Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - L

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 12.10. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek, ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
***


 

L

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Lacarnum Inflamare
Podpalovací kouzlo. Toto kouzlo bylo použito Hermionou Grangerovou v prvním dílu, když podpálila Snaepovi plášť při Famfrpálu. Samozřejmě se používá i na obyčejné zapálení ohně v krbu. Inflamar znamená španělsky „zapálit“, lacar pak „nátěr“, čili nejspíš rozlití plamenů po určené ploše. (Klíč)


Langlock  (viz Klihando)


Lavare
Základní čistící kouzlo, které má původ v latinském lautus, nebo-li  „umytý, čistý“ a lavatio, což je výraz pro „mytí, koupel“. Španělské slovo lavar pak znamená „mýt, umýt, nebo opláchnout“. (RJŽJ)
 
Legilimens
Umožňuje kouzelníkovi či čarodějce proniknout do mysli druhého člověka. Poprvé jsme ho mohli vidět v HP5, při hodinách nitrobrany. Legere je latinsky „číst“ a mens je „mysl“. (HP5)


Legitimus
Formule používaná bystrozory. Její vložení před jiné kouzlo působí jako posílení a kouzlo pak nelze zrušit použitím obyčejného Finite, ale musí se použít Legitimus liberatio (viz). Latinsky legitimus znamená „zákonný“. (Klíč)

Legitimus liberatio
Inkantace rušící použití Legitimus (viz). Liberatio je latinsky „osvobození“. (Klíč)

Lepojazykus 
(viz Klihando)


Letifer
Smrtící kletba. Na seznamu zakázaných není, protože ji lze odrazit silným Protegem (viz). Letifer znamená latinsky „smrtonosný, vražedný“. (Klíč)

Levicorpus
Kouzlo zavěsí osobu ve vzduchu hlavou dolů. Inkantaci vyvinul a do své učebnice lektvarů poznamenal Severus Snape. Harry účinek kouzla vyzkoušel na Ronovi v HP6. Latinsky levis znamená „lehký“, levare „zvednout“ a corpus je „tělo“. (HP6)

Liberacorpus
Protikletba k Levicorpus (viz). Libera je latinsky „volný“. (HP6)


Liberslui 

Inkantace uvolňující pouta. Základ je samozřejmě latinské slovo liber, tj. „volný, svobodný“. Koncovka lui může být buď tvar latinského slova luo, -ere, lui, což znamená „zbaven (závazku)“, nebo spíš třetí pád francouzkého  osobního zájmena on  – „lui“. (RJŽJ)
 
Libris veni
Formule, pomocí které se znovuobjeví kniha, původně začarovaná v jiný předmět. Latinské slovo liber, libri, znamená „kniha, resp. knihy“, veni je minulý čas latinského slovesa venio, jehož význam je „přicházet, přijít“. (RJŽJ)
 
Limare
Kouzlo, které začistí roztřepené, nebo polámané nehty. Lima, -ae znamená latinsky „pilník“. (RJŽJ)
 
Linguam confundo
Člověk zasažený touto kletbou mluví zmateně, nesouvisle a jeho slovník se pravděpodobně omezuje pouze na nadávky a urážky všeho druhu. Lingua je latiny „jazyk“ a confundo znamená „mást, plést“. (Učednice)


Locomotor
Kouzlo o mnoho silnější než Wingardium leviosa (viz), neboť dokáže zvedat a přenášet i živé tvory. Latinsky je locus „místo“, motor „hybatel“. Zaklínadlo použila v páté knize Tonksová na Harryho kufr, v téže knize jím profesor Kratiknot (Flitwick) levitoval zavazadla profesorky Trelawneyové zpět do hradu. (HP5)


Locomotor mortis
Svěrací kouzlo. V prvním díle si ho zkoušel Malfoy na Nevillovi, který pak měl spoutané nohy k sobě a mohl jenom snožmo skákat a to samé kouzlo se naučili Ron s Hermionou v HP1, aby mohli případně zneškodnit Snapea, když soudcoval utkání Nebelvír x Mrzimor ve famfrpálu. Latinsky je locus „místo“, motor „hybatel“ a mortis „smrti“ (2. pád). (HP1)

 

Lumos
Rozsvítí světlo na špičce hůlky. Na začátku filmového zpracování HP3 použil Harry kouzlo Lumos maxima (viz), což je silnější varianta kouzla Lumos. Opačné kouzlo je Nox (viz). Latinsky lumen je „světlo“. (HPf3)


Lumos  locatio
Posvícení na určené místo (jako baterkou). Location je anglicky „místo“. (Klíč)


Lumos maxima
Rozsvítí silné světlo na špičce hůlky. Silnější varianta kouzla Lumos (viz). V prvních scénách filmového zpracování HP3 si tímto zaklínadlem svítil pod dekou Harry Potter u Dursleyových. Je s podivem, že tím evidentně neporušil výnos o zákazu kouzel nezletilých. Maxima je latinsky „největší“. (HPf3)  
 

 

Lumos solem
Z hůlky vytryskne paprsek světla jasný jako Slunce. Latinsky Sol znamená „Slunce“. V prvním filmu na motivy Harryho Pottera  použila kouzlo Hermiona Grangerová, aby osvobodila Rona ze zajetí ďáblova osidla. Což je změna oproti knize, kde zakouzlila pravděpodobně Lacarnum Inflamare (viz). (HPf1)

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - L Od: teriisek - 13.10. 2011
Teda tady toho je, řádný rozdíl oproti předešlým! A jak jsem to tak četla, tak většinu těch situací si pamatuju, ale formulky ne. Děkuju moc za osvěžení! Jinak doplňující otázka, psala jsi, že všechna ta kouzla v HP nejsou, znamená to, že ne všechna vymyslela JKR? Protože pokud některá vytvořil někdo jiný, možná by stálo za to to tam napsat. Ale možná jsem tě jen špatně pochopila a jsem zcela mimo:)
Re: Lexikon - L Od: marci - 13.10. 2011
V Lexikonu jsou v současné podobě uvedena pouze kouzla vymyšlená JKR a kouzla pocházející z Klíče. Z jiných ff jsem tam zatím nic nedávala, ačkoli to plánuji. (Asi přednostně z ff publikovaných zde - už mám vypsaných pár hesel z Učednice) U těchto kouzel pochopitelně chci uvádět příslušnou ff. S Jimmi jsem se původně domlouvala, že poznámky "Klíč" nechám tak, jak byly v původním Lexikonu. Ale čím déle o tom přemýšlím, tím víc se mi zamlouvá myšlenka nechat označení "Klíč" jen u kouzel opravdu Alicí vymyšlených. Pak by všechna hesla, u kterých není poznámka, patřila JKR a u ostatních by bylo odkazy na příslušné ff. Mám problém jen s pár hesly, u kterých nemám potvrzenu konkrétní scénu z HP (Už jsem je psala dřív - u "F" nebo tak nějak) Jsou to: Agua eructo, Deferzo, Expertonum, Fiat lux, Pede labetur, Quaeratur a Tumry Tinfragnere V knihách stoprocentně nejsou. Filmy a hry nemám až tak v malíku.....  kdyby někdo věděl .... Díky moc za komentář!!

Re: Lexikon - L Od: anonym - 12.10. 2011
legitimus je praktické kúzlo.
Re: Lexikon - L Od: marci - 13.10. 2011
:-) Ty máš vždycky takové suché glosy, které mě bezpečně rozesmějí Díky moc

Re: Lexikon - L Od: JSark - 12.10. 2011
No pekne, L sa nám pekne rozšírilo. Ďakujem. Inak, ak to plánujete dať potom do jedného súboru na stiahnutie, bude sa tam dať kliknúť na odkazy? Keď je viz Klihando, zišlo by sa to, aby človek nemusel prehľadávať. K Lepojazykus by sa zišla poznámka, že ide o slovenský preklad toho istého kúzla, aby českí čitatelia neboli zmätení. Hm, lumos maxima, to bolo tuším len vo filme. Nakoniec v knihe mimo školy nemohol čarovať.
Re: Lexikon - L Od: marci - 13.10. 2011
ještě nevím, jaké má Jimmi plány - ona je ukrutně hyperaktivní a pořád vymýšlí něco nového Já bych to do jednoho souboru klidně dala, není problém, ale na druhou stranu plánuji přidávat nová hesla, tak jedině pak aktualizovat i ten soubor Interaktivní odkazy ....  to bude úplně na Jimmi, nejspíš Ad lepojazykus - já myslím, že čeští čtenáři zmatení nejsou V původním lexikonu jsem zaklínadla ve slovenštině vůbec neměla - sem jsem je dala, protože toto jsou takové československé stránky Lumos maxima bylo opravdu jen ve filmu - doplním, díky Díky moc za komentář

Re: Lexikon - L Od: denice - 12.10. 2011
Páni, to se nám toho od L urodilo! Zase se mi krásně vzpomíná, jak jsem poprvé četla první díl. Díky.
Re: Lexikon - L Od: marci - 13.10. 2011
:-) Děkuji moc jo jo, bylo to hezké období. když se to tak vezme, tak jsme s HP strávili všichni už víc než 10 let. nebo alespoň já ano :-)

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon