Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

32. Mezihra: Osobní bankovnictví

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Tersa - 05.08. 2011 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa

Gramatická kontrola: Kometa

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

"Ale pane řediteli," namítl Harry, trochu z jeho zoufalství mu proniklo do hlasu, "nechat všechno mé jmění v jednom nediverzifikovaném trezoru plném zlatých mincí – to je šílené, pane řediteli! To je jako, já nevím, dělat experimenty s přeměňováním bez konzultování uznané autority! Tohle se s penězi prostě nedělá!"

Z vrásčité tváře starého kouzelníka – zpoza svátečního klobouku, který připomínal katastrofickou automobilovou srážku mezi auty z červené a zelené látky – na Harryho vykukoval vážný, smutný pohled.

"Je mi líto, Harry," řekl Brumbál, "a omlouvám se, ale dovolit ti teď kontrolovat své finance, by ti povolilo příliš velkou nezávislost jednání."

Harrymu se otevřela ústa a nevyšel z nich žádný zvuk. Byl doslova oněmělý.

"Dovolím ti vybrat pět galeonů na vánoční dárky," řekl Brumbál, "což je více, než by chlapec tvého věku měl utrácet, ale nemyslím si, že by to představovalo hrozbu -"

"Nemůžu uvěřit, že jste právě řekl něco takového!" ta slova Harrymu vybuchla z úst. "Vy se přiznáváte, že jste tak manipulativní?"

"Manipulativní?" řekl starý kouzelník s lehkým úsměvem. "Ne, manipulativní by bylo, kdybych to nepřiznal, nebo kdybych kromě toho očividného měl i nějaký postranní motiv. Tohle je naprosto přímé, Harry. K hrání téhle hry nejsi připraven, a bylo by pošetilé pustit tě k tisícům galeonů, se kterými bys hrací plochu mohl rozházet."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

S blížícími se Vánocemi se ruch a shon na Příčné ulici zestonásobil. Všechny obchody se oblékly do zářivých ozdob, které svítily a jiskřily se, jako by se duch svátků měl co nevidět vymknout kontrole, a celé okolí proměnit do jednoho veselého svátečního kráteru. Ulice byly tak přecpané kouzelníky a čarodějnicemi ve svátečním a řvavém oblečení, že vaše oči byly pod téměř tak silným útokem jako vaše uši; a z udivující rozmanitosti nakupujících bylo jasné, že Příčná ulice je považována za mezinárodní atrakci. Byly tu čarodějnice omotané do obrovských pruhů látky, jako ručníkové mumie, a kouzelníci ve vysokých formálních kloboucích a koupacích pláštích, a malé děti, sotva odrostlé batolecímu věku, které byly ozdobeny světly a zářily skoro tak jasně, jako obchody samotné; když je rodiče ruku v ruce prováděli skrze tu říši divů, a nechali je vřískat, jak se jim zalíbilo. Byla to doba stvořená ke štěstí.

A uprostřed všeho toho světla a veselí kapka nejtemnější noci; chladná, temná atmosféra, která si pro sebe dokázala uvolnit pár drahocenných kroků osobního prostoru, dokonce i uprostřed všeho toho shonu.

"Ne," řekl profesor Quirrell s výrazem zachmuřeného odporu, jako by právě kousl do jídla, které nejen, že chutnalo příšerně, ale ještě ke všemu ho ze společenských důvodů nemohl vyplivnout. Byl to přesně ten zachmuřený výraz, který by normální člověk mohl udělat potom, co kousl do masového šátečku, a zjistil, že byl plesnivý a vyrobený z koťat.

"Ale no tak," řekl Harry. "Musíte mít nějaké nápady."

"Pane Pottere," řekl profesor Quirrell, rty stažené do úzké čáry, "Souhlasil jsem s tím, že na této expedici budu vaším dospělým poručníkem. Nesouhlasil jsem s tím, že vám budu pomáhat ve výběru dárků. Já Vánoce neslavím, pane Pottere."

"A co takhle Newtonovice?" zeptal se Harry živě. "Izák Newton se skutečně narodil 25. prosince, na rozdíl od jiných historických postav, co bych mohl jmenovat."

To na profesora Quirrella dojem neudělalo.

"Poslyšte," řekl Harry, "je mi to líto, ale musím Fredovi a Georgovi dát něco speciálního a nemám nejmenší představu co."

Profesor Quirrell si zamyšleně zabroukal. "Mohl byste se zeptat, kterého člena rodiny mají v nejmenší oblibě, a pak najmout assasina. Znám někoho z jisté vlády v exilu, kdo je poměrně schopný, a na větší množství Weasleyů by vám mohl poskytnout slevu."

"O těchto Vánocích," řekl Harry, o tónem hlubším hlasem, "dejte svým přátelům dar... smrti."

To profesora Quirrella rozveselilo. Úsměv se mu odrazil i v očích.

"No," řekl Harry, "alespoň jste nenavrhl, abych jim pořídil krysu -" Harryho pusa sklapla, těch slov litoval téměř hned, jak je vypustil.

"Co prosím?" řekl profesor Quirrell.

"Nic," řekl Harry okamžitě, "dlouhá, hloupá historka." A říct ji mu připadalo tak nějak špatné. Možná, protože se bál, že by se profesor Quirrell smál, i kdyby Bill Weasley nebyl vyléčen, a všechno zase nebylo v pořádku...

A kde to profesor Quirrell byl, že tu historku nikdy neslyšel? Harry dostal dojem, že o tom v kouzelnické Anglii slyšeli všichni.

"Podívejte," řekl Harry, "snažím se posílit jejich loajalitu ke mně, chápete? Udělat si z Weasleyových dvojčat své poskoky? Jako v tom starém přísloví: Přítel není někdo, koho můžete jednou využít a pak se ho zbavit, je to někdo, koho můžete využívat znovu a znovu. Fred s Georgem jsou jedni z nejužitečnějších přátel, které v Bradavicích mám, profesore Quirrelle, a mám v úmyslu jich využívat znovu a znovu. Takže kdybyste mi tu pomohl být zmijozelem, a navrhl něco, za co by mohli být velmi vděční..." Harryho hlas se vyzývavě vytratil.

Tyhle věci prostě musíte položit tím správným způsobem.

Ušli slušný kus cesty, než profesor Quirrell znovu promluvil, z hlasu mu prakticky odkapával odpor. "Weasleyova dvojčata používají hůlky z druhé ruky, pane Pottere. Vaši štědrost by jim připomínalo každé kouzlo, které sešlou."

Harry rukama zatleskal v bezděčném vzrušení. Bude stačit ty peníze jednoduše vložit na Ollivanderovo konto, a panu Ollivanderovi říct, aby je nikdy nevracel – ne, ještě lépe, aby je poslal Luciusovi Malfoyovi, pokud by se u něj dvojčata neukázala před začátkem dalšího školního roku. "To je geniální, pane profesore!"

Profesor Quirrell nevypadal, že by ten kompliment ocenil. "Předpokládám, že Vánoce v tomto duchu mohu tolerovat, pane Pottere, i když jen stěží." Pak se lehce usmál. "Samozřejmě, to vás bude stát čtrnáct galeonů, a vy jich máte jen pět."

"Pět galeonů," řekl Harry s pobouřeným odfrknutím. "S kým si to ředitel vůbec myslí, že jedná?"

"Myslím," řekl profesor Quirrell, "že ho jednoduše nenapadlo bát se následků, pokud byste svou vynalézavost obrátil k úkolu obstarání financí. I když od vás bylo moudré prohrát, než abyste z toho dělal otevřenou hrozbu. Jen tak ze zvědavosti, pane Pottere, co byste byl udělal, kdybych se znuděně neotočil, zatímco jste vy, v záchvatu dětinského rozmaru, odpočítával pět galeonů ve scvrčcích?"

"No, nejjednodušší by bylo si ty peníze půjčit od Draca Malfoye," řekl Harry.

Profesor Quirrell se krátce zasmál. "Vážně, pane Pottere."

Pochopeno a zapamatováno. "Pravděpodobně bych udělal pár výstupů jakožto celebrita. Neuchýlil bych se k žádnému rozvracení ekonomiky, jen kvůli penězům na utrácení." Harry to zkontroloval, a ukázalo se, že bude mít dovoleno nechat si obraceč času, až pojede na prázdniny domů, aby jeho spánkový cyklus nezačal rotovat. Ale bylo také možné, že někdo dával pozor na kouzelnické denní obchody. Ten trik se stříbrem a zlatem by se udál na mudlovském konci, a začal by plodit peníze, a skřeti by po prvním cyklu mohli pojmout podezření. A začít skutečnou banku by vyžadovalo hodně práce... Harry ještě tak docela nevymyslel žádný způsob získávání peněz, který by byl rychlý a jistý a bezpečný, takže byl velmi potěšen, když se ukázalo, že profesora Quirrella bude tak snadné ošálit.

"Doufám, že vám těch pět galeonů vystačí na dlouho, když jste je spočítal tak pečlivě," řekl profesor Quirrell. "Pochybuji, že mi ředitel opět svěří váš klíč od trezoru s takovou ochotou, až zjistí, že jsem byl obelstěn."

"Jsem si jistý, že jste dělal, co jste mohl," řekl Harry s hlubokou vděčností.

"Potřebujete nějakou pomoc s nalezením bezpečného místa, kam uložit všechny ty scvrčky, pane Pottere?"

"No, tak trochu," řekl Harry. "Víte o nějakých dobrých investičních příležitostech, profesore Quirrelle?"

A kráčeli dál, ve své nepatrné sféře ticha a izolace, skrze jasné a hemžící se davy; a pokud jste se dívali skutečně pozorně, viděli jste, že větve stromků klesají, květiny vadnou, a tón veselých zvonků dětských hraček klesá do nižší a mnohem zlověstnější tóniny.

Harry si toho všiml, ale nic neřekl, jen se pro sebe lehce usmál.

Každý měl svůj způsob, jak slavit svátky, a Grinch byl součástí Vánoc zrovna tak jako Santa.

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Voldy na vánočních nákupech. Božínku, něco tak totálně absurdního jsem už dlouho nečetla. Díky, Terso!

Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Jimmi - 07.08. 2011
Há, jediné, čo mi nebolo celkom jasné, som pochopila z odpovedí v komentároch - díky ti za citáciu z budúcej kapitoly. Skvelý preklad, ach jo. Ten záver som úplne videla - ako z trojky, keď pri dementoroch zamŕzajú zvončeky (či čo to je) vo filme. Nádhera, idem hneď ďalej a obrovské ĎAKUJEM!

Můj mozek zvládl vyplodit jen: Och můj bože.. (připadám si jak v Přátelích..) Supr Vánoce, to se mi líbí, fakt žejo.. hm.. dát dvojčatům nové hůlky.. brrr děsím se následků

Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: JSark - 05.08. 2011
Pane bože, ten malý inteligentný blbec to videl, videl na konci, ako sa prechádzali, že s Quirelmortom nie je niečo úplne v poriadku a nič mu nedocvaklo, lebo sa vyžíva v dramatickej atmosfére. 8o Preklad super, to už je klasika. - Harryho hlas se vyzívavě vytratil. - nie je v češtine "vyzývavě"? U nás hej.
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Tersa - 06.08. 2011
Zvláštní... ze všech podezřelých věcí, co na "profesorovi Quirrellovi" jsou, si všimne zrovna toho, že nezná tu historku o kryse... Harry. Co dodat Má větší štěstí, než si zaslouží, že je zatím ve společnosti Pána zla v bezpečí... (Díky, opraveno )

Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: larkinh - 05.08. 2011
Hezká kapitola... mě se nejvíc líbila poslední věta... Grinch je součástí vánoc stejně jako Santa... upravme si to na jinou situaci - padouch je součástí světa stejně jako hrdina - a jeden bez druhého nemůžou být. Takže Harry a Voldemort - ti dva se navzájem vymezují a určují. Kdyby nebylo Voldemorta, po Harrym by ani pes neštěkl, kdyby nebylo Harry, Voldemort by si našel někoho jiného :D

Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: kukajda - 05.08. 2011
Tohle je prostě geniální kapitola! Nevím proč, ale hrozně se mi líbí, hlavně ten konec :-D Vypočítavý Harry mi začíná být čím dál víc sympatický.
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Tersa - 06.08. 2011
Jednoduché - je tu Quirrellmort ve své sympaticky uvolněné náladě. Co si přát víc?

Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: zelaaa001 - 05.08. 2011
hurá, MoR je tu! A dnešná zostava: Harry, Brumbal, Voldy...  perfektné. Samozrejme že nechápem prečo to ten Brumbál robí... akoby naschvál robí veci, ktoré Harryho nútia byť bližšie ku Quirellovi- ako napríklad dnes... ale prečo? Veď je zrejmé, že Brumbál je tu ten, čo tu tomu všetkému najviac rozumie a šialený je asi tiež, ale to neznižuje jeho kvality:)- práve naopak.  Ďalej si myslím, že Dumbledore aj keby nevedel o tom, že jeho profesor je Voldy osobne (a z nejakého mne neznámeho dôvodu si myslím, že to asi vie) tak minimálne musí vedieť, že Quirell nie je na rovnakej strane barikády a nemožno mu dôverovať. Vysvetlenie by tu v mojej hlave i bolo ale zahrňuje Brumbála- experta na psychológiu:)...ale tomu sama neverím, to je zas pravdepodobnejšie, že mi zas niečo ušlo a v budúcich kapitolách autor určite ešte všeličo odhalí... A tie rozhovory, ako si udržať prisluhovačov (chudák Fred a George!)... mám obavy že s Harryho bude naozaj další pán zla:). Vážne pôsobia tí dvaja roztomilo ale i osamelo, keď sa bavia o veciach ako ovládnuť svet okolo seba:) Harryho mecenské ambície dokáže naozaj pochopiť asi iba Voldy. takže zas nemám o nič menej jasno, ale zato ma kapitolka moc potešila a teším sa na dalšiu. Ďakujem!
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: larkinh - 05.08. 2011
Možná z Harryho bude pán zla, ale lidi to nebudou vědět :D Budou ho považovat za úžasného bla bla bla... a to bude ta největší sranda :D
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: larkinh - 05.08. 2011Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Tersa - 06.08. 2011
  "Harry ze svého trezoru zcizil a ukryl neznámé množství peněz, možná tisíce galeonů. To nebylo v mém plánu, ale učinil jsem ten omyl, že jsem vyslal profesora obrany dohlédnout na Harryho výběr pěti galeonů na vánoční dárky... Ano, souhlasím, v retrospektu naprostá pošetilost z mé strany, pokračujme dál." - Brumbál (o pár desítek kapitol později) k Severusovi a Minervě. Jistě, mohl mít důvod lhát i jim, ale to už by vyžadovalo pořádné spiknutí. Prostě i náš geniální ředitel nemůže být stále ve střehu. (a s ohledem na Quirrella dává najevo až podezřelou ledabylost...)

Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: denice - 05.08. 2011
První hvězdný bod kapitoly byla Brumbálova odpověď Harrymu po obvinění z manipulace. Druhý bylo vysvětlení, proč Harry koupí dárky Weasleyovým dvojčatům. Krásně napsaný popis toho, jak tihle dva týpci vnímají Vánoce. (Malá poznámka na okraj - je zvláštní, že tento Harry považuje Krista za historickou postavu).
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: larkinh - 05.08. 2011
Proč ti to přijde zvláštní? Ježíš byl opravdu historickou postavou, spor vyvstává jen v tom, jestli byl i Synem Božím nebo obyčejným prorokem nebo obyčejným člověkem.
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: denice - 05.08. 2011
U tohoto Harryho bych spíš čekala několika citáty podložené tvrzení, že dosud nikdo vědecky a přesvědčivě nedokázal, že Kristus je historickou postavou, nic víc za tím nehledej.
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: larkinh - 05.08. 2011Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Tersa - 06.08. 2011
Kupodivu, z Harryho (o.k., spíš Hermionina) pohledu dostaneme i podstatně sladší vánoční kapitolu
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: larkinh - 05.08. 2011Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Tersa - 06.08. 2011Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Tersa - 06.08. 2011
Kupodivu, z Harryho (o.k., spíš Hermionina) pohledu dostaneme i podstatně sladší vánoční kapitolu
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: denice - 06.08. 2011
Teď mě napadlo, že kouzelníci budou slavit o Vánocích spíš slunovrat, než Kristovo narození, že? Církev je přece pronásledovala až do 19. století, tak by s ní těžko nějak souzněli.
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Tersa - 06.08. 2011
Autor to tu (sympaticky) nehrotí a blíž nerozebírá - občas sice místo Christmas používá Yuletide, a je logické, že čarodějo-rození to budou vnímat jako svátky slunovratu, ale Harry s Hermionou a svými rodinami slaví Vánoce naprosto obyčejným způsobem (stejně jako se slaví i převážně ateistickém Česku...)
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: denice - 06.08. 2011
Podívala jsem se do slovníku, Yuletide je podle něj vánoční čas, Vánoce. Má to i jiný význam?
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: Tersa - 06.08. 2011
Svátky Yule byly germánské pohanské svátky - nejtemnější den v roce, narození nového boha, znovuzrození, a to všechno - později splynuly s Vánoci, které se přirozeně nabalily na silnější tradici. Na ten název už jsem narazila několikrát, například v Zaklínači... Většinou se to používá, když chce autor ony svátky použít a zároveň se vyhnout jakékoli křesťanské implikaci (nebo, v současnosti, z politicky korektních důvodů).
Re: 32. Mezihra: Osobní bankovnictví Od: denice - 06.08. 2011
Děkuji za rychlé a brilantní vysvětlení - a navíc jsem dostala chuť si po letech znovu přečíst Sapkowského...

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce