Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - E

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 01.10. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek, ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
***  


 

E
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Eat slugs (viz Žer slimáky)

Engorgio
Zvětšovací kouzlo. Protikouzlem je Reducio (viz).  Použito Barty Skrkem jr. (byl přeměněn mnoholičným lektvarem na Pošuka Moodyho) při první hodině, když žákům předváděl kletby, které se nepromíjejí. (HP4)


Ennervate
(viz Rennervate)

 
Entrail-expelling Curse (viz Klystýrová kletba)
 
Episkey
Užívá se pro zhojení relativně lehkých zranění. V šestém díle tímto kouzlem Nymfadora Tonksová napravila zlomený nos Harrymu. Řecky episkeui  znamená „opravit“. (HP6)

 

Erecto
Z příslušných součástí postaví stan. Dá se teoreticky říct, že by třeba zvedlo májku. Použila ho Hermiona v HP7. Pochází z Latiny a znamená  „vztyčuji“. (HP7)


Este dormenti
Inkantace pro dočasné uložení živoucí vzpomínky ke spánku. Latinsky Est znamená „je“, este – „stává se“, dormire – „spát“ (Klíč)

Este vivanti
Inkantace pro probuzení živoucí vzpomínky ze spánku. Latinsky Est znamená „je“, este – „stává se“, viva –„žijící“  (Klíč)

Evanesco
Odstraňovací kouzlo. Z latinského slova evanescere, které znamená „zmizet“. Poprvé jej použil Bill v HP5, aby odstranil plány, které zbyly po poradě Fénixova řádu. Variantu Vipera evanesca (viz) použil ve filmu (nikoli knize) Harry Potter a tajemná komnata Severus Snape, aby nechal zmizet Malfoyem vyčarovaného hada - vipera znamená latinsky „zmije“. (HP5)

Everte statim
Používá se pro odhození protivníka stranou. Řadí se mezi soubojová kouzla. Latinsky Everto = „vyvracet“, statim – „náhle“. Poprvé ho použil Draco Malfoy ve filmu v HP2  v Soubojnickém klubu na Harryho (HPf2)

Exaudio

Neverbální zaklínadlo, které umožňuje kouzelníkovi vyslechnout hovor v jiné místnosti, a to dokonce i pokud je tato místnost chráněna tlumícím kouzlem. Inkantace vypadá jednoduše, ale její seslání je velice obtížné a není proto běžně známá a používaná. To je také důvod, proč zaklínadlo dosud nebylo Ministerstvem kouzel zakázáno, ačkoli může hrubě narušovat soukromí. Na druhou stranu – stačí si obstarat ultradlouhé uši bratrů Weasleyových.  Exaudio (lat.) znamená doslova „jasně slyšet“. (SDM)
 
Excludo fidelis
Inkantace umožňující zasvěceným vstoupit na území chráněné Fideliovým zaklínadlem. Excludo znamená latinsky „vyloučit“ (Klíč)

Exilio Fumare 

Účinek zaklínadla není znám, protože v době jeho seslání neměl Harry Potter přístup ke své magii. Exilis nicméně znamená latinsky „hubený, slabý“ a fumare je „dýmá, kouří“. Jestli tedy bylo cílem proměnit Vernona Dursleyho v záštiplný proužek kouře, nebo mu prostě „upustit páru“, se nejspíš nedozvíme. Fantazii se ovšem meze nekladou. (RJŽJ)
 
Expecto patronum
Vykouzlí Patrona (ochránce) v podobě zvířete, který je velmi účinný proti mozkomorům a dalším nebezpečným magickým tvorům. Podoba ochránce je charakteristická pro každého kouzelníka, ale po výrazné změně osobnosti se může změnit. Do Patronova zaklínadla je možné vložit i stručný vzkaz a doručit ho na určité místo, což objevil Albus Brumbál a tato možnost byla využívána členy Fénixova řádu.
Kouzlo se poprvé objevuje v HP3, kde ho použije Remus Lupin na zahnání mozkomora v bradavickém vlaku. V průběhu školního roku pak Remus Lupin naučí Patronovo zaklínadlo Harryho Pottera. Harry je schopen vyčarovat fyzického Patrona, což je pro kouzelníka nejen jeho věku mimořádný výkon.
Expecto znamená latinsky „očekávám“, patronum znamená „ochránce (4. pád)“. Pro  vyvolání Patrona je kromě inkantace zapotřebí intenzivní šťastná vzpomínka.
J.K.Rowlingová v on-line rozhovoru v roce 2007 uvedla, že žádný Smrtijed, s výjimkou Severuse Snapea, není schopen vykouzlit Patrona. Podle ní je to tím, že Patronus působí proti silám, které Smrtijedi využívají. A já dodávám, že Smrtijedi možná ani nevěděli, že se pomocí Patronů dají předávat zprávy, což Snape, jako člen Fénixova řádu, využíval. (HP3)
Podoby ochránců v HP :
Harry Potter – jelen (dvanácterák), ve ff Elysejský klíč později testrál (Klíč)
Hermiona Grangerová – vydra
Ron Weasley - pes – teriér
Ginny Weasleyová – kůň
Arthur Weasley – lasička
Albus Brumbál –fénix
Nymfadora Tonksová – fretka, později vlkodlak (zamilovala se do Lupina)
Minerva McGonagallová – mourovatá kočka (taktéž její zvířecí podoba)
Cho Changová – labuť
Lenka Láskorádová – zajíc
Dolores Umbridgeová – kočka
Severus Snape - laň, stejný jako Harryho matky, kterou miloval, ve ff Elysejský klíč později testrál (Klíč)
Kingsley Pastorek – rys
Ernie Macmillan – kanec
Seamus Finnigan – liška
James Potter - jelen (dvanácterák)
Lilly Potterová – laň
Aberforth Brumbál – kozel
Remus Lupin – patrně vlkodlak
Sirius Black – patrně pes (jeho zvířecí podoba)
Draco Malfoy - ve ff Elysejský klíč holubice (Klíč)
Godrik Nebelvír - patrně lev
Rowena z Havraspáru - patrně orel
Helga z Mrzimoru- patrně jezevec
Salazar Zmijozel – není známo, možná had
Petr Petigrew - nemůže mít ochránce, protože je vyznavačem černé magie
Lord Voldemort - nemůže mít ochránce, protože je vyznavačem černé magie (HP3)

Expelliarmus

Odzbrojovací kouzlo. Člověk, který je touto kletbou zasažen, ztratí hůlku (vyletí mu z ruky), a pokud je kletba dost silná, je schopna ho i udeřit či zvednout do vzduchu a odhodit. Latinsky expellemus znamená „vyháníme“. Původ je také zřejmě i ve slovu disarm, které v angličtině znamená „odzbrojit“ a arma, což je latinsky zbraň. Poprvé se toto kouzlo objevilo v HP2, kdy ho použil Snape k odzbrojení Zlatoslava Lockharta v Soubojnickém klubu. (HP2)


Expers cruentus 
Kouzlo, které donutí upíra, aby kouzelníkovi uhnul z cesty. Formule je latinská, expers znamená „neúčastný (něčeho), prázdný“, cruentus pak „krvavý, zkrvavený“. (RJŽJ)
 
Expetronum
Ovládá oheň. Kouzlem vyčaroval Albus Brumbál v jeskyni, kdy byli s Harry Potterem pro jeden z viteálů, ohnivý kruh na ochranu před Inferi. Inkantace je latinská, ex značí „z“, petrus je“skála“. (HPf6)
 
Expulso
Způsobí rozsáhlý výbuch. Použil ho Smrtijed v HP7. Latinsky ex je „z“ a pulso je „bouchám, tluču“. (HP7)

 
Extension Charm (viz zvětšovací kouzlo)


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - E Od: denice - 03.10. 2011
Nejvíc mě zaujali patroni, krásně jsem si zavzpomínala. Draco a holubice, to je pěkné. Jestlipak měl patrona i Lucius Malfoy? V jedné fanfiction mu byl přisouzen páv, to mi připadalo jako docela dobrý nápad. Díky.
Re: Lexikon - E Od: marci - 03.10. 2011
:-) Páv??   To se k němu hodí Tedy - podle teorie "vyznavač černé magie = černá duše = žádný Patron" by ho asi neměl být schopen vyčarovat, ale já bych mu ho přála, protože - no prostě ve filmovém zpracování to byl nádhernej chlap. Trochu zblblej propagandou, ale já mám pro něj slabost Díky moc za komentář

Re: Lexikon - E Od: teriisek - 01.10. 2011
Ten seznam patronů je dobrý, i když nevím, jak je to s tím používáním černé magie - Severus ji přece taky používá, takže by teoreticky neměl mít patrona, ne? Když ho nemůže mít Petr. Nechci rýpat, jen mě to trochu zarazilo;) A díky moc za další kousek! Jo a ještě mě zaujala jedna věc - proč zrovna Elysejský klíč? A v téhle větě ti chybí v: Poprvé se toto kouzlo objevilo HP2
Re: Lexikon - E Od: marci - 02.10. 2011
S těmi patrony - líbí se mi představa, že Severus prostě nebyl v jádru zlý a proto ho používat mohl. Abych byla obrazná - jeho duše nebyla černá... Ale - černá magie nemusí vždy sloužit ke zlu, možná bych to měla nějak přeformulovat... Ted jsi mě nahlodala - myšlenka, že uživatelé černé magie nemohou vykouzlit Patrona, pochází přímo z kánonu nebo ne? Podívám se do Vězně z Azk. Proč Elysejský klíč? Díky Klíči celý Lexikon původně vznikl. Už se chýlil ke konci a já si říkala "sakra, "Letifer" - co to vlastně je??? Tak jsem začala hledat význam - tahle kletba byla bezpečně první. Ale v Klíči bylo původních zaklínadel spousta, tak jsem hledala dál, bavilo mě to a odtud už byl jen krůček k tomu, abych vyzobala všechny kletby a zaklínadla z této ff. A když už jsem byla rozjetá, spojila jsem to se všemi inkantacemi z HP a ty použité v Klíči označila. Ukrutně mě to bavilo a spoustu věcí jsem se při tom naučila    Lexikon jsem poslala Alici OReally, autorce Klíče, která ho uveřejnila na svých stránkách. A tam jej našla Jimmi A po domluvě s Jimmi jsem také odkazy na Klíč v Lexikonu nechala... Takže asi tak Díky moc za pozorné čtení i za celý komentář. A teď jdu opravit tu chybku. ještě jednou díky.
Re: Lexikon - E Od: teriisek - 03.10. 2011
Já ti rozumím, jak to s tou duší myslíš. Nicméně já jsem přesvědčená (možná mylně, ale stejně), že minimálně někteří Smrtijedi, jmenovitě třeba v seznamu uvedený Petr, prostě nebyli od začátku špatní, neměli tu duši tak zkaženou. Proto bych nezobecňovala, on Severus, ačkoliv ho zbožňuju, taky ve všech činech nebyl zrovna nevinný beránek. A s tím kánonem by mě to zajímalo, taky jsem do toho Vězně koukala, ale zběžně, a nic jsem nenašla, tak jestli ty jsi našla, zajímalo by mě to! A díky za vysvětlení ohledně Klíče, budu se do toho asi taky muset pustit, když to všichni tak velebíte!
Re: Lexikon - E Od: marci - 04.10. 2011
Včera jsem koukala do Vězně - na tu pasáž, kde Lupin učil Harryho a nenašla jsem nic. Na české Wikipedii je v textu řečeno, že Smrtijedi nemohou mít ochránce, protože ten slouží proti černé magii, kterou oni používají. Což je hezké, ale přijde mi to nedotažené, protože Patronem se mohou posílat i zprávy a to nemá s černou magií nic společného. S tou duší jsem to tak nějak vzala za své - on nikdo není černobílý. Červíček určitě nebyl špatný, ale jeho životní pouť na stranu zla směřovala. Severus určitě býval aktivní Smrtijed, ale jeho vývoj šel opačným směrem... je to složité. Mimochodem - v Klíči se s tím operuje také: Brumbál skutečnost, že může vyvolat Patrona používá jako argument proti Severusovu samoobviňování. Ale to je jen wikipedie a ff. Já mám pořád pocit, že to MUSÍ být i v knihách. Budu hledat

Re: Lexikon - E Od: anonym - 01.10. 2011
este dormenti a este vivanti sú zaujímavé kúzla.
Re: Lexikon - E Od: marci - 02.10. 2011
Že ano?  Tady mi nezbývá, než velebit jejich autorku a doporučovat ke čtení Elysejský klíč... Děkuji moc za komentář

Re: Lexikon - E Od: JSark - 01.10. 2011
"Rowena z Havraspáru - patrně orelHelga z Mrzimoru- patrně jezevec" - chýba ti tam odsek. Pekné, ďakujem. Na prevažnú väčšinu som pozabúdala, hlavne zo 7. knihy. Ozaj, ako sa pozná potterholik? Keď v zime mrzne na zastávke, neželá si mať teplejšie oblečenie, ale môcť použiť zaklínadlo na oteplenie.
Re: Lexikon - E Od: marci - 01.10. 2011
:-)  Občas, zejména v práci, zatoužím po pěkném útočném kouzle. Dělá to ze mě potterholika? :-) Děkuji moc za upozornění - opraveno ještě párkrát a budu Tě muset začít v úvodu uvádět jako betu Je to fakt - já mám také největší "mezery" ze sedmé knihy. Mnohé jsem tam nevydýchala a neměla jsem chuť se k ní vracet.... Ale už jí zase pomalu dostávám Díky za komentář.
Re: Lexikon - E Od: JSark - 02.10. 2011
Keby len v práci. Pravidelne túžim ovládať avadu, keď sa mám pustiť do debaty s maminými ohavnými súrodencami. Teraz uvažujem, či je potterholik správny výraz, ale iný ma nenapadá. Chm. Jedine ešte potterfil. Betu? Nestraš. Úplne mi stačil kedysi Náramok. A tých pár postrehov za to ani nestojí.

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon