Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

2015 Všehochuť Advent

Strieborná laň

2015 Všehochuť Advent
Vložené: solace - 01.12. 2015 Téma: 2015 Všehochuť Advent
solace nám napísal:

1. december 2015

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Strieborná laň

Autor: wallyflower

Preklad: solace

Originál: The Silver Doe

Prístupnosť: bez omedzenia

Snamione

romantika/dráma

Momentky z dohodnutého manželstva po rokoch. Občas trvá dlhšie, kým sa láska dostaví.

 

A/N: Neobvyklá reakcia na výzvu Manželský zákon, ku ktorej som dospela počas pohrebu. Moji krajania si zvyčajne vždy nájdu niečo na zasmiatie bez ohľadu na situáciu, takže každý sa v dome mojich starých rodičov smial a rozprával veselé príbehy pri jedle a káve. Až si sa pozrel na ženu môjho zosnulého starého otca, a to ti pripomenulo, že máš byť smutný. Začala som premýšľať o láske, ktorá môže existovať len medzi manželmi.

Mená detí Snapovcov sú z Rímskeho kánonu. Felicity (rozprávačka), Agathu, Perpetuu a Lucy možno nájsť v Prvej eucharistickej modlitbe a Peter, knieža apoštolov, sa spomína neustále.

(Poloha obchodného domu Harrods: Zabudla som, kde sa v skutočnosti nachádza Šikmá ulička, a že je od Harrodsu pomerne ďaleko. Ďakujem whitehound za pripomenutie. Šikmú uličku som jednoducho umiestnila, kam som chcela, a pre účely tohto príbehu ju tam ponechám.)

 

Oec učil mňa i mojich súrodencov – bolo nás päť, ak zarátame aj chuderku Agathu, ktorá umrela pár mesiacov po narodení – elixíry. Vyváženosť tejto vedy – logika v pozadí vzájomného pôsobenia prísad, nesmierna radosť z dosiahnutia dokonalých výsledkov: tomu všetkému sme sa naučili skôr, než sme nastúpili do školy. Profesor Slughorn nás vždy chválil za zručnosť, hoci v skutočnosti sa len u jednej z nás prejavil ozajstný talent – u Perpetuy, ktorá sa narodila hneď po mne. Ona bola vždy celá matka, od kníh, cez povahu, až po talent na elixíry a ten najnepochopiteľnejší z predmetov, pokročilú aritmanciu.

Pýtate sa, či nás otec učil aj množstvu iných vecí? Ak tým naznačujete, že nás mohol učiť temnú mágiu, nuž, nemôžete byť ďalej od pravdy. A nie preto, že by sme nechceli, to si buďte istí. No otec bol vždy zdesený pri pomyslení, že by sme mohli prísť do kontaktu s niečím z jeho minulosti. Učil nás však obranu proti temnej mágii. Veru áno. V čase, keď nám minulo jedenásť, sme už mali praktické znalosti o obranných kúzlach. Zvykol s nami trénovať v zelenej obývacej izbe na prízemí vedľa maminho salónika. Nikdy nezabudnem na jeho výraz, keď sme sa s Perpetuou po prvý raz súčasne odzbrojili.

Mama na tie lekcie nikdy nechodila. Občas nás učila elixíry, hoci keď bola tehotná, otec jej zakázal približovať sa k laboratóriu. Učila nás to, o čom sa domnievala, že by sme sa naučili v muklovskej základnej škole a viac; učila nás angličtinu, históriu a botaniku. No keď sme ju prosili, aby s nami precvičovala obranné kúzla, namietala – do zelenej obývačky by nikdy nevkročila – a otec ju o to ani nežiadal.

Nie som si istá, či to bolo preto, že nedokázala celkom zvládnuť spomienky, ktoré sa jej vybavili zakaždým, keď sme zodvihli prútik a zoslali obranné kúzlo. Z kníh a niektorých otcových príbehov viem, že bojovala vo vojne – presnejšie povedané, bola jednou z najdôležitejších postáv – keď mala sotva osemnásť a že na to bola pripravovaná od dvanástich rokov. Keď nám to otec povedal, viac sme sa nevypytovali.

Nebolo nám ani dovolené ukázať jej našich Patronusov. Bola som ohromená, keď sa ten môj konečne objavil, vytekal z konca prútika ako strieborný prúd vody a sformoval sa do podoby veľkej mačky podobnej knézlovi, ktorého kúpil otec mame, keď jej starý verný spoločník Krivolab uhynul. Perpetuin mal podobu líšky, bol vrtký a svižný a oveľa krajší než môj; Petrov bol veľký pes, zatiaľ čo Lucy, najmladšia z nás, nedokázala vykúzliť Patronusa – sovu až do pätnástich rokov. Patronus uja Harryho bol tiež nádherný – jeleň. Pamätám si ho jasne, hoci som ho videla len raz, keď poslal správu môjmu otcovi a jeho silný a zreteľný hlas vychádzal z jeho úst.

Otcovým Patronusom bola nádherná strieborná laň a my sme nikdy celkom nepochopili prečo, keďže mu vôbec nebola podobná. Otec nebol atraktívny, ani jemný, či mierny muž; nemohol mať vonkoncom nič spoločné so striebornou laňou, ktorá sa objavila – tichá a trblietavá – nosom nás nežne štuchla do líca a potom sa k nemu otočila. On si ju vôbec nevšímal a po skončení ukážky ju bez slova vyhnal. Zakázal nám zosielať kúzlo v matkinej prítomnosti. Spýtali sme sa ho, či tú nádhernú laň niekedy videla a čo na ňu hovorí, no nevyjadril sa k tomu.

Ale – áno, spomínam si na chvíľu, kedy mama laň nakoniec videla. Lucy sa vždy bála dementorov, ktorí strážili ostrov, kde väznili jedného zo starých otcových priateľov, pána Luciusa Malfoya. Videla ich v novinách, ako sa pomaly a ticho pohybujú, a odvtedy z nich mala hrôzu. Najznepokojujúcejšie bolo, keď spolu s Petrom otvorili skriňu niekde v starej časti domu a objavili v nej bubáka. Skôr, než sme si stihli uvedomiť, čo sa deje, vznášal sa pred nami dementor – príšerný a desivý. Vysával v miestnosti všetku radosť ako človek v púšti žiadostivo pijúci vodu.

Boli sme priveľmi paralyzovaní strachom, aby sme ušli. Lucy začala plakať a ani Perpetua nedokázala urobiť nič viac okrem toho, že zavolala na mamu a otca. Peter sa stočil do klbka, čierne vlasy mu zakryli tvár. Aj keby som chcela na tento deň zabudnúť, nemôžem – všetky detaily v mojej pamäti sú stále rovnako živé a skutočné.

Prvá pribehla mama, bujné vlasy povievali vôkol nej. V rukách držala prútik, no zastala a zdesene sledovala, ako sa k nám približuje dementor. Zdalo sa mi, že sa nemôže pohnúť, že je ochromená spomienkami, ktoré sa jej znovu mihali pred očami, no ja som ich nevidela. Modlila som sa, aby otec prišiel čo najskôr. Objavil sa len pár sekúnd po mame. Zbadal dementora, postavil sa medzi nás a jeho sivú tichú, strašidelnú siluetu a vykúzlil Patronusa. Ohromene som sledovala, ako pribehla strieborná laň, jej známy obrys bol nanajvýš vítaný.

O chvíľku bol bubák znovu bezpečne uväznený v skrini, no v okamihu, kedy sa otcov Patronus vytratil, mama sa rozplakala. Teraz v tej malej izbe plakali traja – mama, Lucy a Peter. Otec vzal Lucy a Petra do náručia, no keď sa otočil k mame, tá sa naňho ani nedokázala pozrieť a utiekla z miestnosti. O niekoľko hodín sme ju s Perpetuou našli, no nevedeli sme ju utešiť, a nemohli sme sa opýtať, prečo plakala.

 

* * * * *

 

Prečo sa ma to pýtate? Samozrejme, chápem, že manžestvo mojich rodičov bolo dohodnuté – neboli v tých časoch vzhľadom na archaický zákon jediní – no nikdy som nepochybovala, že mama otca ľúbila. Prejavovalo sa to v maličkostiach; napríklad v presnosti servírovania čaju a prísnom napomenutí, aby sme boli ticho, zatiaľ, čo si otec poobede zdriemol, keď bol deň predtým dlho hore. Jej konanie nikdy nepramenilo zo strachu a vy im obom krivdíte, pokiaľ predpokladáte opak.

 

* * * * *

 

Jej city k nemu boli očividné. Obliekala sa k jeho spokojnosti. Počas piatkových večerov vždy bývali nejaké večere či večierky, ako dieťa som si zvykla sadnúť v nočnej košeli a pozorovať, ako si mama rozžiarená vzrušením vyberá šaty, ktoré si získajú otcovo uznanie (tmavé či rubínové odtiene, s neveľkým výstrihom a patričnou dĺžkou, vypasované v drieku). Ako debutantka večer pred prvým plesom urobila z príprav veľkolepé predstavenie: dlhý kúpeľ – polhodina strávená aplikáciou vlasových elixírov – starostlivý výber šiat a šperkov – pracné nanášanie mejkapu a parfumu. A to všetko pre pretrvávajúce potešenie, keď jej otec pri schádzaní dolu schodmi povedal, že jej to v ten večer veľmi pristane. Žiarivá červeň na jej lícach bola zakaždým dosť výrečná, aby mne a sestre – vždy sme sa na nich dívali spoza zábradlia na schodisku – dosvedčila, že si mama myslí, že jej úsilie stálo za to.

A mali by ste ich vidieť, keď spolu tancovali. Zbožňovanie nie je dosť silné slovo pre výraz, ktorý sa zračil v maminých očiach.

Pýtate sa, či otec ľúbil mamu? Myslím, že áno. Bol k nej rovnako vľúdny a láskavý ako k nám všetkým, ba možno ešte viac, lebo keď bol rozčúlený, alebo zle naladený, a schoval sa v svojich izbách či laboratóriu, neexistovalo nič, čím by sme mu dokázali zlepšiť náladu – mohli sme chodiť po dome len po špičkách a čo najmenej hrmotať. Matka však uvarila čaj a vkradla sa do jeho izieb. O desať minút neskôr ho vylákala von v takom dobrom rozpoložení, aké bolo u človeka s jeho povahou vôbec možné.

Krutosť? K vlastným deťom? Prečo vás to zaujíma? Ach, vy máte na mysli to chodenie po špičkách. Nie, otec bol súčasťou generácie, kde deti museli byť na očiach, ale potichu, a on sa k nám odmietal správať týmto spôsobom. Vždy s nami zaobchádzal ako s malými dospelými. Nikdy nám nedal na zadok, ani nekričal. Vlastne k nám bol oveľa zdvorilejší než k niektorým maminým vrstovníkom. No na druhej strane som si všimla, že jeho najúčinnejším prostriedkom nebola sila hlasu, ale šepot, tie tiché sykavky v jeho reči, keď nás vyhrešil, pýtal sa, prečo sme niečo urobili a neboli dosť bystrí, aby sme si uvedomili následky svojich činov.

Určite sme sa ho do istej miery báli, ale nebol to strach z nejakého trestu neprimeraného previneniu. (Vlastne matkine tresty, ktoré prichádzali v podobe domácich prác a nepríjemnej návštevy starej tety Molly, ktorá nám vždy hovorila, že sme príliš chudí a vyziabnutí, boli často neznesiteľnejšie.) Skôr sme sa báli pocitu hanby, že sme u otca vyvolali nevôľu – že sme ho sklamali.

Čo však neznamená, že v našej domácnosti neplatili prísne pravidlá. Rodičia dostali dom od starej tety z otcovej strany a my sme museli vždy opatrne zaobchádzať s nábytkom, ktorý bol starý, ale krásny. Nikdy sme tiež nevkročili do otcovej izby – aj keď matkina, ktorá sa nachádzala na druhej strane chodby, bola pre nás stále otvorená. Môj otec bol uzavretý človek, i keď nás uisťovali, že nemá čo skrývať. No existovali mená, ktoré sa v tomto dome nikdy nespomínali. Strýko Harry nás oboznámil s jedným z nich – Albus Dumbledore.

Jestvovalo však ešte jedno zakázané meno a nebolo dôležité, či sme ho vyslovili nahlas. Jeho prítomnosť sme cítili ako prítomnosť ducha. Aj keď sme s Perpetuou o ňom nehovorili, vždy sme vedeli, že je v dome, ukryté medzi záhybmi záclon, klávesami na klavíri a stránkami kníh.

Meno, ktoré sa ako šepot ozývalo vo všetkých miestnostiach toho veľkého domu, a to meno bolo Lily.

 

* * * * *

 

Keď zomrela moja sestra Agatha, otec neplakal. Myslím si, že matka vyronila dosť sĺz za oboch, aj keď tak robila len v noci, v súkromí svojej izby. Lucy a Peter boli príliš malí, aby pochopili, čo sa stalo, a tak sa matka počas dňa, keď si vzala v nemocnici voľno, hrala s mladšími deťmi a my s Perpetuou sme čítali vecné knihy a naďalej po očku hľadeli na zvyšok rodiny.

Keďže sa pýtate: Otec svoj žiaľ nedal najavo. Spomínam si len na to, ako mu Perpetua kládla otázku za otázkou, prečo maličká rozkošná Agatha zomrela. Skúšala otcovu trpezlivosť, až kým ju neusadil a neporozprával jej o vrodenom ochorení srdca. Otec nám vždy vedel vysvetliť veci tak, že sme ich dokázali pochopiť.

V noci sme sa s Perpetuou vkradli do maminej izby a ľahli si vedľa nej, kým plakala. Mama bola veľmi veselým človekom – a stále nádhernou mladou ženou, i keď mala nás – a v týchto dňoch jej smiech v našom veľkom dome chýbal. Ako sme spolu s ňou ležali pod prikrývkami, počúvala som tlkot jej srdca, jeho stabilný, upokojujúci rytmus a premýšľala, v čom sa líšilo od Agathinho. Pokračovalo to mnoho nocí, až kým otec v jeden večer neotvoril dvere, nevyhnal nás a nezavrel ich za nami.

Spomínam si, že sa v nasledujúcich mesiacoch a rokoch stal oveľa starostlivejším, pokiaľ ide o rodinu. Nebol sentimentálnym človekom – a v tom sa veľmi líšil od matky – ale po Agathinej smrti sa čosi v jeho správaní zmenilo. Hĺbka v jeho pohľade, keď sa díval na nás a na mamu, ma celkom presvedčila, že nás ľúbil. Znervóznila ho i tá najmenšia maličkosť – Lucino kýchnutie, Petrovo porezané a pomliaždené koleno – a nikdy sme nevyšli z domu bez jeho sprievodu.

A moja mama? Áno, samozrejme, otec k nej bol veľmi pozorný. Po tej noci, keď sme boli vyhnané z matkinej izby, sme sa (ja a Perpetua) pokúsili ďalší večer vrátiť, a aj nasledujúce večery; no dvere spálne sme vždy našli zamknuté a zakúzlené ochrannými kúzlami, a tak sme usúdili, že naše miesto v posteli obsadil otec. To bolo možno len dobre, lebo otec vždy vedel vylúdiť na maminej tvári úsmev spôsobmi, ktoré boli nad naše chápanie. Jej city k nemu boli natoľko otvorené, úprimné a silné, že preňho muselo byť hračkou trošku zmierniť jej žiaľ, i keď jeho vlastný mohol byť omnoho väčší.

A pravdaže, ten incident z dvadsiateho februára... ach, možno ste o ňom ešte nepočuli. Strýko Harry urobil veľmi dobre, keď nepovolil, aby sa dostal do novín, keďže je taký vplyvný. Alebo ako rada hovorieva moja mama, urobí to pre vás, lebo je námestníkom ministra. Tak či onak, asi rok po Agathinej smrti sa mama rozhodla vziať nás na výlet do muklovského Londýna.

Ja a Lucy sme protestovali, pretože nás otec prosil, aby sme neodchádzali z domu bez jeho vedomia, no my sme už tak dávno neboli vonku a narodeniny starkej Grangerovej boli o dva týždne a nemali sme pre ňu žiaden darček. Mama nechala Lucy a Petra na starosť škriatke, mňa s Perpetuou zababušila do teplého oblečenia a vyrazili sme do Londýna.

Po premiestnení cez hop-šup sieť do Šikmej uličky a päťminútovej svižnej chôdzi sme sa ocitli pred obchodným domom Harrods. Mali sme to tu so sestrou rady – páčilo sa nám dívať na všetky tie doplnky muklovského života, od ich nezvyčajného oblečenia až po hromady priemyselne vyrábaných hračiek a nečarodejníckych sladkostí, ktoré sa tak líšili od našich.

Mama bola trochu otrávená, a tak nás nechala v obchode. Požiadala nás, aby sme odtiaľ neodchádzali, zatiaľ čo si na dve minútky odskočí von. Pohľad mala upretý na niečo za sklom výkladu a chcela si to pozrieť. S Perpetuou sme už boli dosť veľké na to, aby sme sa mohli potĺkať po obchode samé. Pamätám sa, že som sa zastavila pri stojane so šatami, aby som sa pozrela na mamu, ktorá stála za oknom a dívala sa do výkladu. Mala oblečený kabát v tej nažiarivejšej červenej farbe. Otec o jeho odtieni vyhlásil, že ho neznáša, no ja viem, že sa mu tajne páčilo, keď ho mala na sebe. Bola to najhoršia chvíľa môjho života, keď som uvidela mamu, jej drobnú pokojnú postavu zrazenú neviditeľnou silou zvonka.

Stále nemôžem pochopiť, ako mohla mať takú smolu. Perpetua sa dostala ku dverám rýchlejšie ako ja, prudko ich otvorila a vrhla sa do hlúčika ľudí, ktorý oblopil mamu nehybne ležiacu v bezvedomí na zemi v malej kaluži krvi. Všimla som si, že z cesty zišlo auto, no nemala som čas zisťovať, či mamu zrazilo, ani kde bol v tej chvíli vodič. Niekto zavolal záchranku. Perpetua plakala po prvýkrát od čias, čo bola malá. Povedala som jej, aby zostala na mieste a čakalo na mňa to najťažšie, čo som kedy musela urobiť: bežať do úzkej uličky, vyloviť prútik z vrecka a vybaviť si svoju najšťastnejšiu spomienku, aby som vykúzlila Patronusa a odoslala správu otcovi.

„Mama je zranená,“ prikázala som povedať striebornej mačke. „Čakáme na príchod sanitky. Sme v Londýne pred obchodným domom Harrods. Prosím, príď.“

 

* * * * *

 

Približne o dvadsať minút neskôr sme sa ocitli kdesi v nemocnici; nepamätám si už jej názov či polohu, len to, že stropy v nej boli žlté a vo vzduchu bolo cítiť jemný závan mäty a dezinfekcie. Perpetua stále plakala, aj keď nám lekár povedal, že mama neutrpela žiadne zranenie hlavy alebo nejakých dôležitých orgánov – len si rozsekla ruku na niečom ostrom, keď padla, a napriek tomu, že rany boli hlboké, neboli vážne alebo životunebezpečné.

Na pokračujúce Perpetuino vzlykanie sa mama prebrala a to bol pre mňa ten najpotešujúcejší pohľad. Nedokážem vyjadriť pocit strachu, ktorý mi zvieral srdce od tej chvíle v obchode a radosť a úľavu, ktoré sprevádzali prvé zachvenie maminých viečok. Nemohla som venovať pozornosť ani zvláštnym scénam a zvukom, ktoré boli spojené s mojou prvou návštevou muklovskej nemocnice. Nezmohla som sa na slovo, vlastne som nepovedala nič od momentu, čo som vykúzlila Patronusa. So stiahnutým hrdlom som dovolila mame, aby si ma so sestrou privinula k hrudi. Sedeli sme spolu ukryté za tenkou plentou, ktorá oddeľovala zvyšné postele na pohotovosti, chránené ticho zašepkaným Perpetuiným umlčiavacím kúzlom.

No hovorila som o otcovi. Stále sa neobjavil. Boli sme však prekvapené pri pohľade na malú siluetu krásnej striebornej vydry, ktorá prekĺzla popod závesy obklopujúce mamino lôžko. Preletela vzduchom okolo nás, a hoci som ju nikdy predtým nevidela, pripadala mi zvláštne povedomá – možno niečím v jej očiach...

Zastavila sa pri maminých nohách a sadla si na končeky jej prstov. Mama ju ostražito pozorovala. Potom vydra otvorila ústa a prehovorila hlbokým a nezameniteľným otcovým hlasom.

Už si nespomínam, čo Patronus povedal, pretože v okamihu, kedy prehovoril – vo chvíli kedy mama pochopila, že patrí otcovi – sa rozplakala. Ja s Perpetuou sme ju nedokázali uchlácholiť a bolo nám jasné, že jej slzy nemajú nič spoločné s nedávnym poranením ramena. No nevedeli sme, či sú to slzy horkého utrpenia alebo radosti, či oboje.

A keď o päť minút neskôr dorazil otec, ešte stále plakala, no dovolila mu, aby ju objal a pobozkala mu ruku, zatiaľ čo sa Perpetua neprestajne vypytovala, kam sa podela strieborná laň.


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Strieborná laň Od: Keiko - 28.12. 2015
Moc krásná povídka, pohled na vztah Severuse a Hermiony ze strany jejich dětí :) Vnímání těch tichých nuancí, ač neznají celou minulost...

Re: Strieborná laň Od: ansus - 15.12. 2015
Krásná povídka, děkuji za překlad, Solace. Severus i Hermiona jsou tady hodně uvěřitelní. Příběh s až viktoriánskou atmosférou, Hermiona v podobě tiché, pokorné, milující... trochu je mi jí až líto, žít s milovaným, ale nemilujícím člověkem je trpká zkušenost. Ještěže má autorka smysl pro happy end a nechala hlavního hrdinu přijít k rozumu, sic by taky Severus mohl rozšířit výčet vztahů, které tak nějak nezvládl.

Re: Strieborná laň Od: Coretta - 14.12. 2015
Moc pěkné, super zahajovací povídka, udělala mi radost :) ( i když ji čtu až teď) děkuju :)

Re: Strieborná laň Od: Sevik99 - 13.12. 2015
Moc pěkná povídka a moc pěkný překlad. Díky za něj.

Re: Strieborná laň Od: Jemilly - 13.12. 2015
Jedním slovem - úžasné! Děkuji za překlad :)

Re: Strieborná laň Od: Goddy - 07.12. 2015
Nádherný překlad, moc děkuji za objevení povídky..
Re: Strieborná laň Od: solace - 07.12. 2015
A ja ďakujem za odozvu. Som rada, že sa ti poviedka páčila:-)

Re: Strieborná laň Od: miroslava - 06.12. 2015
Nádherná povídka. Krásně se četla. Pohladila po dušičce. Děkuji za tvůj skvělý překlad.
Re: Strieborná laň Od: solace - 07.12. 2015
To ma nesmierne teší. Ďakujem za reakciu:-)

Re: Strieborná laň Od: Zuzana - 04.12. 2015
Bože, to bol krásny koniec. Celý čas mi bolo ľúto kvôli tej lani . Prečo mi skacu pismenka ked pisem z mobilu?. Ďakujem za preklad
Re: Strieborná laň Od: solace - 07.12. 2015
Našťastie, nakoniec to všetko dobre dopadlo a laň zmizla nevedno kam;-) Ďakujem, Zuzka:-)

Re: Strieborná laň Od: doda357 - 03.12. 2015
Och, ale mám rada toto predvianočné obdobie :-) A z veľkej časti kvôli tejto stránke :-) ..... Kto by to bol povedal, že obyčajný Patronus môže toľko znamenať :-) Poviedka to bola nezvyčajná a krásna :-) Ďakujem pekne :-)
Re: Strieborná laň Od: solace - 07.12. 2015
Veľmi pekne ďakujem za milý komentár, doda. Teším sa, že sa ti úvodná adventná poviedka páčila:-)

Re: Strieborná laň Od: hatifnatif - 03.12. 2015
Hádherná povídka, taková nedravá, což se podle mně do adventu moc hodí - ona láska někdy nebývá strhující, výbušná...někdy je holt poklidnější, ale o to trvalejší. Tento druh Severuse se mi líbí - žádné bouřlivé vzplanutí, ale postupný cit....mňam Moc a moc děkuji překladatelce a týmu H.
Re: Strieborná laň Od: solace - 07.12. 2015
Áno, tento príbeh lásky bol presne taký: pokojne plynúci a nedravý, ale o to hlbší. Vďaka za milý komentár, hatifnatif:-)

Re: Strieborná laň Od: zuzule - 03.12. 2015
Ach pani, to byl nadherny pribeh. Az mi z toho konce zamrazilo. Moc dekuju!
Re: Strieborná laň Od: solace - 07.12. 2015
Som rada, že sa páčil. Vďaka za odozvu, zuzule:-)

Re: Strieborná laň Od: Neprihlásený - 02.12. 2015
To bylo moc fajn, láska chce někdy čas :)
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Áno, všetko chce svoj čas, aj láska. Taktiež ďakujem:-)

Re: Strieborná laň Od: JSark - 02.12. 2015
Ježíšku to bolo krásne. Ďakujem. :)
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Niet za čo. Som rada, že sa páčilo:-)

Re: Strieborná laň Od: mami - 02.12. 2015
Človek je tvor nespokojný. Vždy túži mať to čo nemá, prípadne nemôže. Až keď príde o to čo má, uvedomí si rozsah straty. Našťastie pre neho, to nebolo neskoro.
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Áno, pre Severusa ešte nebolo neskoro. Myslím, že sa môže považovať za veľmi šťastného chlapa. Ďakujem za odozvu, mami:-)

Re: Strieborná laň Od: soraki - 02.12. 2015
Merline, solace, chceš mně zabít? Taková srdcovka hned po ránu... ale jsem si na konci poplakala, děkuji. Myslím, že tak by to mohlo ve skutečnosti být. Děkuji.
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Zabíjať emóciami som naozaj nemala v úmysle;-) V každom prípade som rada, že príbeh na teba silno zapôsobil. Pri prvom čítaní som taktiež mala slzy v očiach. A som rada, že sa mi poviedku podarilo preložiť tak, aby podobné emócie vyvolala aj u ostatných. Ďakujem za komentár, soraki:-)

Re: Strieborná laň Od: b-c - 02.12. 2015
Nedá mi to nevyjevit svůj názor - tak hluboce povídka zapůsobila. Během celého čtení jsem se nemohla rozhodnout, a ani teď si nejsem zcela jistá, jestli jsem ochotná tomuto vyprávění naslouchat. Zcela určitě se jedná jak o působivou formu, tak o působivý obsah. A cítím dýchat nostalgii (a také patos). Jenže hlavně mám pocit, že je vše zasazeno v čase napříč věky, v době jaksi obecně platné. Navíc s notnou dávkou kontrastních prvků, chladné láskyplnosti, a výjimečného vypravěčského (a překladatelského) umu. Hlavně ta chladná láskyplnost pro mě (z)voní adventně a vánočně. Proto jsem strašně ráda, že se tu tato povídka objevila. Určitě patří mezi výjimečné.
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Som rada, že sa mi pri preklade tejto poviedky podarilo zachovať jej čaro. Očividne na čitateľov pôsobí a ja si vychutnávam každučkú odozvu. A som za ne nesmierne vďačná. Súhlasím s tebou, že v príbehu bola prítomná poriadna dávka nostalgie i štipka pátosu. O chladnú láskyplnosť sa postarala samotná Felicity, keďže prostredníctvom jej rozprávania sme príbeh sledovali z odstupu. Bolo to krásne i bolestivé zrodenie veľkej lásky. Veľká vďaka za milý komentár, b-c. Potešila si ma:-)

Re: Strieborná laň Od: maria - 01.12. 2015
dakujem
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Za málo:-)

Re: Strieborná laň Od: Lenka24 - 01.12. 2015
Krásna melancholická poviedka, z ktorej bolo cítiť veľa lásky. Rozprávanie z pohľadu ich dcéry dodalo príbehu tú správnu jemnosť. A koniec bol krásny, konečne sa Severusov patronus zmenil na vydru. :) Veľmi pekne ďakujem za skvelý preklad a výber poviedky. :)
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Súhlasím s tebou, že rozprávanie z pohľadu tretej osoby bolo práve tým, čo celý príbeh zjemnilo. Udalosti sme sledovali z odstupu, no zároveň s láskyplným nadhľadom. Ďakujem za komentár, Lenka. Teším sa, že sa ti príbeh páčil:-)

Re: Strieborná laň Od: Fluoris - 01.12. 2015
To bolo krásne. Páčilo sa mi to hneď od začiatku, hlavne to, že to bolo rozprávané z pohľadu Severusovej a Hermioninej dcéry :) Pokojne si čítam a zrazu taký zvrat v príbehu? Už som si myslela, že umrela :( Koniec bol najkrajší :) Ďakujem za preklad
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Zaujímavý štýl rozprávania príbehu, však? Tiež ma hneď zaujal a poviedka okamžite putovala do zoznamu budúcich prekladov. Teším sa, že sa ti prvý adventný čriepok páčil a ďakujem za odozvu, Fluoris:-)

Re: Strieborná laň Od: Elka - 01.12. 2015
Musím říct, že to je opravdu nádherný začátek Adventu! Jak už bylo řečeno, povídka má celou dobu takový melancholický podtón a vše důležité je krásně ukázáno, aniž by to musela autorka říct "na plnou pusu", protože je příběh psán z pohledu postavy, která mnohé situace ani pochopit nemohla, když o nich nevěděla víc. Ale jsou podány s takovou elegancí a lehkostí... Krásný konec a skvěle vykreslené postavy. A samozřejmě skvělý překlad! Děkuji, solace, za výběr i překlad. :)
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Áno, je to príbeh napísaný veľmi neobvyklou formou, a práve tým je zaujímavý. Som veľmi rada, že sa ti páčil. Už dlhší čas som sa ho chystala preložiť. Ďakujem za milý komentár, Elka:-)

Re: Strieborná laň Od: larkinh - 01.12. 2015
To bylo nádherné :) Další (vlastně teprve druhá) povídka v ich formě, která se mi líbí :) Díky za překlad.
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Veľmi ma teší, že sa ti príbeh páčil. Ďakujem za odozvu, larkinh:-)

Re: Strieborná laň Od: stacy69 - 01.12. 2015
Děkuji za překlad. Na tuto povídku jsem narazila už před nějakou dobou a patří k mým TOP. Akorát jsem si myslela, že to vypráví kluk. Asi jsem to nějak "přehlédla".
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Som rada, že som ťa potešila prekladom tvojej obľúbenej poviedky. Konkrétna zmienka o tom, kto je rozprávačom tohto príbehu, je iba v autorskej poznámke. Inak by to celkom dobre mohol byť aj chlapec. Vďaka za reakciu, stacy:-)

Re: Strieborná laň Od: gama - 01.12. 2015
Krásné.
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Vďaka:-)

Re: Strieborná laň Od: marci - 01.12. 2015
Nádherný úvod adventu. Ta povídka mě vzala za srdce - nejdřív jsem si myslela: cože? Seveurusův pohřeb? Taková depka na úvod celého období? Ale povídka vůbec nebyla depresivní. Melancholická, samozřejmě, ale dýchala takovou láskou a pokojem a bohatě prožitým životem, že jsem ještě teď okouzlená. A ten zvláštní styl vyprávění... Opravdu výjimečný kousek. Rozhodně se k Tvému překladu ještě vrátím. Velice děkuji za zážitek, solace. (a nesmím pro samou nostalgii zapomenout, jak mě pobavil "trest" v podobě nepříjemné návštěvy tety Molly) :)
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Nie, Severusovi by som pohreb cez advent nevystrojila. Ešte mám aké-také zábrany, alebo tomu hovorme pud sebazáchovy:-D Teším sa, že ti poviedka sadla. Mala som ju už dlho v záložke "vhodné na preklad", len som čakala na vhodnú konšteláciu. Ďakujem ti za milý komentár, marci. P.S. Teta Molly ako postrach Snapovcov pobavila aj mňa:-))

Re: Strieborná laň Od: luisakralickova - 01.12. 2015
Děkuji za výběr i krásný překlad. Takovou rodinku si Severus zasloužil, a ne ho pohřbít v posledním díle;) Pěkně děti vychovávat, ať je méně dutohlavců v Bradavicích a okolí.
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Určite si zaslúžil prežiť, či už s perspektívou rodiny, alebo bez. Tá otcovská rola mu však celkom sekne. Vďaka za komentík, luisa:-)

Re: Strieborná laň Od: Julie - 01.12. 2015
Advent? Advent! Nevím proč, ale z nějakého důvdou jsme si myslela, že letos adventní povídky nebudou. Jen jsme dnes mrkla, co je nového a spadla mi čelist! Díky moc!
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Ono to tak malo naoko vyzerať, že žiaden advent nebude, aby bolo prekvapko. Som rada aj za ostatné prekladateľky, že sme ti spravili radosť. Vďaka, Julie:-)

Re: Strieborná laň Od: Hypogriff - 01.12. 2015
Snamione povídky normálně nemusím, ale tahle se mi moc a moc a moc líbila♥. :)) Děkuji za úžasný překlad. :) A už se velice těším na zítřek a další adventní příběh. :)
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Som rada, že aj keď nepreferuješ tento pairing, poviedka sa ti páčila. To poteší dvojnásobne. Vďaka za odozvu, Hypogriff:-)

Re: Strieborná laň Od: denice - 01.12. 2015
Opravdu důstojný začátek adventu, k této povídce se moc ráda ještě několikrát vrátím, rozhodně vyniká a nebude jen jednou z řady. Melancholický tón příběhu nesmírně sluší, stejně jako styl vyprávění. Klobouk dolů, Severus s Hermionou jsou skvělí rodiče, když dokázali takhle vychovat děti. A jsem si jistá, že jejich manželství vydrží, dokud je smrt nerozdělí. Teď si naprosto nutně musím přečíst povídku znovu, vychutnat si detaily a tu vydru na závěr... Díky, čarodějko!
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Veľmi ma teší, že sa ti prvý adventný príbeh v tomto kalendári páčil. Vybrala som ho, aj keď som vedela, že sa možno nájdu ľudia, ktorým nesadne. Našťastie, reakcie naň sú skvelé. Takže som nadmieru spokojná. Veľká vďaka za komentár, denice:-)

Re: Strieborná laň Od: Iveta - 01.12. 2015
Krasne vanocni poklidna povidka...takhle si Severuse dokazu predstavit. Diky za preklad :-)
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Teším sa, že sa ti Severus ako otec početnej rodiny páčil. Ďakujem za odozvu, Iveta:-)

Re: Strieborná laň Od: Jimmi - 01.12. 2015
Nejak som nečakala nostalgický a vážny príbeh, takže ma trochu zaskočil. Už pri tom patronusovi s laňou som si povedala, že sa určite zmení na vydru a našťastie to tak dopadlo. Bolo to krásne, aj obsahom aj prekladom. Ďakujem za prvý adventný čriepok.
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Je to síce melancholický príbeh, no myslím, že celkovým vyznením sa do adventu hodí. Chcela som, aby v ňom bola naozaj "všehochuť". Teším, že sa ti obsah i preklad páčil. Vďaka, Jimmi:-)

Re: Strieborná laň Od: ladyF - 01.12. 2015
Neskutečně nádherná povídka. A jelikož vynucené manželství je moje největší srdcovka, vychutnala jsem si ji dvojnásob. Láska, která nevznikne na první pohled, ale vybuduje se životem. Prostě nádhera. Pohled dítěte vychovaného Severusem tomu jenom dodal na kouzlu. Moc krásný výběr a moc krásný překlad.
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Dosiaľ som nepreložila nič s témou dohodnutého manželstva, takže som si týmto prekladom trochu vylepšila skóre;-) Inak mám tú tému tiež veľmi rada a jednu kratšiu kapitolovku už dlhší čas v zálohe. Veľmi ma teší, že sa ti príbeh vyrozprávaný najstaršou Severusovou dcérou páčil. Veľká vďaka za komentár, LadyF:-)

Re: Strieborná laň Od: martian - 01.12. 2015
Zajímavé… Nostalgická nálada povídky mě úplně pohltila. A potom mi došlo, že ten až trochu viktoriánský příběh se odehrává v jednadvacátém století. Tu poznámku mi do ucha zašeptal rozum. Jenže všechno ostatní ve mně ho hned okřiklo: Mlč a nevyrušuj! Copak nevidíš, jak si to čtení užívám? Díky za překlad.
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Viktoriánsky príbeh - tiež som mala ten pocit a musela som si pripomínať, že sa odohráva temer v súčasnosti. Mala som veľké nutkanie používať slovo matka namiesto mama. No zakázala som si to, lebo by to znelo príliš stroho. Teším sa, že si si čítanie poviedky užila a veľmi pekne ďakujem za odozvu, martian:-)

Re: Strieborná laň Od: Lupina - 01.12. 2015
Autorka geniálně vykreslila naprosto uvěřitelného Severuse, coby otce. A Hermionu jako úžasnou matku. Severus se oprostil od Lily, zaplať Merlin. Láska Severuse a Hermiony tady byla taková klidná, nenápadná, ale hluboká. Moc se mi to líbilo. Děkuji, solace, za skvělý výběr a skvělý překlad.
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
No, celý Severus! Ten kým si uvedomí, čo naozaj cíti k matke svojich detí! Ale došlo mu to, našťastie, včas. Bola by škoda, keby sa pripravil o šancu na šťastný a spokojný život. Veľká vďaka za odozvu, Lupina:-)

Re: Strieborná laň Od: samba - 01.12. 2015
Nádherné, tak mi to pohladilo duši. Moc děkuju.
Re: Strieborná laň Od: solace - 02.12. 2015
Teším sa, že príbeh na teba zapôsobil a ďakujem za milú odozvu, samba:-)

Re: Strieborná laň Od: scully - 01.12. 2015
Přesně jak psala cuc,až když člověk o něco přijde,tak si uvědomí,jak to pro něj bylo důležité. Jsem ráda,že se to v tomto příběhu nestalo a Severus si uvědomil,co všechno v Hermioně a dětech má. Moc děkuju za krásný překlad Solace. Povídka mě povzbudila po 3 probdělé noci,kdy malému rostou zuby :-)
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Severus, našťastie, dostal druhú šancu. Asi potreboval trochu postrčiť, aby si uvedomil, komu naozaj patrí jeho srdce. Veľmi pekne ďakujem, scully:-) Mám radosť, že ťa poviedka dokázala povzbudiť po toľkých vyčerpávajúcich nociach.

Re: Strieborná laň Od: Gift - 01.12. 2015
Prestoze povidka mela vlastne docela melancholicky podton, doslova zahrala u srdce. Libilo se mi, ze si autorka dala praci se zachovanim postavy Severuse a zaroven zjemnila (a trosku "pomamincila") Hermionu. Byla to krasna povidka, moc za ni dekuji!
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Som naozaj rada, že sa ti poviedka páčila aj napriek jej melancholickému podtónu. Hermiona bola trošku iná, než je zvykom, ale celkom jej to pristalo. Veľká vďaka za odozvu, Gift:-)

Re: Strieborná laň Od: arabeska - 01.12. 2015
Zasnila jsem se, dočista mě pohltila nostalgie. Někdy se lásce musí trochu pomoct. Budovat ji z dlouholetého respektu, možná obdivování, to je na dlouho. Tragédie jsou, bohužel, silné pojidlo. Ale vyplatilo se to a teď to bude navždy. Nádherné. Děkuji.
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Tragédie spájajú i rozdeľujú. V tejto poviedke, našťastie, stmeľovali, takže si ústredná dvojica našla k sebe cestu. Veľmi pekne ďakujem za komentár, arabeska:-)

Re: Strieborná laň Od: grepik03 - 01.12. 2015
Děkuji solace, povídku jsem si uzila a souhlasim naprosto s komentářem od cuc, člověk si spoustu věcí uvědomí az když je ztrácí či ztratil. ....a je jedno jestli čaroděj nebo mudla...
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Áno, Severusovi sa konečne otvorili oči i srdce a minulosť nechal za sebou. Ďakujem za odozvu, grepik:-)

Re: Strieborná laň Od: cuc - 01.12. 2015
Človek si niekdy uvedomí čo mal, až keď o to príde. Našťastie, niekedy iba skoro. Pekné rozprávanie, ten štýl života mi pripomína rozprávanie mojej Babičky o časoch jej dectva. :) Ďakujem.
Re: Strieborná laň Od: solace - 01.12. 2015
Vždy lepšie neskôr ako nikdy. Našťastie majú pred sebou ešte veľa rokov. Veľká vďaka za komentár, cuc:-)

Prehľad článkov k tejto téme:

Andy’sGirl4485: ( denice )06.01. 2016Řádky napsané za trest
opalish: ( LadyF )01.01. 2016Vendelín, který nikdy nebyl
Laurielove: ( Lupina )31.12. 2015Užvaněná a nachmelená
cathedral carver: ( solace )26.12. 2015Keď som prekliala učiteľa 2/2
cathedral carver: ( solace )25.12. 2015Keď som prekliala učiteľa 1/2
l0stinl0ve: ( Lupina )24.12. 2015Sám
shiv5468: ( denice )23.12. 2015Sépie
AnneM.Olivier: ( Lupina )22.12. 2015Polibek pod jmelím 4/4
AnneM.Olivier: ( denice )21.12. 2015Polibek pod jmelím 3/4
AnneM.Olivier: ( Sevik99 )20.12. 2015Polibek pod jmelím 2/4
AnneM.Olivier: ( soraki )19.12. 2015Polibek pod jmelím 1/4
Savva: ( denice )18.12. 2015Dokonalá blaženost
Gibsos: ( eryenie )17.12. 2015Ten zvláštní bublavý zvuk
dragoon811: ( Lupina )16.12. 2015Vyšel ze cviku
ashindk: ( marci )15.12. 2015Duet v pěti větách
Lady Mage: ( Lupina )14.12. 2015Bez komentáře
Mister Jackkkk: ( Lupina )13.12. 2015Bradavické pravidlo č. 360
Tierfal: ( Jacomo )12.12. 2015Vánoční nálada
silverbirch: ( arabeska )11.12. 2015Viděla jsem mamku pusinkovat jiného!
sadiekate: ( Jimmi )10.12. 2015A takto púť nocou končí
Hannah_1888: ( Lupina )09.12. 2015Letošní láska
l0stinl0ve: ( denice )08.12. 2015Hledání
Dizzy Wiz Bang: ( eryenie )07.12. 2015Voldemortova vánoční koleda 4,5/5
Dizzy Wiz Bang: ( eryenie )06.12. 2015Voldemortova vánoční koleda 1,2,3/5
loralee1: ( Jacomo )05.12. 2015Vánoční přání
scifichick774: ( holloway )04.12. 201512 vánočních dnů - 2/2
scifichick774: ( holloway )03.12. 201512 vánočních dnů - 1/2
Darkrivertempest: ( Lupina )02.12. 2015Hudba srdce
wallyflower: ( solace )01.12. 2015Strieborná laň