Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Preklady krátkych poviedok od solace I.

Medzi nebom a zemou

Preklady krátkych poviedok od solace I.
Vložené: solace - 02.05. 2012 Téma: Preklady krátkych poviedok od solace I.
solace nám napísal:

Medzi nebom a zemou

 

Autor: Astreya

Preklad a banner: solace

Rating: G

General, POV Severusa Snapa

http://severushermione.clan.su/forum/19-7181-1#397678 

 

Dej poviedky sa odohráva po poslednej bitke. Severus Snape leží na ošetrovni a ...

 

Pozn.prekl.: Upozornenie: expresívna lexika a syntax!

Venovaná dnešnému výročiu bitky o Rokfort.

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.


I odspodu ľad, i zvrchu – trápim sa na pomedzí.

 

Kde je ten prekliaty tunel? Veď napokon musí existovať! Ako ísť ďalej bez neho? Ostré slnečné svetlo a vpred. Odkiaľsi zvrchu sa pozerám na svoje telo. Je zaujímavé, ako sa strata duše prejavuje na celkovom stave organizmu. Scvrknutá postava popolavej farby s neustále presakujúcimi obväzmi na krku. Kto to tam načúva? Trápi sa? Už dosť, slečna Grangerová! Tam už ničoho niet! Ani mňa. Uvedomil som si to až teraz – prečo som sa vlastne rozhodol, že si zaslúžim nebo? A tam dolu, ako sa dostanem?

Rokfort. Zostalo z neho len málo. Súdiac podľa toho, že sprievodu velí  strhaná Minerva, predsa sme len vyhrali. My? Kto sú pre mňa tí my? Celý život ma hojdalo zo strany na stranu ako kyvadlo. Vpravo – vľavo, láska – nenávisť, priateľstvo – zrada, tma – svetlo... Dlh. On všetko spája. Východiskový bod. Zdroj inšpirácie žiť ďalej. Už som splatil všetky dlhy, nie? Tak prečo dočerta? Už viac nechcem. Ustal som. Zvysoka kašlem na celý zhon tam dole.

Znovu som sa vrátil k telu. Veď to už ani nie som ja. Len schránka, ktorá kedysi bola profesorom elixírov, Severusom Snapom. Ako dlho tu už leží? Susedné postele sú prázdne. A ona – v rohu zakrytom plentami. Grangerová si tam niečo mrmle. Stala sa ošetrovateľkou? To je už len pozoruhodná kariéra pre Potterovu priateľku. Úbohý chlapec! Dúfam, že jeho tunel sa otvoril ihneď.

Ešte tu budem dlho takto poletovať? Dokonca aj pre rokfortských duchov som len prázdnym priestorom. Beda! Moja prázdna schránka, v ktorej ešte stále tlie iskra života ma priťahuje ako magnet. Kotva. Kedyže už zdochnem? A Grangerová kvapká na modrasté pery elixír z flakónu. Prečo máte ešte stále nutkanie to robiť? Nechajte ma, konečne, na pokoji! Každé tri hodiny. Podľa rozpisu. Táto aktivistka dokonca spí na susednej posteli. A nastavuje si budík. Pery stisnuté do čiary, mastné, dávno neumyté vlasy v drdole, oči zapichnuté do jedného bodu. Občas odchádza. Pracovať. Východná stena hradu je takmer obnovená. Kašľať na to!

Ani som nevedel, že som taký húževnatý. Ako sa vypína tento prekliaty budík? Vstala. Potáca sa ako prízrak. Škuty si rozpustila. Čo to za svinstvo do mňa leje? Ne-zná-šam! Nie, kašľať na to! Už len hocikam odtiaľto! Čo to tam počúva pritisnutá k dengľavej hrudi? Áno, tam sa už všetko, čoskoro všetko začne rozkladať. Trápi sa. Ak táto maloletá nemravnica začne robiť to, na čo myslím... nedotýkajte sa ma! A tam – tiež! Len sa pozrite! To je tá dnešná mládež! Nemôžem sa na to pozerať. Vodné procedúry – to nie je nič pre slabšie povahy.

Minerva si zapisuje. Zapisuj, zapisuj!

Madam Pomfreyová! Konečne! Vysvetlite jej, že som už dávno umrel! Nemôžete si zo mňa takto uťahovať! Úbohé dievča? Ona je tá – úbohá? Tri kvapky. Každé tri hodiny. Áno, mňa tam už dávno niet! Len hlúpe srdce ešte stále reflexívne pumpuje krv do ciev a pripútava ma k tejto hrobke... Existuje vari život po smrti? Života aj počas života niet. Existencia. Na pokraji.

Kašľať na to! Kašľať-kašľať-kašľať! Zdvihnite hlavy a uvidíte, ako na vás zvysoka kašlem! Počujete? Je mi to jedno! Nezaujímajú ma vaše rozhovory v zborovni pri kozube. Kašlem na tých, ktorí zomreli aj ktorí žijú! Nechcem to vedieť! Som mŕtvy! Niet ma! Niet! Počujete?!

Vracia sa do nemocničného krídla. A ťahá ma za sebou, ako ovcu na bitúnok. Na povrázku. Tenšom ako vlas. Silnom ako oceľové lano. No, samozrejme! Prišiel čas podávať elixír. Zaujímalo by ma, o čo sa snaží? Možno telo precitne. A mňa tam niet. A nebude, pretože nechcem. Nechcem to znovu. Tam a späť. Nikto ma nečaká. Ani tam, ani tu. Zdá sa, že sa teraz všetko opakuje. Ani hore, ani dole... Nikto ma nečaká. Čo tak usmažiť Severusa Snapa na panvici? Neželáte si? Nie? Nie?!

Ako dlho som už tu? Grangerová. Potter. Potter je živý? Tak teda... tak teda...

Jej koža je bledá, takmer sivá od nedostatku slnečného svetla. Matné vlasy a povädnuté oči. Habit na nej visí ako na vešiaku. Tri kvapky. Každé tri hodiny.

„Nechaj ho ísť.“

Harryho ruka klesla na kostnaté plece. Hermiona stuhla s flakónom mútnej tekutiny na polceste k zovretým perám profesora nehybne ležiaceho na posteli. Jeho telo obtiahnuté zvráskavenou kožou v podstate nevystupovalo spod prikrývky. Vlasy mu zredli, odkryli vysoké čelo s lysinami na spánkoch, očné jamky sa prepadli a črty tváre zostrili. Zdalo sa, že ešte chvíľa a rozsype sa na prach ako múmia z odkrytého sarkofágu.

„Nechaj ho ísť...“ Harry jej stisol prsty s flakónom. „Pozri sa na mňa. On už odišiel.“

„Nemôžem...“

Tri kvapky dopadli na tenké pery.

„Každý muž by mal zasadiť strom, postaviť dom a vychovať syna...“

„Potrebuješ pomoc, Hermiona.“

„Zvládnem to...“

Nenormálna. Je nenormálna. Poppy, ktorá stála vo dverách nemocničnej izby si utiera slzu a odchádza. Kamže to ideš? Potter - jediný so zdravým rozumom tu nepostačuje. Zastavte ju, mali by ste. Musíte! Hlúpe malé dievča. Odkiaľ zobralo všetky tie nezmysly? Nie som už viac nikomu nič dlžný. A nikdy nebudem. Vo svojom živote som bol dlžný iba jedinému človeku a teraz sú všetky moje účty voči nej splatené. Dúfam. Večnosť – je to tak dávno. Život ako vykúpenie a smrť ako oslobodenie?

Dom... Moja chajda v Pradiarskej uličke, ktorú som zdedil po otcovi očividne nie je hodná tohto vznešeného mena. Keď sa tam každý rok vraciam, necítim nič viac, okrem vlhkosti stien, ktorá ma núti ustúpiť a s odporom strhnúť ďalší kus odlupujúcich sa tapiet. Šeď a bieda.

Strom... upas*. Sadnúť si podeň a nadýchnuť sa z plných pľúc, objímajúc mokvajúci kmeň. Prerásť koreňmi, stať sa kompostom. Len sám. Stále. Prečo? Sad? Kvitnúci a stále zelený. Pre koho? Vtákov a motýle? Som tu... s upasom.

Syn... tiež som synom. Bol som. Deti. Cha-cha-cha... cha... Potter mohol byť mojím... Áno. Aká irónia osudu – celý život ochraňovať dieťa milovanej ženy a nepriateľa. Jedinej ženy od ktorej som chcel mať deti. Kŕčovito, spazmicky až do omdletia. Život prešiel. Skončil sa. Vyparil. Pretiekol cez prsty. A kde bola ona? Kde? Kedy? Čo tam zostalo? Vzadu? Čo napíšu na môj náhrobný kameň? Severus Snape. Profesor Severus Tobias Snape. Profesor elixírov. Profesor elixírov a člen Fénixovho rádu. Smrťožrút. Vrah. Zradca. Dvojitý špión. Napíšu to? Čerta starého! Zakryje ma náhrobná platňa, zahluší a zatlačí do zeme, aby som sa nevyhrabal. A strelená Grangerová si sadne a bude hľadieť suchými očami. A potom vstane, odnesie so sebou vietor a zmizne vo svete, aby si nechala utiecť život. Hlúpa. Čo nakoniec zostane?

Čo vidíte, keď sa na mňa pozeráte, Albus Percival Wulfric Brian Dumbledore? Doteraz sa nazdávate, že vám je všetko podriadené? Upokojte sa, ste – portrét. Žmurkajúci, večne sladkosti cmúľajúci portrét. Riaditeľ Rokfortskej strednej školy čarodejníckej, nositeľ Merlinovho radu prvého stupňa, vážený čarodejník, ktorý odhalil dvanásť spôsobov využitia dračej krvi, člen Wizengamotu a tak ďalej, a tak ďalej. Nerobte si zo mňa žarty, Albus, nejem toto svinstvo, tobôž nakreslené.

Je to očistec. Nemajú na výber. Ustal som... Čas sa rozplynul v striedaní dňa a noci. Včera, dnes, zajtra... Nekonečné chodby Rokfortu, hľadanie východu. A návrat. K nej. Tej, ktorá ma drží. Tri kvapky. Každé tri hodiny. Sedí a pozerá na mňa. Na neho. Na mŕtvolu. S neustále presakujúcimi obväzmi na krku. Z rán vyteká hnis, trávi všetko navôkol zápachom smrti. Už sa ani nemračí. Pohyby sú spomalené ako cez hrubú stenu vody. Považoval som vás za múdrejšiu, slečna Grangerová. Tri kvapky. Každé tri hodiny.

Strapaté gaštanové vlasy vejú vo vetre. Na Astronomickej veži je vždy zima. Babuší sa do plášťa a vystupuje na polorozpadnuté kamenné zábradlie, zatvára oči a nastavuje tvár mesiacu v splne. Teraz je takmer krásna, kúpajúca sa v striebornom prúde tečúcom z neba, ktorý vyhladzuje vrásky, zmýva únavu, odstraňuje spomienky, zjemňuje črty tváre a poskytuje ľahkosť. Ešte krok, otvorí hviezdami žiariace oči, zhlboka sa nadýchne, roztiahne krídla a vzlietne... ešte krok... Sloboda?

Prečo nemôžem zavrieť oči?

Tu je, môj tunel. Nie slnečný. Mesačný. Nočný. Pozývajúci. Nemôžem zostať? Nie je v mojich silách zastaviť jej let? Pretože tri kvapky. Každé tri hodiny. Stále. Do konca.

Prenikavý cengot trýzniaci uši. Šklbnutie. Úder. Čo do čerta? Neznesiteľne ostré svetlo ma oslepuje. Jej vystrašená tvár sa skláňa nado mnou. Suché pery sa chvejú a šepkajú niečo nezrozumiteľné. Flakón s elixírom padá z trasúcich sa rúk do záhybov prestieradla a ona sa ho chvatne snaží nahmatať nespúšťajúc pohľad z mojich očí, bojí sa prerušiť kontakt, nechať ma bez dozoru... Tri kvapky. Každé tri hodiny.

„Hneď, hneď...“ dolieha ku mne zďaleka. „Hneď...“

Nemôže ho nájsť. Šklbe sponami plášťa, odhadzuje ho nabok. Rozčúlene vytriasa prikrývku, prstami šmátra po plachte. Sklo flakónu chladí moju dlaň. Tri kvapky. Spúšťa sa na kolená, čelo zabára do matraca a jej plecia sa ticho trasú. Chcem natiahnuť ruku, dotknúť sa škaredého drdola a povedať jej, aká je strelená. Nenormálna. Hlúpa...

Z hrdla sa mi vydral žalostný chripot. Každá čiastočka tela ma neznesiteľne bolí, akoby ma pomleli v mlynčeku na mäso. Krk mám v jednom ohni a v očiach sa zatmieva. Ale to už nie je dôležité. Znovu vidím jej tvár zaliatu slzami.

Prestaňte smokliť, slečna Grangerová! Privodíte tu potopu sveta! Zdá sa, že nemáte nič iné na práci! Čo ste to vtedy hovorili o pestovaní stromov?

Nie, to jej poviem neskôr. Potom. Pravdepodobne. Určite. Viem, že sa dočká. A teraz – spať. Počúvať jej šepot, cítiť chladnú dlaň na líci a okúsiť horkosť lieku. Tri kvapky. Každé tri hodiny.

 

 

Pozn. prekl.: * upas - tropický strom, z ktorého Malajci získavajú prudký šípový jed; šípový jed z tohto stromu sa nazýva ančar 

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Medzi nebom a zemou Od: ZoeChristy - 03.10. 2012
To bolo krásne <3 Ďakujem
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 15.11. 2012
Vďaka. Som rada, že sa páčilo :-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: buffy11 - 11.05. 2012
Esteze to skoncilo dobre. Nebolo mi vsetko jedno. Dakujem za krasny vyber a preklad.
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 11.05. 2012
Áno, podstatné bolo, že Severus prežil. Aj ja ďakujem za komentár, buffy:-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: teriisek - 03.05. 2012
Nevím, co říct... je mi smutno, ale krásně. Děkuju moc za překlad..!
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 03.05. 2012
Dôležité je, že prežil a ostatné je na našej fantázii. Díky, teriisku:-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: tigy - 02.05. 2012
Takze sa nakoniec prebral  Super, už som sa bála, že to nakoniec vzdá  Krásna poviedka, vďaka za preklad
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Áno, prebral. Konečne;-) Ďakujem za komentár, tigy:-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: Zuzana - 02.05. 2012
Všetky chaotické myšlienky ktoré mám v hlave sa prelínajú. Mám chuť súhlasiť s Harrym a nechať Severusa odísť, ale zároveň verím, že tú fľašku nájde, stačí ak sa trochu upokojí a dobre sa popozerá kam jej spadla a znovu tie tri kvapky nakvapká na jeho pery a ono mu to raz určite pomôže, keď mu konečne prestane hnisať rana a on sa začne uzdravovať. Je to krásna a silná poviedka. Ďakujem za preklad.
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
No, Severus sa na konci poviedky prebral. Práve vtedy, keď mu Hermiona chcela podať liek. Len ona si to v tom strese a hľadaní fľaštičky nevšimla. Dosiahla, že sa vrátil na zem a teraz by už malo byť všetko fajn - postupne sa uzdraví a zotaví, aby mohol zasadiť strom... atď. Inak ten moment, kedy ju Harry žiadal, aby ho nechala odísť bol naozaj silný. Vďaka za komentík, Zuzi:-) Teším sa, že sa ti príbeh páčil.

Re: Medzi nebom a zemou Od: Nade - 02.05. 2012
Jednu chvíli jsem fakt měla strach, že Hermiona hupsne z věže. Ale neudělala to a její tvrdohlavost donutila i Severuse, aby se vrátil. Snad jen proto, aby jí vynadal za její neskutečnou otravnost. Ale potom bude čas i na pěstování stromů...  a třeba i to ostatní. Díky za krásnou povídku.
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Hermiona by určite nehupsla, kým sa musí starať o Snapa. Harrymu predsa povedala, že si poradí. A nakoniec to vyšlo. Takže budú so Severusom sadiť stromy a možno aj to ostatné. Ďakujem krásne za komentík, Nade:-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: denice - 02.05. 2012
Nádherné, mám slzy v očích. Tak Hermionina umanutost nedovolila Severusovi odejít. Už to má spočítané - postaví dům, zasadí strom a zplodí syna, ať chce nebo nechce. Díky
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Máš pravdu, či chce alebo nechce, ale žije. Som rada, že sa ti poviedka páčila. Ďakujem, denice:-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: JSark - 02.05. 2012
Heš, dávať sem také depresívne veci. 8o
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Ale no, depresívny bol predsa kánon, nie toto. Sľubujem, že to vykompenzujem ešte tento týždeň ;-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: Patolozka - 02.05. 2012
Zvláštní povídka, těžká a depresivní ale s tou Severusovou sarkastickou nadsázkou. Děkuji!
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Severus zostáva sarkastický ešte aj na pomedzí dvoch svetov. Práve to ma pri čítaní tohto príbehu zaujalo. Potom sa celá depresívnosť  situácie, v ktorej sa nachádza, dá vnímať z jeho nadhľadu. Veľmi pekne ďakujem za komentár :-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: zuzule - 02.05. 2012
Díky moc, byla moc krásná. :)
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Vďaka, zuzule :-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: Jacomo - 02.05. 2012
Moc krásné... moc smutné... Je mi z toho tak nějak krasosmutně... Díky moc!
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Aj ja ďakujem, Jacomo. Dúfam, že nakoniec prevážilo to krásne;-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: myska111 - 02.05. 2012
Zvláštní povídka, působí na mě hodně depresivně. I když na konci se objevilo světlo.
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Veľa závisí od toho v akom rozpoložení ju čítaš. Ale dôležité je, že náš obľúbený profesor elixírov to nakoniec nevzdal a prežil. Ďakujem, mysko:-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: marci - 02.05. 2012
No vida - výročí bitvy o Bradavice - milé připomenutí :-)  A úžasná, působivá povídka. Na konci jsem byla přesvědčená, že jí lektvar upadl, ona ho nenajde a Severusovi se konečně otevře kýžený tunel.. Ale naděje zůstala a to je dobře... Děkuji Ti, Solace, za nádherný překlad a skvělý výběr povídky.
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Tým výročím poslednej bitky som sa ohľaduplne vyhla inému výročiu - našťastie tu máme fanfiction, takže sa budeme tváriť, že všetko bolo úplne inak Tiež som pri čítaní s napätím očakávala, ako to skončí... myslím, že nádejne pre možný budúci začiatok niečoho pekného. Ďakujem za komentár, marci:-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: Claire - 02.05. 2012
To bylo úžasné, krásné, smutné, poetické, s jiskřičkou naděje..., malinkou, drobounkou, ale je tam. Když má člověk za co bojovat, tak bojuje, jakkoli ten boj vypadá předem prohraný. Občas, velmi vzácně, se může stát, že malá lidská bytost a obrovská nezlomná síla vůle a odhodlání zlomí nepříznivý osud. Málokdy mi dojdou slova, ale teď se to stalo, už nenacházím žádná, kterými bych nepokazila dojem a vyznění. Solace, díky moc za nádherný překlad a - opět - naprosto bezchybný výběr. Taková drobná variace na téma Kolik tváří a podob může mít láska.
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
Máš pravdu, Claire. Pevná vôľa občas zdolá aj nepriazeň osudu. A Hermionina zaťatosť a vytrvalosť v tomto prípade docielili, že sa Severus Snape rozhodol zostať naďalej na zemi. Veľmi pekne ďakujem za krásny komentár:-)

Re: Medzi nebom a zemou Od: kometa - 02.05. 2012
Solace, díky moc, ta byla krásná :-)
Re: Medzi nebom a zemou Od: solace - 02.05. 2012
S potešením, kometo. Díky:-)

Prehľad článkov k tejto téme:

Arevik: ( solace )09.01. 2018„Raz za sto rokov“ a elixír lásky
Your Worshipfulness: ( solace )11.09. 2017Trichofília
cathedral carver: ( solace )01.08. 2017Keď je spánok podobný smrti
cathedral carver: ( solace )03.07. 2017Nie som zlatá rybka
Arevik: ( solace )28.02. 2017Ako ideálne skúšať
wardedportal: ( solace )14.02. 2017Mesačný svit
Arevik: ( solace )06.02. 2017Severus Snape a zlaté jablko
StormySkize: ( solace )29.01. 2017Horúca láska
Fatinah: ( solace )23.01. 2017Skriňa
Hannoie: ( solace )15.01. 2017Neočakávané oznámenie
Цыца: ( solace )09.01. 2017Septembrový človek
georgesgurl117: ( solace )14.02. 2016Trochu očividne
cathedral carver: ( solace )09.01. 2016Kto potrebuje objať?
georgesgurl117: ( solace )05.05. 2015Smola pri špehovaní
wallyflower: ( solace )09.01. 2015Peklo
Astreya: ( solace )11.08. 2014Čím sa hnoja kaktusy?
grangerous: ( solace )09.01. 2014Tlkot srdca
Scattered Logic: ( solace )21.08. 2013Fénixovský charakter
sophierom: ( solace )17.08. 2013Proti svojej vôli
Scattered Logic: ( solace )11.08. 2013Čarodejnícky valčík
zanthia122 : ( solace )14.02. 2013Koľkými spôsobmi možno zbaliť babu?
Černoknižnica: ( solace )09.01. 2013Európa môže počkať
Shy Violet: ( solace )31.10. 2012Ako sa zdá
JenMK1216: ( solace )26.09. 2012Vážne zdravotné problémy
JenMK1216: ( solace )22.09. 2012(Nie tak) dlho očakávané pokračovanie Špongiového kúpeľa
JenMK1216: ( solace )17.09. 2012Špongiový kúpeľ
Deeble: ( solace )08.06. 2012Je nepochybne jasné, že sa to môže stať
vanity fair: ( solace )10.05. 2012Tajný ctiteľ 2/2
vanity fair: ( solace )05.05. 2012Tajný ctiteľ 1/2
Astreya: ( solace )02.05. 2012Medzi nebom a zemou
Astreya: ( solace )01.04. 2012Spýtal som sa jaseňa...
Astreya: ( solace )14.02. 2012Kto hľadá...
Astreya: ( solace )09.01. 2012Zažínam sviecu
. Úvod k poviedkam: ( solace )08.01. 2012Úvod