Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

HP Kalendár 2018

Ruce lékouzelníka

HP Kalendár 2018
Vložené: Jacomo - 15.05. 2018 Téma: HP Kalendár 2018
Jacomo nám napísal:


Pomona Prýtová

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

 

Ruce lékouzelníka


autor: lazy_neutrino překlad: Jacomo


Originál najdete na https://femgenficathon.livejournal.com/72289.html


Napsáno na výzvu, kterou byl citát od Mary Renault: 

In hatred as in love, we grow like the thing we brood upon. What we loathe, we graft into our very soul.
V nenávisti jako v lásce; co jsme zaseli, to sklidíme. To, co nejvíc nechceme, postihuje nejvíc nás samotné. *)


Shrnutí: Nemá žádné děti a přitom jich má tisíce. Pomona Prýtová.



1.

V té generaci měl jen jeden student ruce lékouzelníka. V uplynulých letech upadla tvář Franka Longbottoma v zapomnění, ale z nějakého důvodu se jí dnes vybaví. Vidí ho tak jasně, jako kdyby stál vedle ní - jak krájí kořen mandragory do kotlíku a svými krátkými prsty pracuje s rostlinou tak obratně, že mandragora i ona sama umlknou.

Ruce lékouzelníka. Ovšemže si tu cestu nevybral; málo jich tak činí. Alice chtěla být bystrozorkou a Frank - Frank chtěl jen Alici, takže svou cestu nasměroval za její hvězdou, dokud se společně nezřítili k zemi. Pomona je nikdy u svatého Munga nenavštívila a ani nečetla novinové články. Její vzpomínky na Longbottomovy zůstávají veselé: její Frank je šťastný, její Alice je plná života. Trochu z jejich energie se odráží v Nevillově jemném, příjemné obličeji, ale -

Kdyby ho dnes mohli vidět, pomyslí si, byli by na svého syna pyšní.

A pak se Pomona zachvěje, protože tu byl ještě další chlapec, který se také nestal lékouzelníkem.


2.

"Opatrně." Klesne do dřepu vedle Severuse Snapea a vezme mu třesoucí se semínka z ruky. "Takhle, podívej." Prsty se vrhnou do důlku, odhrnují zeminu a vrší ji stranou. "Je to dobrá hlína. Vnímej, jak ti protéká mezi prsty. Vidíš?"

Chlapec se mračí na květináč. "Poroste tak jako tak."

Pomona přikývne. "Ano. Ale poroste líp, když se o ni staráš, a ze zdravých rostlin budou lepší lektvary. Všechny nejsou tak odolné jako tahle." Pokropí důlek vodou a nahrne na něj hlínu. "Teď to nech vsáknout a pusť se do další. Dej mi vědět, až budeš hotový."

Při odchodu se ještě ohlédne. Dělá to perfektně.


3.

Praskání zmrzlých větviček je pro Pomonu signál. V době, kdy ředitelka (protože Pomona o ní stále smýšlí takto) vchází, konvice jí vesele hvízdá na pozdrav. Minerva zadupe, setřese z klobouku sněhové vločky a společně se pustí do prohlídky.

I skleníky cítí chlad a křehkou magii, která je každým dnem zahřívá o něco méně. Pomona přemýšlí, jestli svou práci i nadále zvládne. Ta představa ji děsí. Dívá se, jak si Minerva dýchá na ruce, aby si je zahřála, a pára z jejího dechu se vlní jako dým z dračího ohně.


4.

Se Severusem se přes léto něco přihodilo, protože chlapec, který se v září vrátí, není ten, který v červnu odjel. Během prázdnin mu nikdo nepral oblečení: tři dny po začátku pololetí vypadá stejně opotřebovaně a unaveně jako on. Pomona se mu dívá do červených očích a uvažuje, jestli plakal.

Chlapec dovedně, ale bez zájmu rozplétá úponici jedovatou. Prsty se mu míhají mezi chapadly, až je má od mízy lepkavé a fialové. Později mu soukromě vyslovuje chválu a navrhuje, aby studoval na lékouzelníka.

"Mám jiné plány." Nezvedne k ní zrak a ona ví, že ho ztratila.


5.

Někdy si během procházky povídají o dětech. Teď už ne tak často, protože s Nebelvírem se to zhoršuje a Pomona se cítí provinile. Její mrzimoři z nějakého důvodu snáze unikají. Cítí kvůli tomu vděčnost i vinu.

Někdy si povídají o minulosti. Teď už ne tak často. Příliš mnoho příběhů končí v temnotě. Příliš mnoho mladých stromků bylo podťato a nikdy nedostanou šanci vyrůst.

O budoucnosti nemluví nikdy.

Když dorazí do skleníku číslo dvě, jsou hrnky s čajem, které drží v rukách, studené. Ženy se zastaví u zamčených dveří, Pomona odtáhne plachtu a obě zvědavě nahlédnou dovnitř.

Zvenčí vypadá hrbouní farma jako každý jiný skleník. Ale uvnitř -

Skotské pobřeží se táhne do daleka, plné skal, dun a zlatého písku. Ocelově šedá voda se odráží na nebi a divoký vítr křížem krážem bičuje trávu ostrou jako nůž.

Někde poblíž dveří se ozve škrábavý zvuk a ženy sklopí zrak. Hrboun cupitá pryč, chapadla na zádech dokonale skryta mezi mořskou trávou. O kus dál je ve skleníku vidět dalšího hrbouna, který slídí mezi kameny a loví kraby. Pomona ví, že mimo dohled jsou jich tu ještě stovky, spí v norách a loví ve skalních jezírkách, dokud nebudou potřeba.

"Všechno je v pořádku." Pomona nechá plachtovinu zase klesnout na své místo a zkontroluje kouzlo, které pokrývá skleníkové tabule jinovatkou. Minerva vedle ní se zapotácí.

"Díky bohu. Jen jsem dnes trochu unavená."

"Všechno je v pořádku," zopakuje Pomona. Položí ruku kolem Minerviných ramen a cítí, jak se o ni ředitelka opře.

Hagrid sbíral hrbouny v jejich pobřežních norách a noc za nocí jí je nosil v pytlích. Kratiknotovo kouzlo ochránilo skleník před nechtěnou pozorností. Pomona posílila magii v živém plotě. Ale je to Minervino přeměňování, na čem farma hrbounů závisí, a Pomona si není jistá, jak dlouho to ředitelka ještě zvládne.

"Přála bych si, aby tu byl Albus."

Šepot je tak slabý, že ho Pomona téměř nezaslechne. "Já vím," odpoví tiše. "Vím." Obejme Minervu a přitáhne ji blíž k sobě. Tak tu stojí společně, dvě staré ženy, které se uprostřed zimy modlí za jaro.

Uvnitř na hrbouní farmě vlny neustále narážejí na pobřeží.

 

KONEC

 


PP: Podle jedné autorské odpovědi na komentář lze soudit, že je scéna (kromě vzpomínek) zasazená do HP7.


*) Za českou verzi citátu velice děkuji margaretě.

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre


Re: Ruce lékouzelníka Od: kattyV - 28.06. 2018
Toto mi nějak uniklo a přitom mám jak Pomonu, tak Minervu moc ráda. Je to opravdu krásné, děkuji za přložení.

Re: Ruce lékouzelníka Od: gleti - 17.05. 2018
Smutnokrásná povídka. Jen nevím, (odpusťte neznalost HP reality) k čemu ti hrbouni?
Re: Ruce lékouzelníka Od: Jacomo - 22.05. 2018
Přesně tak, krasosmutný příběh. Výtah z hrbouna používal Harry v 5. dílu na jizvu od brku Umbridgeové a podle Fantastických zvířat (knihy) má toto zvíře na hřbetě výrůstek připomínající vzhledem mořskou sasanku. Jestliže se tyto výrůstky naloží a sní, podporují odolnost vůči kletbám a uřknutím. V době Voldemortovy nadvlády nad Bradavicemi k nezaplacení.
Re: Ruce lékouzelníka Od: gleti - 24.05. 2018
Díky za vysvětlení.

Re: Ruce lékouzelníka Od: Elza (nepřihl.) - 16.05. 2018
Milá Jacomo, to byla nááádhera. Jako vždy. Díky moc! Errata (nevím, zda k originálu či překladu): Její havraspáři z nějakého důvodu snáze... - mrzimoři (havraspáry má Kratiknot, ne?)
Re: Ruce lékouzelníka Od: Jacomo - 16.05. 2018
Děkuju! Za chválu i za upozornění. Chyba je na mojí straně :-(

Re: Ruce lékouzelníka Od: martik - 16.05. 2018
Taky mi to přijde jako zasazené do válečného období. Byl to pro všechny bezútěšný rok. Jak málo naděje je z toho cítit. A jsem moc ráda, že alespoň pro tyto dvě to "jaro" nakonec nastalo. I když zotavování po zimě muselo být velmi náročné. Severusuv minisouboj s úponicí mi připadá jako metafora k jeho skutečnému boji - s Voldemortem, s Brumbálem, se sebou... Jen škoda, že tentokrát nezvítězí, že prsty nebude mít lepkavé pouze od mízy... Děkuji, Jacomo, za další pohled do života v Bradavicích.

Re: Ruce lékouzelníka Od: Lupina - 16.05. 2018
Krásně melancholická povídka. Děkuji, Jacomo.

Re: Ruce lékouzelníka Od: sisi - 16.05. 2018
Vidím v tom poetiku soumraku. Prostě dvě staré dámy jdou, pomalu ale jistě, stále kráčí, jsou vzpřímené a hrdé, když klopýtnou, jedna druhou podrží a pomůže, ( a není v tom ani kousek famslashe), jsou staré, staré přítelkyně. Odchází spolu, cestou neznámou, až dojdou k těm posledním dveřím, co je asi za nimi? Otevřou je? Moc děkuji za překlad. Pomona a Minerva jsou taková silná dvojice. Je v tom něco až antického. Ta stálost, věcnost, odvaha. Ne jako babky na zastávce, které pomlouvají. Tyto dvě spolu pracují, učí a tříbí dovednosti a znalosti, každým rokem nové a nové kouzelníky. Nikdy nepřestanou. Nikdy se nezlomí. Severus u záhonku s kytkami působí také víc křehce, než jsem zvyklá ho vnímat. On a úponice, to je dost přesné podobenství. Kdo zvítězí?

Re: Ruce lékouzelníka Od: Gift - 16.05. 2018
Skoda, ze to do kalendare nezvladla povidka, kterou jsem s Pomonou prelozila ja. Tva je sice krasne melancholicka, ale smutna. Dekuji, stejne se to hezky cetlo.
Re: Ruce lékouzelníka Od: Jacomo - 16.05. 2018
Cože, ty jsi mi posílala Pomonu?! Merline, to jsem tedy zvrtala! Strašně se omlouvám a jdu to hned napravit... O to víc děkuju, Gift!

Re: Ruce lékouzelníka Od: zuzule - 16.05. 2018
Moc krasne, dekuju!
Re: Ruce lékouzelníka Od: Jacomo - 16.05. 2018
I já - a Pomona.

Re: Ruce lékouzelníka Od: margareta - 16.05. 2018
Profesorku Prýtovou jsem měla vždycky ráda. Taky miluju rostliny a často s nimi soucítím víc než se zvířaty, protože ta mohou aspoň utíkat a řvát, když na ně jdou s ostřím. A je moc dobře, že se ze Severuse nestal lékouzelník! To by byli za války všichni v háji! Děkuji! Povídka se mi moc líbila. P.s.V nenávisti jako v lásce; co jsme zaseli, to sklidíme. To, co nejvíc nechceme, postihne nejvíc nás samé. / šlo by to tak?/
Re: Ruce lékouzelníka Od: Jacomo - 16.05. 2018
Vzala jsi to krásně z druhé strany - kdyby se Severus stal lékouzelníkem, hodně věcí by bylo jinak. A moc děkuju za návrh překladu citátu. Sfoukla jsem povídku na jeden zátah během půl hodiny, ale k tomu citátu ne a ne něco poetického vymyslet. Vím, že existuje česká verze, jen není v digitální podobě k nalezení. S dovolením použiju tu tvoji a přidám ji k povídce. Děkuju, margareto!

Re: Ruce lékouzelníka Od: denice - 15.05. 2018
Smutné, ale krásné. Moc bych přivítala pár radostných náznaků na závěr... ale aspoň si je domyslím. Díky.
Re: Ruce lékouzelníka Od: Jacomo - 15.05. 2018
Já v tom tu naději cítím - nejsou na to sami, všichni spolupracují, aby tu těžkou zimu přečkali. Děkuju, Denice. P.S. Díky tomu jsem našla další povídku, která je všechny (!) rehabilituje ;-)

Re: Ruce lékouzelníka Od: JSark - 15.05. 2018
Ach bože, v takomto upršanom dni a ešte taká smutná poviedka. Ale inak krásny preklad, ako obvykle. :)
Re: Ruce lékouzelníka Od: Jacomo - 15.05. 2018
Já vím, není to veselé, ale o Prýtové se hodně špatně něco hledalo, pokud jsem nechtěla překládat femslash jí a Minervy. A to jsem nechtěla :-) Děkuju, JSark!

Prehľad článkov k tejto téme:

Backroads : ( Jacomo )31.12. 2018Komplot
Rita Arabella Black: ( Jacomo )12.12. 2018Poprvé
articcat621: ( denice )12.12. 2018Něco dobrého
Eaving Mal: ( arabeska )06.12. 2018Pavoukomilové
bananacosmicgirl: ( denice )29.11. 2018Bubáci
Jewels5: ( arabeska )03.11. 2018Rebel
Unspoken Tragedy: ( Jacomo )30.10. 2018Noc pro pomoc
darkbloodylegs: ( Jacomo )17.10. 2018Poslední dárek od Hedviky
Dark Angel Of Sorrow: ( Gift )17.10. 2018U barové stoličky
hermin22: ( Jacomo )04.10. 2018Rodina
coffeeonthepatio: ( martik )04.10. 2018Frustrace
Queenie´s Broken Hea: ( Jacomo )26.09. 2018Moc
Julia Claire: ( Jacomo )25.09. 2018Výrobce hůlek
HarnGin: ( Jacomo )19.09. 2018HJG: Nejchytřejší čarodějka?
Queen of Cheesecake: ( Jacomo )26.08. 2018Velice kvalifikovaná čarodějka
teslasgirl: ( Gift )22.08. 2018Co má Percy rád
Mutant Horse: ( Jacomo )11.08. 2018Velice vydařená omluvenka
TheMarshmaloWizardGh: ( Jacomo )31.07. 2018Sázka
Scattered Logic: ( Jacomo )30.07. 2018Maličkost
Solora Goldsun: ( Jacomo )28.06. 2018Začátek Dobbyho příběhu
Minnionette: ( Jacomo )23.06. 2018Být divný je normální
DangerMouse: ( Jacomo )05.06. 2018Draco a jeho opravdu hodně špatný a příšerně blbý den
Gravidy: ( Jimmi )05.06. 2018Temné tajomstvo
FancifulRivers: ( Gift )15.05. 2018Společná odpoledne
lazy_neutrino: ( Jacomo )15.05. 2018Ruce lékouzelníka
milkman6478: ( Gift )28.04. 2018Konzultační hodiny
Jack of the North: ( Gift )01.04. 2018Co se doma uvaří, to se doma sní
Hippie Jade: ( Jacomo )27.03. 2018Harryho první slovo
SilverWolf7007: ( Jacomo )10.03. 2018Jednou za měsíc
Ostatní autori: ( Jacomo )09.03. 2018Dát lidem to, co chtějí
Ostatní autori: ( Jacomo )01.03. 2018Vzestup klanu Weasleyů
Ostatní autori: ( Jacomo )13.02. 2018Květina v jejích vlasech
Ostatní autori: ( Jacomo )06.02. 2018Otec a syn
Ostatní autori: ( Jacomo )30.01. 2018Lepší než domácí
Ostatní autori: ( Jacomo )26.01. 2018Sám k sobě
. Úvod k poviedkam: ( Jacomo )23.01. 2018HP kalendář - úvod