Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lektvary a elixíry

Lektvary E - K

Lektvary a elixíry
Vložené: marci - 16.03. 2013 Téma: Lektvary a elixíry
marci nám napísal:
LEKTVARY  E - K
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

E

Elixír skvělé nálady (Euforie)
Elixir to Induce Euphoria (Euphoria), Elixír na vyvolanie eufórie 


Přísady:            neznámé, ve variantě Prince dvojí krve se přidá špetička máty

Postup:             

  • příprava trvá hodinu a půl
  • výsledný elixír je slunečnicově žlutý

Použití:            

  • Pro rozjaření a skvělou náladu. Máta slouží jako protiváha občasných vedlejších účinků, jimiž je například přehnané prozpěvování nebo tahání za nos.

Poznámka:      

  • Návod na přípravu Euforie je v knize Přípravy lektvarů pro pokročilé (s úpravami Severuse Snapea) a Harry si tento elixír zvolil poté, co profesor Křiklan vyzval studenty, aby mu namíchali něco zábavného. Harry doufal, že Euforii Křiklanovi vnutí a přiměje ho tak dát mu vzpomínku, kterou požadoval Brumbál. (HP6)

 

Elixír života
Elixir of Life, Elixír života


       Alchymistické studie se už odpradávna zabývají vytvořením Kamene mudrců, bájné látky s úžasnými schopnostmi. Kámen mudrců promění každý kov v ryzí zlato. Kromě toho vytváří Elixír života, a kdo se ho napije, stane se nesmrtelným.

Harry Potter a Kámen mudrců, překlad Vladimír Medek

Přísady:            neznámé, připravuje se za pomoci legendárního Kamene mudrců

Použití:   

  • Elixír života prodlužuje život, ale je třeba jej pít pravidelně. Pokud se užívat přestane, nebo pokud je zničen Kámen mudrců nutný k jeho přípravě, člověk přirozeně umírá. Poslední známý vlastník Kamene mudrců a tím i Elixíru života byl Nicolas Flamel (nar.1326, zem. polovina 90.let 20.stol.)

Poznámka:      

 

Esence z třemdavy
Dictamnus albus

Přísady:            třemdava (Třemdava bílá,
Dictamnus albus)

Použití:            

  • rychlé zacelení řezných ran
  • aplikaci provází obláček nazelenalého dýmu

Poznámka:      

  • Esencí z třemdavy zahojila Hermiona Ronovu ránu po odštěpení.

(HP7)

 

Euforie
Euphoria, Eufória

(viz Elixír skvělé nálady)

F

Felix felicis
Felix felicis, Felix Felicis


Přísady:            neznámé

Postup:             

  • lektvar má barvu roztaveného zlata
  • jeho výroba je nesmírně náročná
  • zraje šest měsíců

Použití:            

  • tekuté štěstí
  • Smí se používat pouze v malých dávkách a velmi zřídka; ve velkých dávkách je prudce jedovatý.
  • Zakázaný prostředek při sportovních a jiných soutěžích, při zkouškách a při volbách.

Poznámka:      

  • Harry Potter získal lahvičku lektvaru od profesora Křiklana, když připravil nejlepší Doušek živé smrti z celé třídy. Část lektvaru použil na získání vzpomínky od profesora Křiklana, zbytkem podělil své přátele, kteří tak úspěšně přežili bitvu se Smrtijedy při napadení Bradavic.
  • Felix znamená latinsky šťastný, filicis je další tvar téhož, takže jakoby „šťastný na druhou“. (HP6)

 

Fotografické lektvary
Photograph Potion, elixír na fotografie 


Přísady:            neznámé

Použití:   

  • Snímky vyvolané v některém z takových lektvarů se pohybují.

Poznámka:                

  • S fotografickými lektvary se nepřímo seznamujeme prostřednictvím nadšeného fotografa Colina Creeveyho v knize Harry Potter a Tajemná komnata.
  • Kouzelnické fotografie jsou zajímavé téma, které okrajově řeší mnoho autorů fanfiction. Otázka kupříkladu je, jak vidí tyto pohyblivé snímky mudlové. Podle některých autorů vidí mudlové kouzelnické fotografie jako statické, nehybné, podle jiných jim musí kouzelníci pohyblivé obrázky složitě vysvětlovat. (HP2)

G

H

Herbicid
Herbicide, Herbicíd

 

Přísady:           trny perutína (jedovatá ryba)
                          černovřesová šťáva (Horklump juice)
                          sliz tlustočerva ( Flobberworm Mucus)
                          standardní koření

 

Postup:             

  • Dej 4 trny perutýna do hmoždíře.
  • Rozdrť na hrubý prášek.
  • Do hmoždíře přidej 2 hrstky standardního koření.
  • Opět rozdrť na hrubý prášek.
  • Dej 3 hrstky prášku z hmoždíře do kotlíku.
  • Mávni hůlkou nad hladinou.
  • Nech uležet 60 minut, máš-li cínový kotlík. V bronzovém nech uležet 51 minut, v měděném 45 minut.
  • Do kotlíku přidej dvě odměrky černovřesové šťávy.
  • Zahřívej na středním plameni 10 sekund.
  • Během varu přidej do kotlíku 2 kapky slizu tlustočerva pro zahuštění.
  • Zamíchej čtyřikrát po směru hodinových ručiček.
  • Mávni hůlkou nad hladinou.

 

Použití:            

  • Použití předpokládám stejné jako u mudlů, tj. hubení nežádoucího a invazivního plevele.

 

Poznámka:         Překlad MagicLady. (Pottermore)

 

Horečnaté hrudky
Fever fudge, horúčkovky


Přísady:            výtažek z hrbouna

Použití:            

  • okamžité zvýšení teploty

Poznámka:      

  • Ze sortimentu Záškoláckých zákusků Freda a George Weasleyových. Během vývoje hrudek zároveň se zvýšením teploty naskákaly na citlivých místech na konci zad obrovské hnisavé boláky, což bylo později odstraněno výtažkem z chapadélek hrbouna.
  • O horečnatých hrudkách se zmiňují dvojčata před famfrpálovým tréninkem, ze kterého by se pro nepříznivé počasí nejraději ulili. (HP5)

 

K

Kostirost
Skele-Gro, Kostro-rast


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • Lektvar používaný léčiteli pro obnovení a srůst kostí, přičemž obnovení kostí je velice bolestivá procedura trvající okolo osmi hodin.

Poznámka:

  • Kostirost naordinovala madame Pomfreyová Harry Potterovi v HP2 poté, co mu Zlatoslav Lockhart opravil zlomené kosti jejich zmizením.
  • S použitím Kostirostu se setkáváme také v HP7, kde jím v Lasturové vile léčí Griphookovy polámané nohy Fleur Delacourová –Weasleyová. (HP2,HP7)

 

Krkací prášek
Belch Powder, grgací prášok


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • Krkací prášek byl evidentně stvořen k tomu, aby přiváděl k šílenství školníka Arguse Filche; více k doptání v Taškářových žertovných předmětech, Prasinky.

Poznámka:      

  • Argus Filch krkací prášek dobře zná, protože se podivoval, že Harry něco takového nekupuje, když ten nemohl do Prasinek. Harry místo u Taškáře skončil u profesora Lupina a byl tak svědkem předání Protivlkodlačího lektvaru. (HP3)

 



Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lektvary E - K Od: solace - 18.03. 2013
Elixír Felix Felicis je skutočne fascinujúca vec. Napriek tomu, že sa nemôže užívať často a len v malých dávkach, ma napadlo, prečo ho Severus občas nevyužil pri svojej nebezpečnej špiónskej práci? Pripraviť si ho určite vedel snáď ani zohnať vzácne ingrediencie by nebol problém.. pred poslednou bitkou by sa určite hodil. Neverím, že by do nej šiel ako ovca na porážku, riskujúc, že Harrymu nestihne odovzdať potrebné informácie. To by bol jednoducho strašný hazard s budúcnosťou čarodejníckeho sveta - spoliehať sa na hlúpu náhodu, ako to si to vyfabulovala JKR. Díky za ďalšiu dávku zaujímavých informácií o elixíroch, marci.
Re: Lektvary E - K Od: marci - 19.03. 2013
Toto by mě zajímalo také. Dalo by se to psychologicky zdůvodnit (zhruba jako to dělá Loten) - nenáviděl sám sebe, byl přesvědčen, že si nezaslouží žít, bla bla bla. Tomu se věřit i dá. Ovšem věděl, že MUSÍ předat Harrymu vzkaz a tak by bylo namístě se nějak snažit o přežití... Nuž - tohle jako celek neměla Rowla moc domyšlené, to víme Veliké díky za komentář, solace

Re: Lektvary E - K Od: denice - 16.03. 2013
Děkuji za další dávku, zaujalo mě standardní koření v Herbicidu - kterépak to asi je? Vybavuje se mi, že když v šestém díle Harry zranil a téměř zabil Draca v umývárně Ufňukané Uršuly, Snape řekl něco ve smyslu pokud Draco začne brzy brát třemdavu, nebude mít ani jizvy. Jestlipak myslel tuto esenci? Díky.
Re: Lektvary E - K Od: marci - 17.03. 2013
pravda - přesně tohle řekl, na to jsem zapomněla... Mně tedy "brát třemdavu" evokuje vnitřní používání, ale je pravděpodobné, že se mohlo jednat o toto.  Standardní koření netuším - že by nějaká "univerzální směska"? nevím - já se v Pottermore jako lektvarista moc nepředvedla, takže v tomto spoléhám zcela na MagicLady Díky moc za komentář, denice  

Re: Lektvary E - K Od: Snapea - 16.03. 2013
A kostirost? Vyléčená fraktura přes noc;-) Bylo by to báječné....;-) Ale jak známe lidi, tak by byl takový Doušek živé smrti ve velkém zneužíván! A to nemáme všechny lektvary, že?

Re: Lektvary E - K Od: Snapea - 16.03. 2013
Lupino, tak krkací prášek mají muži v krvi:-D A nejen muži, já po pivu zním jako jelen v říji... A ano, třemdava by byla v rodinách a ve zdravotnictví k nezaplacení;-)
Re: Lektvary E - K Od: marci - 17.03. 2013
:D Ten můj ne.. Alespoň ne přede mnou. On ani není sprostý - já mám rozhodně košatější slovník, když mě něco naprdne... Ale jinak je normální!!! :D

Re: Lektvary E - K Od: anonym - 16.03. 2013
eufória, felix felicis a kostro-rast by určite našli využitie v bežnom živote.
Re: Lektvary E - K Od: marci - 17.03. 2013
Upřímně - já bych skočila téměř po každém z uváděných lektvarů :) Děkuji moc za komentík, anonyme :)

Re: Lektvary E - K Od: Lupina - 16.03. 2013
Super. Teď v kapitole 16 jsme se dostali k Felixovi a dokonce jsem si musela najít a přeložit trn perytýna, takže vím, že to mám správně. Jen v ingrediencích je perutín a to je po slovensky. Česky je s tvrdým y - už jsem se hnala si to v překladu opravit, ale google mi řekl, jak to má být Taky by se mi pro děti (a nejen pro ně) líbila esence třemdavy, kterou používali i mudlové - Ve starém lidovém lékařství se čaj ze sušených listů třemdavy používal proti střevním parazitům, proti moru a k podpoře menstruace (může vyvolat potrat). Zajímavé, že? Krkací prášek asi užívá můj manžel, bohužel. No prostě skvělý kus seznamu lektvarů. I ten odkaz na dům Flamela je zajímavý. Perfektní, super, díky, marci
Re: Lektvary E - K Od: marci - 17.03. 2013
Perytýn??? Našla jsem perutýna: Perutýn ohnivý (Pterois volitans) je  jedovatá [cs.wikipedia.org] dravá  ryba [cs.wikipedia.org] z  čeledi [cs.wikipedia.org]  ropušnicovitých [cs.wikipedia.org](Scorpaenidae) žijící v  Indickém [cs.wikipedia.org] a  Tichém oceánu [cs.wikipedia.org], a to převážně v mělkých vodách a na  korálových útesech [cs.wikipedia.org].  kde jsi našla perytýna???   Jinak lékárničku bych si také dokázala vybavit U Flamelova domu jsem byla - žádná sláva, málem jsme ho nenašli, ale neodpustila bych si, kdybych si ho nevyfotila  (Rodina byla celkem obětavá, i když mé nadšení úplně nesdílela...) Díky moc za kometík, Lupinko
Re: Lektvary E - K Od: Lupina - 17.03. 2013
U Merlina, samo perutýn, překlep! Mě šlo o to tvrdé y, jako že perutýn místo perutín :-D Božinku, prsty rychlejší, než oko.

Re: Lektvary E - K Od: Snapea - 16.03. 2013
Marci, díky za další dávku Lektvárků!;-) Euforický lektvar by byl zajímavý! Nadopovat s ním některé subjekty a pak jen pozorovat účinky:-D Já jsem mírně euforická po aplikaci Magnesia nitrožilně. Mám poměrně silnou tetanii a u větších záchvatů mi pomůže a po zhruba hodince, se usmívám jako idiot:-DDDD Díky a budu se těšit na další dávku Lektvárků!;-)
Re: Lektvary E - K Od: marci - 17.03. 2013
Já bych dávala euforický lektvar jako součást ústní vody pro všední dny - a asi je jedno, jestli by se kloktala (a polykala) ráno (než se jde do práce) nebo večer, když člověk umlácený přijde domů Díky moc za krásný kometík, Snapeo

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lektvary - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lektvary - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.04. 2013Lektvary - Elysejský klíč
.Lexikon: ( marci )30.03. 2013Lektvary T - Z
.Lexikon: ( marci )26.03. 2013Lektvary P - S
.Lexikon: ( marci )23.03. 2013Lektvary M - O
.Lexikon: ( marci )19.03. 2013Lektvary L
.Lexikon: ( marci )16.03. 2013Lektvary E - K
.Lexikon: ( marci )12.03. 2013Lektvary A - D
.Lexikon: ( marci )11.03. 2013Lektvary