Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

24. Machiavellská hypotéza inteligence

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Tersa - 10.06. 2011 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa

Gramatická kontrola: Kometa

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

3. dějství

Draco s rozbouřeným žaludkem čekal v malém skleněném výklenku, který objevil poblíž Velké síně.

Bude tu cena a nebude malá. To Dracovi došlo hned, jak se probudil a uvědomil si, že se neodvažuje vejít do Velké síně na snídani, protože by tam mohl spatřit Harryho Pottera, a netušil, co by se stalo po tom.

Přiblížily se kroky.

"Tak sme tu," řekl Vincentův hlas. "Šéf dneska nemá zrovna dobrou náladu, takže si koukejte dávat bacha."

Draco toho idiota zaživa stáhne z kůže a jeho holé tělo pošle zpátky spolu s žádostí o inteligentnějšího služebníka, například mrtvého křečka.

Jeden se pár kroků vzdálil, druhý postoupil blíž.

Bouře v Dracově žaludku se zhoršila.

Harry Potter se mu objevil před očima. Jeho tvář byla pečlivě neutrální, ale jeho modře lemovaný hábit vypadal podivně nakřivo, jako by nebyl nasazen tak docela správně-

"Tvoje ruka," řekl Draco naprosto bezmyšlenkovitě.

Harry zvedl svou levou ruku, jako by se na ni sám chtěl podívat.

Od lokte dolů jen ochable visela, jako mrtvá.

"Madam Pomfreyová říká, že to není trvalé," řekl Harry tiše. "Říká, že do začátku zítřejší výuky bych už měl být téměř v pořádku."

Na kratičký okamžik mu ta novinka ulevila.

Pak to Dracovi došlo.

"Šel jsi za madam Pomfreyovou," zašeptal Draco.

"Samozřejmě, že ano," řekl Harry Potter, jako by ohlašoval očividné. "Nemohl jsem hýbat rukou."

Dracovi pomalu začínalo docházet jaký naprostý hlupák byl, daleko horší než ti starší zmijozelové, na kterých si smlsl.

Prostě považoval za samozřejmé, že nikdo nepůjde za autoritami, když jim něco udělá Malfoy. Že nikdo nebude chtít, aby na sebe zaměřil zrak Luciuse Malfoye.

Ale Harry Potter nebyl vystrašený malý mrzimor, který by se snažil vyklidit hrací plochu. Sám už hrál a otcův zrak už na něj byl upřený.

"Co dalšího madam Pomfreyová řekla?" zeptal se Draco se srdcem v hrdle.

"Profesor Kratiknot řekl, že kouzlo seslané na mojí ruku je mučící zaklínadlo patřícící k černé magii a tudíž mimořádně vážná záležitost, a že odmítat prozradit, kdo ho seslal je naprosto nepřijatelné."

Nastalo dlouhé ticho.

"A pak?" řekl Draco třesoucím se hlasem.

Harry Potter se lehce usmál. "Hluboce jsem se omluvil, načež se profesor Kratiknot zatvářil velmi přísně, a pak jsem mu řekl, že ta celá věc je v pravdě mimořádně vážná, tajná, delikátní záležitost, a že pan ředitel je o tom projektu už informován."

Draco zalapal po dechu. "Ne! Kratiknot něco takového jen tak nepřijme! Zkontroluje si to u Brumbála!"

"Přesně tak," řekl Harry Potter. "Ihned jsem byl zatáhnut do ředitelny."

Teď už se Draco třásl. Pokud Brumbál Harryho Pottera vezme před starostolec, dobrovolně nebo ne, a Chlapec-který-přežil pod veritasérum dosvědčí, že ho Draco mučil... Harryho Pottera mělo v oblibě příliš mnoho lidí, otec by to hlasování mohl prohrát...

Otec by mohl být schopný přesvědčit Brumbála, aby to nedělal, ale bude ho to stát. Příšerně moc. Hra teď měla pravidla, nemohli už jste jen tak někomu hrozit. Ale Draco Brumbálovi do rukou vpochodoval z vlastní svobodné vůle. A Draco byl velmi cenným zajatcem.

I když vzhledem k tomu, že teď už nemůže být smrtijedem, asi o něco méně cenným, než si otec myslel.

Ta myšlenka mu trhala srdce jako řezací zaklínadlo.

"Pak co?" zašeptal Draco.

"Brumbál si okamžitě odvodil, že jsi to byl ty. Ví, že jsme se stýkali."

Nejhorší možný scénář. Pokud by Brumbál neuhádl kdo to udělal, možná by si netroufl použít nitrozpyt jenom proto, aby to zjistil... ale pokud to Brumbál věděl...

"A?" vynutil tu hlásku ze sebe Draco.

"A trošku jsme si pohovořili."

"A?"

Harry Potter se zakřenil. "A já jsem mu vysvětlil, že je v jeho nejlepším zájmu nic nedělat."

Dracova mysl narazila do cihlové zdi a roztříštila se. Prostě jen na Harryho Pottera zůstal zíral, se spadlou čelistí jako pitomec.

Zabralo mu řádnou chvíli, než si vzpomněl.

Harry znal Brumbálovo záhadné tajemství, to které Snape používal jako svůj trumf.

Jako by to měl před očima. Brumbál s vážným výrazem, skrývající dychtivost, zatímco Harrymu vysvětloval, o jak příšerně vážnou záležitost tu jde.

A Harry zdvořile říkající Brumbálovi, ať drží pusu na zámek, pokud ví, co je pro něj dobré.

Otec Draca varoval před takovými lidmi, před lidmi, kteří vás mohli zničit, ale přesto byli tak sympatičtí, že bylo těžké je pořádně nenávidět.

"Po čemž," řekl Harry, "ředitel řekl profesorovi Kratiknotovi, že toto skutečně je tajná a delikátní záležitost, o které byl informován, a že si nemyslí, že tlačit na to by pomohlo mě, nebo komukoli jinému. Profesor Kratiknot začal říkat něco o tom, že ředitelovy obyvklé intriky zašly příliš daleko, a v tom bodě jsem ho musel přerušit, a vysvětlit mu, že se jednalo o můj vlastní nápad a ne nic, do čeho by mě ředitel vtlačil, takže se profesor Kratiknot otočil a začal dávat kázání mně, a ředitel ho přerušil a řekl, že jakožto Chlapec-který-přežil jsem odsouzen prožívat divná a nebezpečná dobrodružství, takže je bezpečnější, když se do nich budu dostávat úmyslně, než abych čekal, až se stanou nějakou náhodou, a v tom bodě profesor Kratiknot rozhodil své malé ručičky do vzduchu a začal vysokým hlasem ječet na nás na oba, že ho nezajímá, co to spolu pečeme, ale že dokud jsem v havraspárské koleji, tohle už se znovu nestane, nebo mě vyhodí, a já si budu moct jít do Nebelvíru, kam všechno tohle brumbálování patří-"

Harry Dracovi jeho nenávist velmi ztěžoval.

"Každopádně," řekl Harry, "nechci se nechat vyhodit z Havraspáru, tak jsem profesorovi Kratiknotovi slíbil, že nic takového už se znovu nestane, a pokud ano, prostě mu řeknu, kdo to udělal."

Harryho oči měly být chladné. Nebyly. Jeho hlas by to měl vyslovit jako vražednou hrozbu. Nevyslovil.

A Draco spatřil otázku, která měla být očividná, a ta tu atmosféru ihned zabila.

"Proč...jsi to neudělal?"

Harry přešel k oknu, do malého paprsku slunečního světla, které svítilo do výklenku, a otočil hlavu ven, k travnatým bradavickým pozemkům. Záře svítila na něj, na jeho hábit a tvář.

"Proč jsem to neudělal?" řekl Harry sevřeným hlasem. "Řekl bych, že jsem se na tebe prostě nedokázal zlobit. Věděl jsem, že jsem tě zranil jako první. Dokonce to ani nenazvu vyrovnaným, protože co jsem udělal já tobě bylo horší, než co jsi udělal ty mně."

Bylo to jako narazit do další stěny. Harry by klidně mohl mluvit starořečtinou, Draco by mu nerozumněl o nic lépe.

Dracův mozek zapátral po vzorech a vrátil se s prázdnou. To prohlášení bylo přiznáním, které nebylo v Harryho nejlepším zájmu. Nebylo to ani to, co by Harry měl říct, aby z Draca udělal loajálnějšího služebníka, teď když nad ním měl moc. To by zdůrazňoval jak laskavý byl, ne jak moc Draca zranil.

"I tak," řekl Harry, teď tišším hlasem, skoro šeptem, "prosím, nedělej to znovu, Draco. Bolelo to, a já si nejsem jistý, jestli bych ti podruhé dokázal odpustit. Nejsem si jistý, jestli bych to vůbec chtěl zkoušet."

Draco to prostě nechápal.

Zkoušel se s ním Harry přátelit?

Harry Potter v žádném případě nemohl být tak hloupý, aby věřil, že něco takového je možné po tom, co udělal.

Mohli jste být něčím přítelem a spojencem, jako to Draco zkoušel s Harrym, nebo jste jim mohli zničit celý život a nenechat jim jinou možnost. Ne obojí.

Ale pak Draco nechápal, o co jiného se to Harry mohl pokoušet.

A napadla ho zvláštní myšlenka, něco, o čem Harry včera nepřestával mluvit.

A ta myšlenka zněla: Otestuj to.

Už se v tobě probudil vědec, řekl Harry, a i kdyby ses nikdy nenaučil své síly využívat, vždycky budeš hledat způsoby, jak, otestovat svoje domněnky-" Ta nejasná slova pronesená v bolestném lapání po dechu, nepřestávala kolovat Dracovou myslí.

Pokud Harry předstíral, že je lítostivým přítelem, který omylem někoho zranil...

"Tys to plánoval!" řekl Draco a zvládl do hlasu vložit podtón obvinění. "Neudělal jsi to, protože jsi byl rozčílený, udělal jsi to, protože jsi chtěl!"

Hlupáku, řekl by Harry Potter, samozřejmě, že jsem to plánoval, a teď jsi můj-

Harry se otočil zpátky k Dracovi. "Co se stalo včera nebylo plánem," řekl Harry, zdálo se, že mu hlas vázne v hrdle. "Plán zněl, že tě naučím, proč pro tebe vždycky bude lepší znát pravdu, a pak, že společně zkusíme odhalit pravdu o krvi, a jakákoli bude odpověď, přijmeme ji. Včera... jsem věci uspíšil."

"Vždycky je pro mě lepší znát pravdu," řekl Draco chladně. "Jako kdybys mi udělal laskavost."

Harry přikývl, čímž Draca zmátl kompletně, a řekl, "Co kdyby Lucius přišel s tím samým nápadem jako já, totiž, že problém je v tom, že silnější kouzelníci mají méně dětí? Mohl by začít program na podporu větších rodin u nejsilnějších čistokrevných. Po pravdě, pokud by krevní purismus měl pravdu, přesně to by Lucius měl dělat – adresovat problém na své straně, kde věci může změnit ihned. Právě teď, Draco, jsi jediným přítelem, kterého Lucius má, který by mu mohl zabránit v plýtvání námahy, protože jsi jediný, kdo zná skutečnou pravdu, a umí předpovídat skutečné výsledky."

Draca napadlo, že Harry Potter byl vychován na místě tak podivném, že teď v praxi byl spíše magickým tvorem než kouzelníkem. Draco prostě nedokázal uhodnout, co Harry řekne nebo udělá příště.

"Proč?" řekl Draco. Vložit do hlasu bolest a pocit zrady vůbec nebylo těžké. "Proč jsi mi to udělal? Jaký byl tvůj plán?"

"No," řekl Harry, "jsi Luciusův dědic a, věř tomu nebo ne, Brumbál si myslí, že patřím jemu. Takže bychom mohli vyrůst a bojovat proti sobě. Nebo bychom mohli dělat něco jiného."

Dracova mysl se kolem toho pomalu zvládla obtočit. "Chceš mezi nimi vyprovokovat boj, a uchvátit moc po tom, co budou oba vyčerpaní." Draco ucítil chlad na prsou. Tohle bude muset zastavit, ať už ho to bude stát cokoli-

Ale Harry zavrtěl hlavou. "Merline, ne!"

"Ne...?"

"Ty bys na něco takového nepřistoupil a já zrovna tak," řekl Harry. "Tohle je náš svět, nechceme ho zničit. Ale představ si, že, řekněme, by si Lucius myslel, že Konspirace je tvůj nástroj a že jsi na jeho straně, Brumbál by si myslel, že Konspirace je můj nástroj a já jsem na jeho straně, Lucius by si myslel, že jsi mě obrátil na jeho stranu a Brumbál by věřil, že Konspirace je moje, Brumbál by si myslel, že jsem tě já přetáhl na svou stranu a Lucius by věřil, že Konspirace je tvoje, a tak by nám oba pomáhali, ale jenom těmi způsoby, při kterých by si toho ten druhý nevšiml."

Draco nemusel předstírat oněmělost.

Otec ho jednou vzal na hru nazvanou Lightova tragédie, o tomhle neuvěřitelně chytrém zmijozelovi jménem Light, který se rozhodl očistit svět od zla za pomoci starodávného prstenu, který dokázal zabít kohokoli, čí jméno a podobu jste znali, a kterému se postavil jiný neuvěřitelně chytrý zmijozel, padouch jménem Lawliet, který nosil převlek, aby skryl svou pravou tvář; a Draco křičel a jásal na všech správným místech, obzvlášť uprostřed; a pak hra náhle skončila smutně a Draco byl strašně zklamaný a otec ho jemně upozornil, že to slovo ,tragédie' bylo hned v názvu.*

Později se ho otec zeptal, jestli chápe, proč na tu hru šli.

Draco řekl, že proto, aby se naučil být stejně mazaný jako Light a Lawliet až vyroste.



 

Otec řekl, že víc by se zmýlit nemohl a poukázal na to, že zatímco Lawliet si chytře zakryl tvář, neexistoval žádný dobrý důvod, proč by měl Lightovi říkat svoje jméno. Otec potom pokračoval a rozdrtil každou část hry, zatímco Draco poslouchal s většími a většími zorničkami. A otec skončil s tím, že takové hry jsou vždy nerealistické, protože kdyby scénárista věděl, co by někdo skutečně tak chytrý jako Light skutečně udělal, pokusil by se ovládnout svět sám, místo toho, aby o tom jen psal hry. A na to otec Dracovi řekl o Pravidlu tří, které znělo, že každá intrika, která vyžadavala, aby se staly více než tři na sobě nezávislé věci, nikdy nebude fungovat ve skutečném životě.

Otec mu dále vysvětlil, že vzhledem k tomu, že jedině hlupák by dělal intriky tak komplikované, jak jen je možné, skutečným limitem jsou dvě události.

Draco ani nedokázal najít slova, aby popsal tu čistou, gargantuovskou neuskutečnitelnost Harryho master plánu.

Ale byl to přesně ten druh omylu, který by udělal někdo, kdo neměl žádné rádce a myslel si, že je chytrý a intrikaření se naučil sledováním her.

"Takže," řekl Harry, "co si o tom plánu myslíš?"

"Je chytrý..." řekl Draco pomalu. Řvát geniální! a obdivně lapat po dechu by mohlo vypadat příliš podezřele. "Harry můžu se tě na něco zeptat?"

"Jistě," řekl Harry.

"Proč jsi Grangerové koupil drahý váček?"

"Abych ukázal, že nemám žádné raněné city," řekl Harry okamžitě. "I když očekávám, že se teď také bude cítit nepříjemně, pokud by chtěla v několika příštích měsících odmítnout pár menších proseb."

A tehdy si Draco uvědomil, že se Harry skutečně pokouší být jeho přítelem.

Harryho tah proti Grangerové byl chytrý, možná dokonce geniální. Nedovolte svým nepřátelům vás podezřívat, a udělejte z nich přátelským způsobem své dlužníky, takže je budete moci vmanévrovat tam, kde je chcete mít pouhým požádáním. Dracovi by nic takového neprošlo, jeho terč by byl příliš podezřívavý, ale Chlapci-který-přežil to projít mohlo. Takže prvním krokem v Harryho plánu bylo dát svému nepříteli drahý dárek, Draca by to nenapadlo, ale mohlo by to fungovat...

Pokud jste byli Harryho nepřítelem, zprvu pro vás možná mohlo být těžké jeho intriky prokouknout, mohly dokonce být i hloupé, ale jakmile jeho uvažování porozumíte, pochopíte, že se vás snaží zranit.

Způsob jakým se Harry právě teď choval k Dracovi žádný smysl nedával.

Protože, pokud jste byli Harryho přítelem, snažil se svámi přátelit tím cizím nesrozumitelným způsobem, v jakém byl mudly vychován, dokonce i když to znamenalo zničit vám celý život.

Ticho se protahovalo.

"Vím, že jsem naše přátelství příšerně zneužil," řekl Harry konečně. "Ale, Draco, prosím, uvědom si, že jsem nakonec jen chtěl, abychom našli pravdu společně. Je to něco, co dokážeš odpustit?"

Stezka dělící se do dvou směrů, ale jen z jednoho vedla snadná cesta zpátky, pokud by si to Draco později rozmyslel...

"Myslím, že chápu, o co ses snažil," zalhal Draco, "takže ano."

Harrymu se rozzářily oči. "To rád slyším, Draco," řekl jemně.

Dva studenti stáli ve výklenku. Harry stále chycený v osamělém slunečním paprsku, Draco ve stínu.

A Draco si, s náznakem zděšení a paniky, uvědomil, že i když být Harryho přítelem je příšerný osud, Harry teď měl tolik různých způsobů, kterými by mu mohl vyhrožovat, že být jeho nepřítelem by bylo ještě horší.

Pravděpodobně.

Možná.

No, pořád se mohl později vrátit k nepřátelství...

Byl zatracen.

"Takže," řekl Draco. "Co teď?"

"Další studium příští sobotu?"

"Raději by to nemělo být jako minule-"

"Neboj se, to nebude" řekl Harry. "Ještě pár takových sobot, a ocitneš se přede mnou."

Harry se zasmál. Draco ne.

"Oh, a ještě, než půjdeš," řekl Harry a nesměle se zakřenil. "Vím, že teď na to není ta nejlepší doba, ale po pravdě jsem tě chtěl požádat o jednu radu."

"Dobrá," řekl Draco, pořád tak trochu vyvedený z míry tím posledním prohlášením.

Harryho pohled nabral na intenzitě. "Koupě toho váčku pro Grangerovou mě stála většinu peněz, které se mi podařilo ukrást ze svého trezoru u Gringottů-"

Cože.

"- klíč má McGonagallová, nebo teď možná Brumbál. A já jsem se právě chystal odstartovat intriku, která by mohla stát nějaké peníze, takže jsem uvažoval, jestli náhodou nevíš, jak bych mohl získat přístup-"

"Půjčím ti ty peníze," řekla Dracova pusa v čistě existenciálním reflexu.

Harry vypadal zaraženě, ale příjemným způsobem. "Draco, nemusíš-"

"Kolik?"

Harry jmenoval sumu, a Dracovi se tak docela nepodařilo nedat na sobě znát šok. To bylo skoro celé kapesné, které mu otec dal na celý rok, zbyde mu jen pár galleonů-

Pak se Draco v duchu nakopl. Stačilo, aby otci napsal a vysvětlil mi, že ty peníze zmizely, protože se mu je podařilo půjčit Harrymu Potterovi, a otec mu pošle speciální blahopřání psané zlatým inkoustem, obrovskou čokoládovou žabku, která mu vydrží celých čtrnáct dní a desetkrát tolik galleonů, jen pro případ, že by Harrry Potter potřeboval další půjčku.

"Je to příliš mnoho, že ano," řekl Harry. "Omlouvám se, neměl jsem se ptát-"

"Promiň, já jsem Malfoy, víš," řekl Draco. "Jen mě překvapilo, že ty chceš tolik."

"Neboj se," řekl Harry Potter vesele. "Nejde o nic, co by ohrožovalo zájmy tvé rodiny, jen já a mé zlé skutky."

Draco přikývl. "Pak tedy žádný problém. Chceš pro to dojít hned teď?"

"Jasně," řekl Harry.

Když opustili výklenek a zamířili směrem k podzemí, Draco si nedokázal pomoci, musel se zeptat, "Takže můžeš mi říct, pro koho ta intrika je?"

"Pro Ritu Holoubkovou."

Draco si o sobě v duchu pomyslel velmi sprostá slova, ale bylo příliš pozdě, aby řekl ne.


Než došli k podzemí, Draco se zase začínal dávat dohromady.

Měl potíže nenávidět Harry Pottera. Harry k němu zkoušel být přátelský, jen byl šílený.

A to Dracovo pomstu nejenže nezastaví, ale ani nezpomalí.

"Takže," řekl Draco, po tom co se rozhlédnutím přesvědčil, že kolem nikdo není. Jejich hlasy byly magicky zastřené, samozřejmě, ale jeden nikdy nemohl být příliš opatrný. "Napadlo mě. Až do Konspirace přivedeme nové rekruty, budou si muset myslet, že si jsme rovni. Jinak by stačil jeden z nich, aby otci tu intriku prozradil. To už ti došlo, správně?"

"Přirozeně," řekl Harry.

"Budeme si rovni?" zeptal se Draco.

"Obávám se, že ne," řekl Harry. Bylo jasné, že se snaží znít jemně, ale také bylo jasné, že se snaží potlačit blahosklonost a tak docela se mu to nedaří. "Je mi líto, Draco, ale ty zatím ani nevíš, co znamená bayesiánský v Bayesiánské Konspiraci. Budeš muset studovat celé měsíce, než budeme moci přijmout někoho dalšího, jenom abys dokázal přesvědčivě předstírat."

"Protože neznám dost vědy," řekl Draco, opatrně udržoval hlas neutrální.

Harry nad tím zavrtěl hlavou. "Problém není v tom, že neznáš specifické věci, jak třeba kyselinu deoxyribonukleovou. To by ti nezabránilo být mi rovný. Problém je v tom, že nejsi trénovaný v metodách racionality, v hlubších tajných vědomostech, které všechny ty objevy vůbec umožnily. Zkusím tě je naučit, ale k naučení jsou o dost těžší. Zamysli se nad tím, co jsme dělali včera, Draco. Ano, udělal jsi část práce. Ale já jsem ji vedl. Zodpověděl jsi nějaké otázky. Já jsem je všechny položil. Pomohl jsi tlačit. Směr jsem určoval sám. A bez metod racionality, Draco, nemůžeš Konspiraci směřovat, kam potřebuje jít."

"Chápu," řekl Draco zklamaným hlasem.

Harryho hlas se pokusil se zjemnit ještě víc. "Budu zkoušet respektovat tvoje expertízy, pokud jde o věci, jako zacházení s lidmi. Ale je nutné, aby jsi i ty respektoval moje expertízy, a neexistuje prostě žádný způsob, jakým bys mi mohl být rovný, pokud jde o směrování Konspirace. Jsi vědcem teprve jeden den, znáš jediné tajemství o deoxyribonukleové kyselině, a nejsi trénovaný v žádných metodách racionality."

"Chápu," řekl Draco.

A opravdu chápal.

Jednání s lidmi, řekl Harry. Uchvátit kontrolu nad Konspirací pravděpodobně ani nebude obtížné. A potom Harryho Pottera zabije, jen pro jistotu-

Dracovi se vybavilo, jak špatně se cítil včera večer, když věděl, že Harry křičí.

Draco si pomyslel pár dalších sprostých slov.

Fajn. Nezabije Harryho. Harry byl vychovaný mudly, nebylo jeho chybou, že je šílený.

Místo toho Harry zůstane naživu, aby mu Draco mohl říci, že to všechno je pro jeho vlastní dobro, vážně, měl by být vděčný-

A s náhlým trhnutím překvapeného potěšení si Draco uvědomil, že to skutečně je pro Harryho vlastní dobro. Pokud by se Harry pokusil uskutečnit svůj plán a zahrát si s Brumbálem a otcem jako s blázny, zemře.

Tím to bylo perfektní.

Sebere Harrymu všechny jeho sny, zrovna jako to Harry udělal jemu.

Řekne mu, že to všechno bylo jen pro jeho vlastní dobro, a bude to naprostá pravda.

Ovládne Konspiraci a sílu vědy k očištění kouzelnického světa, a otec na něj bude hrdý, jako kdyby byl smrtijedem.

Zlé plány Harryho Pottera budou zničeny a síly dobra zvítězí.

Perfektní pomsta.

Pokud...

Jen předstírej, že předstíráš, že jsi vědec, řekl mu Harry.

Draco postrádal slova, jakými by mohl popsat, co přesně je špatně s Harryho mozkem -

(vzhledem k tomu, že Draco nikdy neslyšel pojem hloubka vnoření)

- ale dokázal odhadnout, k intrikám jakého druhu to vede.

...pokud to všechno ovšem nebylo přesně tím, co Harry chtěl, aby si Draco myslel, v části nějaké ještě větší intriky, které Draco bude hrát přímo do karet, tím, že se pokusí překazit tuhle, Harry sám i může vědět, že jeho plán je neuskutečnitelný, možná nemá žádný jiný cíl, než aby Draca nalákal, aby ho překazil -

Ne. Touto cestou leží šílenství. Musí existovat limit. Ani Pán zla sám nebyl takhle zvrácený. Takové věci se nestávaly ve skutečném životě, jen v otcových pošetilých pohádkách před spaním o hloupých chrličích, kteří vždycky nakonec jen pomohly hrdinovým plánům, pokaždé, když se je pokusily překazit.**


A vedle Draca šel Harry, s úsměvem na tváři přemýšlel o evolučním původu lidské inteligence.

Na začátku, než lidé přesně pochopili, jak evoluce funguje, si mysleli šílené věci, jako lidská inteligence se vyvinula, abychom mohli vymyslet lepší nástroje.

Šílené to bylo proto, protože bylo třeba jen jediné osoby v celém kmenu, aby vynalezla nástroj, který pak začnou používat všichni ostatní, rozšíří se i k dalším kmenům, a o sto let později bude stále používán jejich potomky. Skvělé pokud šlo o vědecký pokrok, ale z evolučního hlediska neměla ona osoba, co něco vynalezla, takovou přizpůsobovací výhodu, neměla o tolik více dětí než kdokoli jiný. Jedině relativní přizpůsobovací výhoda mohla zvýšit relativní frekvenci nějakého genu v populaci, a dovést nějakou osamělou mutaci do stádia, kdy se stala univerzálně rozšířenou. A úžasné vynálezy prostě nebyly dost běžné, aby mohly poskytnout konzistenční selekční tlak, který byl třeba k prosazení mutace. Když se podíváte na lidi s jejich zbraněmi a tanky a jadernými zbraněmi a porovnáte je s šimpanzi, zdálo by se přirozené hádat, že inteligence sloužila k vynálezu technologie. Přirozený, ale špatný odhad.

Než lidé pochopili, jak přesně evoluce funguje, napadaly je šílené nápady jako klima se změnilo, a klany musely migrovat, a lidé se stali chytřejšími, aby se dokázali vypořádat se všemi novými problémy.

Ale velikost lidského mozku je čtyřikrát větší než toho šimpanzího. 20% lidské metabolické energie jde rovnou na živení mozku. Lidé jsou směšně chytřejší než jakýkoli jiný živočišný druh. Něco takového se nestalo jen proto, že okolí o málo zvýšilo obtížnost svých výzev. Pak by se organismy staly jen o málo chytřejší, aby je vyřešily. To, že lidé skončili s tak giganticky přerostlým mozkem muselo vyžadovat nějaký zběhlý evoluční proces, něco, co by bez jakýchkoli omezení prostě tlačilo a tlačilo.

A dnešní vědci mají docela dobrou představu, co tím zběhlým evolučním procesem bylo.

Harry jednou četl slavnou knihu zvanou Šimpanzí politika. Ta kniha popisovala jak dospělý šimpanz jménem Luit konfrontoval stárnoucího alfu, Yeroena, s pomocí mladého, nedávno dospělého šimpanze jménem Nikkie. Nikkie se do boje mezi Luitem a Yeroenem přímo nevložil, ale zabránil dalším Yeroenovým stoupencům v tlupě, aby mu přišli na pomoc; upoutával jejich pozornost, kdykoli došlo ke konfrontaci mezi Luitem a Yeroenem. A během nějaké doby Luit vyhrál a stal se novým alfou, s Nikkiem jako druhým nejmocnějším...

...i když netrvalo dlouho, než Nikkie vytvořil alianci s poraženým Yeroenem, svrhl Luita a sám se stal novým novým alfou.

Vážně vás to přimělo ocenit, co všechny ty miliony let, během nichž homidové zkoušeli jeden druhého přechytračit – evoluční závod bez limitů – přinesly, pokud jde o zvýšení mozkové kapacity.

Protože, no, člověk by něco takového zaručeně předvídal.


A vedle Harryho šel Draco a potlačoval úsměv, když přemýšlel o své pomstě.

Jednou, možná za několik let, ale jednou, se Harry Potter naučí, co přesně to znamená podcenit Malfoye.

V Dracovi se probudil vědec během jediného dne. Harry řekl, že něco takového se nemělo stát ještě několik měsíců.

Ale samozřejmě, když jste patřili k Malfoyům, bylo jasné, že z vás bude mocnější vědec, než z kohokoli, kdo Malfoyem není.

Takže se Draco naučí všechny Harryho metody racionality, a pak, až dozraje čas-

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

* Zápletka dokonalé mangy/anime Death Note. Draco ji popsal poměrně přesně, jen úlohu hrdiny a záporáka pochopil úplně špatně... (pro zmatené zasvěcené – L se plným jménem skutečně jmenuje L Lawliet)

 

** Narážka na skvělou Disneyovku GargoylesChrliči. Jmenovaný "hrdina" (ano, Draco to zase pochopil špatně) Adrian Xanatos je muž, podle kterého byl pojmenován slavný Xanatův gambit – to je situace, kdy nepřítele dostanete do takové situace, kdy ať už si zvolí jakkoukoli možnost, počítali jste s tím, a bude vám tak hrát přímo do karet. Existují i takové pojmy jako Xanatovy rychlostní šachy, Xanatova ruleta (také známá pod přesnějším názvem Lightova ruleta) a především Srážka třiceti Xanatosů, což je zhruba to, s čím máme tu čest v této povídce...
(A pro anglicky mluvící, kteří si chtějí rozšířit své intrikářské znalosti, tu mám obrázek, který to krásně ilustruje: http://www.smbc-comics.com/index.php?db=comics&id=1582#comic )

http://fc07.deviantart.net/fs70/i/2010/242/a/8/a_play_of_tragedy_of_light_by_dinosaurusgede-d2xdp6p.jpg
Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


To je dobře, že kouzelnický svět také má divadlo - to se mi líbí. Když si představím Siriuse, že by hrál třeba Ježíše, nenutila bych ho tedy zpívat, to by obstaral Krvavý baron, nebo ty sbory apoštolů, tam by mohl zpívat sbor bezhlavých honců, no jo, jsem patetická, prostě potřebuji tmavovlasý vzor, třeba se zelenýma očima, momentálně se zlobím na Draco Malfoye, že Harrymu ublížil. Oni si to sice vyříkali, ale stejně, neměl to dělat. Díky za překlad.

Re: 24. Machiavellská hypotéza inteligence Od: Neprihlásený - 12.10. 2014
Takové intriky u jedenáctiletých dětí? No páni, nechci vidět úroveň Quirellmorta a Brumbála. Doufám, že tam bude ještě něco se Snapem   Miluju šíleného Harryho...já vůbec ujíždím na šílených postavách a Harry je úplný ideál šílenosti, když si uvedomíte ten věk. A zároveň mi to přijde hrozně roztomilé Autor zřejmě musel nechat McGonagalovou odpočinout,protože ta už toho musela mít vážně dost Stejně lituju Harryho nevlastní rodiče...muselo být zajímavé ho vychovávat  

Som zbavena slov. Pravdu povediac každý vedec je tak trochu výšinuty. Harry je o dosť viac ako priemer. ;-)

Re: 24. Machiavellská hypotéza inteligence Od: Neprihlásený - 04.09. 2013
No věčina lidí mi říká že mám vysokou intelgenci ale na tohle moje inteligence nestačí není tu někdo kdo by my to prosímvás vysvělil? Jinak povídka užasná moje intelihence je očividně trošku zaostalejší tak kdyby tu byl někdo tak laskavý a skusil by to schrnout na moji nízkou příčku inteligence byla bych opravdu vděčná děkuji :) 

Tak oficiálně můj první komentář k téhle povídce. Kromě přerušení v podobě dovolené jsem se až sem dostala skoro v kuse.. hrůza byla jsem pak jak mrtvola (2 hodiny spánku jsou fakt nanic). Hrozně se mi tahle povídka líbí, jen je fakt že už se tolik nesměju jako na začátku.. to jsem fakt plakala smíchy. Tak uvidíme.. Občas se musím chvilku zastavit nad těmi dialogy, což vlastně není na škodu.. jen jsem si už odvykla (když teda nemám v ruce skripta). Začínám zjišťovat, že zbožňuju Draca rozhodně víc než Harryho. Jo a jinak je to fakt super obrázek u téhle povídky... to je asi originální, že? Pěkné..
Vítám tě u nás a děkuji za komentář Jep, tahle povídka už se postarala o tolik spánkové deprivace... jen si pročítat komentáře u originálu... No, není to nejčtenější HP fanfiction na internetu pronic zanic Bezuzdný humor musel trochu ustoupit nadupanému ději, ale to neznamená, že ještě nepříjde ke slovu... A Draco? Rozhodně chápu Tedy ne, že bych ho sama měla raději než drahouška Harryho, ale i tak ho považuju za nejlepší Dracovo ztvárnění, na jaké jsem kdy narazila...

takze uz sme v tretine knizky vsak ?:P ako si na tom s prekladom? 
Jep, ve třetině toho, co je zatím uveřejněno... Překlad? Jde hezky, imphotep, imphotep... Jsem za půlkou 27., ještě shromáždit sílu pořádně po sobě přečíst 25.... Zítra, v sobotu, nebo tak podobně.
lol to ako ta napadlo to Imhotep ? ja som akurat predvcerom pozeral mumiu 2 /ja viem asi som si to zle prelozil ale to bolo prve co ma napadlo  ze aka nahoda/
ále, to je z Asterix, Obelix - Mise Kleopatra. Egypťané to tam používají neustále ve smyslu: "jo, jo, v pohodě." Příjde mi, že se to docela i dostalo do oběhu... alespoň v mém okolí

Komentáře... s těma je vždycky problém. Sám zastávám názor, že komentář by měl být úměrně dlouhý ke kapitole, aby dokázal nějak shrnout názor a trochu povzbudit autora k další tvorbě. Bohužel spousta čtenářů se na to prostě vykvajzne a tak to pak autory mrzí. S tím ale nic neuděláme, a pokud nechce autor jen přitakávače jak moc: "Skvělé a úžasné" to bylo... popřípadě iritující otázku "Kdy bude další" zas asi nesmí diktovat si že chce tolik a tolik komentářů. Naopak, když to porovném s nějakými vskutku dobře napsanými povídkami, kde je pak pod kapitolou komentářů s nějakou informační hodnotou do 5 a dvojnásobek dvou až desetislovných opakujících se hlášek, tady to vypadá naopak dobře. Musím se piznat, že sám jsem tu zatím nekomentoval z důvodu toho, že jsem nějak zatím neutřídil všechno co chci zdělit. Ale tak to teď zkusím (kapitol je tu už dost...). Harry tu má moje sympatie... ale opravdu. Jeho charakter je zajímavý, docela unikátní, jen mi občas vadí to, že se chová trochu moc arogantně(tím smyslem, že je ten jediný kdo má mozek). Naopak jeho RPG smýšlení je skvělé, Brumbálova šílenost uvěřitelná (uvážíme-li, že ujíždí na cukru ve svém věku opravdu hodně). Hermiona... ta je tu občas šprtkovsky zoufalá, a přijde mi že by víc měla zkusit přemýšlet a nečíst... ale opravdu, v jakém světě by mohla být jinde než v Havraspáru? Rona tu nějak Harry přehlíží, to mi ani nevadí, oni si nemají o čem povídat... Neville je tu správně harrym nevědomky šikanovaný prakticky ve všech příležitostech, naopak Draco... oh... to je oříšek. Opravdu... pokud je on Light, Harry je jeho Ryuzaku (Má Racionální Harry rád jablka?) a otázkou je kdo bude jeho L (řekněme, že Brumbál... taky ujíždí na sladkém...) Tahle povídka mě očarovala, osobně se považuji za docela... racionálně smýšlejícího člověka, taky se rád rýpu v tom jak věci fungují nebo jak si myslím že by měli fungovat, ale tady se občas ztrácím. Někdy mi chybí trochu oddechový úsek, abych nějak zrpacoval a nebo dohledal odkazy které neznám, to je pak trochu matoucí a kapitolka trvá i dvě hodinky (to když se člověk začte do Freuda nebo Studené fúze...), ale celkově... je to takové rozporuplné. Upřímně doufám, že si tam třeba i trochu oddechneme u nějaké obyčejné situace, a dokonce bych snad byl vděčný za pouhý popis tapisérie, kterou Harry míjí... on asi pro oči navidí. Radši toho už nechám... abych si měl postěžovat na něco příště... Musím uznale přikývnout slečně překladatelce, za někdy husarský výkon u složitých výrazů, které metá náš luskající hrdina na všechny strany... Minie se občas nedivím, že se děsila představě toho že dostane Harry novou kolej a ona se bude muset o všechno starat... kolej Zkázy... oh, tam by seděl jak zadel na hrnec... Domluvil jsem... Furthad PS: Určitě to nebude dávat smysl, nemám odvahu to po sobě znovu číst... předem se velice omlouvám...
No, za takovýhle komentář rozhodně díky (A jo, ještě pár takových, a na celou tu srandu s restricted section zapomenu) Nevím, nakolik můžu slíbit nějakou oddechovější zápletku... No, jsou tu armády...heh... Ha! Vánoční kapitola (která, jak to tak vypadá, příjde na řadu uprostřed srpnových veder. Přesně podle plánu) Možná i druhá vánoční minikapitola, pokud jeden dostatečně věří Quirrellmortovi Každopádně, přes celou délku povídky je rozeseto dost odreagovacích scének, kde postavy v uvolněné atmosféře jen tak probírají jaký to byl zase den... Pro lepší pochopení zápletky a intrik se ale samozřejmě vždycky hodí přečíst vše alespoň dvakrát. Následující dvě kapitoly by v tom mohly poskytnout lehký trénink... Harryho (možná až bezděčnou) aroganci jsi vystihl hezky, autor s tím ještě bude pracovat. Ale Neville tě asi pořádně překvapí... autor si z něho rozhodně neplánoval vytvořit fackovacího panáka (od toho je tu Ron )  Myslím, že Draco by sám sebe rád viděl jako Lighta, ale to přirovnání jaksi selhává - zdaleka není tak bezohledný, a teď když se ocitl pod vlivem našeho drahého šíleného hrdiny... A Brumbál mi spíš trochu připomíná Ryuzakiho (tak trochu maniakálního, který má tajně ruce za vším), ale to je čistě osobní dojem...

Super povídka,děkujeme moc,že si s ní děláš takovou práci...občas se divim,že už se z Harryho všichni nezbláznili a s křikem neutekli pryč.:-D

Tak povídka byla moc pekna . Tahle se mi ani nezdala tak zaschmordchana jako oby ale predpokladam ze to nady 25 a 26 kapitolou.

Kam tohle směřuje, to teda fakt nevím... Nicméně autor má docela talent psát (pro mě) docela nesympatické postavy. Kratiknot se mi líbí, konečně zase někdo se zdravým rozumem. Díky za překlad!
Ano, jsou to potvory, ale nejsou tak zábavnější než kdyby byli normální? A souhlas, příčetný Kratiknot je fajn.

  Od: Amren - 12.06. 2011
Je takové hezké, jak jdou vedle sebe a přitom mají zbraně, aby se navzájem potopili, ať už si to oba představují, jak chtějí, stejně je bude stát ještě mnoho bolesti, než jim dojde, že jejich plány byli více šílené, než si vůbec představovali. Každopádně pěkná kapitola, rád si přečtu jak si Malfoy plánuje pomstu a k tomu, ihned v skoro dalším odstavci, souboj šimpanzů, což je vskutku zajímavá kombinace.

Tak. Tohle je tak spletitá a neprůhledná kapitola, že jsem ji po prvním přečtení ani nedokázal komentovat. Z mnoha skvělých mě nejvíc dostala věta "Harry Potter byl vychován na místě tak podivném, že teď v praxi byl spíše magickým tvorem než kouzelníkem ..", fakt dobrý. Zdá se, že Harry a Draco se navzájem trápí, ale připadá mi to jako jediný možný způsob, jakým by se z nich mohli možná jednou stát ne spojenci, ale přátelé, aspoň natolik přátelé, jak jim to jejich podivné povahy a Dracova bezmezně pragmatická výchova dovolí. Harryho základní intrika se zdá vůči Dracovi zřejmá: pokud nebude Draco předělán, je použitelný pouze jako vazal nebo jako nepřítel a to Harry nechce. Nic víc mi ale zřejmé nepřipadá. Jen snad to, že oba do svého vzájemného vztahu vkládají tolik úsilí, že jen pro toto úsilí jim ten druhý získává na ceně - jako člověk, nejen jako objekt manipulace. A náznaky skutečného zájmu o druhého mezi nimi jsou docela nadějné pro budoucí skutečné přátelství. Nakonec ač to přes clonu intrik a složitých úvah není poznat, normální kluci jejich věku jsou k sobě navzájem často zpočátku úplně stejně zlí, manipulativní a suroví jako ti dva zde. Na past na Holoubkovou se velmi těším. Nakonec ti Terso chci vyčinit za pohrůžky o přesunu povídky do neveřejné sekce. Komentů tady máš mraky, tak snad bys nemusela prohánět čtenáře tímhle způsobem. Chápu že si zasloužíš odměnu za to, co na tom překladu pro nás děláš aspoň ve formě komentů, ale vždyť tady ty komenty jsou a jsou pravý - ne vynucený juchání, aby měli lidi bod. A mám dojem, že zatím pomalejc přibejvaly komenty u kapitol těžších na pochopení, kde jsem možná nebyl jedinej, kdo potřeboval přečíst kapču podruhý aby trochu rozuměl. Já jsem se zrovna registroval, abych přístup neztratil, pokud to uděláš, doufám že to stačí. Zdravím. Jirka Jo a Terso, tobě i ostatním tady dotaz: je tu pravidlo, že diskuse se týká především admina, nebo je to náhoda že se mi zdá, že si lidi v příspěvcích povídají skoro jenom s tebou a ne i spolu navzájem? Mohlo by to být zajímavější, ale zdá se mi, jako by to tady nebylo zvykem, reagovat na cizí příspěvek?
Zajímavá analýza Draco/Harry (ne, tak to nemyslím), rozhodně... Ukáže až další vývoj... Ale snad se shodneme, že je velmi těžké s někým trávit hodně času, a přitom si k němu udržet jen čistě pragmatický vztah. A že to vypadá, že si naši malí intrikáni jsou navzájem sympatičtí. A teď ke všemu technickému... Nechci a nebudu povídku přesouvat do neveřejné sekce. Co na druhou stranu velmi pravděpodobně udělám, je, že každá nová kapitola bude přednostně (o několik dnů/týdnů) přístupná komentujícím, (jep, stačí, že jsi se zaregistroval, budu Jimmi prosit o úpravu u několika nicků), než ji dám do veřejné sekce - pravděpodobně zároveň s uveřejněním nové kapitoly pro komentující.  (Jo, tohle se v perexu k 22. neříkalo, ale upřesňovala jsem to potom v komentářích, a trocha paniky nikdy není špatná věc) Důvod... no, je trochu (co kecám, hodně) ke zklamání, když člověk konečně zveřejní kapitolu, nedočkavě čeká na komentáře... a po několika hodinách 1, ku 120 přečtení. Možná to mělo své specifické důvody, uvidíme... Ale tak jako tak, dvě věci - je tu skupinka stálých komentujících - kterým jsem neuvěřitelně vděčná - a ostatní, kterým povídka nestojí ani za "díky" - povídka přibývá vážně rychle. Vzhledem k délce jednotlivých kapitol suverénně nejrychleji z aktivních na tomhle webu. Nikdo z nekomentujících nemůže držet za zlé malé zpomalení. Asi tak. Ale jsem přístupná argumentům. A diskuze... sakra, JO (u originálu taky neexistuje, autor dovoluje jen 1 kom. na 1 čtenáře na kapitolu, aby nevznikaly hádky). Sama přemýšlím, jak ji mezi čtenáři roznítit. Jde tu jednoznačně jen o zvyk - překladatel reaguje na komentáře u své povídky... Ano, občas někdo zareaguje i na cizí komentář, ale málokdy. Napadlo mě vytvořit něco na fóru, ale tady je lepší možnost reagovat na konkrétní příspěvky. Ale nemůžu jen tak jednoduše napsat: "čtěte a diskutejte spolu!" Čili pokud máš nějaké nápady, jak tenhle nový přístup zavést...(za pár kapitol vážně bude potřeba prostor, kde všechny spekulace hezky kolektivně prodrbat )
1 koment ze 120 přečtení, tak to chápu, to naštve. Ale i já jsem v tom měl svůj díl - opravdu ten děj je tak zamotanej, že když chci komentovat něčím víc, než jen "ach, och, jůů," tak potřebuju na to trochu času. Myslím, že poslední dva komenty jsem ti psal většinou až druhej den po přečtení. Diskuse: Třeba si tu o tom někdo přečte a zkusí se přidat. Aspoň já komenty ostatních většinou čtu, u týhle povídky to rozhodně za to stojí. Ale myslím že ty tu možnost napsat lidem výzvu klidně máš - přidat pár řádek do úvodu povídky. Tahle povídka je dost speciální na to, aby měla i speciální přístup k diskusi. Přijde mi psaná tak, že její hlavní smysl je v tom, rozhejbat lidem fantazii, zapojit logiku .. zkrátka užít si tuhle povídku nějak aktivnějc než jen čtením. Tak proč na to lidi výslovně neupozornit?
Za admina: - k prednostnému čítaniu potrebuješ 100 bodov, t.j. desať akýchkoľvek komentárov (už máš 30, ak dobre vidím). Kým k tomu Tersa prejde, to nazbieraš v pohode. Keby nie, vždy je tu admin, aj keď sa to oficiálne nerobí. Ale MOR je unikátna poviedka, takže no problém... (ručne ti zarátam tie komentáre pod nickom Jirka a bude to) - k diskusii - neviem, že by tu platili nejaké pravidlá. Systém komentárov je štandardný v akomkoľvek inom RSS systéme, viem len, že ak ich je k nejakému príspevku veľa, "schovajú sa za roh".  Celé sa to vyvíjalo. Pamätám si, že spočiatku sa ani nereagovalo na komentáre, teraz väčšinou reaguje prekladateľ k svojej poviedke (keď už vyžadujeme komentáre, patrí sa poďakovať, nie?) Najviac sa diskutovalo, keď som zaviedla registrovaný prístup alebo limit bodov na prečítanie poviedky.  Nakoniec RS (restricted section) zostala len na nepovolené preklady, ale riešenie, ktoré vymyslela Tersa je skvelou kombináciou. Ale keď nad tým premýšľam - tento systém má fakt štandardnú diskusiu vo fóre. Kľudne vám založím chlievik MOR a ku každému článku si Tersa založí tému a na koniec kapitoly môže napísať: Diskusia tu: a link. Výhodou je, že rozložením na témy sa dá baviť na správnych miestach o tom istom aj dodatočne atď. Ale Tersa to pozná z Roku, takže je to na nej. (Hm, asi dĺžkou komentára otestujem koľko sa sem toho zmestí )
Dík za upřesnění a odpověďi Terse i adminovi. U týhle povídky by mě širší diskuse opravdu bavila. A když tak koukám na (ne)přehlednost tohohle vlákna jen s několika dalšími odpověďmi, měl by být přesun takový větší diskuse do vlastního chlívečku určitě něco do sebe.
Vzhledem k délce jednotlivých kapitol suverénně nejrychleji z aktivních na tomhle webu. Ešteže si tam napísala to slovíčko aktívnych. A ja že prečo si mi nechala Rodinu, niekto ma chcel zdržať, há? (Dúfam, že si pochopila, že si robím srandu, už som na R: priznala, že ďalšia bude v SJ, takže sa odreagúvavam pri MOR ) Toto ber ako test toho, ako to vyzerá, keď sa odpovie na komentár vo vyššej úrovni - fakt netuším, aký bude výsledok. Mimochodom, skvelá práca.

Opět skvělá kapitola, jinak se to říct ani nedá. Děj už se nám ale krásně rozjířdí, a tentokrát už čistě po svých vlastních kolejích... Obrázek skvělý, hned jsem poznala, že jde o Zápisník smrti (Death note), už jen po zmíňce o Lightovi- mimochodem doporučuji, oravdu skvělé anime i film... Děkuju moc za překlad, kdybych uměl anglicky dostatečně dobře, abych jí rozumněla alespon v psané formě, už bych si děj četla dopředu, ale smůla, neumím=)))). Jsem odkázána jen na tvůj skvělý překlad, ještě jednou za něj děkuji...
Díky, po takovém povzbuzení má člověk hned chuť uveřejnit další díl (ale bohužel nemůže, tak jde alespoň doplnit vyprazdňující se rezervu překladů) Mimochodem jednou z autorových ambicí (ke které se alespoň přiznal) bylo alespoň jednou napsat něco, co má komplikovanější děj a zápletky než Death Note... Úspěch můžeš posoudit
Re: 24. Machiavellská hypotéza inteligence Od: FionBlanchet - 12.06. 2011
Death Note je chvilkama dost komlikované, ale ještě se mi nestalo, abych si musela díl pouštět znovu. Zatímco zde jsem si pár dílů musela přečíst znovu, takže Metody racionality už "Mistra komplikovanosti"-Death note dávno trumfly...=))))

Jestli je to, co jsme přečetli jen a pouze intrikaření prepubertálních dětí, při kterém se člověk chvílemi ztrácí nechci vidět úroveň dospělých jako je Brumbál nebo Quirellmort. S nadšením se těším a zároven bojím (hlavně se bojím toho, abych to chápal), co přinese další kapitola.
"Pane řediteli, myslím, že si budeme muset nakreslit graf." - Severus Snape to v cca 60. kapitole shrnul velmi hezky Příští kapitola je hlavně přípravná, teprve ve dvacáté šesté na ten Žertík narazíme. Ale žádný strach, pointa není v tom ho pochopit. To se napodaří ani (téměř) žádné postavě. Vtip je právě v jeho neřešitelnosti (a 26 je tak přecpaná vtípky a narážkami, že si to můžeme bohatě vynahradit )

Opäť som chudáka Draca ľutovala, ale sama nechápem prečo, veď to bol on, kto použil tú kliatbu na Harryho. Harry to geniálne využil pre svoje veľkolepé plány. Draco sa napokon stane bábkou v rukách malého Pottera. Ale Harry má u mňa jedno plus. Aspoň si uvedomil, že aj on ublížil Dracovi a možno to bola bolesť porovnateľná s tou bolesťou z kliatby. Dúfam, že to myslel s tou ľútosťou vážne... A Dracovo uvedomenie si ako sa cítil keď Harry kričal... To bolo nádherné pohladenie. Oni sa vážne budú správať ako priatelia? Môžu sa nimi naozaj stať? Stále pochybujem o Harryho citoch, zdá sa mi príliš chladný taký ako stroj alebo android. Ale v závere sú tu pochybnosti o Dracových citoch, ale on je Malfoy od neho sa intriga očakáva. Toto bola nádherná kapitola, takmer romantická, keby neboli obaja tak vypočítaví. Trochu ma to zamrzelo, možno to bude nakoniec všetko inak. Som ako vždy totálne zmätená a nadšená. Ďakujem za preklad.
Skvělé, díky Taky mě velmi potěšilo Dracovo uvědomění, že nechce, aby se Harrymu stalo něco zas až tak zlého... Zvláštní jak člověka v téhle povídce dostanou i malé krůčky. Natož skutečně přátelská gesta Harry je vážně... alternativně smýšlející jedinec. Ale jeho zdejší lítost bych brala jako skutečnou - už z toho jak jedná (a, i když to zní zvláštně, i z toho, že předvídá Dracovu pomstu) je jasné, že si dokáže alespoň představit, jak moc Dracovi ublížil. Ale musel - mimo jiné i proto, aby se s ním jednou mohl přátelit doopravdy, místo toho, aby skončili na opačné straně barikády
Áno to musel, a asi práve preto mi je Draca tak ľúto, lebo čokoľvek si vyberie, vždy bude trpieť. Všetko čo ho učili od malička o krvi stratí zmysel. Luciusa neprerobí (myslím) ale možno ho presvedčí, že pridať sa k Potterovi bude výhodnejšie a vtedy by si Lucius mohol svojho syna ďalej vážiť a mať ho rád rovnako. Na tejto povidke je zaujímavé aj to, že nedokážem predvídať čo sa stane. Postavy sú také.. neviem ako by som to vyjadrila, také zvláštne tvárne a pritom sú takmer ako z pera Rowlingovej nedá sa im vytknúť, že by boli ooc
Od začátku si říkám, jestli má Lucius nakonec zvolí Voldemorta, nebo vlastního syna. Protože to zatraceně vypadá, že jednou bude muset volit... Ne druhou stranu, máš pravdu, od Harryho by rozhodně bylo inteligentnější pokusit se Luciuse přesvědčit, že on jednoduše představuje silnější stranu...

Moc děkuji. Myslím, že Draco nemá proti Harrymu žádnou šanci. Harryho myšlení je prostě příliš "šílené".

škoda, že tam nebolo viac o čarodejníckom Death Note.

Môj giganticky prerastený mozog toho má dosť, ide spať so silným pocitom, že jeho gigantická prerastenosť sa výrazne zmenšila, ale do rána sa snáď zase vráti k svojej zvyčajnej gigantickej prerastenosti. Je dostatočne jasné, do akej miery ma zaujal pojem "giganticky prerastený mozog"? Páčilo sa mi, ako jeden voči druhému kujú pikle, som zvedavá, ako to dopadne.  Díky ti, dobrá víla, toto prekladať musí byť strašidelne strašné.
Zrovna tohle jsem přeložila na jeden zátah Zábavné tři/čtyři hodiny To jen pozdější kontrola a dolaďování vět je vážně otravný... A svůj giganticky přerostlý mozek ještě budeš muset zapojit, protože Harry vs Draco (přátelské?) intriky nás až do konce neopustí

Re: 24. Machiavellská hypotéza inteligence Od: zelaaa001 - 10.06. 2011
Tak si to zhrňme: šialený Brumbál plánujúci "divná a nebezpečná dobrodružství" pre Harryho, intrigujúci Drako ovládajúci základy genetiky, podplatená Hermiona s pochybnými romantickými sklonmi, (zatiaľ) uzemnený Snape, kamarátsky Voldemort s viteálom vo vesmíre, Minerva na kraji psychického zrútenia, niekoľko neznámych proroctiev a jedno zapálené kure... a tomu všetkému velí manipulatívny Harry s množstvom galeónov od Malfoya... no to nemože vonkoncom dobre dopadnúť:):):) Dufajme že to Rita Holoubková v zdraví prežije. Moc sa teším na pokračovanie:)
Ááá, tohle je geniální shrnutí Strašná škoda, že obsahuje spoilery, jinak bych ho někam dala (je vůbec těžký vyrobit jakoukoli upoutávku na tuhle povídku, která by nespoilerovala nic :/) A že to Rita Holoubková ve zdraví přežije... mrkni na své předchozí shrnutí a zkus si spočítat šanci něčeho takového

Ti dva jsou vážně roztomilí A Draco - "když jste patřili k Malfoyům, bylo jasné, že z vás bude mocnější vědec, než z kohokoli, kdo Malfoyem není" ... k tomu se nedá nic dodat ))

V téhle kapitolce se toho v podstatě moc nestalo Shrňme si to tedy: Harry je šílenější než jsme si dosud mysleli Brumbál mu hraje do karet Draco sbírá zbytky svého mozku poté co byl několikrát vržen proti zdi otřesením celou podstatou bytí Autor sleduje vývoj i v Japonsku!   Hmm jsem docela zvědav co vymyslel Harry s tou Holoubkovou to bude asi něco opravdu pompézního
Harry je šílenější než jsme si dosud mysleli - že tys ho podcenil? Tsss A Harryho žertík s Ritou Holoubkovou? Quirrellmort to prohlásí za nemožné

Pravdu říct, nevím co přesně si mám o tomto ff myslet. Ze začátku to vypadalo jako poněkud absudní alternativa. Pak se tu začalo objevovat čím dál tím víc vědy a machinací. Zatím celkem stíhám pochopit, ale zdá se, toto ff patří mezi ty, které si nakonec musí člověk přečíst celé dohromady, aby vše pochopil. Ovšem vpletení japonské mangy do hry o smrtijedech je skutečně geniální.
Je to nejkomentovanější HP fanfiction na celém internetu   A přitom ještě není dokončená. Překládá se do asi osmi jazyků - přičemž každý překladatel co znám má zásadu, že z očividných důvodů nikdy nešáhne na nic nedokončeného. Takže... rozhodně bude úžasné, až se povídka dokončí, ale i tak je na čem se pobavit (a co odvodit )

S každou kapitolou je to zamotanější, komplikovanější a geniálnější. A složitější na pochopení celkového obrazu a plánu, který má Harry s Dracem. A Draco s Harrym...no, i když, tady je to docela jasné "Ihned jsem byl zatáhnut do ředitelny" krásná věta "Vím, že teď na to není ta nejlepší doba, ale po pravdě jsem tě chtěl požádat o jednu radu." zdá se mi to, nebo Harry skouší stejnou fintu, kterou chce použít na Hermionu, i na Draca?
Hmm... jak Hermiona, tak Draco vyžadují individuální přístup. Nepříjde mi, že by Harry zkoušel s Hermionou jakkoli manipulovat - v hloubi duše je podle mě jen rád, že si může promluvit i s někým podobné inteligence, aniž by si přitom neustále musel dávat pozor na jazyk - jen nutně potřebuje, aby to před Dracem vypadalo jako důvtipná intrika... Draco teď svůj plán vyslovil velmi jasně, ale vážně by mě zajímalo, jak se změní během příštích kapitol...

Bohajeho... Tersičko.... *:DDD Z minulé části vzpomenu jen: 'Jedna rána byla málo.'  či jak to tam bylo. Skvělé. Chudák Draco, nemá úniku! A Quirrellmortovy lekce sklízejí první ovoce. "...Kratiknot rozhodil své malé ručičky do vzduchu a začal vysokým hlasem ječet na nás na oba, že ho nezajímá, co to spolu pečeme, ale že dokud jsem v havraspárské koleji, tohle už se znovu nestane, nebo mě vyhodí, a já si budu moct jít do Nebelvíru, kam všechno tohle brumbálování patří-" Dracův mozek zapátral po vzorech a vrátil se s prázdnou. Draco nemusel předstírat oněmělost.
Jo, asi tak I když nevím, jestli v téhle fázi Harry od Quirrellmorta už dostává lekce z intrikaření... on je totiž Harry sám o sobě docela manipulativní parchant Nemůžu si pomoct, vybavila se mi jedna Dracova perla z nejnovější kapitoly originálu: His brain was experiencing a hideous malfunction during which it couldn't think of anything to say except the truth - Složilo mě to na dobré dvě minuty. Autor má zkrátka na Draca cit
*:D Pravda, že 'malfunction' od Malfoye v podstatě nikdo neočekává... *:DDD Není pochyb, že se máme stále nač těšit.... *:DDD

Re: 24. Machiavellská hypotéza inteligence Od: Salazaret - 10.06. 2011
  Hm... tahle povídka jde opravdu zvláštním směrem! Ale Draco a Harry jsou perfektní! A jsem opravdu zvědavá, co se bude dít dál! Tohle je totiž fakt peckovní povídka! Ale jsem z ní tak nějak... zpitomělá. Fakt! Připadám si jako by můj mozek byl na úrovni houpajícího poníka oproti téhle povídce. Je tak inteligentní až mě z toho mrazí! Ale to se mi na tom tak líbí! Děkuji za úžasný překlad! S láskou Salazaret
Díky Povídka také může sloužit jako malá učebnice intrikaření - první lekce dostaneme u dětí (i když u jakých ), pak se posouváme výš... a i potom je nemožné odhadnout na jaké úrovni hraje Quirrellmort nebo Brumbál. Ale doporučuju dávat pozor, vyplatí se 

Skvelé, prvé dve tretiny takmer dokonalé. Bavila som sa, "ľutovala" Draca (tak mu treba) atď. Fakt famózne. Zvyšok som už trochu tápala, ale ono sa to vysvetlí. Ďakujem moc za preklad
Jep, vysvětlí Kdo si toho ještě nevšiml - Draco je kecka, teprve další děj ukáže, kdo z koho...

Hned na začátku jsem si představovala Draca, jak pyšně prochází Bradavicemi následován (levitujícím?) mrtvým křečkem... A pak - mají to chlapci oba pěkně narýsováno, jsem zvědavá, co a kdo jim do plánů vjede. Pořád doufám, že Harry se má v Bradavicích naučit hlavně to, že ani zdaleka není nejchytřejší na světě a taky zodpovědnosti. Díky za zábavnou kapitolu. Budu si ji muset přečíst ještě několikrát, abych vychytala všechny nuance.
Upřímně, tohle nebyla tak docela chyba pana Crabba, jak se dovíme hned v další kapitole... (24 a 25 jsou anachronicky promíchány. Samozřejmě, teprve ve 26 se dozvíme pointu, a teprve potom, když si čtenář několikrát a velmi pozorně přečte všechny tři kapitoly, má šanci zrekonstruovat tak 80% děje. ) A Harry... budoucí děj ho může trochu "obrousit" ale obávám se, že pro laskavého hrdinu překypujícího tolerancí a pokorou stále bude třeba obracet se k Hermioně...

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce