jsem zešílel-“

Áááále, tohle zní jako by někdo padl za oběť mylnému plánování.“

Na Harryho tváři se objevil čistý šok.

Ach, to mi připomíná, dočetla jsem tu první dávku knih, kterou jsi mi půjčil,“ řekla Hermiona se svým nejlepším nevinným výrazem. Pár z nich bylo taky těžkých. Zajímalo by ji, jak dlouho trvalo jemu, než je přečetl.

"Jednou,“ řekl Chlapec-který-přežil, „až se vzdálení potomci homo sapiens budou ohlížet na celou historii galaxie a přemýšlet, kde se to všechno pokazilo, dojde jim, že tím původním omylem bylo naučit Hermionu Grangerovou číst.“

Ale stejně jsi prohrál,“ řekla Hermiona. Podepřela si bradu a zatvářila se přemítavě. „Hmm, zajímalo by mě, co přesně bys měl prohrát?“

Cože?“

„Prohrál jsi sázku,“ vyvětlila Hermiona, „takže musíš zaplatit.“

Nepamatuju si, že bych s něčím takovým souhlasil!“

„Opravdu?“ řekla Hermiona Grangerová. Zatvářila se přemítavě. Pak, jako by ji ten nápad napadl teprve teď, „Tak tedy budeme hlasovat. Všichni v Havraspáru, kdo si myslí, že by si Harry Potter měl odpykat prohru, ať zvednou ruku!“

Cože?“ zaječel Harry Potter znovu.

Otočil se kolem a spatřil, že je obklíčen mořem zvednutých paží.

A pokud by se Harry Potter podíval ještě pozorněji, všiml by si, že obrovská většina přihlížejících jsou dívky, a že prakticky každá dívka v místnosti má ruku zvednutou.

Stop!“ zaskučel Harry Potter. „Nevíte, o co požádá! Neuvědomujete si, co to dělá? Žádá si od vás předběžný závazek, takže vás pak tlak konzistence donutí souhlasit se vším, co řekne později!“

„Bez obav,“ řekla prefektka Penelopa Clearwaterová. „Pokud požádá o něco nerozumného, můžeme si to rozmyslet. Správně, všichni?“

A všechny dívky, kterým Penelopa Clearwaterová řekla o Hermionině plánu, souhlasně přikývly.


Mlčenlivá postava tiše klouzala chladnými síněmi bradavického podzemí. V šest hodin měla být přítomna v jisté místnosti, aby se setkala s jistou osobou, a pokud možno, bylo by nejlepší, aby se ukázala brzy, aby projevila respekt.

Ale když jeho ruka otočila klikou a otevřela dveře do temné, tiché, nepoužívané učebny, uprostřed řad zaprášených starých lavic už přesto stála silueta. Silueta, která držela malou zeleně zářící tyčku vrhající bledé světlo, které stěží osvětlovalo i svého nositele, natož okolní místnost.

Světlo z chodby bylo odříznuto, jak se za ním zavřely dveře, a Dracovy oči se začaly přizpůsobovat matné záři.

Silueta se pomalu otočila, aby ho uzřela, a odhalila tak potemnělou tvář jen částečně osvícenou podivným zeleným světlem.

Dracovi se tahle schůzka už teď líbila. To mrazivé zelené světlo nechte na místě, trochu je oba zvětšete, dejte jim kápě a masky, přesuňte je z učebny na hřbitov, a bude to zrovna jako začátek poloviny příběhů, které mu otcovi přátelé vyprávěli o smrtijedech.

Chci, abys věděl, Draco Malfoyi,“ řekla silueta smrtelně klidným tónem, „že tě neviním ze své nedávné porážky.“

Draco otevřel pusu v bezděčném protestu, neexistoval naprosto žádný důvod, proč by měl být viněn-

Stalo se to především díky mé vlastní hlouposti,“ pokračovala temná postava. „V každém bodě existovalo mnoho různých kroků, které jsem mohl podniknout. Nepožádal jsi mě, abych udělal přesně to, co jsem udělal. Požádal jsi jen o mou pomoc. Já byl ten, kde tak nemoudře zvolil tu dotyčnou metodu. Ale faktem zůstává, že jsem soutěž prohrál o polovinu knihy. Akce tvého ochočeného idiota, a laskavost, o kterou jsi požádal, a, ano, i má vlastní pošetilost v celé záležitosti, mi ztratila čas. Více času než tušíš. Čas, který se nakonec projevil kritickým. Faktem zůstává, Draco Malfoyi, že kdybys mě nepožádal o laskavost, vyhrál bych. A ne...místo toho...prohrál.“

Draco už slyšel o Harryho prohře, a o ceně, kterou po něm Grangerová požadovala. Ty novinky se rozšířily rychleji, než kdyby je roznesly sovy.

Chápu,“ řekl Draco. „Je mi to líto.“ Neexistovalo nic jiného, co by mohl říct, pokud chtěl, aby se s ním Harry Potter přátelil.

Nežádám o tvé porozumění nebo soucit,“ řekla temná silueta, stále s tím smrtelným klidem. „Ale já jsem právě strávil dvě hodiny v přítomnosti Hermiony Grangerové, oblečen v takovém odění, které mi bylo poskytnuto, a navštěvoval jsem takové fascinující bradavické lokace, jako je maličký bublající vodopád plněný něčím, co mi připadalo jako chrchle, doprovázen množstvím dalších dívek, které trvaly na provádění takových nápomocných aktivit, jako třeba posypávání naší cesty přeměněnými listy růže. Měl jsem rande, potomku Malfoyů. Své první rande. A až tě požádám o splacení té laskavosti, ty ji splatíš.“

Draco vážně přikývl. Než přišel, podnikl moudré předběžné opatření a vypátral každý dostupný detail o Harryho schůzce, aby si všechen ten hysterický smích mohl odbýt před jejich domluveným časem, a tudíž nespáchal nějaké faux pas, tím, že by se chechtal bez přestání, dokud by neztratil vědomí.

„Myslíš,“ řekl Draco, „že by se té Grangerové mělo stát něco smutného-“

Rozšiř ve Zmijozelu, že Grangerová je moje, a každý, kdo se bude plést do mých záležitostí, bude rozprášen přes území dostatečně široké, aby obsáhlo dvanáct různých národních jazyků. A vzhledem k tomu, že nejsem v Nebelvíru, a používám lstivosti místo okamžitého čelního útoku, neměli by panikařit, pokud uvidí, že se na ni usmívám.“

„Nebo pokud uvidí, že s ní máš druhé rande?“ řekl Draco a dovolil, aby se mu do hlasu vloudil jen malý náznak skepse.

Žádné druhé rande nebude,“ řekla zeleně osvětlená silueta, hlasem tak strašlivým, že zněla nejen jako smrtijed, ale jako Amycus Carow tenkrát, než mu otec řekl, ať s tím přestane, že není Pánem zla.

Samozřejmě, pořád to byl vysoký nezmutovaný hlas mladého kluka, a když jste to zkombinovali s těmi konkrétními slovy, pak, no, prostě to nefungovalo. Pokud se Harry Potter jednoho dne přeci jen stane pánem zla, Draco použije myslánku, aby kopii téhle vzpomínky uložil na nějaké bezpečné místo, a Harry Potter se ho nikdy neodváží zradit.

„Ale mluvme o šťastnějších záležitostech,“ řekla zeleně osvícená postava. „Mluvme o vědomostech a o moci. Draco Malfoyi, mluvme o Vědě.“

„Ano,“ řekl Draco. „Mluvme.“

Draco zauvažoval, kolik z jeho tváře je v tom zeleném světle možné vidět, a kolik je skryto ve stínu.

A i když Draco udržoval hlas vážný, v srdci mu dlel úsměv.

Konečně měl opravdovou dospěláckou konverzaci.

"Nabízím ti moc,“ řekla potemnělá postava, „a řeknu ti o té moci a o její ceně. Ta moc pochází ze znalosti tvaru reality a tím i z možnosti ji ovládat. Čemu rozumíš, tomu můžeš rozkazovat, a ta síla stačí k tomu, aby tě dostala na Měsíc. Cena této moci je, že se rovněž musíš naučit klást přírodě otázky, a co více, musíš se naučit přijímat její odpovědi. Budeš dělat experimenty, uskutečňovat testy a pozorovat, co se stane. Budeš se muset naučit, jak prohrát, ne vůči mně, ale vůči přírodě. Když zjistíš, že ses ocitl s realitou ve sporu, budeš muset nechat realitu vyhrát. Shledáš to velmi bolestivým, Draco Malfoyi, a já nevím, zda jsi v tomto směru silný. Když znáš tuto cenu, je stále tvým přáním osvojit si tuto lidskou sílu?“

Draco se zhluboka nadechl. Přemýšlel nad tím. A jen těžko mohl odpovědět nějak jinak. Byl instruován, aby se s Harrym Potterem spřátelil každým možným způsobem. Jde jen o učení, neslibuje, že něco udělá. S lekcemi může kdykoli přestat...

Na celé té záležitosti určitě bylo pár věcí, díky kterým vypadala jako past, ale upřímně, Draco netušil, jak by se tohle mohlo pokazit.

Navíc, chtěl tak trošku vládnout světu.

„Ano,“ řekl Draco.

Skvěle,“ řekla potemnělá postava. „Měl jsem tak trochu přecpaný týden, a zabere jistý čas naplánovat ti rozvrh-“

„Sám před sebou mám hodně práce, abych upevnil svou moc ve Zmijozelu,“ řekl Draco, „ani nemluvě o domácích úkolech. Možná bychom mohli začít v říjnu?“

To zní rozumně,“ řekla potemnělá postava, „ale chystal jsem se říct, že k tomu, abych naplánoval tvůj rozvrh, potřebuju vědět, co tě mám učit. Napadly mě tři možnosti. První je, že tě naučím o lidské mysli a mozku. Druhá možnost je, že tě naučím o fyzickém vesmíru, jehož umění leží na cestě, která vede k navštívení Měsíce. To zahrnuje slušné množství čísel, ale pro jistý druh myslí jsou čísla krásnější než cokoli jiného, co věda může nabídnout. Máš rád čísla, Draco?“

Draco zavrtěl hlavou.

„Tak to by bylo. Matematiku se nakonec naučíš, i když myslím, že ne hned. Třetí možnost je, že tě naučím o genetice a evoluci a dědičnosti, o tom, co bys označil jako krev-“

„Tohle,“ řekl Draco.

Postava přikývla. „Myslel jsem si, že to řekneš. Ale myslím, že ta cesta pro tebe bude nejbolestivější, Draco. Co když tvoje rodina a přátelé, zastánci čisté krve, budou říkat jednu věc, a ty zjistíš, že experimentální test říká jinou?“

Pak vymyslím, jak experimentální test donutit, aby říkal správnou odpověď!“

Nastalo ticho, jak potemnělá postava chvíli jen tak stála s pusou otevřenou.

„Um,“ řekla potemnělá figura. „Takhle to ve skutečnosti nefunguje. To je to, před čím jsem se tě snažil varovat, Draco. Nemůžeš výsledek přimět, aby vyšel tak, jak chceš.“

„Vždycky můžeš odpověď upravit ke svému prospěchu,“ řekl Draco. To byla prakticky úplně první věc, kterou ho jeho tutoři naučili. „Je to jen záležitost nalezení správných argumentů.“

"Ne,“ řekla potemnělá postava ve frustraci zvýšeným hlasem, „ne, ne, ne! Pak získáš špatnou odpověď, a tak se na Měsíc nedostaneš! Příroda není osoba, nemůžeš ji obelstít, aby věřila něčemu jinému! Když se pokusíš tvrdit, že Měsíc je ze sýru, můžeš se hádat dny a dny, a Měsíc to nijak nezmění! To, o čem mluvíš se jmenuje racionalizace, jako když začneš s prázdným listem papíru, přesuneš se rovnou k jeho konci, a napíšeš ‚a tudíž je Měsíc ze sýru‘ a pak se vrátíš zpátky, abys nahoru napsal všechny možné chytré argumenty. Ale Měsíc buď ze sýru je, nebo není. Ve chvíli, kdy ty píšeš závěrečnou větu, už to buď byla pravda, nebo ne. To jestli celý ten list papíru dospěje k správnému nebo špatnému závěru je určeno ve chvíli, kdy napíšeš jeho poslední větu. Pokud se snažíš vybrat mezi dvěma drahými kufry a líbí se ti ten nablýskaný, nezáleží na tom, jaké chytré důvody dokážeš vymyslet, proč si koupit zrovna jej, když skutečné pravidlo, které jsi použil, aby sis vybral ve prospěch jakého kufru argumentovat znělo ,vybrat si ten nablýskaný‘ a bez ohledu na to, jak je to pravidlo výhodné při vybírání dobrých kufrů, přesně takový kufr také dostaneš. Racionalita se nedá použít k argumentování pro předem zvolenou stranu, její jediné možné použití je při rozhodování, pro kterou stranu argumentovat. Věda neslouží k přesvědčování všech, že krevní puristi mají pravdu. K tomu je politika! Síla vědy pochází z hledání způsobu, jakým příroda skutečně funguje, a to se nedá změnit argumentováním! Věda nám říká, jak krev skutečně funguje, jak kouzelníci dědí své síly od svých rodičů, a jestli jsou mudlorození skutečně slabší nebo silnější-“

"Silnější!“ řekl Draco. Se zmateným zamračením se to pokoušel sledovat, jistým způsobem to dávalo smysl, ale rozhodně se to nepodobalo ničemu, co slyšel předtím. A pak Harry Potter řekl něco, co Draco nemohl jen tak nechat projít bez povšimnutí. „Ty si myslíš, že mudlovští šmejdi jsou silnější?“

Nemyslím si nic,“ řekla potemnělá postava. „Nevím nic. Nevěřím ničemu. Moje závěrečná věta ještě nebyla napsána. Zjistím jakým způsobem otestovat magickou sílu mudlorozených a magickou sílu čistokrevných. Pokud moje testy ukážou, že mudlorození jsou slabší, budu věřit, že jsou slabší. Pokud moje testy ukážou, že mudlorození jsou silnější, budu věřit, že jsou silnější. Když se dozvím tohle a další pravdy, získám množství síly-“

A ty očekáváš, že uvěřím všemu, co řekneš?“ zeptal se Draco sžíravě.

Očekávám, že ty testy uskutečníš osobně,“ řekla potemnělá postava tiše. „Bojíš se snad toho, co sám najdeš?“

Draco na potemnělou postavu chvíli se zúženýma očima zíral. „Hezká past, Harry,“ řekl. „Tuhle si budu muset zapamatovat, je nová.“

Potemnělá postava zavrtěla hlavou. „Není to past, Draco. Pamatuj – nevím, co najdeme. Ale svět nepochopíš tak, že se s ním budeš hádat, nebo mu řekneš, ať se příště vrátí s jinou odpovědí. Když si oblečeš plášť vědce, musíš zapomenout na všechna svá přesvědčení a argumenty a frakce a strany, utišit to zoufalé sevření své mysli, a přát si slyšet jedině odpověď přírody.“ Potemnělá postava se odmlčela. „Většina lidí to nedokáže. Proto je tohle tak těžké. Jsi si jistý, že by ses raději nechtěl učit o mozku?“

"A když ti řeknu, že bych se raději učil o mozku,“ řekl Draco náhle tvrdým hlasem, „všem lidem řekneš, že jsem se bál, co zjistím.“

„Ne,“ řekla potemnělá postava. „Nic takového neudělám.“

„Ale ty bys mohl nějaký takový test udělat sám, a pokud dostaneš špatnou odpověď, já nebudu mít šanci cokoli říct, než to ukážeš někomu jinému,“ Dracův hlas byl stále tvrdý.

„Pořád bych se tě nejprve zeptal, Draco,“ řekla potemnělá postava tiše.

Draco se zarazil. Tohle nečekal, myslel si, že tu past vidí, ale...“Doopravdy?“

"Samozřejmě. Jak bych mohl vědět koho vydírat, nebo co po nich chtít? Draco, znovu ti říkám, tohle není past, kterou bych na tebe nastražil. Alespoň tedy ne na tebe osobně. Kdyby tvoje přesvědčení bylo jiné, říkal bych, ,co když testy ukáží, že čistokrevní jsou silnější‘?“

„Vážně.“

Ano! To je cena, kterou musí zaplatit každý, kdo se chce stát vědcem!“

Draco zvedl ruku. Potřeboval se nad tím zamyslet.

Potemnělá, zeleně osvětlená postava čekala.

Ale dlouho to Dracovi nezabralo. Pokud jste odložili stranou všechny ty matoucí části, pak... Harry Potter si plánoval hrát s něčím, co by mohlo způsobit gigantickou politickou explozi, a bylo by šílené jen tak odejít, a nechat ho, ať se do toho pustí sám. „Budeme studovat krev,“ řekl Draco.

Skvělé,“ řekla postava a usmála se. „Gratuluju, že jsi byl ochotný položit si tu otázku.“

„Díky,“ řekl Draco, tak docela se mu nepovedlo zprostit svůj hlas veškeré ironie.

Hej, myslel sis, že cestování na Měsíc je jednoduché? Buď rád, že to zahrnuje jen občasnou změnu názoru, a ne lidskou oběť!“

Lidská oběť by byla podstatně snazší!“

Nastalo krátké ticho, a pak postava přikývla. „Dobrá poznámka.“

Podívej, Harry,“ řekl Draco, aniž by do toho doopravdy vkládal naději, „myslel jsem, že základní myšlenka je vzít všechno, co už mudlové znají, zkombinovat to s tím, co znají kouzelníci, a stát se pány obou světů. Bylo by o dost jednodušší prostě studovat to, co už mudlové zjistili, jako tu věc s Měsícem, a použít tu moc-“

Ne,“ řekla postava a prudkým zavrtěním hlavy se jí zelené stíny roztančily po nosu a očích. Její hlas byl náhle velmi vážný. „Pokud se nedokážeš naučit umění, jakým vědci přijímají realitu, pak tě nesmím naučit, co to přijmutí přineslo. Bylo by to, jako kdyby ti mocný kouzelník vyprávěl o branách, které nesmějí být otevřené, a o pečetích, které nesmějí být zlomené, předtím, než jsi dokázal svou inteligenci a disciplínu přežitím menších nebezpečí.“

Po Dracově páteři přejel chlad a Draco se bezděčně otřásl. Věděl, že to bylo viditelné i při tom matném světle. „Dobrá,“ řekl Draco. „Rozumím.“ Otec mu to říkal nesčetněkrát. Když vám mocnější kouzelník řekl, že nejste připraveni něco vědět, neslídili jste dál, pokud jste měli nejmenší pud sebezáchovy.

Postava naklonila hlavu. „Přesně tak. Ale je tu i něco jiného, co bys měl pochopit. První vědci, mudlové, postrádali tvé tradice. Na začátku jednoduše nerozuměli konceptu nebezpečných vědomostí, a mysleli si, že o všech věcech by se mělo hovořit volně. Když se jejich výzkum ukázal nebezpečným, řekli svým politikům o věcech, které měly zůstat utajeny – netvař se tak, Draco, nebyla to jednoduchá hloupost. Aby ta tajemství vůbec odhalili, museli být chytří. Ale byli to mudlové, takže poprvé, když objevili něco skutečně nebezpečného, neměli tradici mlčenlivosti. Probíhala tehdy válka a vědci na jedné straně se báli, že když nepromluví oni, řeknou to vědci v nepřátelské zemi svým politikům jako první...“ hlas se významně vytratil. „Nezničili svět. Ale bylo to blízko. A my stejný omyl nezopakujeme.“

"Správně,“ řekl Draco, teď velmi pevným hlasem. „My ne. My jsme kouzelníci, a to, že studujeme vědu, z nás nedělá mudly.“

Jak jsi řekl,“ řekla zeleně osvícená silueta. „Ustanovíme naši vlastní vědu, kouzelnickou vědu, a ta věda bude mít chytřejší tradice od samotného začátku.“ Hlas ztvrdl. „Vědomosti, o které se s tebou podělím, budou vyučovány spolu s uměním přijímání pravdy, úroveň těchto vědomostí bude pevně spjatá s tvým pokrokem v onom umění, a ty tyto vědomosti nebudeš sdílet s nikým, kdo si ono umění neosvojil. Přijímáš?“

„Ano,“ řekl Draco. Co jiného měl dělat, říct ne?

"Dobře. A co sám objevíš, to si necháš pro sebe, dokud si nebudeš myslet, že ostatní vědci jsou připravení to vědět. Co budeme znát mezi sebou, neřekneme zbytku světa, pokud se neshodneme, že je bezpečné, aby to vešlo ve známost. A ať už je naše přesvědčení a loajalita jakákoli, my všichni potrestáme kohokoli z našeho celku, kdo odhalí jakoukoli nebezpečnou magii nebo uvolní jakékoli nebezpečné zbraně, bez ohledu na to, jaká válka se zrovna odehrává. Od tohoto dne dál, to bude naší tradicí a zákonem vědy mezi kouzelníky. Shodneme se na tom?“

„Ano,“ řekl Draco. Po pravdě, tohle začínalo znít pěkně lákavě. Smrtijedi se pokoušeli převzít moc tím, že byli děsivější než kdokoli jiný, a zatím ještě nevyhráli. Možná bylo načase zkusit vládnout pomocí tajemství. „A naše skupina zůstane skryta tak dlouho, jak jen to bude možné, a každý v ní bude muset souhlasit s našimi pravidly.“

"Samozřejmě. Rozhodně.“

Nastalo velmi krátké ticho.

„Budeme potřebovat lepší hábity,“ řekla potemnělá postava, „s kápěmi a tak-“

Právě jsem na to myslel,“ řekl Draco. „Ale na druhou stranu, nepotřebujeme úplně nové hábity, jenom pláště s kápěmi. Mám ve Zmijozelu známou, vezme ti míry-“

Ale neříkej jí k čemu to je-“

Nejsem hloupý!“

„A žádné masky, ne když tu zatím jsme jen ty a já -“ řekla potemnělá postava.

„Správně! Ale později budeme potřebovat nějaké speciální znamení, které budou mít všichni naši služebníci, Znamení vědy, třeba had pojídající Měsíc na pravých pažích-“

„Říká se tomu doktorát, a nemyslíš si, že by se podle toho dali naši lidé příliš snadno poznat?“

„Huh?“

Chci říct, co když někdo řekne: ,o.k., a teď si všichni vyhrňte hábity na pravé ruce' a náš člověk na to ‚ups, promiňte, vypadá to, že jsem špión'-“

Zapomeň, že jsem něco řekl,“ řekl Draco, náhle ho polil pot. Potřeboval změnu tématu, rychle - „A jak bychom si měli říkat, Vědojedi?“

„Ne,“ řekla potemnělá postava pomalu. „To nezní správně...“

Draco si hřbetem ruky přejel čelo, setřel kapičky potu. Na co to Pán zla myslel? Otec říkal, že Pán zla je chytrý!

„Mám to!“ řekla potemnělá postava najednou. „Zatím to ještě nepochopíš, ale věř mi, sedí to.“

Draco by právě teď klidně přijmul i ‚Malfoyovy máňásky', hlavně, že to změní téma. „Co to je?“

A zeleně osvětlená silueta Harryho Pottera, stojící mezi řadami zaprášených lavic v nepoužívané učebně v bradavickém podzemí, dramaticky rozpřáhla ruce a řekla, „Tento den nechť označí zrod... Bayesiánské konspirace.“


Tichá postava se unaveně plahočila bradavickými chodbami směrem k Havraspáru.

Harry šel ze setkání s Dracem rovnou na večeři, kde zůstal po dobu stěží dostatečnou, aby polkl pár soust jídla, než se rozhodl jít si lehnout.

Ještě nebylo ani sedm hodin, ale pro Harryho byl už dávno čas k spánku. Minulou noc si uvědomil, že v sobotu nebude moci použít svůj obraceč času, až dokud čtenářská soutěž neskončí. Ale pořád mohl obraceč použít v pátek v noci a získat čas tak. Takže se Harry v pátek donutil zůstat vzhůru až do devíti hodin, kdy se ochrané pouzdro otevřelo, a použil čtyři zbývající hodiny na obraceči, aby se vrátil do páté odpoledne a ihned vytuhnul. Vzbudil se kolem druhé ráno v sobotu, přesně jak plánoval, a během nadcházejících dvanácti hodin bez přestání četl... a stále to nestačilo. A teď bude muset v několika příštích dnech jít spát poměrně brzy, než ho jeho spánkový cyklus znovu dožene.

Portrét na dveřích Harrymu položil nějakou hloupou hádanku určenou pro jedenáctileté, kterou zodpověděl, aniž by ta slova vůbec prošla jeho vědomým myslícím procesem, a pak se po dveřích vypotácel do své ložnice, převlékl se do pyžama a zkolaboval na postel.

A zjistil, že jeho polštář je poněkud boulovitý.

Harry zasténal. Neochotně se posadil, obrátil se v posteli, a nadzvedl polštář.

Odhalil tak vzkaz, dva zlaté galeony a knihu s názvem Nitroobrana: Skryté umění.

Harry zvedl vzkaz a četl:

Tedy, že se ale rychle dostáváš do problémů. Ani James sám by se s tebou nedokázal rovnat.

Udělal sis mocného nepřítele. Snape loajalitou, obdivem a strachem ovládá celou zmijozelskou kolej. Teď už z té koleje nesmíš nikomu věřit, ať už k tobě přijdou jako přátelé nebo tě budou chtít zastrašit.

Od nynějška se Snapeovi nesmíš dívat do očí. Je to nitrozpytec, a kdybys to udělal, dokázal by ti číst myšlenky. Přiložil jsem knihu, která ti může pomoci se bránit, i když toho není moc, co se dá zvládnout bez instruktora. Přesto, mohl bys doufat, že alespoň detekuješ cizí vpád.

Abys získal čas navíc, ve kterém se nitroobraně věnovat, přiložil jsem 2 galleony – to je cena archů odpovědí na testy a domácí úkoly pro první ročník z dějin čar a kouzel (profesor Binns od doby, co zemřel dává každý rok stejné testy). Tvoji noví přátelé, dvojčata Weasleovi, by ti měli být schopní prodat kopii. Rozumí se samo sebou, že se s ní nesmíš nechat přistihnout.

O profesoru Quirrellovi toho vím málo. Je to zmijozel a učitel obrany, a to jsou dvě skutečnosti proti němu. Opatrně zvaž jakoukoli radu, kterou ti dá, a neříkej mu nic, co nechceš, aby vyšlo najevo.

Brumbál jen předstírá, že je šílený. Je mimořádně inteligentní a pokud budeš dál lézt do skříní a mizet, určitě si odvodí, že vlastníš plášť neviditelnosti, pokud se tak snad už nestalo. Vyhýbej se mu kdykoli to jen bude možné, a když to možné nebude, skryj plášť neviditelnosti na bezpečném místě (NE do tvého váčku) a v jeho přítomnosti se chovej s nejvyšší opatrností.

Prosím, buď v budoucnosti opatrnější, Harry Pottere.

- Santa Claus

Harry na vzkaz vytřeštil oči.

Vypadalo to jako zatraceně dobré rady. Samozřejmě, nechystal se podvádět při výuce dějepisu, dokonce i když měli za profesora opičku na gumičce. Ale Severusův nitrozpyt... ať už tenhle vzkaz poslal kdokoli, věděl hodně důležitých věcí a byl ochotný se o ně s Harrym podělit. Ta zpráva stále varovala před možností, že mu Brumbál ukradne plášť, ale touhle dobou Harry upřímně netušil, jestli je to špatné znamení, nebo jen pochopitelný omyl.

Zdá se, že uvnitř bradavických hradeb se odehrává nějaká intrika. Možná, kdyby Harry porovnal informace mezi Brumbálem a odesílatelem vzkazu, dokázal by vypracovat složený obraz, který by mohl být přesný? Například kdyby oba na něčem souhlasili, pak...

...pro mě za mě...

Harry nacpal všechno do svého váčku, nastavil tišič až na maximum, přetáhl si peřinu přes hlavu a zemřel.


Byla neděle ráno a Harry ve Velké síni rychlými sousty polykal lívance, každých několik sekund nervózně pohlédl na hodinky.

Bylo 8:02 a za dvě hodiny a jednu minutu uběhne přesně jeden týden od chvíle, co spatřil Weasleyovy a dostal se na nádraží Devět a tři-čtvrtě.

A napadla ho myšlenka... Harry nevěděl, jestli se jedná o platný způsob, jak přemýšlet o vesmíru, už prostě nevěděl nic, ale zdálo se to možné...

Že...

Že se mu za poslední týden nestalo dost zajímavých věcí.

Hned jak dojí snídani, plánoval jít rovnou do svého pokoje a skrýt se v podzemí úrovni svého kufru, a až do 10:03 s nikým nepromluvit.

A zrovna v té chvíli Harry spatřil, jak se k němu blíží dvojčata Weasleyovic. Jedno z nich neslo něco schovaného za zády.

Měl zakřičet a utéct.

Měl zakřičet a utéct.

Ať už to bylo cokoli... klidně to mohlo být...

...to velké finále...

Opravdu měl jednoduše zakřičet a utéct.

S pocitem rezignace, že vesmír by si pro něj došel a stejně ho dostal, Harry pokračoval v krájení lívance. Nedokázal shromáždit potřebnou sílu, tak zněla ta smutná pravda. Už chápal, jak se cítí lidé, když znaveni z běhu, znaveni ze snahy uniknout osudu, prostě padnou na zem a nechají ty příšerné ozubené a ochapadlené démony z nejtemnějších propastí, aby je odvlekli ke svému nevýslovnému osudu.

Dvojčata Weasleyova postoupila blíž.

A ještě blíž.

Harry snědl další kousek lívance.

Dvojčata Weasleyova se zářivým úsměvem dorazila až k němu.

"Ahoj, Frede," řekl Harry prázdně. Jedno z dvojčet mu pokývlo. "Ahoj, Georgi." Druhé z dvojčat pokývlo.

"Zníš unaveně," řekl George.

"Měl by ses rozveselit," řekl Fred.

"Podívej, co jsme ti přinesli!"

A George vytáhl zpod Fredových zad -

Dort s dvanácti hořícími svíčkami.

Rozhostilo se ticho, jak na ně havraspárský stůl vytřeštil oči.

"To nesedí," řekl někdo. "Harry Potter se narodil třicátého prvního červ-"

"PŘICHÁZÍ," řekl mohutný prázdný hlas, který veškerou konverzací projel jako ledový meč. "TEN KTERÝ ROZERVE NA CÁRY SAMOTNÝ -"

Brumbál se vyšvihl ze svého trůnu, přeběhl přímo přes profesorský stůl a popadl ženu, která pronesla ta příšerná slova; v záblesku se objevil Fawkes, a všichni tři v prásknutí ohně zmizeli.

Rozhostilo se šokované ticho...

...pak se hlavy obrátily směrem k Harrymu Potterovi.

"Já to neudělal," řekl Harry unaveným hlasem.

"To bylo proroctví!" zasyčel někdo u stolu. "Vsadil bych se, že je o tobě!"

Harry si povzdechl.

Vstal ze svého místa, zvedl hlas a přes rozpukající se konverzaci velmi hlasitě prohlásil, "Není to o mě! Očividně! Já nepřicházím, já už tu jsem!"

Harry se znovu posadil.

Lidé, kteří se na něj dívali, se znovu odvrátili.

Někdo další u stolu řekl, "O kom to tedy je?"

S prázdným, mdlým pocitem si Harry uvědomil, kdo ještě není v Bradavicích.

Nazývejte to divokým odhadem, ale Harry měl pocit, že se tu nemrtvý Pán zla jednoho brzkého dne ukáže.

Kolem něj pokračovaly hovory.

"Nemluvě o tom, rozthne na cáry samotné co?"

"Myslím, že jsem slyšel, že Tralewneyová začala říkat něco na 'S' těsně před tím, než ji ředitel popadl."

"Jako... svět? Slunce?"

"Pokud někdo roztrhá na cáry Slunce, pak máme vážně problém!"

To Harrymu připadalo docela nepravděpodobné, pokud snad svět neobsahoval děsivé věci, které slyšely o nápadu Davida Criswella na hýbání hvězdami.

"Takže," řekl Harry unaveně, "tohle se tu stává každou nedělní snídani?"

"Ne," řekl student, od pohledu ze sedmého ročníku, s pochmurným zamračením. "To tedy nestává."

Harry pokrčil rameny. "Pro mě za mě. Chce někdo kousek narozeninového dortu?"

"Ale vždy nemáš narozeniny!" řekl ten samý student, který protestoval prve.

A samozřejmě, na to se Fred s Georgem začali smát.

Dokonce i Harry se zvládl slabě usmát.

Když k němu dorazil první kus, Harry řekl, "Měl jsem vážně dlouhý týden."


A Harry seděl v podzemní úrovni svého kufru, víko zevřené a zamčené, aby se nikdo nemohl dostat dovnitř, deku přehozenou přes hlavu, a čekal až týden skončí.

10:01.

10:02.

10:03, ale pro jistotu...

10:04 a jeho první týden byl u konce.

Harry si oddechl úlevou, a opatrně nadzvedl deku z hlavy.

A chvilku později se vynořil z kufru do sluncem jasně prozářené ložnice.

Krátce nato vstoupil do havraspárské společenské místnosti. Pár lidí na něj pohlédlo, ale nikdo nic neřekl, ani se s ním nepokusil mluvit.

Harry si našel hezký psací stůl, odtáhl pohodlnou židli, a sedl si. Z váčku vytáhl list papíru a tužku.

Máma s tátou Harrymu řekli, a to nikterak mlhavě, že zatímco chápou jeho nadšení z odchodu z domu a opuštění svých rodičů, musí jim psát každý týden, bez jediné výjimky, aby věděli, že je naživu, nezraněn a nenalézá se ve vězení.

Harry sklonil zrak na prázdný list papíru. Tak se podívejme...

Potom co na nádraží opustil své rodiče...

... se blíže seznámil s chlapcem vychovaným Darth Vaderem, spřátelil se se třemi nejproslulejšími šprýmaři v celých Bradavicích, potkal Hermionu, pak tu byl ten Incident s Moudrým kloboukem... V pondělí dostal stroj času na léčbu své spánkové poruchy, od neznámého dobrodince dostal legendární plášť neviditelnosti, zachránil sedm mrzimorů tím, že donutil k ústupu pět děsivých starších kluků, z nichž mu jeden vyhrožoval, že mu zlomí prst; uvědomil si že má tajemnou temnou stránku, o formulích se naučil sesílat Frigideiro, a odstartoval svou rivalitu s Hermionou...
Úterý s sebou přineslo astronomii vyučovanou profesorkou Aurorou Sinistrovou, která byla milá, a dějiny čar a kouzel vyučované duchem, který by měl být vyexorcizován a nahrazen kazeťákem... Ve středu byl prohlášen Nejnebezpečnějším studentem ve třídě... Čtvrtek, ne, na čtvrtek myslet nebude... Pátek, Incident v učebně lektvarů, následován jeho vydíráním ředitele, následováno tím, že ho učitel obrany nechal zbít ve třídě, následováno tím, že se z profesora obrany vyklubala ta nejúžasnější lidská bytost, která stále ještě kráčela po povrchu zemském... V sobotu prohrál sázku, šel na své první rande, a začal napravovat Draca... a dnešního rána pak nevyslechnuté proroctví profesorky Tralewneyové, které mohlo ale nemuselo naznačovat, že se nesmrtelný Pán zla chystá napadnout Bradavice.

Harry si v duchu probral svůj materiál a začal psát.

Drahá mami, drahý tati:

V Bradavicích je spousta zábavy. Ve třídě magických formulí jsem se naučil porušovat druhý zákon termodynamiky, a potkal jsem dívku jménem Hermiona Grangerová, která čte rychleji než já.

To bude raději všechno.

Váš milující syn,

Harry James Potter-Evans-Verres.

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: 21. Racionalizace Od: sisi - 02.03. 2016
Tak tu tiše doufám, že tento výjimečně inteligencí vybavený Harry odhalí Voldemorta zavčasu a zachrání svět. Děkuji za překlad.

Re: 21. Racionalizace Od: mami - 11.06. 2014
Zo všetkeho najviac by som sa obávala tak krátkeho a nič nehovoriaceho listu, najma od Harryho. Autocenzura po jeho krátkom zhrnutí týzdna bola na mieste :-)

Re: 21. Racionalizace Od: silvinka - 03.06. 2011
příště už nesmím číst komentáře před tím, než napíšu ten svůj, protože mám pocit, že už vše bylo řečeno. Moc jsem se pobavila a ten dopis na konci mě dostal. Těším se na pokráčko.
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 03.06. 2011
Jo, to velmi dobře znám Taky už jsem si zakázala číst napřed cizí komentáře, když mám sama komentovat, protože hej, pak už nejde napsat nic nového Ale stejně - člověka nikdy neomrzí slyšet, že ostatní tahle povídka baví

Re: 21. Racionalizace Od: teriisek - 03.06. 2011
Možná jsem unavená, ale začínám mít tendence ty vědecké pasáže přeskakovat. A nějak jsem fakt nepobrala tu scénu s dortem..? Ale hezké, Draco je pěkně ovlivněný otcem, Smrtijedy si zjevně představuje jako kovbojku:P A Hermiona, i když občas dělá věci, které mi připadají fakt hodně divné, vypadá jako docela sympatická postava. Díky za překlad!
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 03.06. 2011
Dvojčata se mu rozhodla pogratulovat k přežití prvního týdne - který upřímně mnohem spíše připomínal první rok, Harry by rovnou mohl oslavit dvanáctiny (je to i metavtip - zatím přeložená část povídky je stejně dlouhá jako HP a kámen mudrců ). Obávám se, že vědecké pasáže tvoří slušnou část příští kapitoly... když jsem to četla poprvé taky jsem je ne přímo přeskakovala, ale rozhodně odbývala. Teď už si zvykám, má to tady své místo A Draco... samozřejmě, musí přece věřit, že to oni představují tu správnou stranu

Re: 21. Racionalizace Od: Zuzana - 01.06. 2011
Hermiona ma baví, jej analýza, kto je dobrý a kto zlý a potom úvaha ako napreduje vo všetkých predmetoch až na... „ale to bylo jako tělocvik, nepočítalo se to“ to som si vždy vravela, keď som mala pokazené vysvedčenie kvôli telocviku  Chudák Harry už ho trochu ľutujem za to prehrávanie s vševedkou, fakt romanca  A rande DD Draco bol neskutočne predvídavý, keď si to všetko odsmial pred stretnutím s Harrym, je to pravý diplomat. Mám rada ich rozhovory. No a ich konšpirácia a Dracov návrh na názov „vědojedi“ ma už dohnal k záchvatu veselia. A dopis rodičom to celé zaklincoval DDDD Vážne sa mi to zišlo. Ďakujem za preklad je úžasný.
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 02.06. 2011
Díky Harry to rozhodně od Hermiony schytává... no co, zasloužil si to Hermionin postoj k létání je mi taky blízký (dokonce i Harrymu je trapné, že je v něm tak dobrý). S Konspirací (sakra, mám pocit, že název Vědojedi se vžil mnohem víc ) teď strávíme pár kapitol, dobrá zpráva pro všechny fanoušky Draca Můžu se jenom těšit, co na jeho chování budete říkat...

Re: 21. Racionalizace Od: Athea - 01.06. 2011
Páni... opravdu obsáhlá kapitola =D. Hermiona byla opravdu děsivá... Romance... s Harrym Potterem! Jestli se z něj opravdu někdy stane další Pán Zla, pomsta asi nebude nic příjemného... i když nejspíš jeho pomsta přijde už brzy, na to nemusí být ani Pán Zla =). Bayesiánská konspirace... no, myslím, že by ta skrytá past na Draca mohla vyjít, i když už něco tuší. Jsem zvědavá, jestli Draco bude schopný dodržet slib mlčenlivosti, až něco doopravdy odhalí (na jejich výsledky se vážně těším). Ale had pojídající Měsíc, masky a Vědojedi byli dokonalí =D. Rozhodně nejlepší bylo pochybování o inteligenci Pána Zla (jako Voldemorta =D). Ten dopis... vážně nevím, co si o něm myslet. O tom posledním se nějak mezi komentáři rozhodlo, že ho přece jenom psal Brumbál, i když to bylo dost nejisté, ale teď už tomu tak nevěřím. Samozřejmě, nějakým podivným způsobem by to i mohlo dávat smysl, dokonce to i trochu zapadá, ale nevím. Napadlo mě, jestli to opět nepsal Harry z budoucnosti, jako tomu bylo v té jedné minulé kapitole, ale vzhledem k tomu, že s obracečem času se nejde přesunout o víc než pár hodin je to nepravděpodobné (no... i když u Harryho nikdo neví =D). Přemítala jsem i o dalších možnostech, a v podstatně by to mohl psát naprosto kdokoli, v této povídce nejsou téměř žádné hranice =). Napadl mě Quirrelmort nebo i Snape, ale také je docela dobře možné, že to psal ještě někdo úplně jiný... no, asi si budu muset počkat na vysvětlení (jako u většiny záhad v této povídce =D). A proroctví... dělala jsem si seznam věcí na S, ale nic hodně zajímavého mě nenapadlo... takže se asi taky nechám překvapit =). Každopádně Harryho reakce byla úchvatná =D. A samozřejmě, na konci Harryho dopis: "To bude raději všechno. " =D Nemůžu uvěřit tomu, že je to teprve týden, co je Harry v Bradavicích... připadá mi to spíš jako měsíc... a to prý ještě nebyl moc zajímavý =D. Myslím, že je první student, který za jediný týden naprosto rozvrátil celou školu =D. Jsem zvědavá na další kapitolu a přeji mnoho štěstí se zkouškami =).
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011
Díky za skvělý komentář "Mohla by to být pomsta. Za to rande."  - řečeno Hermioně tou nejnečekanější postavou, v té nejnečekanější situaci přibližně o čtyři měsíce později Zahrávat si s Harrym Potterem je nebezpečné   (ale pokud to má někdo ze všech lidí na světě dokázat, byla by to Hermiona Grangerová. A Quirrelmort ). Konspiraci budou věnovány celé tři následující kapitoly, a... no, snad překvapí. Záhada se Santa Clausem se zatím ještě nevyřešila, takže, haleluja, nemůžu spoilerovat, ani trousit záhadné významné poznámky O pár komentářů výš jsem psala svoje žhavé tipy: Kratiknot, Petigrew, Regulus Black. Pro každého by tu byl jistý důvod, proč Harrymu chtít pomoci... Ale ať už to bude kdokoli, o jedné věci tě můžu ujistit: dokonale logicky to do sebe zapadne. V autora mám takovou důvěru, jako snad zatím v žádného jiného spisovatele (a to jsem velmi náročný čtenář) Less Wrong sám prohlásil, že kdyby někdo chtěl z celé povídky vypsat všechny narážky a nápovědy, ten dokument se od povídky nijak lišit nebude Jinak Harryho první týden zabral 130 000 slov. To je o něco málo víc, než Harry Potter a Kámen mudrců (Ale jak tak dlouhé týdny jdou, myslím, že ten, co právě máme v Rodině je ještě mnohem delší ) Ještě technická... s těma věcma na S... No, znovu nemůžu sloužit, takže zůstalo S z originálu (S - Sun - Slunce). Ani jsem netušila, jaký rod před to dát. Až se věc vyjasní, slavnostně slibuju, že to sem zapracuju
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011Re: 21. Racionalizace Od: Neprihlásený - 02.06. 2011
Ach jaj  ked si harry posielal list z buducnosti tak sa podpisal svojim menon a este pridal svoj vlastny kod ;) ...Ja brambora :P .. som myslel ze to bolo ned jednoznacne pre vsetkych :P ... ale  ked dostal neviditelny plast bol tam podpisany santa klaus a na zaklade toho sa da kalkulovat ze kto bol ochotny dat plast neviditelnosti jednu z relikvii smrti Harrimu ;) kto sa poznal s jeho otcom tak dobre ze by mu taku cennost zveril.. ;)
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 02.06. 2011
Jo, ale to bylo když se CHTĚL poznat. Pokud by jeho záměry byly jiné... Tohle vůbec není hloupá teorie, dost lidí je toho názoru, cestování časem má se zápletkou dost co dělat - (rozzářený pamatováček, Harryho pocit, jako by o existenci kouzel vždycky věděl, Harryho pocit, že Quirrella odněkud zná...)
Re: 21. Racionalizace Od: Athea - 03.06. 2011
Ještě jsem o tom přemýšlela, a napadlo mě, jestli se tedy v povídce objevuje spousta postav z kánonu, ten záhadný Santa by mohl být i Aberforth Brumbál (i když netuším, jak by se dozvěděl všechny ty věci o váčku a mizení ve skříni). V kánonu to vypadalo, že Albusovi moc nevěří, tak nevím. Jinak Kratiknot, Regulus a Pettigrew - páni, ten poslední by mě ani nenapadl. Ale fakt je, že by tam správně měl být... tak na to vysvětlení si vážně počkám =D.

Re: 21. Racionalizace Od: iway - 01.06. 2011
ach jo, je toho tolik, co by chtěl člověk ocenit.. ale po předběžném shlédnuté ostatních spolukomentátorů vyzdvihnu ten závěr. taky se mi občas stane, že když se mě někdo zeptá, jak se mám, co dělám a jak si užiju prázdniny odpovídám: nic, víš jak nuda.. a pak se zamyslím a zjistím, že tam jedu na koncert a tam a tam ... takže to mě dost pobavilo i když na harryho nemám 

Re: 21. Racionalizace Od: adelina - 01.06. 2011
Kapitola opravdu skvělá:) Rozhovor Draca a Harryho neměl chybu. A na konci dopis rodičům:) Co na to říct?:) Těším se na pokračování a děkuji za překlad.

Re: 21. Racionalizace Od: adelina - 01.06. 2011
Kapitola opravdu skvělá:) Rozhovor Draca a Harryho neměl chybu. A na konci dopis rodičům:) Co na to říct?:) Těším se na pokračování a děkuji za překlad.

Re: 21. Racionalizace Od: JSark - 01.06. 2011
Celá kapitola bola úžasná, aj keď myslím, že Harry aj Hermiona proste občas príliš rozmýšľajú, ale ten záver! To bolo výstižné zhrnutie týždňa. :DD Díky moc, teším sa na ďalšie. :)

Re: 21. Racionalizace Od: Maenea - 31.05. 2011
Mé mozkové buňky sice už moc nestíhají a vsadím se, že jim utekla minimálně poloovina myšlenek, ale i tak se mi to moc líbilo. Nejvíc asi ta část rozhovoru Draca s Harrym, kdy si Draco uvědomí, že Voldemort přece jen není neomylný. A svůj mylšenkový pochod pak zakončí Malfoyovými máňásky. Vjedojedi taky nemají chybu Je vidět tvrdá škola Dík
Re: 21. Racionalizace Od: Maenea - 31.05. 2011
Vjedojedi? bože, vážně už bych měla jít spát. Vědojedi, samozřejmě. Za všechny ostatí případné chyby se omlouvám.
Re: 21. Racionalizace Od: Maenea - 31.05. 2011Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011
Neuvěříš, včera večer - potom, co jsem se celý předcházející den učila na zkoušku - jsem se u Vjedojedů zarazila - něco mi na tom připadalo divného, ale za boha bych nedovedla říct, co přesně Pak mluv o mozkovém vyčerpání... Malfoyovi máňásci původně byly jakousi nepřeložitelnou gamerskou narážkou, rozhodla jsem se zbytečně se netrápit, a jít s prvním libozvučným jménem, které mi přijde na mysl Ale Dracovo umění sebeovládání je věc, která mě v téhle povídce vyloženě fascinuje - pokud jeho chování popisuje někdo jiný, používají slova jako šarmantní, chladnokrevný... pokud vypráví Draco, vidíš, že bleskově improvizuje, a že doufá, že si nikdo nevšimne jeho nervozity a toho, jak nehorázně blafuje

Re: 21. Racionalizace Od: Neprihlásený - 31.05. 2011
Super autor pridal 72 kapitolu  nevies nahodou znamena to ze zacne znovu pravidelne pridavat? .. spravil uz tu svoju pracu kvoli ktorej to odkladal? .. Inac ako si na tom ty z predkladom? .. mas este rezervne kapitoly nezverejnene ?  Mimochodom rozmyslal som nad tym santa klausom a vychadza mi to na Flitwika ak zoberiem do uvahy ze by to mal byt iba niekto z Bradavic tak to vychadza iba na Brunbala alebo Harryho veduceho vzhladom na to ze ma byt tiez nadmieru bystry takze bud je to Brumba ktori sa snazi riadne kryt alebo Flitvik Co myslis ty? 
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011
Skvělé, spekulování! Nad 72. kapitolou jsem udělala vítězný taneček. A to bylo předtím, než jsem viděla její obsah. WOW, Draco (A Snape ) Prostě geniální - když se Harry zeptal Hermiony na Santa Clause, skončila jsem pod stolem  Pomalé autorovo přidávání bylo způsobené tím, že jsme se podle jeho slov dostali k "trochu otravné překleňující pasáži." Něco nemohl napsat tak, jak původně plánoval protože by to bylo v rozporu s charakterem postav (osobně si myslím, že počítal s tím, že Harry řekne ano, ale to by teď vážně působilo dost nepřirozeně). Bude to vyřešeno jinak, ale očividně to není taková zábava psát. Chmm. Já nezaregistrovala nějaký pokles kvality, a to jsem hodně náročná... Včera jsem přeložila 24.kapitolu, takže něco ještě v rezervě je. Ale upřímně, takovéhle tempo - 1 kapitola týdne - je do budoucna udržitelné i bez rezerv. Hmm... Santa Claus... Jo, Kratiknot je zaručeně udržitelný tip, jeden z mých vlastních favoritů Hlavně proto, že autor často upozorňuje na jeho hustý, nadýchaný plnovous... HMM . Kromě něj... přemýšlela jsem o Petigrewovi. Pokud v téhle realitě je nevinný - a máme důvod věřit, že skutečně je - rozhodně by pro plášť měl ono "dobré použití", plus by věděl dost odpovídajících skutečností, chtěl by Harrymu pomoci... Pobertův plánek má podle Freda a George dvě poruchy (25.kapitola), jednu nepravidelnou, jednu trvalou. Pokud za nepravidelnou vezmem, že se vedle Quirrellova jména dost často objevuje Tom Raddle (a dvojčata nemohou mít tušení, co to znamená), tou pravidelnou poruchou by mohlo být objevování někoho, kdo by měl být mrtvý... a ve svém zvěromágské podobě se potuluje po Bradavicích... co myslíš? 
Re: 21. Racionalizace Od: Neprihlásený - 01.06. 2011
vauci tak to ma nenapadlo.. ja som stale kalkuloval s tym ze Autor sa ´drzal Conanu a ze Peter je  vinny, ale ak by nebol je to dost pravdepodobna  moznost ( ale aj tak do komentarov davam postrehy a uvahy co uz boli prelozene.. nespojlerujem vyzsie )
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011
ále, jenom malé spoilerky, navíc dostatečně vágní, to přežijou Jinak mě napadla ještě jedna věc: Regulus Black. o.k., SPOILER - Pokud jsou viteály umístěny jinak, Regulus by mohl přežít. Navíc, Quirrelmort Harrymu řekl, že to přenášedlo by ho vzalo někam do Londýna (jasně, Q. nepatří mezi nejdůvěryhodnější zdroje informací, ale neměl žádný důvod lhát, a spoustu důvodů věřit, že ho Harry po událostech TSPE zkouší...)
Re: 21. Racionalizace Od: Neprihlásený - 01.06. 2011
Hlavnou otazkou je teda po kadial sa autor drzal conanu.. ja som to bral tak ze vsetko az na to ze Petunia si zobrala profesora bolo identicke z conanom a od toho sa odvijal alternativny dej cize aj vitealy v tejto kapitole by mali byt na svojom mieste, ale ak autor pozmenil viac veci napriklad to s Petrom alebo s Blackom tak je mozne vazne viac teorii ;) 

Re: 21. Racionalizace Od: anonym - 31.05. 2011
trošku krátky list, nie?
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011
No, hodně toho neprošlo cenzurou...

Re: 21. Racionalizace Od: larkinh - 31.05. 2011
To je zvláštní, jak u téhle povídky má každý rád někoho úplně jiného. Mě se tady Hermiona zatím nelíbí - je to sadistická namyšlená semetrika. Hodilo by se, aby ji někdo pořádně usměrnil, stejně jako Harry potřebuje usměrnit. A ten dopis rodičům... "to bude raději všechno." - mě přijít takový dopis, tak bombarduju učitele ve škole, aby mi to vysvětlili
Re: 21. Racionalizace Od: larkinh - 31.05. 2011
Ještě k Hermioně - na druhou stranu je to docela zoufalka... aby měla rande, musí vyhrát soutěž ve čtení... 
Re: 21. Racionalizace Od: larkinh - 31.05. 2011Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011
Ano, rodiče kohokoli jiného by to pravděpodobně udělali... ale tohle jsou HARRYHO rodiče. Myslím, že čas a pud sebezáchovy je už naučil  A upřímně, dost je znepokojí i to málo, co se dozví - Harry vzal na vědomí existenci jiného dítětě?!? Pokud jde o Hermionu... myslím, že i na to se vztahuje název téhle kapitoly. Rozhodně to není tak, že by si drcení Pottera užívala. Kdepak. Ona je hodná. Musí to být romance Myslím, že hluboko uvnitř i ví, že skutečným důvodem té schůzky bylo Harryho zdeptat ještě víc... obzvláště zákeřným způsobem... Ale ne, ona je tu ta milá 

Re: 21. Racionalizace Od: denice - 31.05. 2011
Miluji Hermionu Grangerovou! Myslím, že jsem právě našla nejoblíbenější postavu této povídky. Drcení Harryho Pottera je lepší než droga! A pak Harryho pokus obvinit ze své porážky Draca, to bylo velmi lidské (a mužské), stejně jako Dracova reakce. Věřím, že si tu vzpomínku do myslánky schová... Prostě celá kapitola byla bezvadná, povídka se slibně rozjíždí  a já se už těším na další. Díky.
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011
Blahopřeju k dobré volbě S Hermionou si užiješ hodně zábavy, za to ti ručím  Drcení Harryho je překrásný koníček, čtenář to může tak... procítit.  Ale i jinak - osobně považuju její (zřídkavé) interakce s Dracem nebo Quirrelmortem za perly téhle povídky  U Draca a myslánky na mě udělalo dojem, do jaké hloubky má autor postavy zmáknuté, protože tahle myšlenka se prostě musela objevit v mozku Draca Malfoye  Díky a snad se budoucí vývoj bude zamlouvat

Re: 21. Racionalizace Od: Jimmi - 31.05. 2011
Ale svět nepochopíš tak, že se s ním budeš hádat, nebo mu řekneš, ať se příště vrátí s jinou odpovědí. Skvelé, díky! Dnes mám fakt nanič deň a ešte mi aj pes rozhrýzol zbierku kinderok, ale toto to trochu napravilo. Dialóg Draca s Harrym božský, predpokladám, že takýchto si užijeme ešte viac. Hermiona si svoje zlé vlastnoti vysvetlila Romancou, no to ma podrž. A netuším, kto je Santa Claus. Fakt to dnes bodlo a obrovské ĎAKUJEM!
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 01.06. 2011
Dráčka si teď chvilku ještě opravdu užiješ Dnes jsem přeložila 24., kterou celou tvoří jediný dialog Harryho s Dracem a to tak úžasný, že jsem od toho nedokázala vstát, dokud jsem těch sedm stránek nedala Tak trochu mi to připomnělo Rok - jeho někdejší atmosféru A Santa Claus je věčná záhada, kdybychom tak tušili...

Re: 21. Racionalizace Od: Elza - 31.05. 2011
Doprčic, Terso, právě jsem si sedla ke kompu, že budu překládat! Jen tak se kouknu, co tady nového a ono... tohle... *:DDD Achich, to toho zase přeložím... Jedenáctiletá Grangerová je normálně děsivá... *:DDD Nevím, jak se chce s Harrym přátelit... tohle asi McGongallové nevyjde... pokud tedy nezasáhne trol. *:D Harry je dobrý děsopán. Schůzka s Dracem neměla chybu. A ta lokace! V podzemí! *:DD Že by se vědomě přizpůsobil Dracovým očekáváním...? „Pak vymyslím, jak experimentální test donutit, aby říkal správnou odpověď!“ Věda neslouží k přesvědčování všech, že krevní puristi mají pravdu. K tomu je politika!  Samozřejmě. Jak bych já mohl vědět koho vydírat... Ve třídě magických formulí jsem se naučil porušovat druhý zákon termodynamiky, a potkal jsem dívku jménem Hermiona Grangerová, která čte rychleji než já.
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 31.05. 2011
Vezmi si příklad ze mě, já právě dva dny před (neprobádanou) zkouškou v klidu přeložila celou kapitolu   O.k., trochu se utěšuju tím, že je to zkouška z angličtiny, ale... Připadá mi, že Hermiona chce Harryho spíš psychicky mučit A že se jí to sakra daří   Ale řekla bych, že Harry to nevzdá, dokud ji naporazí, takže tohle bude řádně dlouhý vztah... A pokud jde o naše Konspirátory... To Harry byl tím, kdo si v jedné předchozí kapitole vědomě načrtával uniformy svých budoucích poskoků  Aby Draco ještě nelitoval, že ho v tom podporuje...

Re: 21. Racionalizace Od: zelaaa001 - 31.05. 2011
"Není to o mě! Očividně! Já nepřicházím, já už tu jsem!" :) Učiť Draca genetiku!!!:) Prvé rande s Hermionou (čo to to dievča popadlo?) Ďakujem za pravidelný prísun humoru. Bolo to skvelé!
Re: 21. Racionalizace Od: Tersa - 31.05. 2011
Pravidelný přísun humoru je tak milé označení, díky Harryho rozhořčené ohrazení mě taky rozsekalo A s genetikou si ještě užijeme, chudáček Draco

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce