Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lektvary a elixíry

Lektvary A - D

Lektvary a elixíry
Vložené: marci - 12.03. 2013 Téma: Lektvary a elixíry
marci nám napísal:
Lektvary A - D
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

A

Amorův šíp (viz Nápoj lásky)
Amortentia, Amortencia


Přísady:   neznámé

Postup:   

  • Není znám, ale správně zhotovený lektvar se při výrobě pozná podle výparů, které stoupají v charakteristických spirálách, a podle jedinečného perleťového lesku.

Použití:   

  • Nejúčinnější Nápoj (elixír) lásky (viz) na světě.

Poznámka:                

  • Amorův šíp voní každému jinak, podle toho, co člověka osobně přitahuje. Hermiona Grangerová v HP6 na hodině profesora Křiklana prozradila, že ona v Amorově šípu cítí čerstvě posekanou trávu, nový pergamen a … a ještě něco. J Harrymu Potterovi elixír připomínal zároveň sirupové košíčky, dřevěnou vůni násady od koštěte a cosi květinového, co snad kdysi cítil v Doupěti.
  • Předpokládám, že Amorův šíp je extrémně účinný právě proto, že působí na již existující, podvědomou náklonnost k určité osobě. (HP6)

 

Asijské protijedy
Asiatic Anti-Venoms, Ázijské protijedy


Přísady:   neznámé

Poznámka:      

  • asijských protijedech víme jen to, že jsou součástí učebních osnov pátých ročníků a že Harry neshledával četbu o nich jako zajímavou. (HP5)

 

B

Baruffiův mozkový elixír
Baruffio's Brain Elixir, Baruffiov povzbudzovač mozgu


Přísady:   neznámé

Použití:            

  • zvýšení pozornosti, duševní svěžesti a bdělosti (nepotvrzeno)

Poznámka:      

  • Baruffiův mozkový elixír nabízel vystresovaným studentům před NKÚ Eddie Carmichael z Havraspáru. Tvrdil, že jemu elixír pomohl k získání devíti NKÚ s hodnocením vynikající a požadoval za pintu dvanáct galeonů. Hermiona Grangerová Carmichaelovi láhev s elixírem zabavila a vylila do záchoda, aniž zjistila nebo zaznamenala jeho složení, které tak, pravděpodobně naštěstí, zůstalo neznámé. (HP5)

 

Bezesný spánek
Dreamless Sleep Potion, Bezsenný spánok


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • Použití je evidentní: klidný spánek beze snů a nočních můr.
  • V mnoha fanfiction se pracuje s tezí, že Bezesný spánek je návykový a nemůže se používat dlouhodobě; v kánonu toto uváděno není.

Poznámka:      

  • Bezesný spánek vypil Harry Potter na ošetřovně po svém návratu ze hřbitova, kde byl svědkem znovupovstání Lorda Voldemorta a smrti Cedrika Diggoryho. (HP4)

 

Bezmyšlenkovitý balzám dr. Boláka
Dr.Ubbly´s Oblivious Unction, Márniaca masť doktora Martina


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • Hojí poškození způsobené myšlenkami, které podle madame Pomfreyové dokáží zanechat hlubší jizvy, než cokoli jiného. (AN: ráda věřím)

Poznámka:      

  • Bezmyšlenkovitým balzámem se léčil Ron Weasely poté, co si na odboru záhad povelem Accio mozek! duchaplně jeden přivolal. (HP5)

 

Běhnicid
Doxycide, Sprej na hubenie černožienok


Přísady:            neznámé

Postup:             

  • není znám, ale výsledný přípravek má podobu černé kapaliny

Použití:            

  • Likvidace běhnic, molům podobných domácích škůdců, které se obvykle usazují v dlouho nevětraných místnostech, zejména pak v záclonách nebo pod pohovkami. Běhnice koušou, mají jedovaté zuby a lesklá, broukům podobná křídla.
  • Fred a George Weasleyovi  zkoumali využití běhničího jedu v záškoláckých zákuscích, nicméně výsledek není znám.

Poznámka:      

  • Běhnicidem likvidovala paní Weasleyová běhnice na Grimmauldově náměstí dvanáct, z čehož měla zřejmě potěšení jenom dvojčata.
  • Harold Dingle vydával sušený trus běhnic za rozemletý dračí spár a prodával jej spolužákům pro posílení mysli před NKÚ. (Hermiona Grangerová mu prášek zabavila). (HP5)

C

D

Dlouhodobě působící dryáky
Everlasting Elixirs, Večné nápoje


Přísady:            neznámé

Poznámka:      

  • Pojednání o nich se vyskytuje v knize Příprava lektvarů pro pokročilé od Libaciuse Brutnáka a jako mnoho ze zde uváděných postupů, i tento upravil Severus Snape coby Princ dvojí krve. 
  • Dlouhodobě působící dryáky studoval Harry v knihovně a byl přistižen madame Pinceovou, která málem dostala záchvat, když spatřila popsanou učebnici. (HP6)

 

Dokrvovací lektvar
Blood-Replenishing Potion, Elixír na doplnenie krvi


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • evidentně k doplnění krve při masivním krvácení

Poznámka:      

  • Dokrvovací lektvar musel pít v Nemocnici svatého Munga pan Weasley každou hodinu po svém napadení Naginim (Nagini). (HP5)

 

Doušek živé smrti
Draught of Living Death, Nápoj živých mŕtvych/Dúšok živej smrti

Přísady:            asfodel

                          pelyněk
                          baldrián, kořínky
                          dřímalka, fazolka

Postup:   

  • Rozdrcený kořen asfodelu přidej k výluhu z pelyňku.
  • Přidej kořínky baldriánu.
  • Polotovar má nyní připomínat hustou kapalinu barvy černého rybízu.
  • V učebnici „Přípravy lektvarů pro pokročilé“ se praví, že je nutné fazolky dřímalky nakrájet. Princ dvojí krve, alias Severus Snape, s tím nesouhlasí a doporučuje fazolky rozdrtit plochou čepelí stříbrné dýky, neboť se tak získá víc šťávy než při krájení.
  • Obsah kotlíku má nyní mít světle fialovou barvu.
  • Míchej proti směru hodinových ručiček, dokud lektvar nebude téměř průsvitný. Dle Prince dvojí krve po každém sedmém zamíchání přidat jedno po směru. Harrymu Potterovi to fungovalo, není proč tomu nevěřit.

Použití:

  • Jedná se o nesmírně silný uspávací prostředek. V mnoha fanfiction se popisuje, že člověk po jeho požití neprokazuje žádné životní funkce, ačkoli smrt nenastala. V knihách o Harry Potterovi jsme se s účinkem Doušku živé smrti nesetkali.

Poznámka:

  • Poprvé se o Doušku živé smrti zmiňuje Severus Snape – je to jeho vůbec první otázka směřující při výuce k Harry Potterovi.
  • Doušek živé smrti je také první lektvar, který se podaří Harrymu uvařit za pomoci staré učebnice Prince dvojí krve. (HP1, HP6)

 

Drmolivý dryák
Babbling Beverage, Táravá tinktúra


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • osoba, která jej pozře, vykřikuje nesmysly

Poznámka:      

  • O Drmolivém dryáku se zmiňuje profesor Snape v kabinetu Dolores Umbridgeové, když se mu Harry Potter snaží nenápadně sdělit, že Sirius Black je držen Voldemortem na odboru záhad. (HP5)

 


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lektvary A - D Od: kopapaka - 14.03. 2013
Skvělé... Po kouzlech i lektvary, to mi opravdu chybělo. Jen taková drobnost, k Amorovu šípu. Květinová vůně v Doupěti patřila samozřejmě Ginny.  Už jsem chtěl napsat, že na v Dopisu Lektvary moc nenajdeš, ale pár se přeci jen najde a v jednom případ je to i malá úprava Amrova šípu
Re: Lektvary A - D Od: marci - 14.03. 2013
Já vím, že květinová vůně patřila Ginny, ale popisovala jsem první zmínku a tomto lektvaru a Harrymu to tehdy ještě nedocházelo. Moc děkuji za komentář, kopapako, jsem ráda, že Tě lektvary zaujaly Díky

Re: Lektvary A - D Od: Snapea - 13.03. 2013
Marci, tak já potřebuji Běhnicid, v mém okolí je až moc velká koncentrace běhen... Moc děkuji za tyto Lektvárky Jinak jsem přesvědčena, že má vrchní užívá pravidelně Drmolivý dryák, protože si neumím vyvodit jiné vysvětlení, než toto, takové kraviny, co probíráme na pracovních poradách a při předávání hlášení o stavu pacientů....chmpf! Díky moc a těším se na další nadílku!!
Re: Lektvary A - D Od: marci - 13.03. 2013
Tedy tys mě pobavila  Hlavně vaší vrchní z užívání Drmolivého dryáku nenařkni - aby Ti pak nechtěla diagnostikovat nějakou duševní poruchu (neznalci HP světa jsou ukrutní mimoňové) Krásné, opravdu moc děkuji za Tvůj koment, Snapeo - zvedl mi náladu. Doufám, že se Ti budou líbit i další Lektvárky

Re: Lektvary A - D Od: Gift - 12.03. 2013
Paani a mame tu dalsi nadherny seznam! Kloubouk dolu, devacata (respektive marci a vsechny lektvarove pomocnice:-)), musel to byt neskutecny pocet hodin jen samotneho dohledavani! Ani si to snad nechci predstavovat. Ale prestoze jsem seznam jeste nemusela pouzit, uz predem ti za nej patri muj veliky dik, je to neskutecne prakticka vec a navic jeste v moc hezkem obalu;-).
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
Děkuji, resp. děkujeme Jsem moc ráda, že se Ti lektvary líbí; až všechno nandám na stránky hplex, bude se v tom i dobře vyhledávat a snad to překladatelkám pomůže A pokud ne, tak snad alespoň potěší připomenutím pozapomenutých scén z knih Díky moc za pochvalu, Gift

Re: Lektvary A - D Od: denice - 12.03. 2013
Úžasná práce, a to jsme teprve na začátku. Fantazie. Naposled jsem všech sedm dílů kánonu četla snad před čtyřmi, pěti lety, dodalas mi chuť si je zase zopakovat. Asi budu milovat ty přesné odkazy, kdy a za jakých okolností se lektvar zmínil, to mě moc baví. Díky.
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
Já četla kánon tak před třemi lety - všechny knihy měly děti, tak jsem si nechala nadělit svoje souborné vydání všech sedmi dílů v krabici. Sice brožované, ale MOJE Chtěla jsem je mít do knihovničky, ani jsem si nemyslela, že se začtu - no JASNĚ že jsem slupla všech sedm dílů Jo, přesně - ty připomínky děje mě také strašně baví Moc děkuji za pochvalu a komentík, denice

Re: Lektvary A - D Od: anonym - 12.03. 2013
bolo by zaujímavé, keby sa napr. taká amortencia dala využiť v praxi.
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
:) To ano - pokud by se nám z toho nevyloupl nějaký novorozený Pán zla Díky za komentík, anonyme

Re: Lektvary A - D Od: solace - 12.03. 2013
Slovenská verzia názvu Bezmyšlenkovitý balzám dr. Boláka je Márniaca masť doktora Martina. Snažila som sa vyhľadať aj slovenský výraz pre Běhnicid, ale zatiaľ sa mi to nepodarilo. Nevieš mi povedať presnejšie, v ktorej kapitole sa tento názov používa? Samozrejme, skvele spracované... ako sme už u teba zvyknutí
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
Ááá - paráda - doplním To jsem potřebovala! Běhnicid se vyskytuje ve druhé kapitole HP5 - Vznešený a starobylý rod Blacků. Počkám, jestli se Ti ti podaří najít a doplním obojí. Velké díky, solace
Re: Lektvary A - D Od: solace - 12.03. 2013
Marci, v tej kapitole som nenašla nič (mimochodom je to šiesta, nie druhá). Spomína sa tam len sprej. Pozerala som, či na harrypotter.wikii nie je odcitovaná pasáž z originálu a všimla som si, že sa tam spomína doxycide nie doxycine. Nemáš v tom slove preklep? U nás je doxy černožienka. V dome Blackovcov ich striekali sprejom. Mali tam aj protijed, ak by niekoho uhryzli. To je všetko. Si si istá, že sa v tej kapitole v českom preklade spomína běhnicid? Alebo len běhnice?
Re: Lektvary A - D Od: solace - 12.03. 2013
Ešte som nazrela do slovenského Lexikónu a tam sa píše, že odstránenie černožienok si vyžaduje veľké množstvo spreja na hubenie černožienok. Takže to bude slovenský ekvivalent běhnicidu. Ak ti ešte chýbajú slovenské názvy pri zatiaľ nezverejnených elixíroch, rada pomôžem.
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
Nádhera! Tak já to opravím všechno naráz Pokud máš chuť doplnit slovenské názvy ještě před zveřejněním, budu ráda - další díl jde, tuším, v sobotu. Mohu Ti poslat celé Lektvary na mail, ale musíš mi slíbit, že nepřestaneš komentovat Díky moc!
Re: Lektvary A - D Od: solace - 12.03. 2013Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
No jo, omlouvám se - asi mi šly oči šejdrem (ohledně čísla kapitoly) V českém překladu je: „Zakryjte si obličej a vemte si sprej,“ obrátila se paní Weasleyová k Harrymu a Ronovi, jakmile je uviděla, a ukázala na další dvě láhve černé kapaliny stojící na stolku s tenkými nohami. „To je Běhnicid. V životě jsem neviděla něco tak strašně zamořeného – zajímalo by mě, co ten domácí skřítek posledních deset let dělal…“ A o kus dál: Harry ji sprškou Běhnicidu zasáhl přímo do obličeje. Běhnice uprostřed letu zmrtvěla a překvapivě hlasitě žuchla na ošlapaný koberec. Harry ji zdvihl a hodil do vědra. Vy nemáte ve slovenském překladu ten sprej pojmenovaný?? To by mě opravdu zajímalo... V anglickém výraze mám překlep, díky za upozornění
Re: Lektvary A - D Od: solace - 12.03. 2013
U nás: "Prikryte si tváre a vezmite si sprej," zavelila pani Weasleyová Ronovi a Harrymi, len čo ich zbadala, pričom ukazovala na ďalšie dve fľašky čiernej tekutiny na stolíku s vretenovitými nohami. "Hubí to černožienky. V živote som nevidela takto zamorené miesto - čo ten domáci škriatok robil celých desať rokov..." a ďalej: Harry ju sprejom zasiahol rovno do tváre. Zmeravela vo vzduchu a spadla na zodratý koberec, až to prekvapujúco nahlas žuchlo. Harry ju zdvihol a hodil do vedra. Takže: sprej na hubenie černožienok. Slovenská prekladateľka zrejme nevedela vytvoriť zo slova černožienka nič podobné vášmu běhnicidu. Lektvary mi pošli na mail. Sľubujem, že komentovať neprestanem;-)
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
Opraveno, doplněno, posláno :) Díky moc!

Re: Lektvary A - D Od: Lupina - 12.03. 2013
Úžasné, to je počteníčko. Mňam. Taky se zamýšlím nad tím, na koho a jaký lektvar použít. :-)
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
:) Díky mě tady z té sestavy asi nejvíc bavil bezmyšlenkovitý balzám - ale tím chodí po světě asi pomazáno dost lidí Děkuji za komentík, Lupinko

Re: Lektvary A - D Od: Neprihlásený (Jimmi) - 12.03. 2013
Ešte tak ku každému doplniť návod, ako ho spraviť na pottermore (niežeby som tam trávila čas, ale viem, že som na lektvaroch skončila a prestalo ma to po neúspešných pokusoch baviť), ale aj tak si myslím, že sme bezkonkurenčný. Fantastická práca! Ďakujem moc PS. Banner dorazil, len som chorá, tak som šla skôr do postele a v práci nič neurobím. Radšej sa ani neprihlasujem. Nikdy nevieš, kedy sa pozerá Veľký brat
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
Já na pottermore zvládla pouze ten lektvar proti bolákům a další ani omylem. jednak mě nebavilo pořád chodit něco kupovat a pak jsem psychicky nezvládala "nech ustát 50 minut". Ale díky magic Lady jsou v Lexikonu návody na všechny lektvary z první knihy, které se vyskytují na Pottermore a pokud bude někdo "vařit" i další a ochotný je přeložit, budu jedině ráda. Já je rozhodně vařit nebudu - než jsem si přeložila návod, pravidelně mi explodoval kotlík Jsem takový neville v sukních Díky za koment, Jimmi, jsem ráda, že se Ti lektvary líbí a s tím tématem a bannerem až bude mít čas, hlavně se vyzdrav

Re: Lektvary A - D Od: arkama - 12.03. 2013
...aj by som vedela o osobe, ktorá by zaslúžila podanie Drmolivého dryáku ! Recept nemáme? :D
Re: Lektvary A - D Od: marci - 12.03. 2013
Já mám spíš vytipované osoby, které mi pod jeho vlivem připadají Zkusím se nenápadně optat Díky a blahopřeji k prvnímu komentu, arkamo :)

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lektvary - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lektvary - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.04. 2013Lektvary - Elysejský klíč
.Lexikon: ( marci )30.03. 2013Lektvary T - Z
.Lexikon: ( marci )26.03. 2013Lektvary P - S
.Lexikon: ( marci )23.03. 2013Lektvary M - O
.Lexikon: ( marci )19.03. 2013Lektvary L
.Lexikon: ( marci )16.03. 2013Lektvary E - K
.Lexikon: ( marci )12.03. 2013Lektvary A - D
.Lexikon: ( marci )11.03. 2013Lektvary