Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

58. SVE, Omezená optimizace, osmá část

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Tersa - 03.07. 2013 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa

Beta: Angie

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Uprostřed naprosté temnoty stál chlapec, držel hůlku přitisknutou k pevné kovové zdi Azkabanu, a zkoušel magii, kterou jen tři další lidé na světě považovali za možnou, a nikdo jiný kromě něho ji neovládal.

Samozřejmě, mocný kouzelník by se zdí proboural během několika vteřin, za pomoci jednoho gesta a slova.

Pro průměrného dospělého by to mohla být otázka několika minut, a potom by mohli být dost vyčerpaní.

Ale abyste něco takového dokázali jako bradavický student v prvním ročníku, museli jste být efektivní.

Naštěstí – no, ne naštěstí, štěstí s tím nemělo nic společného – díky svědomitosti Harry přeměňování trénoval každý den hodinu navíc, do té míry, že teď v téhle třídě předstihl i Hermionu; trénoval částečné přeměňování natolik, že jeho mozek si na skutečný svět zvykl, takže od něj vyžadovalo jen o něco více námahy brát v úvahu jeho kvantovou podobu, zatímco udržoval pevné imaginární rozdělení mezi konceptem formy a konceptem substance.

A problém spočívající v tom, že se to stalo tak rutinním, byl...

...že Harry teď dokázal myslet na jiné věci zatímco to dělal.

Jeho myšlenky se tomu nějak dokázaly vyhýbat, chodily kolem očividného, až do okamžiku, kdy stál před vyhlídkou, že ho to za pár minut skutečně čeká.

To, k čemu se chystal...

...bylo nebezpečné.

Opravdu nebezpečné.

Tohle-by-někoho-vážně-mohlo-zabít nebezpečné.

Čelit tuctu mozkomorů bez Patronova zaklínadla bylo děsivé, ale jen děsivé. Harry by Patrona mohl seslat, seslal by ho hned, jakmile by si pomyslel, že se blíží hranici, po které už to nebude schopný dokázat, hned, jakmile by jeho odolnost začala selhávat. A i kdyby to nefungovalo... no, pokud mozkomoři neměli přikázáno, aby políbili všechny, co najdou, selhání by nebylo smrtelné.

Tohle bylo jiné.

To přeměněné mudlovské zařízení by mohlo vybouchnout a zabít je.

Vazba mezi magií a technologií by se mohla narušit nespočtem způsobů a zabít je.

Bystrozorům by mohlo přát štěstí.

Bylo to, no...

Opravdu nebezpečné.

Harry sám sebe přistihl, jak se přesvědčuje, že to bude bezpečné.

A ano, celý tenhle plán mohl fungovat, ale...

Ale i pokud by pominul fakt, že racionalisté nemají dovoleno sami se sebou smlouvat, Harry si sám se sebou stále nedokázal vyhádat lepší než 80% pravděpodobnost, že to přežije.

Prohraj, řekl Mrzimor.

Prohraj, řekl hlas profesora Quirrella v jeho mysli.

Prohraj, řekla jeho duševní projekce Hermiony a profesorky McGonagallové a profesora Kratiknota a Nevilla Longbottoma a, no v podstatě všech, koho Harry znal, s výjimkou Freda a George, kteří by po tom skočili ve zlomku vteřiny.

Měl by prostě jít najít Brumbála a vzdát se. To by vážně, vážně měl, v tenhle okamžik by to byl příčetný krok.

A kdyby tu byl sám, jen se svým životem v ohrožení, také by to tak určitě udělal.

Ale tím, co málem způsobilo, že ztratil soustředění na částečnou přeměnu, kterou prováděl, tím, co hrozilo, že ho učiní přístupným mozkomorům...

...byl profesor Quirrell, stále v bezvědomí, stále v hadí podobě.

Pokud by profesor Quirrell přišel do vězení kvůli svému podílu v tomhle útěku, zemřel by. Pravděpodobně by nevydržel ani týden. Natolik byl citlivý.

Bylo to takhle prosté.

Pokud tu prohraje...

Ztratí profesora Quirrella.

I přestože je pravděpodobně zlý, řekla jeho mrzimorská část tiše. I přesto?

Nešlo o rozhodnutí, které Harry učinil vědomě. Prostě to nedokázal. Přicházeli jste o školní body, ne o lidi.

Pokud si myslíš, že tvůj život je dostatečně cenný, abys nebyl ochoten riskovat osmdesátiprocentní pravděpodobnost smrti, abys ochránil všechny vězně v Azkabanu, poznamenala jeho zmijozelská stránka, pak v žádném případě nedokážeš zdůvodnit dvacetiprocentní riziko abys zachránil Bellatrix a profesora Quirrella. Matematicky to nesedí, nepřipisuješ výsledkům konzistentní užitky.

Jeho logická stránka poznamenala, že Zmijozel právě vyhrál.

Harry ve své mysli stále držel formu, pokračoval v sesílání kouzla. Vždycky může plán zrušit potom, co bude hotový s přeměňováním, nechtěl ztratit námahu, kterou už investoval. A pak Harryho napadlo něco jiného, něco díky čemu bylo náhle velmi těžké s magií pokračovat, velmi těžké udržet si odolnost vůči mozkomorům.

Co když nás to přenášedlo nevezme tam, kam profesor Quirrell říkal?

Jakmile ho to napadlo, bylo to při pohledu zpátky očividné.

Dokonce i kdyby jejich plánovaný útěk dokonale vyšel, dokonce i kdyby to mudlovské zařízení fungovalo a nevybouchlo a nezareagovalo špatně na magický předmět, ke kterému bylo připojeno, dokonce i kdyby bystrozoři neměli štěstí, dokonce i kdyby se Harry vzdálil dostatečně daleko od Azkabanu, aby mohl použít přenášedlo...

...na konci toho všeho nemusela čekat psychiatrická léčitelka.

To bylo něčím, v co Harry věřil, když důvěřoval profesorovi Quirrellovi, a zapomněl to přehodnotit, potom, co profesor o důvěru přišel.

Tohle nemůžeš udělat, řekl Mrzimor. Teď by to byla čirá hloupost.

Zdálo se, že se místností šíří chlad, ale Harry pokračoval v přeměňování, i když jeho odolnost vůči mozkomorům ochabla.

Nemohu ztratit profesora Quirrella.

Pokusil se zabít dozorce, řekl Mrzimor. V tu chvíli už jsi ho ztratil. Bellatrix pravděpodobně je přesně tou, za jakou ji všichni mají. Prostě si vem svůj plášť zpátky, jdi najít Brumbála a řekni mu, že jsi byl ošálen.

Ne, pomyslel si Harry zoufale, ne aniž bych si promluvil s profesorem Quirrellem, může pro to existovat nějaké vysvětlení, já nevím, možná stál tak daleko od mého Patrona, že se k němu mozkomoři dostali... Nechápu, v žádné hypotéze nedává smysl, proč by to měl udělat... nemůžu prostě...

Harry odvrátil svou mysl od podobných myšlenek dříve než naprosto zlomily jeho odolnost vůči strachu, protože nedokázal myslet na to, že profesora Quirrella předhodí mozkomorům, zatímco zůstával pevně postavený vůči Smrti, bylo to kognitivně nemožné.

Tvoje myšlení je ovlivněné z vnějšku, poznamenala jeho logická stránka klidně. Pokus se najít způsob, jak to napravit.

Dobře, projděme si alternativy, pomyslel si Harry. Žádné volení, žádné zvažování, rozhodně ne žádné rozhodování... jen se zamyslet nad tím, co kromě svého původního plánu bych mohl udělat.

A Harry pokračoval v řezání díry do zdi. Používal částečné přeměňování na tenkou, válcovitou slupku kovu, dva metry v průměru a půl milimetru tlustou, pokračující skrze celou zeď. Onu půlmilimetrovou tloušťku kovu přeměňoval v motorový olej. Motorový olej byl tekutinou, a v tu byste nic přeměňovat neměli, protože by se mohl vypařit, ale jak on, tak Bellatrix a had na sobě měli bublinková kouzla. A Harry plánoval na olej seslat Finite hned, jak skončí a tím zrušit své vlastní přeměnění...

...jakmile se oddělený a tekutý kus kovu oddělí ze zdi a spadne na podlahu jejich cely - naklonil ho tak, aby se ho mohla ujmout gravitace, hned, jak s přeměňováním skončí.

Pokud Harry s Bellatrix neuniknout na koštěti výslednou dírou ve zdi...

Harryho mozek navrhl, že by mohl přeměnit nějaký povrch na zakrytí díry ve zdi, a ponechat tak prostor, kde by se Bellatrix a profesor Quirrell mohli pod pláštěm skrýt, zatímco Harry by se vzdal. Profesor Quirrell by se nakonec probudil a spolu s Bellatrix by se mohli pokusit vymyslet, jak z Azkabanu uprchnout sami.

To byl, za prvé, pitomý nápad a za druhé, na podlaze by stejně zbyl obrovský kus kovu, který by vše prozradil.

A pak Harrymu došlo to očividné.

Ať Bellatrix a profesor Quirrell použijí onu útěkovou cestu. Ty zůstaneš tu, a půjdeš se vzdát.

Jen život Bellatrix a profesora Quirrella tu byl v sázce.

Oni tímhle rizikem získají, ne ztratí.

A neexistoval žádný důvod, vůbec žádný rozumný důvod, proč by Harry měl jít s nimi.

Harryho se zmocnil klid, když jej to napadlo, chlad a temnota vznášející se u kraje jeho mysli se stáhly. Ano, tohle bylo ono, to byl ten kreativní, nestandardní nápad, to byla ona skrytá třetí alternativa. Falešnost onoho dilema byla při pohledu zpět očividná. Pokud by se Harry měl vzdát, nemusel se vzdát zároveň s Bellatrix a profesorem Quirrellem. Pokud by Bellatrix a profesor Quirrell měli uprchnout nebezpečným způsobem, Harry nemusel jít s nimi.

Harry by dokonce ani nemusel čelit potupě, která by spočívala v přiznání, že byl ošálen, stačilo jen přikázat Bellatrix, aby mu vymazala pamět. Všichni, včetně jeho samého, by prostě předpokládali, že byl unesen. Popravdě, neexistoval tu žádný hodnověrný důvod, proč by Pán zla měl Bellatrix požádat, aby něco takového udělala; ale Harry se mohl jednoduše usmát a říci jí, že to vědět nemůže a to by stačilo...


Její bystrozorský tým už sešel tři čtvrtiny spirály, stejně jako to udělaly zbylé dva týmy na dvou ostatních spirálách. Amélie se cítila napjatě už teď, i když vsázela na to, že zločinci se skrývají v druhém patru odspoda. Jedna její část si přála, aby Brumbál to podlaží zkontroloval důkladněji, druhá byla ráda, že to neudělal.

A pak se ozval vzdálený zvuk, trochu jako lehké 'cink' přicházející z velké dálky. Řekněme skoro jako by šlo o velmi hlasitý zvuk z druhého nejspodnějšího patra.

Amélie pohlédla na Brumbála aniž by si to uvědomila, aniž by se stihla zarazit.

Starý kouzelník pokrčil rameny, lehce se na ni usmál a řekl, "Když jsi o to tedy požádala, Amélie," a znovu odešel.


"Finite Incantatem," řekl Harry k oleji, který pokrýval obrovský kus kovu na podlaze. Stěží sám sebe slyšel, uši mu stále zvonily z mohutného bouchnutí, jak tvrdý kov sjel ze stěny a spadl. (Možná mohl zakouzlit tišící zaklínadlo, ale ani to by zvuku nezabránilo, aby se šířil kovovou podlahou.) A pak Harry řekl znovu: "Finite Incantatem" k oleji, který pokrýval dvoumetrovou díru ve zdi, rozšiřoval efekt; Harry tu rušil svou vlastní magii, takže kouzlo si nevyžádalo téměř žádnou námahu. Už se teď cítil trochu unaveně, ale tohle bylo poslední kouzlení, které bude potřebovat. Dokonce tohle ani dělat nemusel, ale nechtělo se mu po sobě nechávat přeměněné tekutiny, a nechtěl vyzradit tajemství svého částečného přeměňování.

Dvoumetrová díra vedoucí ke svobodě vypadalo velmi... lákavě.

To světlo, které z ní svítilo dovnitř... no, nešlo zrovna o sluneční paprsky přímo do tváře, ale i tak to bylo jasnější než cokoli, co mohl nabídnout vnitřek Azkabanu.

Harry byl v pokušení prostě to udělat, naskočit na koště s Bellatrix a hadem. Bylo možné, že se dostanou v pořádku ven. A pokud by se dostali, a Harry by byl s nimi, pak by se spolu s profesorem Quirrellem mohl vrátit časem a vypadali by naprosto nevinně a všechno by se vrátilo do normálu.

Pokud by Harry zůstal a šel by se vzdát... pak by všichni předpokládali, že Harryho zajali, předpokládali by, že Patronu profesorky McGonagallové lhal pod namířenou hůlkou... dokonce, i kdyby z toho on sám vyvázl lehce, no...

Nebylo pravděpodobné, že by se učitel obrany vrátil do Bradavic.

Profesor Quirrell by dosáhl předpověděného konce své kariéry v únoru školního roku.

A ano, profesorka McGonagallová by Harryho zabila, a ano, bylo by to pomalé a bolestivé.

Ale zůstat bylo jediným rozumným, bezpečným, příčetným rozhodnutím, a Harry se cítil více uvolněně než lítostně.

Otočil se k Bellatrix a otevřel pusu, aby jí dal poslední rozkaz -

A ozvalo se zasyčení, slabý sykot, který zněl pomalu a zmateně a který znamenal,

"Co to...bylo za zvuk?"


Starý kouzelník rychlým krokem kráčel chodbou. Přišel ke kovovým dveřím a otevřel je, z paměti už věděl, že cely uvnitř budou prázdné.

Načež, než přešel dál, pronesl sedm mocných a pronikavých kouzel; ke kontrole zbývalo tak málo cel, že to tak náročné nebude.


"Učiteli," zasyčel Harry. Bublalo v něm tolik emocí, všechny najednou. Věděl, i když to nemohl spatřit, že zelený had ovinutý kolem Bellatrixiných ramen pomalu otáčí hlavu, aby se rozhlédl. "Jssi... v pořádku, učiteli?"

"Učiteli?" ozvalo se slabé, zmatené zasyčení. "Kde to jssem?"

"Ve vězení," zasyčel Harry, "ve vězení sss životajedy, ty a já jssme ssem ššli zachránit ženu. Ty jssi sse pokusil zabít ochránce, já zablokoval tvou ssmrtící kletbu, mezi námi nastalo rušššení... ocitl jssi sse v bezvědomí, já mussel toho ochránce porazit ssám... mé chránící kouzlo bylo zruššeno, životajedi by mohli říct ochráncům, že ta žena uprchla. Je tu někdo sss chránícím kouzlem, pravděpodobně ředitel... takže jssem mussel zruššit své chránící kouzlo, najít jiný způsob, jak sskrýt tebe a tu ženu před životajedy bez chránícího kouzla, naučit sse, jak ochránit ssebe bez chránícího kouzla, odehnat životajedy bez chránícího kouzla, pak vymysslet nový útěkový plán pro tebe a ženu, a, konečně, proříznout díru v tlusté kovové zdi vězení, i když jssem jen sstudent prvního ročníku. Nemám časss na vysvětlování, teď musíššš jít. Pokud už sse nikdy znovu nepotkáme, učiteli, pak jssem rád, že jsem tě načass znal, i když jssi pravděpodobně zlý. Je dobře, že mám ššanci říct tolik: Ssbohem."

A Harry vzal koště a předal ho Bellatrix s prostým, "Nastup."

Rozhodl se, že si vzpomínky ponechá. Zaprvé, byly důležité. Za druhé, spolu s učitelem obrany to začali plánovat před týdnem, a Harry si nehodlal nechat vymazat celý týden, nebo vysvětlovat Bellatrix, co přesně má být vymazáno. Pravděpodobně by dokázal ošálit Veritasérum, a pokud by Brumbál trval na tom, aby schodil své nitroobranné bariéry pro bližší vyšetření... no, Harry po celou dobu jednal hrdinně.

"Sstop!" řekl had. Jeho hlas teď byl silnější. "Sstop, sstop, sstop! Co tím myslíšš, ssbohem?"

"Útěkový plán je přílišš risskantní," řekl Harry. "Můj život není v ssázce, jen tvůj a její. Takže zůsstávám, půjdu sse vzdát -"

"Ne!" řekl had. Jeho syčení teď znělo mocně. "Nessmíšš! Nedovoluju!"

Bellatrix nasedla na koště; Harry dokázal vycítit (ale ne vidět), že se její hlava obrátila k němu, nic neříkala. Možná čekala na něj, možná jen na jeho rozkazy.

"Už ti nevěřím," řekl Harry prostě. "Od chvíle, co jssi sse pokussil zabít toho ochránce."

A had zasyčel. "Nessnažil jsem sse zabít ochránce! Jssi hlupák, chlapče? Zabít ho by nedávalo ssmyssl, zlý nebo ne!"

Zem se přestala otáčet kolem své osy, zarazila se ve svém oběhu kolem Slunce.

Hadí sykot teď byl vzteklejší než cokoli, co Harry kdy slyšel od profesora Quirrella v jeho lidské podobě. "Zabít ho? Kdybych ho chtěl zabít, byl by mrtvý během vteřin, hlupáku, nebyl pro mě žádným ssoupeřem! Ssnažil jssem sse jej porazit, ovládnout, donutit jej zruššit šštíty v jeho mysli, potřeboval jssem ho přečíst, vědět, kdo čeká na jeho odpověď, dozvědět sse detaily pro paměťové kouzlo -"

"Ssesslal jssi ssmrtící kletbu!"

"Věděl jssem, že uhne!"

"To jeho život sstál za tak málo? Co kdyby neuhnul?"

"Odstrčil bych ho ssvou vlasstní magií, hlupáku!"

Opět ta přestávka v zemské rotaci. Tohle Harryho nenapadlo.

"Nessschopný, tupý intrikáři," zasyčel had tak vztekle, až se zdálo, že se syčení překrývají a splývají jedno v druhé, "chytrý imbecile, mazaný idiote, ššaššku netrénovaného Zmijzela, tvá nemíssstná nedůvěra zničila -"

"Tohle není dobrý čas na hádky," poznamenal Harry jemně. Vlna úlevy, která se přes něj přehnala byla zrušena stoupajícím napětím. "Protože sse na tebe nemůžu pořádně rozčílit, aniž bych sse otevřel životajedům. Musíme sspěchat, někdo by mohl sslyššet ten zvuk -"

"Vyssvětli útěkový plán," řekl had rozkazovačně. "Rychle!"

Harry ho vysvětlil. Hadí jazyk neměl správná slova pro mudlovskou technologii, ale Harry popsal funkce, a zdálo se, že profesor Quirrell mu rozumí.

Ozvalo se několik krátkých zasyčení, hadí ekvivalent pobaveného smíchu a pak, úsečné rozkazy. "Řekni ženě, ať sse dívá stranou, sseššli kouzlo ticha, poššli chránící kouzlo před dveře. Přeměním sse, trochu vylepšším tvůj vynález, dám ženě nouzový lektvar, aby náss mohla zašštít, přeměním sse zpátky, než kouzlo zruššíšš. Plán tak bude bezpečnějšší."

"Mám věřit," zasyčel Harry, "že léčitel pro ženu na náss sskutečně čeká?"

"Použij rozum, chlapče! Předpokládej, že jssem zlý. Přesstat tě využívat tady očividně není v mém plánu. Misse je využití příležitosti, vymyššlená po spatření tvého chránícího kouzla, všše mělo být nepovšimnuto, sskryto po odchodu z jídelního míssta. Ssamozřejmě, že při příletu uvidíš osssobu, předsstírající, že je léčitelka! Pak návrat do jídelního místa, původní plán pokračuje nenaruššen!"

Harry na neviditelného hada vytřeštil oči.

Na jednu stranu, když to takhle slyšel, připadal si docela hloupě.

Na druhou stranu, nebylo to zrovna uklidňující.

"Takže," zasyčel Harry, "jaký přessně je tvůj plán pro mě?"

"Říkal jssi, že není čass," ozvalo se hadí zasyčení, "ale plán je, abyss vládl zemi, očividně, i tvůj mladý urozený přítel to už touhle dobou pochopil, po návratu sse ho zeptej, pokud chcešš. Už o tom více neřeknu, je čass utíkat, ne mluvit."


Starý kouzelník se natáhl k dalším kovovým dvěřím, zpoza nichž se ozývalo neustávající tupé mumlání, "Nejsem tu, nejsem tu, nejsem tu..." Zlato-rudý fénix na jeho rameni už naléhavě křičel, a starý kouzelník už sebou škubl, když tu -

Z chodby se ozval další křik, fénixův, ale nepoházející od pravého fénixe.

Kouzelník otočil hlavu, pohlédl na zářivě stříbrné stvoření na svém rameni; v tu chvíli už pomíjivé a nehmotné pařáty kouzlem tvořenou bytost odrazily do vzduchu.

Falešný fénix sletěl dolů chodbou.

Starý kouzelník vyrazil za ním, nohy mu kmitaly jako čipernému šedesátníkovi.

Pravý fénix zakřičel jednou, dvakrát a potřetí, vznášeje se před kovovými dveřmi; pak, když už bylo jasné, že jeho pán na volání neodpoví, neochotně vyrazil za ním.


Profesor Quirrell na sebe tentokrát vzal svou pravou podobu – mnoholičný lektvar bez nové dávky působil jen jednu hodinu – a i přestože byl učitel obrany bledý a opíral se o kovové mříže nejbližší cely, jeho magie byla dost silná, aby si beze slova přitáhla jeho hůlku, zatímco Bellatrix si poslušně sundala plášť a vložila ho do Harryho čekající ruky. Pocit zkázy se opět objevil, i když ne ve své plné síle, jak se učitelovi obrany vracely síly a okraje oné mohutné magické moci se srážely s Harryho drobnou, dětskou aurou.

Harry nahlas popsal své mudlovské zařízení, udal přihlížejícímu kouzelníkovi jeho jméno, a pak Finitem proměnil všechnu svou těžkou práci zpátky do kostky ledu. Profesor Quirrell nemohl sesílat kouzla na něco, co Harry proměnil, to by byla interakce mezi jejich magiemi, ať už jakkoli slabá, ale -

O tři vteřiny později profesor Quirrell držel svou vlastní přeměněnou verzi mudlovského zařízení. Jediné slovo a mávnutí rukou, a z kouzelného předmětu zmizely zbytky lepidla; tři další kouzla a magická a technologická část se spojily do jediného předmětu, a na mudlovské zařízení bylo sesláno nerozbitné kouzlo a další, zajišťující hladké fungování.

(Harry se teď cítil o dost lépe pod dozorem dospělého.)

Bellatrixiným směrem byl hozen lektvar; profesor Quirrell a Harry oba přikázali: "Vypij to," jako kdyby mluvili jedním hlasem. Vysílená žena ho i tak zvedla ke rtům ihned, bez čekání – bylo evidentní, že onen hadí zvěromág je služebník Pána zla, a to mocný a důvěryhodný.

Harry si přes hlavu přetáhl neviditelný plášť.

Z hůlky učitele obrany vytryskl krátký a mocný proud magie, prohnal se dírou ve zdi a poškodil obrovský kus kovu ve středu místnosti; přesně, jak Harry požadoval - řekl, že metoda, kterou použil by ho mohla identifikovat.

"Levá rukavice," řekl Harry svému váčku, vytáhl ji a nasadil si ji.

Učitel obrany učinil gesto a na Bellatrixiných ramenou se objevily popruhy, a další, menší látkové zařízení na její ruce, a cosi jako pouta na jejích zápěstích; ona mezitím dopila lektvar.

Zdálo se, že přes Bellatrixinu bledou tvář přešla zvláštní, nezdravá barva. Narovnala se, její zapadlé oči se zdály jasnější a mnohem nebezpečnější...

...z uší jí vycházely tenké proudy páry...

(Harry se rozhodl se nad tím nepozastavovat.)

...A Bellatrix Blacková se zasmála, náhlým šíleným smíchem, který se příliš hlasitě rozlehl malými vězeňskými celami Azkabanu.

(Učitel obrany řekl, že Bellatrix za chvíli upadne do bezvědomí a nějakou chvíli tak zůstane, to byla cena lektvaru, který si vzala, ale nakrátko znovu nabyde možná dvacetinu síly, kterou kdysi vládla.)

Učitel obrany hodil svou hůlku směrem k Bellatrix a o okamžik později se proměnil v zeleného hada.

A okamžik po tom se mozkomoří strach vrátil do místnosti.

Bellatrix sebou jen lehce škubla, chytila hůlku, a beze slova pokynula; had vylétl vzhůru a byl umístěn do popruhu na jejích zádech.

Harry řekl "vzhůru!" směrem ke koštěti.

Bellatrix připevnila hůlku do pouzdra na své ruce.

Harry se vyšvihl na přední místo dvoumístného koštěte.

Bellatrix ho následovala, vzala zařízení podobná poutům, co měla kolem zápěstí a připevnila si ruce k držadlu koštěte, Harry zatím zastrčil hůlku do váčku.

A všichni tři vyrazily skrze díru ve zdi -

- aby se objevili na volném vzduchu, přesně nad mozkomoří jámou, uprostřed rozsáhlé trojúhelníkové prospasti, která tvořila Azkaban. Modrá obloha teď byla jasně viditelná přímo nad nimi a dělila se o své sluneční světlo.

Harry naklonil koště a začal zrychlovat, nahoru a směrem ke středu trojúhelníkového prostoru. Jeho levá ruka, v rukavici, která měla zabránit přímý kontakt mezi jeho kůží a něčím, co profesor Quirrell přeměnil, popadla kontrolku na mudlovském zařízení.

Vysoko nad nimi se rozezněly vzdálené výkřiky.

Dobrá, vy primitivní tupci!

Bystrozoři na závodních košťatech se objevili na obloze a zamířili rovnou dolů směrem k nim, slabé záblesky světla svištěly dolů, jak byla vypálena první kouzla.

Poslouchejte!

"Protego Maximus!" zařvala Bellatrix mocným, nakřápnutým hlasem, který následoval skřehotavý smích, když je obklopilo mihotající modré pole.

Vidíte tohle?

Z rozpadající se jámy v centru Azkabanu se přes sto mozkomorů vzneslo do vzduchu, pro někoho vypadali jako zástup mrtvol, létající hřbitov, pro jiné jako seskupení prázdnoty, které při svém letu vzhůru formovalo jednu obrovskou trhlinu ve světě.

Tohle...

Hlas prastarého a mocného kouzelníka zařval příšernou formuli a z díry v azkabanské zdi vyletěla mohutná vlna bílo-zlatého ohně, beztvará jen do chvíle, než jí začaly narůstat křídla.

Je...

A bystrozoři aktivovali proti-proti-gravitační zaklínadlo, které bylo vbudováno do azkabanských ochran a rušilo veškerá létající kouzla, která nebyla seslána s nedávno změněným heslem.

Tah Harryho koště ustal.

Gravitace, na druhou stranu, pořád fungovala skvěle.

Jejich koště pomalu přestalo stoupat, začalo klesat a klesání se brzy proměnilo v pád.

Moje...

Ale kouzla na koštěti, která jej udržovala v jednom směru a dovolovala řízení, ta kouzla, která udržovala jezdce na koštěti a tak nějak jej chránila před efekty zrychlování, ta kouzla stále fungovala.

KOŠTĚ!

Harry stiskl zapalování na svém modelu Berserkr PFRC, třída N, poháněný sloučeninou chloristanu amonného, vyrobený General Technics – raketě na pevné palivo, která byla připevněná k jeho Nimbusu X200 dvoumístnému koštěti.

A nastal hluk.

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


No wow, hned dvě kapitoly za sebou a mě jsi moc moc, opravdu moc zlepšila den . Je skvělé, že další budou přibývat rychleji, protože tohle je nejlepší povídka, kterou jsem kdy četla a neuvěřitelně se těším, jaké to bude mít pokračování... Tenhle Harry totiž snad ani nemůže mít tolik štěstí, aby mu tenhle šílený plán fungoval a i když mu spravedlivost a rozum létají někde za hlavou, jednou ho snad dohoní a on si uvědomí, že jeho milý profesor opravdu JE zlý a pokud se ho nezbaví hned může očekávat VELKÉ problémy Děkuji moc za překlad a těším se samozřejmě na pokračování
Díky za krásně povzbudivý komentář Hned má jeden do překládání větší chuť a ty zbývající dvě stránky dodělat Brzo už se vymotáme z Azkabanu a pak se zase vrátí lehký školní humor... na chvilku, protože s Quirrellmortem máš rozhodně pravdu

Re: 58. SVE, Omezená optimizace, osmá část Od: Barbora99999 - 04.07. 2013
Ahoj, díky za kapitolu, přidáš prosím novou ? musela jsem začít číst v Aj
Přidala bych, kdybych měla - kapitoly zveřejňuju hned, jak je dodělám. Ale když mě teď škola na chvíli uvolnila ze svých spárů (a originálu přibyly nové kapitoly) plánuju přidávání když už ne každý týden, tak obtýden. Takže na nové už se pracuje :)
Re: 58. SVE, Omezená optimizace, osmá část Od: Barbora99999 - 04.07. 2013
Tak to díky Já sice anglicky umím docela dobře, ale tahle je celkem těžká na porozumění. Většinu řádků,kde Harry něco složitě vysvětluje většinou radši přeskočím Vážně díky,že si s tím dáváš tolik práce.

Posielam morálnu podporu a ďakujem za ďalšiu kapitolu. 

Krásné překvapení. Díky moc za další skvělé kapitoly skvělého příběhu. Nemám slov komentovat víc. To je fakt mazec :-).

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce