Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - A

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 23.09. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek,
ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
*
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů - Lexikon bude průběžně aktualizován
***


 

A
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Accio
Přivolávací kouzlo. Většinou se používá v kombinaci s pojmenováním přivolávaného předmětu, například accio koště. Formule pochází z latiny, znamená „volám, přivolávám“. Nevyvolává žádné efekty, světlo, paprsky ani jiskry (na rozdíl od Carpe retractum). Poprvé použije kouzlo paní Weasleyová , aby zabavila dvojčatům jejich záškodnické výrobky (HP4). Harry Potter jím v téže knize přivolá koště při plnění prvního úkolu na Turnaji tří kouzelnických škol. (HP4)

Abrire

Zaklínadlo používané obyvateli bytu ke snadnému otevírání kouzly zabezpečených vstupních dveří. Abrir znamená španělsky „otevřít“, abrire „otevřu“.  Je pravděpodobné, že původ slova je latinský a vychází z výrazu abripio, -ere, což je doslova „odtrhnout, odtrhuji“. (RJŽJ)
 
Adnexus
Kouzlo svazku, nebo také spojení. Lze jím vytvořit pouto mezi dvěma osobami a používá se v případě, kdy je někdo potencionálně v ohrožení a sesilatel kouzla ho chce chránit. Nastane-li situace, že chráněná osoba pocítí strach, její „ochránce“ má dojem, jako by mu protékala žilami žhavá tekutina a může se tak neprodleně přemístit na místo ohrožení. Vzájemný dotyk vnímají kouzlem spojené osoby velmi intenzivně a pro „ochránce“ je nanejvýš nepříjemný zážitek, začne-li mít chráněná osoba strach z něj samého.
Pro uskutečnění kouzla Adnexus je nutné, aby oba zúčastnění nejprve pozřeli lektvar, obsahující mimo jiné koriandr, oči hovnivála, pírko holuba a především krev a sliny obou stran. Samotná inkantace pak musí následovat do 37 minut po polknutí lektvaru.
Svazek je rušen formulí De Adnexus. Adnexus znamená latinsky „připojený, spojený“ a „de“ má v případě ukončení zaklínadla význam „od“. (WLS)

 

Aguamenti
Kouzlí z hůlky fontánku vody. Zaklínadlo se několikrát se objevuje v HP6, kde jím Harry Potter plní Brumbálův pohár v jeskyni s údajným viteálem a stejným kouzlem pak na konci knihy Harry hasí Hagridovu boudu.  Agua znamená španělsky „voda“, a pochází z latinského aqua. Mentio je latinsky „prohlašuji“ a augmento je „rozmnožuji, zvětšuji“. (HP6)

 

Alarte Ascendare
Zaklínadlo vymrští předmět do vzduchu. Ve filmovém zpracování druhé knihy jej zkusil použít Zlatoslav Lochart v Soubojnickém klubu. Zmije, na kterou inkantaci seslal, se po dopadu ovšem stala ještě zuřivější. Kouzlo má základ v latině. Alatum znamená „křídlaté“ a ascendere je doslova „vystupovat“. (HPf2)
 
Alegrarus
Ve fanfiction „Rok jak žádný jiný“ nebyl popsán účinek tohoto zaklínadla, bylo pouze zmíněno, že cílem má být osoba. Alegrarse je španělský výraz znamenající doslova „radovat se“, alegrare je pak „bude se radovat“. Je tedy možné předpokládat, že jde o povzbuzovací formuli. Dovedu si nicméně představit, že při extrémní síle vložené do zaklínadla by se mohla zasažení osoba „uchechtat k smrti“. (RJŽJ)
 
Alohomora
Zaklínadlo sloužící k odemykání zamčených a kouzly zamčených objektů (oken, dveří atd.). Poprvé ho již v HP1 použila Hermiona Grangerová na odemknutí dveří, za kterými číhal Chloupek. Podle J.K.Rowlingové pochází slovo ze západoafrického nářečí a znamená „Přátelský pro zloděje“. (HP1)


Amnesia
Kouzlo, které způsobí ztrátu paměti. Je mírnější než (Zapomeň, nebo-li Obliviate). Pochází ze slova amnézie – „ztráta paměti“.


Anapneo
Kouzlo proti dušení. V HP6 ho použil Horacio Křiklan v bradavickém expresu na prvním setkání „Křikova klubu“.  Řecké slovo anapneo znamená „nadechuji se. (HP6)


Anihilar
Kouzlo zmizení předmětu, který jakoby se vypařil. (Klíč)

Animasus
Zaklínadlo zvyšuje pocit statečnosti. Animas znamená „duše“, čili posiluje na duchu. (Klíč)

Antipathia stomachus
Žaludeční nevolnost. Z latiny, kde antipathia znamená „nechuť“ a stomachus „žaludek“. (Klíč)

Aparecium
Zobrazí neviditelný inkoust. Kouzlo použila poprvé Hermiona Grangerová ve druhé knize na deník Toma Raddlea. Z latinského apparere, což znamená „objevit se, ukázat“. (HP2)


Age Line (viz Věková hranice)

 
Agua eructo
Z hůlky vytryskne velký proud vody. (HPg4)


Anti-Apparition (Anti-Disapparition Jinx) (viz Přemisťování)

 
Anti-Cheating Spell (viz Kouzlo proti podvádění)
 
Apparition (Apparate) (viz Přemisťování)
 
Arania Exumai
Ve filmovém zpracování HP2  ho použil poprvé Tom Rojvol Raddle proti Aragogovi, později i Harry Potter proti pavoukům ze začarovaného lesa. Toto kouzlo působí jen na pavouky, což je pochopitelné, protože latinsky jsou Aranei „pavouci“ a exuo znamená „vzdálit se“. (HPf2)


Aresto Momentum

Výrazně zpomalí, až zastaví pád. Velmi pravděpodobně použil toto kouzlo v neverbální formě Albus Brumbál, když ve filmovém zpracování HP3 zastavil Harryho pád z koštěte při famfrpálovém utkání. Naprosto jistě jej však použila v HP5 Hermiona Grangerová při útěku ze Síně věšteb a tímtéž kozlem zastavila také pád při cestě k trezoru u Gringottových v HP7. Aresto znamená v italštině „zastavit“ a momentum je latinsky „hybnost“. (HPf5)
 
Arma immeritus
Podle ff „Ich miestnosť“ žil v patnáctém století kouzelník, který vynalezl kletbu Avada kedavra (viz podrobné heslo). Jelikož zmíněný kouzelník kouzlo původně jako smrtící nezamýšlel, byl jeho účinkem, a zejména nadšením svých přátel ze smrtící kletby, tak zděšen, že začal okamžitě pracovat na protikouzle. Protikouzlo samozřejmě neexistuje, nicméně podařilo se mu vytvořit jakýsi štít z pozitivní energie, který je schopen kletbu Avada kedavra zadržet, a ve výjimečných případech i odrazit zpět.
Formule zní Arma immeritus a její účinek se zevně projevuje opálovým světlem, které se rozzáří okolo chráněného těla.
Jak již bylo řečeno, Arma immeritus čerpá z veškeré pozitivní energie, která je v těle k dispozici a Albus Brumbál by jistě potvrdil, že nejsilnější pozitivní energií je láska.
Účinek inkantace je poměrně devastující a zachráněná osoba má pocity obdobné, jako by došlo ke kontaktu s mozkomorem. Nicméně žije.
Arma immeritus  lze s úspěchem použít i proti Cruciatu (viz podrobné heslo).
Latinské slovo arma je výraz pro „náčiní, nářadí“, ale také pro „zbraň a válku“. Immeritus je „nezasluhující, nehodný“. (IM)
 
Ascendio
Něco jako tryskový pohon. Ascendio použil Harry v HP4, když potřeboval vyskočit z jezera. Odvozeno od latinského slovesa ascendo – „jít vzhůru, zdvihat se, vystoupat“. (HPf4)


Asistované přemisťování (viz Přemisťování)

 
Attentionem Propulso
Kouzlo na rozptýlení pozornosti, které zajistí, že si nikdo z okolí nevšimne utajovaného hovoru. Attentio znamená „pozornost, pozor“, propulso „odrážet, odvracet“ (lat.). (Učednice)
 

 

Auxiliu mea vitae contra mortem
Zaklínadlo, které dokáže zachránit umírajícího člověka z náruče smrti, ovšem výměnou za vlastní život.
Kouzelník, který dobrovolně podstupuje tuto nejvyšší oběť má jen jedinou šanci. Pokud zachraňovanou osobu miluje a dar jeho života vychází z čistého srdce a bez postranních úmyslů, nezemře ihned. Zachráněný protějšek se pak může pokusit, pokud jsou jeho city obdobné a pokud i on je ochoten nabídnout dobrovolně svůj život, vrátit silou své lásky svého zachránce zpět do života.
“Přec jedna cesta ke zvrácení kouzla výměny vede. Jen láska lásku poutati vláknem života může. V labyrintu nicoty naleznouti se mohou jen duše vzájemně se milující. Střes se hledati duši, k níž lásku necítíš a jež tě nemiluje, navěky bys v nicotě ztracen byl, či smrti v náruč padl.“ (citát ff Osudová sázka)
Auxiliu mea vitae contra mortem znamená „Pomocí mého života proti smrti“ (POPO)

 

Avada kedavra
Smrtící kletba. Patří mezi tři „kletby, které se nepromíjejí“ (viz Nepromíjitelné kletby) – za její použití je kouzelník poslán na doživotí do Azkabanu.

Provází jí zelené světlo. Jediný tvor, o kterém se ví, že kletbu přežil, je Harry Potter. Podařilo se mu to, protože ho chránila láska jeho matky, která obětovala svůj život při Harryho ochraně. Kouzlo se obrátilo proti lordu Voldemortovi, který nezemřel díky viteálům (horcruxům).  Harrymu po kletbě zůstala jen jizva ve tvaru blesku na čele a spojení s lordem Voldemortem, který na něj přenesl část své duše. Formule pochází z aramejštiny, zní Abhadda kedhabhra a znamená „zmizet jako toto slovo“.
Ačkoli se s kletbou Avada Kedavra ve formě různých flashbacků a a vzpomínek setkáváme již od první knihy, s jejím plným zněním se poprvé seznamujeme až v hodině Obrany proti černé magii vedené falešným Alastorem „Pošukem“ Moodym. (HP4)

Avis
Vykouzlí ptáčky. V HP4 ho použil Ollivander na prověření Krumovy hůlky. V šestém díle Hermiona následně ptáčky kletbou Oppugno (viz) poštvala proti Ronovi. Formule je z latiny a znamená „pták“. (HP4)

 
Avunculare Evanesco
Varianta odstraňovacího kouzla Evanesco (viz podrobné heslo). Avunculus je latinský výraz pro „strýce“. (Osobně se domnívám, že kouzlo Evanesco má svá omezení a pochybuji, že jím lze nechat zmizet živou osobu. Účinek formule nebyl ve ff „Rok jako žádný jiný“ vidět, protože Harry Potter neuměl v té době svoji magii vyvolat.) (RJŽJ)


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - A Od: Marioneta - 25.09. 2011
Už mám tvůj úžasný lexikon dávno stažený, ale to, že se bude průběžně aktualizovat, je skvělý nápad :-)) Jsme sice zatím u "A", ale mohla bych pak zapomenout, všimla jsem si, že ti u písmena "O" chybí kouzlo Obscuro (pokud jsi ho mezitím nedoplnila) Díky, že sis s tím dala takovou práci :-))
Re: Lexikon - A Od: marci - 25.09. 2011
:-) Děkuji moc.  Hm - bez Klíče by mě ani nenapadlo ho dělat - vděčím alici za hodně... Teď mě napadlo, že mi vlastně pod "E" chybí Dracův patron (z Klíče) - to musím také dodat... Obscuro - to je z kánonu?  Najdu, doplním Ještě jednou díky.
Re: Lexikon - A Od: Marioneta - 26.09. 2011
abys to nemusela hledat :-)) - Obscuro použila Hermiona, když chtěla zakrýt oči Phienase Nigelluse Blacka. Protože to byl portrét, objevila se vykouzlená páska jako přimalovaná. Z lat. Obscuro - zatemňovat, skrývat, zahalovat.
Re: Lexikon - A Od: marci - 26.09. 2011
Super! děkuji moc - hned to tam dám   Vážně to tam původně nebylo?  Moje chybka. Díky za pozorné čtení, jsi skvělá

Re: Lexikon - A Od: Eggy - 25.09. 2011
Jeeee :) dakujem... urcite vyuzijem...
Re: Lexikon - A Od: marci - 25.09. 2011
To jsem ráda a i já děkuji :-)

Re: Lexikon - A Od: anonym - 24.09. 2011
je zaujímavé niekedy čítať zaujímavosti o kúzlach.
Re: Lexikon - A Od: marci - 24.09. 2011
že ?  :-)

Re: Lexikon - A Od: denice - 23.09. 2011
Nesmírně užitečná pomůcka, jsem moc ráda, že jsou tu zaklínadla  pěkně pohromadě. Díky za tu práci, co sis s tím dala.
Re: Lexikon - A Od: marci - 24.09. 2011
Děkuji moc. Jsem ráda, že se Lexikon líbí - mně práce na něm ukrutně bavila
Re: Lexikon - A Od: marci - 24.09. 2011Re: Lexikon - A Od: marci - 24.09. 2011
hmmm... asi jsem unavená...  MĚ práce bavila, pochopitelně :-(
Re: Lexikon - A Od: Gift - 24.09. 2011
Napodobne, velky respekt;-). Sice coby "neprekladatelka" lexikon asi tolik nevyuziji, kazdopadne ocenuji velky kus prace;-).

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon