Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a Čas dobrých úmyslů

10. kapitola Dokonalý špión

Harry Potter a Čas dobrých úmyslů
Vložené: Jimmi - 09.08. 2021 Téma: Harry Potter a Čas dobrých úmyslů
JSark nám napísal:
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

10. kapitola Dokonalý špión 1/3

 

 

Preklad: JSark
Beta-read: Tarja, Jimmi



 

Harry Potter a Čas dobrých úmyslů
(neboli Poslední pokušení Harryho Pottera)

Kapitola desiata -  Dokonalý špión 1/3

Harry zadržal dych. Spomenul si na to, keď  mu  Voldemort ako dieťaťu prútikom mieril na čelo potom, čo ho matka sľúbila vychovať ako Voldemortovho služobníka. Urobil ho vtedy svojím dedičom? Mierne stočil pohľad; Draco sa na neho s hrôzou pozeral, a Harry nenávidel strach, ktorý videl v tvári najlepšieho priateľa. Nie! pomyslel si zúfalo. Nemôžem to byť ja! Nie nie nie nie nie...

"Mladý Potter a Malfoy... Za normálnych okolností by ste pre mňa teraz mali niečo vykonať. Ale nie dnes večer. Čoskoro sa dozviete, čo od vás požadujem," povedal a ukázal k miestu, kde stál Severus Snape a Lucius Malfoy. "Existuje niečo oveľa – dôležitejšie, čo je potrebné túto noc vykonať." Hlas mu zjemnel, ale znel nebezpečne.

Harry sa snažil zakryť svoju úľavu a kým sa s Dracom presúval späť k svojmu otcovi a pánovi Malfoyovi, mierne otočil hlavou a zbadal postavu, ktorá bola takmer taká vysoká ako Voldemort; mala na sebe dlhý plášť s  kapucňou vytiahnutou dohora, takže jeho tvár bola skrytá v tieni. Harryho úľava z toho, že nebol dedičom, sa teraz rozvinula na hlbokú, chladnú obavu zo zlých skutkov, ktoré by Voldemort po svojom dedičovi mohol chcieť. Prečo by niekto, kto sa snaží stať nesmrteľným, potreboval dediča? dumal.

Vysoká postava kráčala vpred; vyzerala dosť zhrbene, takže možno keby sa vystrela, bola by rovnako vysoká ako Voldemort, uvažoval Harry. Voldemort sa rozhliadol po kruhu, zdal sa byť sám sebou úplne spokojný.

"Môj dedič," povedal opäť tým  zvodným hlasom. "Povedz mi, ako si mi slúžil?"

Ten hlas začal váhavo, strnulo, ale drsný šepot sa niesol v studenom vzduchu ako výkrik. Harry nedokázal určiť, odkiaľ bol; zazdalo sa mu, že by mohol identifikovať prízvuk, ale potom počul viac a znovu zmenil názor...

Začala litánia zločinov, chválospev o temnote a smrti ľudí, o ktorých Harry nikdy nepočul. Prestal sa pokúšať zistiť, kto to bol a odkiaľ pochádzal; bol príliš šokovaný odpornými popismi pitvania, počtami tiel... Uvedomil si, že sa trasie od hlavy po päty, ako rozprávanie o ohavných aktivitách dediča pokračovalo; samotné slová ho mrazili na duši. Vojny, ktoré roznietil medzi muklovskými národmi... mierové rozhovory, ktoré potopil... terorizmus, ktorý znova vznietil niekoľko storočí neznášanlivosti medzi etnickými skupinami... ľudia, falošne obvinení zo zločinov, ktoré nespáchali... lekári, ktorí uspeli pri objavoch liekov na smrteľné choroby, len aby ich laboratóriá vybuchli pri tajomných požiaroch, roky výskumu zničené v závane dymu... viac občianskych vojen, než Harry dokázal sledovať...

Voldemort sa nad tým spokojne usmieval. "Občianska vojna je možno najzábavnejšia zo všetkých. Neexistuje takmer nič, čo by som si užíval viac, ako ju začať a potom sa prizerať, ako sa rodiny a susedia privádzajú do záhuby."

Kým dedič recitoval zoznam krajín, ktoré boli vďaka jeho zásahu zapletené do občianskej vojny, Voldemort sa zlomyseľne usmieval. Krúžil okolo dediča, zasnene sa díval na nočnú oblohu, ako keby vo svojej predstavivosti videl ďalšie vízie smrti a zúfalstva, a považoval tieto obrazy za potešujúce. Vrátil sa k počiatočnému miestu a priamo pozrel na postavu v kapucni.

"Urobil by si pre mňa čokoľvek, však?" Jeho hlas bol veľmi mäkký.

Vysoká postava Harryho prekvapila a kľakla si pred Voldemorta. Stále však mala kapucňu.

"Čokoľvek, starý otec."

Harry takmer zalapal po dychu; dedič bol naozaj pokrvným príbuzným! Voldemortov vnuk, zasievajúci nepokoj a nezhodu po celom muklovskom svete. Premýšľal o vojnách - občianskych aj iných - o ktorých počul. Bol si dosť istý, že si mnohé z týchto konfliktov zo starého života nepamätal.

"Čokoľvek?" zopakoval Voldemort. "Absolútne čokoľvek?"

"Áno, môj Pane."

Voldemort prikývol a prekrížil si ruky; chodil hore dolu pred kľačiacou postavou. "Teší ma to, pretože existuje veľmi, veľmi dôležitá vec, ktorú pre mňa musíš urobiť."

"Povedzte, čo to je a stane sa."

Voldemort sa zasmial. "Aký si horlivý. Pamätám si, ako neochotný si spočiatku bol, ako som ťa musel dať pod Imperius, aby si urobil to najjednoduchšie zlo... Ale ja som vedel, že akonáhle to okúsiš, akonáhle spoznáš to vzrušenie... Ak si dobre pamätám, zdráhal si sa uznať ma ako svojho starého otca.

Samozrejme, dokiaľ som nenavštívil svojich služobníkov v tvojej škole, ani som netušil, že som mal dcéru... a potom som sa dozvedel, že škola má parselana. Ako ja. Vzácny dar, a dar s tajomstvami, ktoré nikdy nespozná nikto, kto ten dar nezdieľa..."

Vie to, napadlo Harryho. Potom sa cítil hlúpy, Samozrejme, že to vie! Vie, že hady majú videnia. Ale kde je jeho had?

"Parselania sú vzácni. A potom, keď som videl tvoju matku... vedela, že bola verným obrazom svojej vlastnej matky, úplne... Viem, čo sa stalo. Mal som za dcéru mocnú čarodejnicu, ďalšieho parselana, a ona mi dala vnuka... Uvažoval si nad tým, nemám pravdu, čo sa stalo s tvojou matkou, prečo si ju nevidel niekoľko rokov..."

Postava kľačiaca pred ním neodpovedala; Harry  nevedel, čo si myslieť o mnohých z Voldemortových vyhlásení. Znovu sa vychvaľuje, uvažoval.

"Urobila pre mňa rovnakú vec, akú od teba túto noc požadujem. Slúžila mi dobre; rovnako ako ty, s každým kúskom temnej mágie, s každou troškou zabitia a mučenia sa stala silnejšou, až nakoniec..." Vetu nedokončil. Takže, napadlo Harryho, toto bol skutočný výsledok toho, že moja matka žije. Voldemortovi dediči podnecovaní k tomu, aby páchali zločin za zločinom, aby podnecovali vojnu a nepokoje, aby zmarili liečbu najobávanejších chorôb...

Voldemortov hlas zoslabol do šepotu. "Vyvoláva to u teba pocit veľmi veľkej moci, však?

Keď vieš, že máš vo svojich rukách niečí život... Aj iní čarodejníci pre mňa môžu urobiť - a robia - to, čo robíš ty," povedal, rozhliadajúc sa znovu okolo kruhu. "Ale najsilnejšie to je, keď ide o pokrvného príbuzného. Sila tvojej matky sa pridala k mojej vlastnej. Urobila to ochotne, z oddanosti ku mne, jej drahému otcovi. A ty tiež, však?"

"Áno, starý otec," hlas znel teraz slabšie. Harry znovu zadržal dych. Čo žiada, aby jeho dedič urobil? Mohol by čoskoro uvidieť jeho tvár?

"Urobíš to ochotne?" pýtal sa potichu jeho starý otec. "Slobodne mi odovzdáš svoju silu?"

Hlas bol pevný. "Odovzdám."

Jeho moc? Harry bol zmätený. Môže to čarodejník urobiť? čudoval sa. Jednoducho... ju odovzdať? Čo by sa dedičovi stalo, keby to urobil? Nebol by už viac čarodejníkom? Harry sa neisto pozrel na Draca po svojom boku; o čo išlo? Harry si želal, aby mohol vidieť niektoré z ďalších tvárí v kruhu, ale všetci smrťožrúti mali do tváre stiahnutú kapucňu.

Harry cítil, že jeho srdce bije rýchlejšie a rýchlejšie; keď Voldemort odstúpil, vytiahol prútik a namieril ním na kľačiacu postavu, prehltol.

"Succidero!" zakričal, a planúce strieborné svetlo, ktoré mu explodovalo z prútika prebodlo dedičovu hruď; muž vydal ohlušujúci výkrik, na ktorý Harry nikdy nezabudne; bolo to horšie, ako keď Karkarov zažil kliatbu Hara Kiri, horšie ako zvuk rútiacej sa smrti, keď bol zavraždený jeho otec a Cedric Diggory; Harry nikdy nepočul niečo ako toto a dúfal, že nikdy znovu počuť nebude. Celým srdcom si želal, aby si mohol rukami prikryť uši, aby to nepočul, ale dokonca aj keby si myslel, že by to dokáže úspešne urobiť, ruky mal ako primrznuté k bokom. Cítil sa úplne paralyzovaný a bezmocný, dívajúc sa, ako strieborný kotúč svetla prerezal mužské šaty a telo a pozoroval kaluž krvi, ktorá farbila zem, až kým okolo neho nevytvorila lepkavú kaluž; a aj napriek tomu obeť stále kľačala; nezrútila sa.

Harry sa chcel odvrátiť, ale neodvážil sa. Prinajmenšom tomuto umierajúcemu človeku dlhoval svoju pozornosť. Pozri sa, čo si urobil! kričal na neho jeho mozog. Neodvracaj sa; dobre sa pozri! Toto všetko je tvoja chyba! Žalúdok sa mu tlačil do krku, bojoval s nutkaním zvracať na zmrznutú trávu pri svojich nohách. Ako to mohol Voldemort urobiť? Vlastnému vnukovi? Urobil to isté vlastnej dcére? Po tom čo obaja spáchali toľko ohavných činov v jeho mene?

Nevedel, prečo si myslel, že medzi kmínmi bola v tomto ohľade nejaká česť. Kmínmi? Nie; vrahmi, mučiteľmi, teroristami... Urputne držal oči sústredené na tú rastúcu kaluž krvi; telo sa nakoniec samo zrútilo, oslabené stratou krvi, ale trepotajúca sa látka kapucne ležala cez mužovu tvár a Harry stále nevidel, kto to bol.

Teraz mal jasný výhľad na neskutočne priamy rez mužovým trupom; Vďaka tejto rane vytekali z tela vedrá  krvi. Náhle Voldemort zastavil rez a ukázal prútikom na dieru v hrudi, zrevúc, "Cor ex maleficum!" Srdce sa oddelilo od tela, vynorilo sa z hrude, kým z neho kvapkala krv.  Pohlo sa smerom k Voldemortovi; stále naň mieril prútikom. Ako pred ním plávalo vo vzduchu, a z tela jeho vnuka stále do zamrznutej pôdy unikal život, s úsmevom sa  otočil k mlčanlivému kruhu.

"Znovu!" zakričal víťazoslávne. "Opäť mám prospech z tvojho bádania, môj služobník, z tvojho rafinovaného výskumu..."

Nepatrne kývol stredne vysokej postave oblečenej do šedého plášťa. Tento muž sa na oplátku za uznanie hlboko uklonil svojmu pánovi. "Keby nebolo teba, nevedel by som o tomto prastarom rituáli. Nevedel by som o sile, ktorú môžem získať vďaka časti tela môjho služobníka a dediča potom, ako sa mi ochotne podrobí... Sila dobrovoľnej obety! Väčšina z vás videla, ako sa moja sila zväčšila darom od mojej dcéry. Teraz vám ukážem, aký veľkorysý som pán..." Znova sa zasmial, otočil sa dokola a pozrel sa na ďalšie postavy tvoriace kruh. "Nie som jediný, kto sa zúčastní na tomto, na tele môjho dediča. Všetci ste pozvaní, aby ste ho zdieľali so mnou. Moc a sila nás všetkých sa zvýši, vďaka jeho obeti, a čoskoro nebude žiadna sila, ktorá by nás zastavila!" Jeho hlas sa stával hysterickým.

Harry znovu cítil nutkanie zakryť si uši. Kanibalizmus! Navrhoval kanibalizmus! Ľudská obeť a kanibalizmus! Myseľ sa mu točila. Nie, pomyslel si. Nemôžem to urobiť; a dedič... dokonca aj potom, čo povedal, že urobil, dokonca ani on si to nezaslúži. Ale čo môžem urobiť? Ako to môžem zastaviť?

Harryho myseľ pracovala na plné obrátky; cítil sa, ako by nemal vôbec čas na to, aby vymyslel, čo urobiť. Všetko išlo tak rýchlo! Keby len mal viac času...

Čas!

To bolo ono! A bez zastavenia, aby to ešte trochu zvážil, Harry vkĺzol rukou do vrecka plášťa; pocítil tam drevo skrytého prútika, studeného v chladnej noci. Obtočil okolo neho prsty a urobil to, čo predtým vo vstupe do Hermioninho domu. Premýšľal o veľmi, veľmi rýchlom posune, myslel na každé rýchle a uháňajúce stvorenie, na ktoré si mohol spomenúť, ruku stále vo vnútri vrecka, ukázal si prútikom na nohu, hovoriac potichu ale pevne, "Tempus fugit!"

Harry sa rozhliadol okolo. Voldemort sa škodoradostne díval na ľudí po Harryho ľavici; nevšímal si Harryho samého. Keď sa teraz zdal byť zamrznutý v tejto pozícii, Harry pokusne pokročil vpred s nádejou, že Voldemort nebol proti tomuto kúzlu imúnny, keď účinkovalo na ostatných ľudí. Nikto sa nehýbal; vietor úplne prestal. Bolo ticho ako v hrobe. Harry si uvedomil, že už viac nepočuje zvuk vĺn narážajúcich na skaly pod nimi. Bol v pokušení ísť sa pozrieť na pokojné more, ale mal prácu, ktorú bolo treba urobiť. Nedokázal zachrániť dediča (ktorý urobil hrozné, príšerné veci, pripomínal si), ale mohol zachrániť dediča pred kanibalizmom a zachrániť všetkých prítomných - smrťožrútov rovnako ako špiónov - od účasti na takomto nevysloviteľnom čine. Ale ako to urobiť? dumal. Neodvážil sa vykonať ďalšie kúzlo, aby Tempus fugit neskončilo.

Čokoľvek by urobil, musel to urobiť rukami. Hľadel na krvavé, otvorené telo; vďaka ranným behom a cvičeniam zosilnel, ale boli to len štyri mesiace a potom, čo si zlomil nohy, zoslabol.

Ako dostane to telo preč? Mohol by ho pochovať v tak chladnej, tvrdej zemi? Nemal nič, s čím by vykopal hrob...

Začínal panikáriť, neistý, či vôbec existovalo niečo, čo mohol urobiť. Preklínal svoj popud snažiť sa pomôcť. Ako mohol pomôcť? Bol len šestnásťročný chlapec, proti tuctom smrťožrútov a mocnému temnému mágovi, ktorého moc celú dobu rástla, takže dokonca dvakrát nepremýšľal o zabití a zjedení tiel vlastnej dcéry a vnuka, pokiaľ by ho to posilnilo!

Harry si sadol na chladnú zem, hlavu v rukách; plakal od bezmocnosti, vzlyky otriasali jeho telom. Vzhliadol na oblohu, na hviezdy, ktoré akoby zastavili svoj krútiaci sa tanec. Pomôž mi! vykríkol v duchu ku komukoľvek alebo čomukoľvek, čo by mu mohlo pomôcť; ale neobjavila sa žiadna zázračná pomoc. Bol na svete úplne sám, jediný, kto sa hýbal alebo bol schopný akýmkoľvek spôsobom jednať. Vstal a šiel k okraju útesu, díval sa dole na more, na ochromené vlny narážajúce na skaly, ktoré sa teraz zastavili a vyzerali ako jediný snímok vo filme o Lamanšskom prielive. Želal si, aby mohol aspoň počuť more, keď bol v tomto podivnom pozastavenom čase; želal si počuť čokoľvek. Pozrel dolu, bol zvedavý, či by mohol preniknúť vodou, keby skočil, alebo či by pristál na niečom ako tvrdom skle, ktoré by povolilo a prijalo jeho telo, len ak by kúzlo skončilo, nechávajúc jeho mŕtvolu unášať do vodných hlbín... Pochovaný v mori...

Pochovaný v mori! To je ono! Všetko, čo potreboval urobiť, bolo dostať telo dediča k okraju útesu a zhodiť ho do mora. Kopať hrob bolo zbytočné. Bežal späť do kruhu smrťožrútov a pozrel na telo. Vyhol sa kaluži krvi. Srdce stále plávalo vo vzduchu. Aby zabránil Voldemortovi dosiahnuť nejakú výhodu z dobrovoľnej obety jeho dediča, Harry by musel srdce vrátiť späť do hrude predtým, ako telo hodí do mora. Pozrel sa na svoje ruky; nemal rukavice a žiadny spôsob, ako ich očistiť, pretože nedočiahol na vodu. Potreboval niečo iné, s čím by mohol uchopiť to srdce a dať ho namiesto.

Zúfalo sa obzeral po kruhu, nakoniec spočinul na smrťožrútovi v sivom plášti, na tom, ktorý svojmu pánovi povedal o tejto pradávnej mágii, o tomto obetnom obrade. Čarodejník mal okolo krku zaviazaný šál. To bude stačiť, pomyslel si. Cieľavedome kráčal k tomu mužovi, ktorý bol o pár palcov menší ako Harry. Ako rozväzoval šál, zbežne pozrel na mužovu tvár pod kapucňou, a takmer sa v šoku prevrátil.

Bol to Barty Crouch mladší. (cz: Skrk)

Harry sa snažil necúvnuť pred očami, ktoré sa nevidomo dívali priamo na neho; vzal šál a išiel späť k Voldemortovi, vytrhol srdce zo vzduchu a dal ho späť, kam patrilo, potešený, že zastavenie času znamenalo, že krv dočasne prestala tiecť. Znovu sa postavil, zakrvavený šál v rukách, uvažoval, čo s ním teraz urobí. Crouch by na ňom určite po ukončení kúzla zbadal krv...

A rovnako Voldemort.

Harrymu v hlave búšilo. Odváži sa to urobiť? Čo ak bol Crouch jedným z agentov? Nie, povedal si. Nikto z nich by Voldemortovi nedal informáciu o tomto barbarskom obrade...

Nebola žiadna možnosť, že by Crouch mohol byť špión, premýšľal Harry. Ak ho dostane do problémov s Voldemortom... pravdepodobne si nič iné nezaslúži. Harry ešte chvíľu váhal, predtým, ako sa ku Crouchovi vrátil so šálom; toto by pre Croucha  mohol byť rozsudok smrti. Ak šál teraz nevrátim späť, ak ho hodím do mora... mohlo by to byť rovnako usvedčujúce, ako keď ho vrátim. Tak či tak je už neskoro...

Vrátil sa k synovi ministra mágie a natiahol sa k jednej z jeho rúk; vložil mu do nej šál a zavrel ju, takže mal teraz na nej aj krv. Dokázal si od krvi nezašpiniť svoje vlastné ruky. Vrátil sa k telu dediča, ale uvedomil si, že by musel vojsť do krvi, aby sa k nemu dostal. Veľmi opatrne si dal dole topánky a ponožky; mimo času nebol žiadny vietor obnovujúci chlad, takže to v skutočnosti nebolo príliš nepríjemné.

Prehltol, keď sa pozrel na mŕtvolu, podišiel bližšie a nohy sa mu dostali do kontaktu s rozliatou krvou; bolo to trochu ako chôdza po plastovej podložke. Skúsil bezpečnejšie pritiahnuť plášť okolo hrudi, aby zakryl strašný rez. Potom pohol hlavou; zhlboka sa nadýchol, odstránil z cesty kapucňu, zvierajúc ju starostlivo medzi palcom a ukazovákom. Keď videl mladú mužskú tvár, nemohol si pomôcť, ale zalapal po dychu. Nie! kričala jeho myseľ. To nie je možné! Tak mladý, tak mladý! Koľko mal, devätnásť alebo dvadsať? Ale potom sa prinútil spomenúť si na hrozné zločiny, ktoré vymenoval, chvastajúc sa starému otcovi. Vedel v skutočnosti, o čom bola obeta? Naozaj ochotne odovzdal svoj život Voldemortovi? Harry si skúsil spomenúť na posledný raz, keď ho videl, v predchádzajúcom živote. Nie, povedal si tvrdo. Teraz nie. Na to je príliš neskoro...

Tmavé oči sa prázdne dívali hore na nočnú oblohu, a Harry nad nimi zľahka prešiel rukou, aby ich riadne zavrel. Urobil hrozné veci, ale toto si nikto nezaslúži. Plus, Voldemort za žiadnu cenu nesmie mať prospech z tejto obete. Vôbec nebol oslabený tým, že sa snažil zabiť Harryho a zlyhal; nesmie ešte viac zosilnieť. Harry sa tomu chystal zabrániť.

Harry mal pocit, že toto bol dôvod, prečo sa musel stať špiónom. Toto bol dôvod, prečo tu bol tejto noci zimného slnovratu; len on by si trúfol použiť mágiu nevyhnutnú na to, aby zabránil nárastu Voldemortovej sily, a na to, aby ich všetkých zachránil pred tým, že sa dopustia nevysloviteľného činu, ktorý Voldemort navrhol. Videl tváre niektorých iných smrťožrútov, ktorých mená ale nepoznal, a ich výrazy, ako keby zamrznuté medzi zlomkami sekúnd, odhalili, že dokonca ani smrťožrúti nechceli doslovne žiť tak, ako to naznačovalo ich pomenovanie

Dal ruky pod ramená mŕtveho a vliekol ho cez kruh, k okraju útesu; nezanechával žiadnu stopu od krvi, pretože krv v tomto zvláštnom čase netiekla, ale opätky mŕtvoly sa zarývali do trávnika, označujúc ho dvomi nezameniteľnými ryhami. Harry sa znovu zadíval dole na more, nebol si istý, či by Voldemort bol schopný telo znovu získať čarami. Ale potom si spomenul, že tečúca voda zastavuje mágiu. More sa určite počítalo za tečúcu vodu, že? Preto mohli v jazere pri Rokforte žiť magické tvory; jazero bolo stojatou vodou. A preto sa pramica, ktorá ich brala do Francúzska, vznášala nad vodou; ak by spočinula na vode, museli by na pohon použiť muklovské prostriedky alebo použiť plachty ako staré plachetnice. Pramica sa nesmela dotýkať vody, aby fungovala, ale bola tak tesne nad vodou, že pôsobila ako muklovské plavidlo, pretože nechceli, aby letela vysoko na oblohe a riskovali, že ju zaznamenajú muklovské letecké úrady. V týchto dňoch bolo dosť nebezpečné lietať na metlách, so všetkou tou muklovskou leteckou dopravou...

Harry potriasol hlavou, aby si ju vyčistil. Tečúca voda. Toto by malo fungovať. Voldemort by nemal byť schopný znovu získať telo. Zhlboka sa nadýchol a uchopil mŕtveho mladíka pod ramenami a celou silou ho odhodil z útesu, keď zanadával a potom mával rukami, aby udržal rovnováhu. Harry sledoval, ako telo padá; keď udrelo na hladinu, spŕška vystrelila hore tak pomaly, ako keby bola naťahovaná kúzlom. Harry ešte od úsilia dychčal, keď sa díval, ako mŕtvola zmizla v hlbinách.

Nakoniec sa pomaly otočil späť ku kruhu smrťožrútov. Znovu si obul ponožky a topánky a bol pripravený vrátiť sa na svoje miesto a ukončiť kúzlo. Ale potom mu napadlo. Mám Voldemorta priamo tam, kde ho chcem mať. Prešiel k vysokému čarodejníkovi, uprene sa pozeral do jeho zmrazenej, nevyspytateľnej tváre. Temný mág šialene ceril zuby, neobyčajne spokojný sám so sebou. Ešte nevedel, že jeho vnuk, srdce a všetko, bolo na dne Lamanšského prielivu. Dokonca ani nevedel, že Harry stál len stopu pred ním, že ho mohol zabiť, ak chce...

Čo ak? uvažoval. Nechcem?

Uvažoval o tých hrozných veciach, ktoré dedič urobil v službe svojmu pánovi; premýšľal o vlkolačom tábore a o dievčatách, ktoré Stuart počul rodiť; premýšľal o muklorodených čarodejniciach a čarodejníkoch, ktorí nevedeli, čím boli...

A vedel, že nemohol Voldemorta zabiť. Skúšal zlepšiť tento svet, ale vedel tiež, že keby mohol, mal by sa stále skúšať zmeniť ho späť. Vyhýbal sa uvažovaniu o tom, pretože ešte nemal predstavu, ako to urobiť.

Ako mal prepánakráľa presvedčiť Voldemorta k návratu do noci, v ktorej bol zabitý jeho otec a mohol tak nechať zomrieť aj jeho matku, keď by to znamenalo, že sa  takmer zničí sám?

Zdalo sa to byť nemožné, ale bolo by to možné ešte menej, keby ho Harry zabil. Potom by nedala nijako napraviť časovú líniu, dokonca aj keby existoval nejaký presvedčivý argument, ktorý by mohol ponúknuť Voldemortovi. Koniec koncov musel to byť on; mal brata Harryho prútika a kúzlo bolo najsilnejšie s prútikmi - bratmi.

Pohľad mu padol na prútik; v pozadí mysle ho bodla myšlienka, ktorá sa nakoniec rozvinula v niečo ako plán. Voldemortov prútik! Áno, pomyslel si. Potrebujem mu vziať prútik. Potom on nebude tak úspešný, a možno dokážem nájsť niekoho iného, aby prútik použil, niekoho iného, aby vykonal to kúzlo. Alebo ho môžem skúsiť presvedčiť.... tým, že budem držať jeho prútik ako rukojemníka! Alebo niečo... Ešte bez konkrétneho plánu ohľadne toho, čo urobí s  Voldemortovým prútikom, ho vytrhol z Voldemortovej ruky a bežal k okraju kruhu. Potom si uvedomil, že tam nemôže len tak stáť s ním vo vrecku. Musel ho nejako skryť....

Zamyslel sa, chvíľu vypracovával plán akcie. Nakoniec, keď už vedel, čo urobí, sa pohyboval tak rýchlo, ako to len bolo možné, pamätajúc na fakt, že bol pod kúzlom neurčitý čas; muselo sa to blížiť hodine alebo viac. Jeho telo už zostarlo o ďalších desaťtisíc hodín; koľko dní to bolo? Mesiacov? Nemal čas riešiť to; musel konať rýchlo...

Šiel okolo kruhu, bral prútiky z vreciek čarodejníc a čarodejníkov a porovnával ich s Voldemortovým, presunul sa, ak sa príliš odlišoval pre jeho plán. Nakoniec, čarodejník stredného veku mal jeden z dreva dosť tmavého na to, aby sa dal považovať za Voldemortov a bol len o zlomok palca kratší. Harry sa vrátil k Voldemortovi s druhým prútikom a položil mu ho do ruky. Striaslo ho, keď sa dotkol veľkej, bledej ruky, aby sa uistil, že bola bezpečne ovinutá okolo cudzieho prútiku. Potom Harry vybehol z kruhu, pohľad vrhal po krajine a hľadal to, čo si v mysli predstavoval.

Nakoniec, asi dvesto stôp od kruhu našiel, čo hľadal: skalu, ktorá bola kedysi vymrštená zo zeme, biela a drobiaca sa, dosť veľká, aby sa dala vidieť zo vzduchu. Musím ju vidieť zo vzduchu, uvažoval. Potom liezol okolo nej a hľadal menšie, prenosnejšie skaly. Prebehol dobrý aker pôdy, kým nakoniec našiel šesť a vrátil sa s nimi jeden po druhom k väčšej skale. Najmenší bol veľkosti grepu, najväčší skôr ako dorážačka. (cz: potlouk) Harry použil skaly samotné, aby ich zakopal do pôdy, šesť z nich vložil vedľa veľkej skaly tak, že zo vzduchu by sa mohlo zdať, ako by mala zakrivený chvost. Rozhodol sa, že priamka by bola príliš nápadná.

Keď sa mu podarilo pomocou skál vytvoriť zakrivenú líniu, zodvihol tretiu z nich a oprel Voldemortov prútik o pôdu, ktorú tam nakypril; celou silou ho zatlačil dole s nádejou, že prútik sa len prereže pôdou a nezlomí sa. Ako klesal nižšie a nižšie do pôdy, uvedomoval si, že to šlo stále ťažšie, až nakoniec musel použiť samotnú skalu ako kladivo, aby opatrne vrazil zvyšok prútika hlbšie. Potom nad neho umiestnil skalu do brázdy, ktorú vyhĺbil.

Len on teraz vedel, kde sa nachádza Voldemortov prútik. Jedine on ho mohol nájsť.

Vrátil sa do kruhu, vyčerpaný, ale ešte nemohol ukončiť kúzlo. Nemohol len tak nechať jedného mága držať krvavý šál, a ďalšieho  - ktorého nepoznal - bez prútika. Potreboval zasiať nepokoj a zmätok. Siahol do vrecka čarodejníka vedľa Croucha a vzal mu prútik, dal ho mužovi, ktorého prútik teraz držal Voldemort. Vzal prútik starej čarodejnici a dal ho tomu mužovi; prešiel okolo kruhu, vymieňajúc prútiky hore dole medzi ľu´dmi; nakoniec nechal bez prútika Croucha, pretože okrem Luciusa Malfoya to bola jediná osoba, o ktorej bol Harry hlboko presvedčený, že nemohol byť agentom (a hoci nenávidel Luciusa Malfoya, bol to otec jeho najlepšieho priateľa).

V jednu chvíľu bol šokovaný z toho, že v kruhu vidí rokfortského učiteľa. A z toho, že to bol tento učiteľ! Ale nemohol sa zaoberať vecami ako tieto; musel sa poponáhľať. Popritom, čo stále prehadzoval prútiky, vzhliadol do tváre ďalšej dôverne známej osoby a zalapal po dychu.

Bill Weasley!

Mohol byť agentom? A vedľa neho bol... Percy! Bol tiež agentom? V tomto prípade, zamenil ich prútiky medzi sebou, tak pre nich nebude ťažké nájsť ten správny. Tak ktorí boli teda agentmi? dumal. Dumbledore sa zmienil o niekom dvadsaťročnom... to bol Percy. Tiež sa zmienil o dvoch osemnásťročných. Mohol mať na mysli dvojčatá?

Ale potom... našiel ďalších spomínaných agentov. Bol si tým celkom istý. Našiel Arabellu Figgovú, a dal jej prútik Bartyho Croucha. Jeden vedľa druhého stáli Niamh Quirková a Roger Davies, ako keby stále potreboval držať pohromade kvôli tomu, že boli obaja z Bystrohlavu. Roger! Harry premýšľal. Ako to môže robiť, s Katie, ktorá mu práve porodila dieťa... Samozrejme, mohol to urobiť, aby udržal Katie v bezpečí. Napriek tomu... ak by sa Rogerovi niečo stalo, Katieno dieťa by osirelo. Harry sa zapotácal; uvedomil si, že Roger by v starom živote mohol byť skutočným smrťožrútom; nikdy ho nenapadlo, že by Roger mohol byť agentom. Myslím, že som sa mohol mýliť, uvažoval. Ale potom zbadal ďalšiu tvár, ďalšieho osemnásťročného, a stuhol. Stále bol nažive! pripomínal si. Ale... znamená to, že bol agentom? Znamená to, že Niamh alebo Roger neboli špiónmi?

Harry nejakú dobu iba stál, dívajúc sa na neho, nakoniec sa rozhodol nechať mu vlastný prútik, pre prípad, že by pracoval pre Dumbledora (dokonca ľudí, o ktorých vedel, že pravdepodobne boli skutočnými smrťožrútmi nechal s vlastnými prútikmi; chcel, aby polovica prítomných ľudí nebola ovplyvnená výmenou prútikov, za predpokladu, že tým vytvorí ešte väčší zmätok.) Naposledy ho videl nažive, keď sa dostali na cintorín potom, ako sa súčasne dotkli trojčarodejníckeho pohára...

Harry sa nakoniec mlčky rozlúčil so Cedricom Diggorym, ktorého bledé oči sa leskli v mesačnom svite, jeho bledé ústa boli v kútiku mierne skrútené, ako by sa netešil zo spoluúčasti na Voldemortom navrhovanom rituáli. Nakoniec Harry vzal Dracov prútik a dal si ho do vrecka, potom dal otčimov prútik do vrecka Dracovi. Rýchlo zrušil kúzlo a tajne strčil svoj prútik do otcovho plášťa. Cítil pod prstami chladné drevo Dracovho prútika. Zvuk burácania vĺn sa vrátil.

Zabralo  to len okamih, než vypuklo peklo.

Voldemortov rozzúrený rev roztrhol nebesá, keď videl, že telo a srdce sú preč; ľudia, ktorých Harry videl s neľútostnými, lačnými výrazmi zamrznutými na tvárach v obavách cúvli, ako sa točil v kruhu, hľadajúc páchateľa tohto podvodu. Pozrel sa na zem, hľadiac na zem, kde bolo telo ťahané k útesu. Potom...

Jeho oči dopadli na Harryho.

Prehltol. Vysoký mág stále pevne zvieral v ruke požičaný prútik; nezdalo sa, že by si všimol, že nebol jeho, pretože boli dosť podobné. Harry sa snažil vyzerať rovnako šokovane ako ľudia okolo neho. Po pár dlhých krokoch Voldemort zastal pred ním. Harry dumal, či smrtiaca kliatba mohla správne fungovať aj s prútikom niekoho iného. Harry vedel, prečo Voldemorta ako prvý napadol on, keďže sa zdal nedôverčivý k Harryho spomienkam z iného života, ktoré nazval "snami". Samozrejme mu neveril. Ale nepochybne, uvažoval Harry, určite aj niekto ďalší, kto slúžil Voldemortovi, niekto, kto sa snáď pohyboval v kruhu únoscov, ktorí oddelili weasleyovské dievčatá od ich rodičov, jeden z nich určite tiež poznal kúzlo Tempus Fugit. Určite nemôže byť jediný zo zúčastnených, ktorý o tom vedel, okrem Voldemorta...

"Podaj mi tvoj prútik, Potter!" zasyčal potichu.

Harry zamumlal, "Áno, môj Pane," vytiahol Dracov prútik z vrecka plášťa. Voldemort vykonal na prútik Priori Incantatem, zistiac, že posledné použité kúzlo bolo uzamykacie. Harry si pamätal, ako Draco prútikom zamykal kufor potom, čo sa obliekli na zasvätenie.

"Hmph!" zavrčal opovržlivo, ako by mal vedieť, že by bol Harry príliš hlúpy a nevynaliezavý, aby vytiahol takýto trik. Harry dostal prútik späť, ale tie zvláštne oči sa na neho stále dívali podozrievavo, behali sem a tam medzi ním, jeho otcom, Dracom a jeho otcom, vyzeralo to, ako by pochyboval...

"Môj Pane!" zvolal hlas naprieč kruhom.

Rýchlo sa otočil, tmavý plášť mu zavíril okolo tela. Kráčal k mužovi, ktorý prehovoril, ktorý stál vedľa Bartyho Croucha mladšieho.

"Môj Pane! Má na sebe krv!" kričal muž, držiac Crouchovu ruku. Tá stále zvierala kedysi šedý šál, z ktorého ale teraz kvapkala na zem temne červená krv. Našťastie zem bola tak tvrdá, že Harry nezanechal žiadne stopy ako dôkaz jeho aktivít.

"Daj mi tvoj prútik!" prikázal Voldemort bledému mužovi, ktorého žlté vlasy vyzerali, ako keby v ďalšej chvíli od strachu mohli obelieť. Crouch siahol do vrecka, s panickým výrazom vzhliadol, potom prehľadal ostatné vrecká plášťa; keď zistil, že sú prázdne, prehmatal si celé telo, jeho panika prepukla v najhlbší strach.

"Môj... môj Pane... ja... ja ho nemôžem nájsť..."

"Crucio!" zajačal Voldemort, mieriac prútikom na Croucha, ktorý v kŕčoch spadol na zem, takže Harry videl, že to bolo možné vykonať aj s prútikom, ktorý vám nepatril. Ron ma preklial mojím vlastným prútikom, spomenul si. Ale možno stále nie je taká silná...

Crouch sa stále zvíjal na zemi, výkriky z jeho pier premohli zvuk mora. Harry sebou trhol; Prosím, modlil sa. Prosím, prestaň...

Ako by mu čítal myšlienky, Lucius Malfoy si odkašľal a váhavo povedal, "Môj Pane..."

Voldemort prerušil spojenie medzi prútikom a Crouchom, ktorý stále vyčerpane ležal na zmrznutej zemi, dych mu unikal v bielych obláčikoch. Voldemort sa prenikavo zahľadel na Dracovho otca, ktorý vykoktal svoju žiadosť znejúcu veľmi, veľmi vystrašene.

"Môj Pane... prenášadlo môjho syna, ktorým sem prišiel, sa znovu aktivuje behom niekoľkých minút. Nebude schopný vrátiť sa do školy, ak ne..."

"Ticho!" bola jeho odpoveď; Harrymu sa vzadu na krku zježili vlasy. Voldemort o ňom znovu uvažoval, potom o Dracovi, ktorý sa viditeľne triasol. Nakoniec sa na nich zaškľabil, a tiež na Severusa Snapa.

"Vezmi deti späť do ich školy," povedal opovržlivo Harryho otčimovi. "Viem, kde ich nájdem, keď ich budem potrebovať." Znovu sa stretol s Harryho očami, a Harry sa pokúsil vyzerať viditeľne vystrašene, a nie naradostene, že ten plán fungoval. Prehltol; potom z kruhu vyletel ďalší výkrik.

"Toto nie je môj prútik!" A potom sa pridali iné hlasy. "Ani toto nie je môj prútik!"

Voldemort sa od nich odvrátil; na sekundu bol Harry schopný vidieť výraz jeho tváre. Zdal sa byť zhnusený tým, čo sa s temnými čarodejnicami a čarodejníkmi dialo v tieto dni, ako keby mal na starosti škôlkarov... 

Otec znovu vytiahol z habitu plechovku korenenej šunky a potichu im povedal, "Držte sa pevne, chlapci." Harry bol rád, že odišli skôr, než Voldemort začal testovať každý prútik v kruhu a objavil by posledné kúzlo, ktoré bolo vykonané prútikom vo vrecku jeho otca. Nemyslel, že by niekedy cítil vďačnosť Luciusovi Malfoyovi, ale práve teraz ju cítil. Je pravda, že dával pozor na vlastného syna, ale predsa len...

Keď sa prenášadlo aktivovalo (v skutočnosti to trvalo asi päť minút), poslednú vec, ktorú Harry videl predtým, ako začal padať priestorom bol zástup smrťožrútov bežiacich si porovnávať prútiky, a Voldemort stojaci na okraji útesu, uprene hľadel dolu do vĺn, vediac, že nemohol znovu získať dedičovo telo. A Barty Crouch mladší ležal na chladnej zemi, bez pohybu, v ruke zvieral zakrvavený šál...

* * * * *

Keď Harry pristál, zakopol a klesol na podlahu slizolinskej klubovne. Otec s Dracom tiež zakopli, Draco spadol na podložku blízko ohniska. Harry si kľakol, nabral dych, potom sa pomaly postavil. Siahol do vrecka a vytiahol Dracov prútik.

"Nie je toto tvoj prútik, Draco?" spýtal sa, snažiac sa znieť nevinne. Najlepší priateľ na neho pozrel cez prižmúrené oči.

"Hej, myslím, že je. Som zvedavý, čí je potom tento?" ozval sa, zdvihnúc prútik, ktorý bol v jeho vrecku.

"Vyzerá ako tvoj, ocko," ozval sa Harry. Nevlastný otec ho opatrne uchopil, obracal, potom si všimol nejaké škrabance blízko špičky.

"Áno, áno, vyzerá ako môj..." Vytiahol prútik, ktorý bol v jeho vrecku a skúmal ho.

"Ten vyzerá ako môj," povedal Harry, snažil sa znieť nenútene. Otec sa na neho zvláštne pozrel, ako by Harryho nikdy predtým nevidel. Vyzeral, ako by chcel niečo povedať, ale Draco ho prerušil.

"No, som len rád, že je potom! Nemohol som tomu uveriť, spôsob, akým jednoducho zabil vlastného vnuka! A potom nás všetkých chcel nechať..."

"Ššš!" zasyčal Severus Snape rýchlo, nahnevane sa mračil. "Buď ticho! Nemôžeš diskutovať o tom, čo sa dnes večer stalo! S nikým! Nemôžeš vedieť, či ťa niekto nezačuje..."

Draco sa zaksichtil. "Prepáčte. Nemyslel som...."

"Nie, Malfoy, nemyslel siŽiadne prekvapenie," poznamenal sarkasticky. Harry ale bol prekvapený protivným ostrím v otčimovom hlase, a tým, že Draca nazval priezviskom. Možno jednoducho boli všetci nesvoji. Tá skúsenosť... Bolo to dosť na to, aby prinútilo aj najrozumnejšiu osobu mlátiť okolo seba.

Draco vyzeral svojím profesorom, hlavou fakulty a otcom najlepšieho priateľa zastrašený. Harry cítil potrebu zakročiť.

"Oci... práve dostal znamenie. Nerob si s ním ťažkú hlavu," povedal potichu. Jeho nevlastný otec však vyzeral by ľahostajný k akejkoľvek únave syna Luciusa Malfoya. Obrátil sa na Harryho, na tvári sa mu zračili obavy.

"Ako si na tom, Harry? Ešte to veľmi bolí?"

Harry si vyhrnul rukáv a pokusne sa dotkol ruky. "Trochu to bodá. Myslíš... myslíš, že by som mohol ísť s tebou do vášho bytu? Spať? Takto by si tiež nebol sám. Veď vieš, pretože mama zostala dnes večer doma. A možno... mohli by sme zavolať mamu. Dať jej vedieť, že som v poriadku," povedal potichu, dúfajúc, že ho otec nepodozrieval, že mal niečo do činenia s chaosom na smrťožrútskom stretnutí. Aj keď zachránil telo dediča pred rozporcovaním, vykonal nebezpečné temné kúzlo. Dedič. Harry sa znovu otriasol, spomínajúc na veci, ktoré povedal, že urobil. Ako môžem zistiť, ako zlé je to v muklovskom svete? uvažoval. Potom si náhle spomenul; keď bol u Maggie a Bernarda, dal si do vrecka noviny. Keď sa vrátil, dal ich do zásuvky truhlice u nôh svojej  postele.

Otec prikývol. "Samozrejme. Dobrý nápad."

"Chcem si len vziať niečo zo spálne."

Bežal pred Dracom do izby šiestakov a našiel noviny priamo tam, kde ich nechal, želajúc Dracovi dobrú noc, keď sa prehnal okolo neho. (Draco krivkal smerom k ich izbe.) Keď boli na chodbe, Harry povedal, "Nejdeme sa pozrieť za Dum... mám na mysli za Davym? Dať mu vedieť, čo sa stalo?" Otec potriasol hlavou. "Náhodou viem, že je dnes večer v cudzine, má na práci iné veci. Poviem mu to, keď sa vráti. Nestaraj sa o to." Po tomto  Harry aj jeho otec mlčali celú  dlhú cestu nahor. Harry cítil, ako mu rýchlo búši srdce, keď premýšľal nad tým, čo nájde v novinách, ktoré si napchal do vrecka.

V krídle pre zamestnancov nebol už roky. Pamätal si, že tam žil keď bol malý, ako behal po priľahlom nádvorí a lietal na hračkárskych metlách. Keď dosiahli gobelín s jednorožcom, ktorý ukrýval vchod do zamestnaneckého krídla, nevlastný otec ho odtiahol a zamumlal heslo, ktoré Harry nemohol počuť. Kamene sa preskupili, aby vytvorili priechod do súkromného kráľovstva rokfortských profesorov a ich rodín.

Harry nasledoval otca dole chodbou k dôverne známym dverám s nápisom, "Snape/Evansová" na malej kovovej doštičke. Pri vstupe sa ocitli v útulnej obývačke. Otec rýchlo zapálil oheň v ohnisku. Harry sa zrútil na pohovku, prejavilo sa u neho vyčerpanie. Možno by sa mohol na tie noviny pozrieť ráno...

Severus Snape sa natiahol po prášok vo výklenku krbu, uložený v malej zložito vyrezávanej mise, a hodil ho do ohňa, vysloviac, "U kančieho konca." Harry nikdy nemal rád meno ich domu v Rokville, ale bol pod týmto menom známy viac ako sto rokov. Nebolo pomoci.

Po chvíli sa v plameňoch objavila matkina hlava. Vlasy mala strapaté; pravdepodobne bola niekoľko hodín v posteli. V tvári mala ustarostený výraz.

"Harry! Severus! Je všetko v poriadku?"

"Áno, mami, sme v poriadku. Chceli sme sa len ohlásiť a dať ti vedieť."

Vyzerala, že sa jej uľavilo. "Vďaka bohu! Skúšala som spať... ale jediné, čo som dokázala bolo prehadzovanie sa a otáčanie, premýšľajúc o vás..."

Harryho zabolelo pri srdci, keď videl, aká kvôli nemu bola ustaraná. Spomenul si, o čom sa jeho rodičia bavili, keď mal sedem...

"Nemôžem akceptovať, že za deväť alebo desať rokov mi Harryho len tak zoberú a ja s tým nemôžem nič urobiť; nemôžem tam byť, aby som sa uistila, že je v bezpečí..."

"Budem tam ja, Lily. Postarám sa oňho. Vždy som to robil."

Ten čas nakoniec prišiel, a on uvažoval, či vôbec spávala. Skúsil to teraz odsunúť stranou, radil sa s ňou, čo dať Jamie a dvojčatám na Vianoce, načúval jej sklamaniam ohľadne domácich škriatkov. Nakoniec mu povedala, že ho má rada a obaja si povedali dobrú noc. Otčim s ňou nehovoril, ale stál v dverách svojej spálne, ruky hlboko vo vreckách, tvár nevyspytateľná.

"Chceš pred spaním niečo na pitie?" spýtal sa ho otec. Harry prikývol, a mávnutím otčimovho prútika sa na stole pred ním objavil pariaci sa hrnček horúcej čokolády. Harry si ho opatrne vzal a upil si z neho; nebol síce nablízku dementorom, ale to zlo bolo také, že čokoláda bola pravdepodobne výborným nápadom.

Keď hrnček vyprázdnil, otec mu povedal, "Môžeš využiť vašu starú izbu, Harry. Netráp sa s ranným vstávaním; je nedeľa. Spi tak dlho, ako si budeš želať. Dobrú noc." Otčim zjavne nemal záujem diskutovať o zasvätení. Harry na neho netlačil; mohlo by to vyniesť zlé spomienky na dobu, keď dostal temné znamenie on.

"Brú, oci." Harry sledoval, ako zavrel dvere, potom vstal a prešiel cez miestnosť k malej izbe, ktorú zdieľal so sestrou, keď boli malí a ešte spali v postieľkach s hračkami zavesenými nad nimi. Otvoril dvere a sviečky v svietnikoch na stenách vzplanuli; bol prekvapený, že našiel malú miestnosť vybavenú veľkou posteľou lemovanou malými skrinkami. Musia to tu používať ako hosťovskú miestnosť, uvažoval. Ale kto by prišiel, aby tu aj prespal? Strýko Duncan? Možno. Možno, že Remus sem zvykol chodiť predtým, než ho odviedli...

Harry už nevynaložil žiadnu energiu, aby nad tým uvažoval. Vyzlečené veci dal dole do zásuviek a zaliezol do postele, prútik si položil na jeden zo stolíkov a schmatol noviny, ktoré si priniesol z Londýna. Bola to len malá časť; stĺpec s horoskopom od Maggie bol vložený medzi rôznymi blbosťami a filmovými a televíznymi recenziami, a dostal aj časť športovej časti. Do čerta! Dúfal, že by mohol nájsť nejaké politické správy, z ktorých by sa dozvedel o tých občianskych vojnách a mierových rozhovoroch, ktoré dedič ovplyvnil. Ale potom našiel niečo zaujímavé na športových stránkach: v spravodajstve zo Svetového pohára, boli uvedené futbalové mužstvá Východného aj Západného Nemecka.

Berlínsky múr padol pred piatimi rokmi, uvažoval. Alebo to bolo šesť? Tak či tak, v súčasnosti existovalo jedno Nemecko. Alebo bolo? Zasiahol dedič do tohto? Alebo sa v tejto časovej línii jednoducho nikdy nevyskytli okolnosti pre zničenie múru?

Trochu viac noviny preskúmal a našiel príbeh o steroidovom škandále, ktorý bol od letnej olympiády ešte nevyriešený; na zozname športovcov podozrivých z užívania steroidov (týkalo sa to niekoľkých športov) opäť našiel znovu uvedený ZSSR ako krajinu, z ktorej pochádzali niektorí zo sporných atlétov. (Boli tam tiež atléti z Kanady, Spojených štátov, Veľkej Británie, Francúzska a z ďalších krajín; zdalo sa to byť znepokojujúco rozšírené.)

Takže Sovietsky zväz ešte stále existoval, a neprišlo k žiadnemu nemeckému znovuzjednoteniu. Možno neexistovala žiadna Európska únia. Uvažoval, či v Južnej Afrike ešte existoval apartheid, a kto bol americkým prezidentom. Náhle si uvedomil, že dokonca ani nevedel, kto bol britským ministerským predsedom!

Strávil nejaký čas nad každou stránkou, každú poriadne prebehol, zisťujúc čokoľvek, čo mohol o vonkajšom svete. Na koniec sa to dozvedel: že bola jeho matka nažive malo následky ďaleko za hranice čarodejníckeho sveta. Významné historické udalosti buď nekonali, alebo sa stali inak, od noci v roku 1981, keď Voldemort zabil jeho otca. Ale tie menšie udalosti tiež spôsobili, že pocítil bodnutie viny. Trhol so sebou, keď uvidel steroidový článok, že mladá gymnastka (len trinásťročná), podozrivá z toho, že dostávala steroidy od trénera osirela pred štyrmi rokmi, keď sa jej rodičia pokúsili ujsť z Východného Nemecka do Západného...

Keď sa z tých pár stránok, ktoré si priniesol z Londýna, dozvedel, čo mohol, zhasol sviečky, položil si okuliare a noviny na skrinku vedľa prútika. Položil hlavu na vankúš a pokúsil sa zaspať, ale spánok ešte veľmi dlho neprišiel; nateraz odložil myšlienky na noviny, ale večerné udalosti sa mu stále znovu a znovu prehrávali v mysli, a on pochyboval ako obvykle, či urobil správnu vec...

* * * * *

10. kapitola Dokonalý špión 2/3

Preklad: JSark
Beta-read: Tarja, Jimmi


 

Harry Potter a Čas dobrých úmyslů
(neboli Poslední pokušení Harryho Pottera)

Kapitola desiata -  Dokonalý špión 2/3

Keď Harry v nedeľu ráno otvoril oči, bol takmer čas obeda. Hodiny na krbe oznamovali, že je trištvrte na dvanásť. Povzdychol si; akosi sa, napriek tomu, že bolo neskoro, vôbec necítil odpočinutý. A ešte potreboval vidieť Jamie a Ginny, aby im dal vedieť, že je v poriadku. A Ginny... čo jej mohol povedať? Mal by jej povedať, že tam videl Billa a Percyho? Mal by to povedať Charliemu? Alebo Ronovi?

Obliekol si to isté oblečenie, čo mal na sebe predchádzajúci večer a nakoniec si nasadil okuliare. Ale keď zdvihol noviny zo stolíka vedľa postele, všimol si niečo zvláštne; pod nimi bol muklovský román, kniha, ktorú videl matku čítavať znova a znova, mnohokrát za tie roky; zdalo sa, že bola jednou z jej obľúbených. Bolo to zvláštne na niekoho, kto nemal rád špionážnu povahu práce, ktorú vykonával jej manžel pre Dumbledora. Zjavne ale mala radosť z čítania muklovských špionážnych románov Mal pocit, že tento bol jej obľúbený, podľa somárskych uší na stránkach a poprehýbaného kedysi lesklého obalu.

Bola to jej stará kópia špionážneho románu od Johna LeCarrea, ktorý veľmi rada opätovne čítavala. Harry ho čítal raz, počas voľného leta pred pár rokmi, medzi obdobiami, keď ho ako zázrakom nečítala. Vychutnal si ho, ale vtedy si  myslel, že takýto spôsob života bol zjavne veľmi nenaplnený a frustrujúci. Bolo tam tak veľa šedých miest.

Uvažoval, prečo mala matka túto knihu radšej než iné knihy od tohto autora, o ktorých vedel, že ich čítava. Možno to bolo preto, že táto sledovala život špióna od jeho raného detstva, presne ukazovala, ako dospel k ceste, ktorá ho viedla k tajným operáciám. Úprimne, bola to jediná vec v knihe, ktorá mu pripadala dosť skľučujúca, ako keby bol tento muž neodvrátiteľne predurčený k tomuto životu, bez akejkoľvek možnosti voľby...

Potom ale uskutočnil ďalší objav, keď otvoril hornú zásuvku a uvidel mnoho ďalších vecí patriacich jeho matke. Jeho matka tu teraz spáva? uvažoval. Jeho mama a otec používajú oddelené spálne?

Deti sa obvykle snažia nemyslieť na to, čo ich rodičia v noci robia v posteli, ale akosi úvahy o tom, že nie sú v rovnakej spálni (a o dôsledkoch), boli ešte znepokojujúcejšie než premýšľanie o tom, čo robili, keď spolu boli. Vrátil ošúchaný román na stôl a opustil izbu v nádeji, že sa mýli. Dúfal, že jeho matka sem občas jednoducho rada unikla, aby si tu čítala, do pekného  tichého kútika, ktorý po tieto dni len zriedka videl hostí...

Otec už bol z izieb preč a Harry sa pustil chodbou vedúcou ku gobelínu, ktorý kryl vstup do krídla zamestnancov.

"Harry! Čo tu robíš?"

Obrátil sa a zistil, že k nemu kráča Charlie Weasley, široký úsmev naprieč pehavou tvárou, ktorý práve zatvoril dvere do svojich vlastných izieb.

"Ja, eh... len som v noci robil otcovi spoločnosť. Mama zostala v dedine, pripravuje dom na prázdniny."

Charlie prikývol. "Moja matka je kvôli sviatkom úplne fanatická. Chce mať všetko správne, a potom dvojčatá začnú s tými ich darebáctvami..."

Harry sa zaškeril. "To znie povedome."

Charlie sa zasmial. "Správne! Stuart a Simon vyzerajú, ako by boli chodili na Gredovu a Forgovu Akadémiu dvojčiat spôsobujúcich chaos." Jeho úsmev nahradil výraz znepokojenia, keď sa spýtal, "Mimochodom, ako sa má Stu?"

Harry stisol pery do úzkej čiarky; práve si uvedomil, že bol tak zaujatý svojím hroziacim zasvätením, že nevedel.

"Bude na prázdniny doma," povedal hádajúc.

"Dobre, dobre. Spal si dlho, že? Ideš sa dole naobedovať?"

"Za minútku. Chcel som o niečom hovoriť so Siriusom." Možno bude vedieť, ako sú na tom mama s otcom, uvažoval. Sirius mal k mame vždy veľmi blízko; krátko premýšľal nad tým, že sa na to spýta Dumbledora, pretože bol pravdepodobne najbližším priateľom  jeho otca, ale akosi nemal dojem, že spolu hovorili o otcovom manželstve.

"Nemôžeš hovoriť so Siriusom," ozval sa Charlie. Harry sa zamračil.

"Prečo nie?"

"Nie je tu. Vlastne, pokiaľ viem, minulú noc sa nevrátil z dediny."

Harry mal pocit, že sa mu urobil škrt cez rozpočet, ale potom bol znovu plný nádeje. Možno zostal u nás doma, aby pomohol mame a ona sa mu zverila... Ak nič iné, tak bolo vďaka tomu väčšmi pravdepodobné, že by mohol vedieť, či bolo všetko v poriadku v manželstve Snape / Evansová.

"No, ak príde na obed, možno s ním budem môcť hovoriť potom."

Charlie pokrčil ramenami. "Nevidím dôvod prečo nie."

Spoločne išli do Veľkej siene a Harry uvoľnene prešiel k slizolinskému stolu, nebol však pripravený na privítanie, ktorého sa mu dostane od svojej sestry. Nenápadne vkĺzol na miesto vedľa nej a poklepal jej na rameno, na čo sa k nemu otočila a s neartikulovaným výkrikom sa mu hodila okolo krku. Harry mal pocit, že ho škrtia.

"Aaah! Jamie! Dusíš ma!" Potom šeptom dodal, "A ľudia sa pozerajú..." Krížom cez stôl sa stretol s pohľadom Blaisa Zabiniho; Zabini sa tváril nezameniteľne závistlivo. Harry nevedel, ako vyzerajú Zabiniho rodičia; boli minulú noc v tom kruhu smrťožrútov? Poslali mu ráno sovu so správou: Harry Potter už bol zasvätený. Prečo nás Temný pán nepožiadal, aby sme priviedli na stretnutie teba?

Harry odvrátil od Zabiniho pohľad a Jamie sa náhle stiahla. Teraz si všimol, že mala červené oči; vyzerala dosť nešťastne.

"Ty blbec!" povedala hrubo. "Necháš ma robiť si takto starosti..."

"Draco ti nepovedal..." zašepkal jej.

"Áno, ale ja stále... och, je v tom veľký rozdiel skutočne ťa vidieť!" prudko zašepkala. Láskyplne ju pohladil po chrbte.

"Som v poriadku, Jamie. Porozprávame sa neskôr." Potom si uvedomil, že jeho matka sa jej mohla zdôveriť, a potichu povedal, "Tiež mám niečo, na čo by som sa ťa chcel spýtať. Nemá to nič spoločné s minulou nocou."

Prevrátila oči. "Ak sa ma chystáš znovu odhovoriť od Draca..." povedala kútikom úst, keď sa načahovala po trochu mäso.

"Nie. Súvisí to s mamou a ockom."

Ako jedla, stiahla obočie. "Mamou a ockom?"

"Vysvetlím ti to neskôr," povedal, naberajúc si rozbif a yorkshirský puding.

Popoludní dostali známky zo skúšok a Harry bol šokovaný, keď uvidel, že exceloval v predmetoch Čierna mágia, Čarovanie (cz. Formule), Starostlivosť o čarovné tvory a v Transfigurácii (cz. Přeměňování), a takmer v Elixíroch (Draco bol tesne pred ním) a v Starovekých runách. (V ostatných predmetoch sa mu darilo sotva dostatočne, v tomto živote sa o Dejiny mágie či Astronómiu nezaujímal o nič viac než v tom  predošlom.)

S Dracom, Jamie a Ginny sa stretol v predsieni, Ginny sa na neho vrhla rovnako ako Jamie a vyzerala, ako by jej neobyčajne odľahlo. Harry bol tak rád, že ju opäť vidí, že ju nechcel nechať ísť, ale nakoniec ju predsa len pustil.

Váhavo porozprával jej aj sestre o zasvätení, snažil sa, aby to znelo presvedčivo, keď predstieral zmätok ohľadne zmiznutia dediča. Keď rozprával, všimol si, že Dracovi sa zúžili zreničky a prenikavo sa na neho  pozeral. Harry aj tak pokračoval, bol však zvedavý, o čom jeho najlepší priateľ premýšľal.

Nepovedal im, že spoznal dediča; nemohol si spomenúť, či ho vlastne vôbec v tomto živote videl, alebo o ňom aspoň počul a už mal dosť ľudí, čo na neho čudne pozerali, keď si pamätal veci zo starého života, ktoré by nemal vedieť. Aj tak sa nepýtali, jednoducho predpokladali, že identitu dediča nepoznal. Ale nakoniec to Draco už nemohol vydržať a povedal, "V poriadku, Harry, s pravdou von. Bol si to ty, kto to urobil, však?"

Harry sa pokúsil na neho pozrieť nechápavo.

"Urobil čo?"

"Prečo pred nami predstieraš? Predo mnou? Znovu si použil to kúzlo, že? To, ktoré si použil, aby si Ginny dostal späť na Rokfort."

Harry sa na nich ponuro díval, potom pomaly prikývol.

"Harry!" vykríkla vystrašená Ginny. "Je to naozaj nebezpečné. Chceš sa zabiť alebo čo?"

Pozrel sa na nich bezmocne. "Ja... nemohol som to neurobiť. A nebolo to tak dlho, ako mi trvalo dostať sa z Londýna. Rozhodne si to nemyslím." Znovu sa na nich pozrel. "Voldemort chcel aby sme... no, už som vám to povedal. Mal som možnosť, ako tomu zabrániť a využil som ju. Nechcel som vám to povedať, pretože... no, pretože som vedel, že by ste takto reagovali. Nemohol som byť sebecký a dopustiť, aby sa to stalo. Chcel si sa stať ľudožrútom, Draco?"

Draco cúvol. "Nie, samozrejme že nie. Ale... mohol si mi to povedať."

"Nechystal som sa to povedať nikomu. A nehovor to môjmu otcovi; keby vedel, že som použil temné kúzlo..."

"Ale prečo si vymenil všetky prútiky? Aký to malo zmysel?"

Harry prehltol a veľmi vážne na nich pozrel. "No, keď Voldemort testoval prútik, ktorý som mal vo vrecku, tak na nič neprišiel, nie? Pretože bol tvoj. A nakoniec, jeden prútik tam chýbal. Jeden veľmi dôležitý prútik."

"Hej, pamätám si; urobil si niečo s prútikom jedného chlapíka... nevidel som mu tvár. Tak Veď-Vieš-Kto nemohol otestovať jeho prútik, aby videl, či vykonal kúzlo a vyzeralo to pre neho dosť zle, ako keby ho nechcel nechať otestovať. Veď-Vieš-Kto vedel, ktoré kúzlo bolo vykonané, však?"

Harry prikývol. "Pravdepodobne."

"No, prečo si myslel, že si to musel byť ty?"

Harry pokrčil ramenami a dúfal, že to urobil presvedčivo ľahostajne. "Neviem. Možno kvôli Proroctvu."

Draco sa zatváril trochu mrzuto. "Aj ja som v Proroctve. Mňa sa nepýtal."

Harry prehltol. "Myslím, že sa k tomu nedostal. Spomeň si; hneď na to si niekto všimol krv na šále."

"Takže," povedala Ginny potichu, "použil si šál na to, aby si dedičovi vložil srdce späť do hrudi a hodil si jeho telo do mora, aby ho nemohli zjesť?"

Harry prikývol, pozeral sa pri tom k zemi.

Ginny neprehovorila, ale znovu ho objala, pritiahla si jeho hlavu na rameno a rukou mu hladila vlasy. Pobozkala ho na líce a znovu ho pustila, ale pohľad žiariaci v jej očiach spôsobil, že sa cítil pyšnejší, než bol v ktoromkoľvek zo svojich životov; jej výraz obdivu bol neprekonateľný a on bojoval s nutkaním placho zvesiť hlavu, ale namiesto toho sa otočil k Dracovi, aby ho opravil.

"V skutočnosti," oznámil najlepšiemu priateľovi, "dôvodom výmeny prútikov nebolo to, aby ten jeden smrťožrút zostal bez neho. Nechýba jeho prútik."

"Nechýba?"

"Nie. Ja... ukradol som Voldemortov prútik."

Všetkým trom zrazu poklesli čeľuste.

"Urobil si čo?" vydýchla Jamie.

"Žartuješ." povedal Draco, oči dokorán.

"Harry!" ozvala sa Ginny, hľadiac na neho s úctou.

"Ukryl som ho... nepýtajte sa ma, kde. Pravdepodobne budete vo väčšom bezpečí, ak to nebudete vedieť." Dúfal, že ho potom bude schopný znovu nájsť, keď bude letieť po oblohe a dívať sa po usporiadaní skál, ktoré by pripomínalo veľkú myš s krivým chvostom...

Harry nehovoril o ostatných ľuďoch, ktorých v kruhu videl: Bill a Percy a Niamh a Roger a Cedric a Arabella Figgová. Nezmienil sa hlavne o profesorovi, ktorého videl; nebolo vylúčené, že profesor bol agent, ale v prípade, že to tak nie je, nebolo by vhodné, aby oni štyria zrazu začali jednať podivne a budili tým podozrenia. Harry sa rozhodol počkať, a potom sa uvidí; bude si robiť starosti, kým nezistí, ktorí učitelia sa zúčastnia na ich generálnom štrajku.

Harry bol rád, keď začali diskutovať o štrajku; nemyslel, že by mohol zniesť nejaké ďalšie obdivné pohľady od Jamie a Ginny (Draco ešte stále vyzeral otrávene, že Harry nenalial čistého vína hneď na začiatku) a nechcel stále premýšľať o strašnej vražde, ktorú videl. Radšej namiesto toho počúval Ginny, ktorá im hovorila všetko o liste, ktorý ráno dostala od Maggie.

"Našla ich!" povedala, prakticky skáčuc od vzrušenia hore dolu. Vytiahla z vrecka papier a čítala.

"Ruth Peltová... ukázalo sa, že v skutočnosti žije blízko Hermiony... a príde. Spieva folk a hrá na gitaru, zvyčajne len pre zábavu, ale miluje aj klasickú hudbu a v skutočnosti je Hermionin fanúšik. Nedávno bola na kabarete v jej ješive. To je myslím škola. Justin Finch-Fletchley tiež príde. Počul o Maggie, miluje astrológiu. Bol nadšený, keď o nej počul. Alicia Spinetová tiež príde, aj Dean Thomas. Vieš, že sa ukázalo, že chce ísť na umeleckú školu do Francúzska? Alebo možno do Talianska. Vôbec nechce byť futbalistom; zvyčajne jednoducho hráva pre zábavu. Všetky futbalové kluby sú zrejme na neho strašne nahnevané. Maggie dokonca našla toho Colina Creeveyho, ale v škole už mu skončil semester a teraz je s nejakými priateľmi na lyžovačke vo Švajčiarsku. To ďalšie dievča, Penelope Clearwaterová, je na Oxforde, ale v sobotu nie je k dispozícii. Je na svadbe; je hlavnou družičkou jej sesternice alebo tak niečo. Zdá sa, že je strašne bystrá. Na fyziku. Robí veľmi zložitú matematiku... niečo o čiernych dierach, myslím. Som zvedavá, o čom by som sa s ňou vôbec bavila. Pravdepodobne by si myslela, že som úplný idiot..."

Harry ich spočítal na prstoch. "V poriadku, tak to robí Ruth, Justin, Alicia, Dean... Je to tak? A samozrejme, Hermiona a Maggie. A ony už samozrejme vedia, že sú čarodejnice. Tak, kto z čarodejníkov pôjde?"

"My štyria, samozrejme," povedala, "plus Ron a Charlie a Liam. Ron povedal, že Cho nemôže; jej rodina sa chystá navštíviť príbuzných v  Hong Kongu a budú tam až do Nového Roku."

Harry prikývol. "V poriadku. Myslím, že to bude fajn. Najdôležitejšou osobou je Charlie; potrebujeme ho na nejaké ukážky; my ostatní by sme sa mohli dostať do problémov za čarovanie mimo školy. Charlie je plnoletý, takže je v poriadku."

Jamie sa zasmiala. "Ideme muklorodeným čarodejniciam a čarodejníkom povedať, že  čarodejnice a čarodejníci, a ty sa obávaš, že sa dostaneme do problémov za čarovanie mimo školy?"

"A čo, keď sme šli do Londýna a ty si transfiguroval naše habity?" poukázala Ginny. "A ty si samozrejme čaroval mimo školy minulú noc, nie? Temné kúzlo."

Draco sa zaksichtil. "Pochybujem, že ministerstvo toto stretnutie monitorovalo. Ale Londýn je dosť dobre monitorovaný. Teraz to vieš, Harry, po tých dvoch, čo sa objavili v múzeu. Ginny má pravdu; mali ste šťastie, že vás nechytili pri transfigurácii tých habitov. Mohli by sme dostať Charlieho do vážnych problémov a mohol by v zamestnaní dostať výpoveď ešte pred generálnym štrajkom. Myslím tým, že od neho žiadaš, aby čaroval pred muklami; to je horší priestupok než porušenie Nariadenia vymedzujúce činnosti mladistvých čarodejníkov."

Ginny sa zaškerila. "Ale oni nie sú muklovia, či hej? Sú čarodejnice a čarodejníci. Malá medzera v zákone, ktorú sa nikdy neobťažovali uzavrieť."

Draco vyzeral stále neisto pokiaľ šlo vystavenie svojho priateľa riziku, ale vzhľadom k tomu, že si Charlieho vlastná sestra myslela, že to nebolo problémom, zavrel ústa a viac nediskutoval. Rozpustili stretnutie hneď, ako sa dohodli na plánoch pre sobotňajší výlet do Londýna. Harry a Ginny šli nejaký čas spoločne až k triede muklovských štúdií, kým Jamie s Dracom zostali vzadu v predsieni. Harry bol rád, že predsieň bola relatívne chladným, nepohodlným miestom.

Trieda muklovských štúdií bola oveľa pohodlnejšia, ale Harry s Ginny nerobili nič viac, než trochu bozkávania a dokonca aj potulujúce sa ruky zostali rozhodne na povrchu oblečenia, namiesto toho, aby sa dobývali dnu. Uvedomoval si, že pre neho bola spomienka na pôrod Katie v jeho mysli stále veľmi čerstvá a mal podozrenie, že  pre Ginny tiež. Pokiaľ Ginny nezájde k madam Pomfreyovej po Prevenčný elixír, potrebovali byť veľmi, veľmi opatrní. Nechcel riskovať, že sa Ginny stane ďalšou Katie.

* * * * *

Harry v pondelok dokončil vianočné nákupy v dedine, potom, čo s Jamie vyprevadili Draca, Ginny, Rona a Charlieho na Rokfortský expres spolu s ostatnými, ktorí na prázdniny nezostávali na hrade alebo v Rokville. Priniesol nákupy domov a strávil dobrú chvíľu v izbe, kým ich zabalil. Jamie ešte bola vonku, robila vlastné nákupy a ich otec zobral dvojčatá do Šikmej uličky zháňať darčeky. Nebol si istý, kde bola matka; predpokladal, že pravdepodobne tiež nakupovala.

Potom, čo zabalil darčeky a umiestnil ich pod veľký, žiariaci stromček v prijímacej izbe, vrátil sa na druhé poschodie, ale nie do svojej izby. Namiesto toho sa otočil, aby vošiel do hosťovskej izby, kde prázdniny trávil Sirius. Možno vedel niečo o problémoch medzi jeho rodičmi. Ešte nemal príležitosť porozprávať sa o tom s Jamie.

Práve chcel zaklopať na dvere, keď si uvedomil, že už boli mierne pootvorené a z vnútra počul hlasy. Matka už tam bola, hovorila s jeho krstným otcom. No, napadlo Harryho, možno sa o tom dopočujem priamo od nej.

Ale nepočul žiadne slová; bolo tam len šuštenie a vzdychanie, malé zachichotanie a potom zastonanie, nezameniteľný druh zastonania. Harry zaslepený hnevom namieril pravou rukou na dvere, ktoré sa rozleteli bez toho, že by sa ich nejako dotkol, ako keby ich odfúkol hurikán. 

Obaja na neho civeli, ohromení a Harry vedel, že sa mu zúrivosť musela prejaviť v tvári. Stále sa objímali, z väčšej časti oblečení. Sirius mal oblečené nohavice, ale nie košeľu, mal širokú hruď pokrytú tmavými chĺpkami, takže jeho bledá pokožka vyzerala ešte bledšia. Samozrejme, bledosť v jeho tvári mohla byť spôsobená vražedným pohľadom jeho krstného syna.

Harryho matka mala vyzlečený habit, ale na blúzke mala rozopnutých viac gombíkov, ako by  mala mať a teraz, keď si pridržala látku pod krkom,  tvár sa jej červenala ako jej vlasy.

Harry nemal slov. V hlave mu búšilo, keď sa pozeral z jedného na druhého a zdalo sa, ako by vzduch v izbe iskril jeho hnevom. Obávajúc sa, že jeho neovládateľné emócie by zakrátko prinútili veci nebezpečne lietať po miestnosti, otočil sa na päte a odkráčal na chodbu, potom na schodisko a preč z domu. Mal pocit, že počul matku volať jeho meno (a Siriusa, ako hovorí, "Lily, nechaj ho ísť...), ale nezastavilo ho to. Nemohol sa na kohokoľvek z nich pozrieť; nie práve teraz.

Bol tak nahnevaný, že poriadne nevidel. Nevedel, kam ide; dedina, kde žil celý svoj život bola náhle pre neho cudzím územím, nezmapovanou divočinou bez bezpečného útočiska. Preskočil múr na konci Hlavnej ulice, vedľa ich domu a bežal cez polia, ktoré viedli k rokfortským pozemkom. Tieto polia sa nakoniec stretli so Zakázaným lesom a keď ho dosiahol, pokračoval v behu. Až keď nevidel nič okrem stromov okolo, premenil sa.

Bolesť v kĺboch nebola ničím v porovnaní s bolesťou v jeho srdci. Po svojej premene niekoľko minút labami miesil odumreté listy, potriasajúc hrivou. Dych sa mu zrážal pred čumákom. Potom sa zhlboka nadýchol, studený vzduch ho bodol v pľúcach.

Začal bežať.

Bežal a bežal a bežal priamou čiarou. Bežal, ako nebežal od doby, čo cez les prenasledoval Červochvosta, ale tentokrát nemusel meniť smer a odbočovať, prenasledujúc potkanieho animága (cz: zveromág). Mohol udržať pohyb, plynulý pohyb, mierne vybočiac len príležitostne, aby sa vyhol bezhlavo vbehnúť do stromu. Tentokrát si tiež nemusel robiť starosti s obrami. Bolo možné, že mohol naraziť na iné bytosti, najmä po zotmení, ale spln skončil minulú noc, takže si aspoň nemusel robiť starosti s vlkolakmi (ak tu boli nejakí, ktorých by ministerstvo neodchytilo). A bol zlatým griffinom; mohol by mať problém, ak by narazil na draka (bol si vcelku istý, že by žiadneho nestretol), ale len niekoľko ďalších obyvateľov lesa bolo vybavených na to, aby  sa mohli postaviť zlatému griffinovi. Ako padla tma, Harry stále bežal, kým nedosiahol vzdialenú stranu stojacich stromov, kde nikdy predtým nebol a funiaci sa zastavil, aby si odpočinul.

Zostal krytý stromami, stále vo forme animága, a sledoval hviezdy blikajúce nad malým mestom viditeľným krížom cez početné polia oddelené živými plotmi. Muklovské mesto, uvedomil si. Nikdy by ho naozaj nenapadlo, ako blízko by mohli byť najbližší muklovia. Samozrejme, toto by ťažko mohlo byť nazvané blízkym. Nemal predstavu ako ďaleko sa dostal, ale muselo to byť mnoho míľ. Uprene pozeral na vzdialené domy s ich televíznymi anténami a pouličným osvetlením, ktoré sa teraz, keď slnko zapadlo, prebúdzali k životu. Elektrické svetlá z okien planuli ostrým bielym svetlom, aké v Rokville nikdy nevidno. Mnoho z domov vyzeralo sviežich a nepoužívaných; musí to byť novo postavené predmestie, uvažoval. Vzbudzovalo pocit jednotvárnosti, uniformity. Predstavoval si domy naplnené rovnakými ľuďmi ako dotieraví susedia na Privátnej ulici (cz: Zobí ulici) - teta Petúnia bola najdotieravejšia. A náhle a neočakávane v ňom silnel neprekonateľný pocit, a naozaj sa začal triasť.

Cnelo sa mu za domovom.

Harry celým srdcom túžil po predchádzajúcom živote, po svete, ktorý zanechal prvého septembra. Ale nešlo len o to; v skutočnosti mu chýbala Privátna cesta, uvedomil si. A jeho teta a strýko! A Dudley. Úbohý Dudley... až na to, že v tomto živote bol jeho bratanec nažive. Pokúsil sa touto vedomosťou utešiť, ale stále sa necítil lepšie. V skutočnosti sa s nikým z Dursleyovcov ešte nikdy nestretol. Bola to veľmi zvláštna myšlienka. Náhle v ňom vzrástla nostalgia za hroznými zábavnými reláciami v televízii a vedomostnými programami. Za americkými komédiami a prírodovednými dokumentmi a reklamami v rádiu, s nepríjemným cinkaním a za hnusným pachom auta, keď pršalo a v jeho nose nebolo nič len zápach benzínu. Za ohromujúcou vôňou mätových cukroviniek ukazovaných v lekárni a za zrnitou, kriedovou vôňou školy v Malých Neradostniciach (cz: Kvikálkov), ktorú navštevoval, keď bol malý a za prašnou cestou, ktorou prechádzal okolo cintorína každý deň, nevediac, že tam boli pochovaní jeho rodičia...

Nedávno navštívil kúsok muklovského sveta, keď šiel do Londýna nájsť Hermionu a neskôr na stretnutie s ňou vzal aj Giny, ale nemal príležitosť jednoducho vychutnať si tie veci, ktoré boli tak typicky muklovské. Náhle úplne šialene zatúžil po hamburgeri z rýchleho občerstvenia alebo nejakej smaženej rybe s hranolkami, zabalených v novinách, alebo niečo z tej indickej reštaurácie, kde minulé leto objednala pani Figgová  večeru pre neho a Draca Náhle zatúžil po sladkostiach, ktoré nehryzú a neskáču a nespôsobia, že vám nos niekoľko hodín žiari na modro...

Nakoniec bolo svetiel v meste menej a menej. Harry sledoval dôkaz toho, že muklovia šli do postele, pozoroval to z diaľky. Niekoľko osamelých áut stále brázdilo ulice a spôsobovalo jemný šuštivý zvuk doliehajúci k jeho griffinovským nastraženým ušiam z čoho usúdil, že povrch vozovky je mokrý.

Čo by sa stalo, zaujímal sa, keby som od toho všetkého odišiel? Keby som sa zmenil späť na chlapca a nechal tu čarodejnícky habit a prútik a vstúpil do toho muklovského mesta a nechal čarodejnícky svet za sebou? Všimol by si to niekto, alebo by sa niekto zaujímal?

Na to však poznal odpoveď; jeho rodičia a súrodenci a priatelia by boli šialení,  všade by po ňom pátrali. Pamätal si tvár pani Weasleyovej, keď jemu a Hermione rozprávala o svojich zmiznutých dcérach a vedel, že akokoľvek bol na matku nahnevaný, nikdy by jej to nemohol urobiť, nieto ešte ostatným, na ktorých nahnevaný nebol. A bola tu Ginny... stále Ginny...

Vo chvíli, keď pokušenie odumrelo, sa otočil a začal klusať lesom, zvedavý, či aj touto oveľa pomalšou rýchlosťou stihne do rána dobehnúť do Rokvillu (uvedomil si, že musel bežať veľmi, veľmi rýchlo). Keď prišiel k veľkej čistine, vzdal chôdzu a využil otvorený priestor, roztiahol krídla a skočil do vzduchu. Podľa potreby krúžil, kým nebol nad klenbou stromov; v diaľke mohol vidieť obrovský hrad, veže planúce ako strážne ohne, a pohol sa smerom k nemu, pretože to bola jediná vec, ktorá ho mohla navádzať. Aké zvláštne, uvažoval, že ho môžem vidieť tak jasne a ak by priamo naň hľadel mukel, nevidel by nič než ruiny...

Nakoniec zahliadol dole ležiacu dedinu; pristál v záhrade za ich domom, v tieni skleníka, kde rodičia pestovali rôzne magické rastliny, ktoré používali v elixíroch. Skleník slúžil aj ako kôlňa na náradie, kde sa držali záhradkárske potreby, ktoré používali počas leta, keď pestovali čerstvú zeleninu na kúsku zeme za trávnikom, ktorý siahal od zadnej časti domu (zasadili obvykle na Veľkonočné prázdniny a potom matka cez víkendy prichádzala dole, aby plela až do skončenia semestra). Harry sa v závetrí skleníka premenil späť do ľudskej podoby. Zdvihol sa zo zeme a šiel až k domu, nohy zdvíhal dosť vysoko, pretože pozemky ešte neboli očistené od snehu; od zadných dverí k skleníku nebola prehádzaná cesta, pretože všetci takmer štyri mesiace žili na hrade.

Zastavil sa s rukou na kľučke. Nakukol cez sklo vo vrchnej časti dverí a uvidel, že v umyvárni nikto nebol, dokonca ani domáci škriatkovia. Vošiel dnu a hneď zo seba zhodil mokré topánky, ponožky a habit, zľahka našľapujúc na chladnej podlahe, okraje bridlicových dlaždíc boli jemne obrúsené od generácií, ktoré po nich chodili.

Komora bola medzi umyvárňou a kuchyňou, zastavil sa v nej, aby si odrezal hrubý krajec čierneho chleba, ktorý si štedro potrel jahodovým džemom. Bosý vošiel do vzdušnej kuchyne, nesúc si tanier, pričom mal spodok riflí mokrý. V obrovskom kamennom krbe plápolal oheň a na pohovke blízko ohniska spala Jamie, nad ňou stál na stráži vianočný stromček s ich detskými doma urobenými ozdobami. Harry sa posadil do kresla pri ohni, nohy si dal tak blízko plameňov, ako sa odvážil, cítiac teplo, ktoré ním prenikalo od ohňa a od posilňujúceho jedla, ktoré jedol. Sledoval, ako sestra spí, svetlo z ohňa spôsobovalo, ako by jej pleť planula a Harryho znovu bolelo srdce, pretože vedel, že nepotreboval len opraviť časovú líniu, aby vyliečil svoju clivotu za domovom a napravil politické škody vo vonkajšom svete, potreboval ju napraviť zo zásady. A držanie sa tejto zásady by znamenalo vzdať sa Jamie. Znamenalo by to vzdať sa aj iných ľudí, ale keď premýšľal o sestre, vedel, že by bola človekom, ktorý by mu chýbal najviac zo všetkých. Ak vôbec niekedy zistí, ako to urobiť...

No, svojím spôsobom nejaký krok urobil. Viem, kde je Voldemortov prútik a Voldemort dokonca ani netuší, že nemá svoj vlastný prútik. Aspoň myslím... Bolo samozrejme možné, že si Voldemort uvedomil, že mal iný prútik, ale aj keby si to uvedomoval, Harry pochyboval, že by bol schopný nájsť ten skutočný. Ak neviete, kde niečo je, nemôžete použiť privolávacie kúzlo, aby ste to našli. Vedel, že ak ste mali podozrenie, kde to niečo bolo, zaklínadlo ešte mohlo fungovať (ako keď pani Weasleyová vytiahla všetky Jazykoplazé karamelky (cz: Karamela jazyk jako jelito) a iné žartovné veci zo šiat Freda a Georga predtým, ako odišli na Svetový pohár), ale zdalo sa, že úspešne odklonil podozrenie na syna ministra mágie a Crouch nič nevedel. Harryho znovu zaujímalo, či bolo správne urobiť to, ale spomenul si na mysľomisu, na noc, keď zomreli jeho rodičia; pamätal si, ako Crouch preklial Severusa Snapa Cruciatom, zaútočil na neho zozadu a ako sa choval, ako by vražda Harryho rodičov bol nejaký druh zábavy. Rozhodol sa, že sa prestane obávať o Bartyho Croucha mladšieho.

Keď dojedol, oprel sa v kresle, cítil sa teplejšie a uprene sledoval plamene, ktoré ho uspávali. Nemyslel si, že by zaspal, ale muselo sa tak stať, pretože keď otvoril oči, Jamie na pohovke nebola a sedel tam otčim, hľadiac na neho dosť ponuro a Harry sa stretol s jeho upreným pohľadom, vediac, že keď na niekoľko hodín zmizol, pravdepodobne všetkých vydesil...

"Harry? Si hore?"

Harry otupene prikývol. "Kde je Jamie?" podarilo sa mu zamumlať.

"Vzal som ju hore. Kde si bol ty? Všetko, čo tvoja matka povedala bolo, že si bez slova vybehol z domu. Všetci sme boli strachom bez seba." Harry cítil, ako v ňom kypí zlosť a vyráža na povrch. "Och, skutočne? Ona si robila tiež starosti?" Videl, ako sa otec zarazil pri ostrosti v jeho hlase. "Čo Sirius? Alebo boli len znepokojení, že som..." náhle sa zastavil, keď sa stretol s otčimovým pohľadom. Vedel to? Mal by niečo povedať? Znovu si spomenul na pobyt v mysľomise a na jeho výraz tváre, keď prehral metlobalový zápas a videl, ako sa na ihrisku Lily Evansová bozkáva s Jamesom Potterom.

 Na svojom ramene ucítil ruku; bola to Hermiona. Tvárila sa tak smutne a on nevedel, čo sa mohlo stať. "Hermiona, si v poriadku?" spýtal sa s obavami. Stiahla pery do tenkej linky.

"Nie ja, Snape. Pozri na neho, Harry." Harry sa otočil k Snapovi, obišiel ho a pozrel sa mu do tváre. Hoci mu bolo len osemnásť, vyzeral teraz ako muž, ktorého boli zvyknutí vídať v učebni Elixírov - oholil si fúzy, ale na tvári mal slabý tieň, ako by to dnes zabudol urobiť. Mastné vlasy mu splývali okolo tváre, v očiach kombinácia opovrhnutia a smútku. Bol na míle ďaleko od toho šestnásťročného chlapca, ktorý Harryho matke na Elixíroch vyznal lásku. Vyzeral, že sa jeho život chýlil k záveru, ako by už očakával nejaký hrozný koniec. Toto, napadlo Harrymu, je tvár človeka, ktorý nemá pre čo žiť.

A spomenul si, že to bolo v ten deň, keď ho Lucius Malfoy zverboval medzi smrťožrútov, aby pripravil Bartyho Croucha juniora. Ako by som mu to mohol urobiť? uvažoval Harry. Ako by som mu mohol povedať, že jeho manželka má pletky s mojím krstným otcom?

Harrymu sa stiahlo hrdlo; zhlboka sa nadýchol. "Ocko, môžem sa ťa na niečo spýtať?"

Temné oči si ho zvláštne prezerali. "Áno, Harry."

"Keď som sa včera ráno zobudil, našiel som... našiel som veľa maminých vecí v mojej starej izbe. Spí... spíte s mamou v oddelených izbách?"

Severus Snape sklonil zrak na vlastné ruky, potom znovu vzhliadol na Harryho. Hlas mal veľmi tichý. "Videl si ich spolu, však?"

Harrymu klesla čeľusť; vedel to! Vedel, čo robili v jeho vlastnom dome a on len jednoducho pokračoval... Harry si pamätal, ako Charlie hovoril, že Sirius sa v sobotu v noci nevrátil do hradu. Musel zostať tu, uvedomil si, len Sirius Black a Lilly Evansová, v dome neboli nikto ďalší. V záujme otčima to v ňom opäť začínalo kypieť, cítil, ako ho znovu zaplavuje slepá zúrivosť.

"Áno," povedal potichu, stále pozorne sledujúc otcovu tvár. Temné oči sa zavreli, oprel sa, potom ich znovu otvoril a uprel ich na Harryho.

"Myslíš, že som prekliato hlúpy, však?"

Harry dôrazne zakrútil hlavou. "Nie, samozrejme že nie! Myslím, že oni sú... oni sú... nemôžem ani vysloviť, čo si myslím, nie bez použitia každého vulgárneho slova, ktoré som kedy počul..."

Otec bol pozoruhodne pokojný. "Harry, Harry, prosím. Musím to vysvetliť. Tvoja matka a ja... no, technicky sme už nejaký čas odlúčení. Áno, používame na Rokforte oddelené spálne. Žijeme tam desať mesiacov v roku a tu len dva, plus tých pár dní navyše tu a tam počas prázdniny. Je celkom jednoduché žiť takto bez toho, aby to niekto vedel..."

Harry si znovu spomenul na ich svadbu a aj na ďalšie chvíle, keď sa zdali byť celkom šťastní.

"Ale prečo?"

Otec si povzdychol. "Odhadujem, že to je... je to Stuartom. Ako vieš, je veľmi chorý. Je to druh vecí, ktoré môžu vyvolať napätie v každom manželstve, ale s nami..."

"Obviňuje ťa za Stuarta? Ako to môže robiť? Myslí si, že ty si chcel mať porfýriu? Do pekla, nikto by nechcel takú vec, keby mal na výber..."

Smutne sa usmial. "Práve preto; ona mala na výber. Nepamätáš si to; bol si taký mladý. Po tom, čo zabili tvojho otca, Black a ja sme boli dosť často nablízku, pomáhali sme jej okolo domu, pomáhali sme jej s tebou, trávili sme s ňou čas a utešovali ju. Bola v hroznom stave a okrem toho tehotná. Myslím, že to bolo čisté šťastie, že som s ňou bol, keď na ňu prišiel pôrod Jamie. Prišla ma spolu s tebou navštíviť na hrad. Obaja ste zostali v tej miestnosti, ktorú si kedysi používal s Jamie. Bolo to počas hroznej snehovej búrky a termín mala mať až za tri týždne. Black odišiel kamsi na misiu pre Dumbledora. Asistoval som Pomfreyovej pri pôrode; stalo sa to veľmi rýchlo. Keď dvaja ľudia zdieľajú niečo také, je to veľmi, ehm, dôverná vec. Získal som tak výhodu pred Blackom a ďalšia vec, vieš, ty a Lily ste sa so mnou presťahovali do mojich izieb na hrade, a potom sme zistili, že čaká dvojčatá, a tak sme sa rýchlo vzali..." Harry už mal podozrenie, že matka bola s dvojčatami tehotná už pred svadbou s otčimom, ale teraz to už vedel naisto.

Potriasol hlavou. "Tak prečo ste spolu? Nemyslím to tak, že by som chcel, aby ste sa rozišli, ale..."

Severus Snape si zhlboka povzdychol. "To je tiež kvôli Stuartovi. Dohodli sme sa, že nás tu oboch potrebuje. Pre jeho zdravie by nebolo dobré, keby sa užieral kvôli nášmu vzťahu."

Harry si spomenul na Stuarta v nemocničnom krídle; bol tak vševedúci. Harry akosi pochyboval o tom, že zo všetkých ľudí by si práve on myslel, že manželstvo rodičov bolo neustále dokonale šťastné. "Nebol by som si taký istý, že dvojčatá to ešte nevedia, ocko. Sú pekne ľstiví a vedia si veci spočítať. Nie ako ja a Jamie; alebo aspoň ja, rozhodne. Vždy som si myslel, že je všetko v poriadku; aj keď som vedel, že Sirius zostal v sobotu v noci v dedine, nikdy by mi nebolo nenapadlo..."

"Samozrejme, že nie, Harry. Tvoja myseľ je zameraná inam; u ľudí predpokladáš to najlepšie, nie najhoršie. Vždy si to robil. Všimol som si, že aj keď sa ukázalo, že je niekto úplne nedôveryhodný, ty mu chceš aj naďalej dopriať dôveru."

 

Harry sa zamračil. "Ohromné. Takže som najväčší blbec v čarodejníckom svete..."

"Nie, Harry. Videl som, že tiež vieš, kedy neveriť. Nie si hlúpy. Nemal si žiadnu príčinu myslieť si, že tvoja matka a Sirius..."

Znovu vyzeral neuveriteľne smutný a Harry sa opäť cítil nahnevaný.

"Práve keď som ju znovu začal mať rád..." zareptal do ohňa.

"No, to je tá ťažká časť, nie, Harry?"

Zmätený vzhliadol na otca. "Čože?" Severus Snape uprene pozeral do ohňa a v jeho tmavých očiach tancovali plamene. Vyzeral smutný aj šťastný zároveň; Harry mohol vidieť v jeho tvári, ktorú si pamätal z iného života, čas, keď si prvý raz všimol ženu, s ktorou sa nakoniec oženil.

"Miloval som Lily Evansovú od svojich pätnástich rokov a pravdepodobne vždy budem. Milovať je ľahké, Harry; v ľuďoch je vždy veľa vecí, ktoré môžeš milovať..." Odmlčal sa a naklonil sa dopredu, s predlaktiami na kolenách, keď hľadel do ohňa. "Ale niekoho mať rád, najmä človeka, ktorého miluješ..."

 

Vzdychol si a oprel sa dozadu, jeho čierne oči prebodávali oči jeho nevlastného syna.

"To je niekedy najťažšou vecou zo všetkých..."

* * * *

10. kapitola Dokonalý špión 3/3

Preklad: JSark
Beta-read: Tarja, Jimmi


Harry Potter a Čas dobrých úmyslů
(neboli Poslední pokušení Harryho Pottera)

Kapitola desiata -  Dokonalý špión 3/3

 

Harry sa matke počas zvyšku týždňa vyhýbal. Na Vianoce nasadil milú tvár, snažil sa nepozerať kmotrovi a matke do očí a najmä sa snažil nezostať s niektorým z nich osamote. Ani jeden z nich sa nesnažil s ním hovoriť a bol tomu len rád. Dom sa mu zdal cudzí a chladný; Jamie si myslela, že sa chová zvláštne a povedala mu to, ale odvetil jej, že je len nervózny kvôli ceste do Londýna. Nevyzerala, že ju to presvedčilo.

Rodičom povedali, že sa majú v sobotu stretnúť v Šikmej uličke s niekoľkými priateľmi a dospelí si z toho nič nevyvodili. Harry zobral so sebou malé vrecko s  letaxom a v sobotu ráno obaja pokojne vošli do kuchynského krbu U kančieho konca a zreteľne povedali, "Deravý kotlík!"

Obaja vypadli v predsieni hostinca, trochu kašľali a oprašovali sadze zo šiat; museli mať oblečené habity, pretože sa predpokladalo, že budú v čarodejníckom, nie v muklovskom svete, ale pod nimi mali oblečené vhodné muklovské šaty a svoje habity premenia  na teplé kabáty, ktoré si potom oblečú.

"Kde ste boli?" zatiahol na nich Draco. Sedel s nohami na stole a pil polliter ďatelinového piva (cz: máslový ležák). Potom sa zaškeril a vyskočil na nohy práve včas, pretože Jamie sa na neho vrhla so všetkou energiou štrnásťročného dievčaťa, ktorému chýbal jej priateľ.

Schopnosti Jamie v transfigurácii neboli natoľko pokročilé ako Harryho a Dracove, a tak pre ňu Draco navrhol lichotivý zelený kabátik, aby zodpovedal jej očiam, aj s kapucňou, ktorá jej očarujúco rámovala tvár. Nadšene na neho pozrela, znovu sa mu hodila okolo krku, pričom mu venovala jeden rýchly bozk na pery. Netrpezlivý Harry sa od nich odvrátil. Kde boli ostatní?

Harry a Jamie sa posadili, aby vyčkali spolu s Dracom, pričom si objednali vlastné ďatelinové pivá. Napokon začuli nejaký rozruch od ohniska a jeden po druhom sa objavili Ron, Ginny a Charlie Weasleyovci, o niekoľko minút neskôr nasledovaní Liamom Quirkom.

Harry bojoval s nutkaním prevziať velenie, ale Liam si mal myslieť, že ich vodcom bol Ron, takže Harry jednoducho Ronovi jemne kývol a Ron tlesol rukami a povedal: "Správne, fajn! Poďme do metra."

"Počkaj," povedal Harry, snažiac sa neznieť panovačne. "Mám na mysli, má každý muklovské peniaze?" Z výrazu na tvárach ostatných pochopil, že nemali. Deň predtým poslal Draca ku Gringottovým, aby zamenil nejaké galeóny na libry, a teraz medzi Dracom a ostatnými prebehla rýchla výmena tak, aby boli všetci vybavení na vstup do muklovského sveta. Je len dobre, že v skutočnosti túto šou neriadi Ron, pomyslel si, inak by sa Liam pokúšal dostať na podzemku s galeónmi a siklami...

Musel tiež ostatným pripomenúť, aby si transfigurovali habity, než opustia hostinec. Začínal sa obávať, ako niektorí z nich zareagujú na ďalšie veci v muklovskom svete; pamätal si to, ako Draco, Ron a Ginny reagovali na výťah v obchodnom dome, keď kupovali obleky na pohreb... S povzdychom s nimi vstúpil na londýnsku ulicu, pričom si nebol istý, či môže aspoň Charliemu veriť, že bude nenápadný.

Našťastie cesta do Richmondu nad Temžou bola pokojná a bez zvláštnych príhod a nemuseli ísť ďaleko, aby dosiahli kostol Svätého Tomáša Apoštola. Maggie sa s nimi stretla vo dverách a sadla si s nimi; Bernard s ňou neprišiel. Hermiona hrala Schumanov koncert pre čelo s miestnym orchestrom, zloženým väčšinou z amatérskych hudobníkov; koncert mal získať peniaze na novú halu farnosti Svätého Tomáša, a ona robila láskavosť svojej učiteľke, Edith. Edithina sestra Lorraine pracovala ako varhaník a zbormajster farnosti. Harry bol nervózny, žalúdok sa mu sťahoval, keď si predstavil konfrontáciu medzi čarodejníkmi a čarodejnicami, ktorí vyrastali v čarodejníckom a v muklovskom svete.

Koncert sa konal potme, v deprimujúcej gotickej svätyni, ktorá Harrymu nápadne pripomínala tú v St. Bede. Bol šedivý zimný deň a dnu prenikalo až žalostne málo svetla cez vitrážové okná, ktoré boli poväčšine  v žltých a bielych odtieňoch, nie v žiarivo rubínových, aké vídaval inde. Rokfortský hrad mal podobný sloh a vitráže, ale okná tam boli obvykle dosť jasné a pestré, vyobrazujúce čarodejnice a čarodejníkov z minulosti, ktorí sa so študentmi rozprávali, pokiaľ boli zdvorilí. (Vyobrazenie čarodejníka vo vitráži zo 16. storočia vo vzdialenom rohu knižnice Harrrymu viackrát pomohlo s domácou úlohou.)

Orchester bol zakliesnený do priestoru medzi oltárom a  prednými lavicami, kam sa normálne vošiel celý zbor. Bolo to dosť namačkané. Hermiona sedela na okraji stoličky podobnej trónu blízko kazateľnice, ktorá, ako Harry predpokladal, bola miestom, kde sedel rektor pred začiatkom kázania. Lavice, na ktorých sedelo obecenstvo, boli z prostého dreva, bez vypchávok, ktoré by z koncertu urobili príjemnejší zážitok. Hermiona vstúpila za nadšeného potlesku, mala oblečený veľmi diskrétny (ale aj dosť tesný) čierny rolák a lesklé hodvábne nohavice, ktoré jej umožnili držať čelo medzi kolenami. Vlasy mala rozpustené, v divokých vlnách jej spadali cez ramená. Zdalo sa, že sa úplne zmierila so svojím strapatým účesom. Pôsobil dosť impozantne, ako levia hriva. Videl, že jej prepichnuté uši boli bez náušníc, hoci stále mohol rozlíšiť dierky. Na ňu bola veľmi umiernená, uvedomil si. Želal si, aby ju Draco alebo Ron videli, keď sa objavila v Britskej knižnici; padli by na zadok.

Ron tak či tak vyzeral dostatočne ohromený. Keď potlesk silnel, naklonil sa cez Charlieho a zašepkal Harrymu, "To je ona?"

Harry mu prikývol a zachytil Charlieho pohľad; Ronov starší brat sa uškŕňal, a Harry sa veľmi snažil nerozosmiať. Ginny sedela napravo od neho, a keď sa na ňu otočil, videl, že Ronova reakcia neušla ani jej; vyzerala dosť veselo, akoby nazhromaždila veľa streliva na to, aby si ho mohla doberať. Harry bol šťastný, že sa im podarilo sadnúť si vedľa seba; po divadle v Rokville to bolo takmer ako mať s Ginny druhú schôdzku. Takmer. Želal si, aby sa odvážil urobiť takú jednoduchú vec, ako držať ju za ruku alebo ju nad lavicou objať, ako Draco s Jamie, ktorí sedeli na opačnej strane Rona.

Hoci jej zjav bol menej extrémny, ako keď ju videl vystupovať predtým, jej hranie ich pokojne mohlo posadiť na zadok. (Želal si, aby Ron zavrel ústa; takto mal dosť tupý výraz). Harry znovu videl nepatrné naťahovanie jej ľavej ruky počas toho, ako hrala niektoré zo sólových pasáží a bol zvedavý, či to teraz robila vedome, keď na to poukázal. Hudba bola čistá a romantická a ona sa v nej zdala byť stratená, častokrát hrala so zavretými očami, len občas letmo pozrela na dirigenta. Ako ubiehal pohyb za pohybom, Harry strávil viac času rozhliadaním sa po muklorodených, ktorí hovorili, že prídu. Najskôr zbadal Aliciu Spinnetovú, vyzerajúcu rovnako dôstojne a dokonale ako vždy. Potom zazrel Deana Thomasa, oči zavreté, kývajúc sa zároveň s hudbou, vyzeral, ako by si to dokonale užíval. Justina bolo ťažšie si všimnúť, ale ukázalo sa, že bol veľmi blízko pri Alicii, vyzeral rovnako, ako si ho Harry pamätal. Bol zvedavý, či si Justina všimol Liam.

Nakoniec zbadal Ruth, ktorá sa smelo stretla s jeho očami a nadvihla obočie. Bol prekvapený. To by ma zaujímalo, či už má podozrenie, že je čarodejnica, zaujímal sa. Ruthin výraz bol akosi veľmi vševediaci, odvrátil sa od nej s pocitom, že mu číta myšlienky.

Zrazu to vyzeralo, ako by sa úplne zrútili trámy starej budovy. Koncert skončil a v momente, keď zdvihla sláčik od strún, Hermionu zaplavil búrlivý potlesk, ľudia vyskočili na nohy rovnako ako v Britskej knižnici, ale Harrymu sa zdalo, ako by boli oveľa spontánnejší ako tí trochu zatuchnutí, dôstojní ľudia (s výnimkou mladíkov, ktorí ju žiadali o autogramy). Harry stratil Ruth v dave, ako náhle bol každý na nohách a pozrel dopredu, vidiac Hermionin oslnivý úsmev; v listoch reptala na to, že túto láskavosť robí, ale videl, že si to tiež užívala. Pamätal si, ako hovorila o hraní s ostatnými, o dialógu nástrojov, a vedel, že hoci sama hrala v koncerte veľa sól, hrala dosť aj s orchestrom. V tom čase bola najviac ponorená do hudby, videl to. V pozvánkach pre muklorodených, bola žiadosť, aby po koncerte prišli dopredu na stretnutie s Hermionou, ako jej "zvláštni hostia". Zabralo to nejaký čas, kým aplauz zamrel, ale nakoniec obecenstvo zozbieralo kabáty, klobúky a rukavice a vyšli do temnejúceho zimného popoludnia. Harry kývol Ronovi a začali sa predierať vpred, bojujúc proti prúdu členov orchestru, ktorí už boli zbalení a prichádzali k nim, zvierajúc púzdra s huslami a violami a nejakými strašne veľkými dvojitými basami. (Harry nikdy nepochopil, čo mohlo človeka viesť k tomu, aby chcel hrať na tak nešikovný nástroj; prečo neskúšajú prevliekať klavír?)

Nakoniec sa ocitli takmer pred oltárom, kde bola Hermiona ležérne usadená, hovoriac s Edith a Lorraine. Pristúpili Alicia, Dean, Ruth a Justin a trochu neohrabane postávali okolo. Potom si Dean všimol Ginny a povedal, "Ahoj! Ty si Maggie Parrishová, však?"

Za ním sa objavila Maggie so slovami: "Blízko. To je moja malá sestra. Maggie Parrishová," predstavila sa, podávajúc mu ruku. Potriasol ňou.

"Hovorím," pripojil sa Justin. "Bol som dosť prekvapený, keď ste sa ozvali. Musím vás ale varovať, že nemám v úmysle rozširovať čokoľvek, čo mi povedali Willie  a Harry..."

"Harry?" spýtal sa zarazený Ron. "Hovoril si s Harrym?" K Justinovmu zmätku ukázal na Harryho.

Hermiona vyvalila oči. "Ty si pako, však? Mal na mysli mladšieho syna princa z Walesu. Je to vlastne princ Henry, ale každý ho volá Harry." Harry horúčkovito premýšľal; nemal byť mladší princ splodený po vražde Jamesa Pottera? No fajn, napadlo ho; dokonca aj keby to nebola tá istá osoba, mali ďalšieho chlapca a predsa ich napadlo pomenovať ho Henry. Toto nie je také nezvyčajné.

Ron sa na Hermionu naježil, ale neodsekol jej. Ironicky si ju prehliadal od hlavy k päte. "Počul som o tebe. Tak ty si muklorodená..."

"TAK!" ozval sa Harry veľmi hlasno. Zdvihol na Rona obočie a významne naklonil hlavu k Hermioninej učiteľke a jej sestre. Ron sa uškrnul a teraz Harry nadvihol obočíe na Hermionu, dúfajúc, že pochopí, čo jej chce naznačiť. Oči sa jej rozšírili, vyskočila na nohy a odkašľala si.

"Edith a Lorraine, toto sú niektorí moji priatelia a niektorí ich priatelia..." Odrapotala mená Harryho, Ginny a Maggie, a správne prešla aj mená muklorodených, ale Ron, Liam, Jamie a Draco sa museli predstaviť sami. "Trochu sa tu pomotáme, potom možno nájdeme nejaký lokál alebo kaviareň. "Uvidíme sa neskôr v byte." Harry uvažoval, že to bol dosť taktný spôsob, ako povedať Nechcem vás tu okolo, tak choďte do kelu.

Staršie ženy prikývli a pozdravili ju, Lorraine jej prehnane ďakovala za to, že koncert zorganizovala. Keď odišli, Harry kývol Dracovi, ktorý prešiel okolo svätostánku a prútikom pozamykal všetky dvere. Harry kývol Ronovi, ktorý stál pred muklorodenými a pokúšal sa získať odvahu k tomu, aby povedal, čo musel.

"Ľudkovia; požiadali sme vás, aby ste sem prišli, pretože... pretože je tu niečo, čo potrebujete vedieť." Harry sa pokúsil udržať v tvári príjemný výraz, ale jeho myseľ kričala, Nevieš, čo robíš! To bolo hrozné!

Ruth sa na neho zamračila. "Ako čo?"

Ron sa zhlboka nadýchol a vysypal to. "Ste čarodejnice a čarodejníci."

Tí štyria pozreli najprv na seba, potom na neho, predtým, než vybuchli smiechom. Ostatní na seba prekvapene pozerali, nikto neočakával takúto reakciu. Nakoniec zakročila Hermiona.

"Počúvajte, utíšte sa! Toto nie je žart. Len pred mesiacom som sa dozvedela, že som tiež čarodejnica. V Británii... je magická komunita, ktorá zostáva dosť dobre skrytá a asi pred desiatimi rokmi prestali informovať ľudí ako sme my - ľudí, ktorí majú mágiu aj keď ich rodičia nie - že sú čarodejnice a čarodejníci. Ten rok, keď sme všetci dovŕšili jedenásť rokov, sme mali dostať list z čarodejníckej školy, ktorú navštevujú..."

Dean sa zamračil. "Čarodejnícka  škola? Máš na mysli ju, však?" ukázal na Maggie.

"V skutočnosti som tiež len nedávno zistila, že som čarodejnica. Ale to preto, že som bola unesená mojej rodine - v ktorej sú všetci čarodejnice a čarodejníci - a vychovaná v muklovskej rodine."

Alicia vyzerala absolútne urazená, že má počúvať také nezmysly. "V akej rodine?"

Hermiona si povzdychla. "Muklovskej. Čarodejníci volajú nemagických ľudí muklami. Počujte, nespôsobili ste vy štyria niekedy nevysvetliteľné veci, ktoré sa stali, keď ste boli rozrušení alebo nahnevaní, alebo naozaj smutní alebo šťastní?"

Zavládlo ticho; všetci štyria sa na seba znovu pozreli, v tvárach sa im objavil výraz viny. "No," začal Justin, "práve včera..."

"Znamená to, že ak chcem, môžem ťa zmeniť na králika?" vybuchol Dean.

Charlie sa rozhodol prevziať vedenie. "Nie tak úplne. Všetci potrebujete trénovať, aby ste sa dozvedeli o tom, ako tieto veci robiť správne. Mágia môže byť veľmi nebezpečná, ak neviete, čo robíte."

Alicia si založila ruky. "V náprsnej taške mám telefón a za minútu zavolám políciu, ak ma odtiaľto nepustíte," vyhlásila. Harry si pamätal, že pochádzala z dosť bohatej rodiny. Charlie sa k nej otočil a Harry videl, ako na ich tvárach súčasne rozkvitol rovnaký výraz. Navzájom sa priťahujú, pomyslel si. Možno trocha pomoci...

"Počúvaj," povedal Charlie potichu, kým vyťahoval prútik a pierko. "Naučím ťa jednoduché kúzlo, môžeš použiť môj prútik. Keby si nebola čarodejnica, nedokázala by si to. Potom nám uveríš?"

Trochu sa upokojila, ale jej oči stále vyzerali trochu vystrašené a neisté. "Najskôr urob niečo iné. Niečo nemožné."

Charlie prikývol a rozhliadol sa okolo, nakoniec vytiahol kľačadlo spod jednej z lavíc. "Tu. Na aké zviera by si chcela, aby sa to zmenilo? Radšej niečo rovnako veľké."

Alicia sa afektovane usmiala. "V poriadku. A čo... bígel. S červeným obojkom."

Charlie kývol a mávol prútikom... a tam, kde bolo kľačadlo, stál malý, svalnatý bígel, okolo krku červený kožený obojok, vyplazený jazyk, jeho veľké tmavé oči žiarili.

Alicia skríkla.

Harry priskočil a položil jej ruku na ústa. "Nerob to!" zasyčal. Pomaly jej spustil ruku z tváre; oči mala divoké, uprene pozerala hore dole medzi ním a psom.

"Poď," povedal Charlie, usmievajúc sa na ňu. "Pohladkaj ho."

Skrčila sa a opatrne natiahla ruku. Pes vyzeral veľmi potešený, že sa s ním niekto išiel maznať a prišiel k nej, pozrel na ňu a oprel sa jej o ruku. Harry ju sledoval, ako hladí pevný bok, na čo pes dôrazne začal mávať chvostom. Keď sa znovu postavila, vyzerala, ako by mala zjavenie.

"Takže... toto môžem urobiť s dostatkom tréningu?"

Charlie sa na ňu usmial. "Áno. A viac." Rozhodli sa vytvoriť skupinky, ktoré by si pohovorili s muklorodenými, ktorí boli teraz veľmi vzrušení. Ron, Hermiona a Ginny hovorili s Deanom (zdalo sa, že Ron chcel hovoriť hlavne s Hermionou), zatiaľ čo Magie a Charlie hovorili s Aliciou, a Harry a Jamie sa chystali hovoriť s Ruth. Harry navrhol, aby Draco hovoril s Justinom, a potom bez obalu povedal Liamovi, "Ty sa choď tiež porozprávať s Justinom. Napadlo ma, že vy dvaja by ste si mohli dobre sadnúť. Navrhol som Ronovi, nech ťa požiada, aby si prišiel, pretože... no, ako som povedal, myslel som, že vy dvaja by ste mohli dobre vychádzať..."

Justin sa zamračil. "Veď ma ani nepoznáš! Čo je toto, nejaký druh rande naslepo? Nie som gay!"

Liam sa na Harryho díval rovnako urazene. "Čo, a ja snáď som? Čo som kedy urobil, že si to myslíš, Potter?"

Harryho pohľad bezmocne lietal sem a tam medzi nimi. "Ja... prepáčte. Nemal som na mysli..." Zmĺkol, neočakával túto malú prekážku v ceste. Dobre,  uvažoval, predpokladám, že v tejto časovej línii sa ešte neprejavili, dokonca ani sami pred sebou.

"Chcete hovoriť s niekým iným?" spýtal sa ich oboch, popudený. Pozreli sa na ostatných, ktorí sa už živo rozprávali, vrátane Jamie a Ruth.

"Nie," povedali naraz, nie bez nádychu rozmrzenosti v hlasoch. Harry teraz videl, že Draco tiež vyzeral namrzený.

"Nemyslíš si, že ja som gay, že nie?" funel jeho najlepší priateľ. Harry pretočil oči.

"NIE. Počuj, prečo sa nejdeš porozprávať s Ruth, a ja si vezmem Justina, dobre?" Vzdychol, v duchu si urobil poznámku, aby vždy nechal ľudí samých na seba; naozaj neocenili, keď to niekto iný robil za nich.

Dokázali muklorodeným vysvetliť myšlienku ohľadne zákazu a nadchádzajúceho generálneho štrajku. Dúfali, že ak by sa stávka podarila, správna rada by mohla rozhodnúť o návrate muklorodených študentov už na ďalší školský rok. Každý z nich levitoval pierko za použitia Charlieho prútika a povedali, že si nevšimli príchod sov, ktoré im doručovali poštu. Keď bolo všetko povedané a urobené, Harry bol potešený, že videl v ich očiach záblesk vzrušenia a napadlo ho, Možno to bude jeden z nich. Hľadel na Hermionu, Maggie, Ruth, Justina, Aliciu a Deana. Možno mi jeden z nich pomôže vyriešiť, ako napraviť časovú líniu...

Jediné, čo museli urobiť, bolo presvedčiť správnu radu, aby odvolala ten zákaz.

* * * * *

Zdalo sa, že prvý deň semestra prišiel veľmi rýchlo. Fakt, že stretnutie s muklorodenými sa vydarilo, spôsobil, že zvyšok Harryho prázdnin bol oveľa príjemnejší ako boli, keď spolu videl matku s kmotrom. Smutne si spomenul, ako prvého septembra vstúpil do komory s porcelánom a dúfal, že je jeho otčimom Sirius. Teraz by Severusa Snapa za Siriusa Blacka ako otca nevymenil, ani keby mu ponúkli milión galeónov. Tá irónia však bola sotva utešujúca, tvárou v tvár matkinej nevere. Potlačil túto myšlienku a snažil sa zamerať sa na nadchádzajúci štrajk.

Plány sa darili. Charlie im pomohol získať dostatok stanov, aby ubytovali každého učiteľa a študenta na trávniku hradu. Časť z nich v nich bude dosť natlačená, ale to by nemal byť problém.

Poslali list s požiadavkami správnej rade, podpísaný "Študenti Rokfortu pre repatriáciu muklorodených" (ŠRPRMR). Zaznamenané bolo len Ronovo meno ako vodcu skupiny. Za pár hodín dostal odpoveď.

(PP: repatriácia - hromadný alebo jednotlivý návrat do vlasti osôb nútene vysťahovaných alebo takých, ktoré sa vysťahovali dobrovoľne)

Vážený pán Weasley,

Sme si istí, že ako syn člena správnej rady ste oboznámení s dôvodmi, ktoré stoja za zákazom študentov narodených u muklov. Hoci oceňujeme vašu starosť o ich blahobyt, u muklov narodené čarodejnice a čarodejníci sú platnejší, ak v tomto období nie sú zaradení do čarodejníckej spoločnosti. Za touto politikou si stojíme.

S pozdravom,

Magnus Cucurbita-Pepo

Predseda Rokfortskej správnej rady

Ron stál v kuchyni U kančieho konca, obzeral sa okolo; práve prišiel letaxom z Brlohu. Harry dúfal, že jeho rodičia ešte pokojne spia, pretože slnko ešte nevyšlo. Mal pocit, že kuchyňa bola najstaršou časťou domu, pôvodne bola postavená ako Veľká sieň, kde sa odohrávalo všetko: varenie, jedenie, spanie, spoločenské vzťahy. V priebehu času bol dom rozšírený, ale kuchyňa si udržala nezameniteľný nádych veku navzdory pravidelnému drhnutiu domácimi škriatkami. Harry si pamätal malú, úzku kuchyňu Weasleyovcov a dúfal, že pán Weasley si aspoň mohol dovoliť ju trochu rozšíriť, keď mal teraz dve práce.

"Tak; máme našu odpoveď," povedal mu Harry ponuro, pokúšajúc sa obrátiť jeho pozornosť späť k veci. Ron sa prestal obzerať po vysokom strope miestnosti a pozrel na Harryho.

"Hej. Takže myslím, že začneme jednať."

"Správne. Charlie už ukryl stany za skleníkmi. Postaral sa aj o jedlo."

Ron zanariekal. "Jedlo. To je pravda. Povedz, nemohli by sme to urobiť po obede vo Veľkej sieni?"

Harry na neho vážne pozrel. "Pokúsim sa dostať z hradu aj toho najposlednejšieho študenta a nechcem, aby ktokoľvek z vás po príchode z vlaku vkročil dovnútra, až kým neodvolajú zákaz. Môže to chvíľu trvať, ale bude to v poriadku. Mal by si sa vrátiť; tvoja mama vás všetkých bude za chvíľu chcieť vypraviť na nádražie. A nechceš, aby si všimla, že tvoja ručička na hodinách hovorí Cestuje."

Ron prikývol a otočil sa späť ku krbu, ale zastavil sa a zamračil sa na Harryho. "Ako si vedel o tých hodinách?"

"Ehm, počul som, ako o nich Ginny hovorí Jamie," klamal, dúfal, že sa jej Ron nespýta, či naozaj Jamie povedala niečo také.

Ron znovu prikývol, a s posledným pohľadom na kuchyňu U kančieho konca hodil do krbu letaxový prášok, nahlas a zreteľne povedal: "Brloh!" a vstúpil do zelených plameňov, na čo ihneď zmizol z očí.

Načasovanie nemohlo byť lepšie, pretože o chvíľku neskôr Simon otvoril kuchynské dvere, nasledovaný Stuartom, ktorý ukrutne zíval. Harry si bol dosť istý, že to bol Stuart, kto zíval; vyzeral oveľa zdravší, než v poslednej dobe a podobal sa svojmu dvojčaťu tak, ako už istú dobu nie. Teraz bolo oficiálne veľmi ťažké znova ich rozlíšiť.

"Čo robíš tak skoro hore, Harry?" povedal Stuart, keď dozíval. Zrútil sa na pohovku, opasok županu nedbanlivo uviazaný cez pyžamo, papuče rozodraté.

"A si už oblečený," poznamenal Simon, naslepo idúc ku stolu. Keď sa posadil, ihneď zložil hlavu na ruky, pre celý svet vyzeral, akoby sa chystal znovu zaspať.

"Dúfam, že nie si taký nedočkavý, aby si sa dostal do školy," posmešne sa ozval Stuart z pohovky. "Snažíš sa, aby sme vyzerali zle?"

Harry si sadol na stoličku pri ohni a pozrel na nich. "Hej, no, dúfam, že vy dvaja horlivo netúžite po tom, aby ste sa ocitli späť v škole."

Simon zdvihol hlavu z rúk a zaškúlil po staršom bratovi. "Čo?" povedal zmätený.

Harry sa na nich uškrnul. "Chceli by ste namiesto toho táboriť v stanoch na trávniku pred hradom? Vôbec nejsť do tried?"

Dvojčatá sa na seba zmätene pozerali. "Šibe ti, Harry," informoval ho Simon.

"Jasan," súhlasil potichu Stuart.

"Nešibe mi. Jeden z chrabromilčanov organizuje generálny štrajk. Poslal list správnej rade. Pokiaľ nesplnia jeho požiadavky, do školy nevstúpi zo študentov či učiteľov ani noha a samozrejme ani do tried. A nebude ani žiaden metlobal."

"Žiaden metlobal?" ozvali sa obaja chlapci naraz, prebudiac sa k životu. Harry sa snažil nesmiať.

"Aké sú tie prekliate požiadavky?" chcel vedieť Simon.

Harry pokrčil ramenami. "Neviem. Vadí to? Predĺžime si prázdniny. Pretože samozrejme netúžime po tom, aby sme boli nesolidárni k ostatným študentom..." Mrkol na nich, a oni sa s porozumením usmiali, aspoň si to mysleli.

"Och iste, Slizolinčania sú naozaj známi tým, že sú solidárni k ostatným fakultám," zahlásil Stuart sarkasticky.

Simon sa pripojil, "Sú, pokiaľ to znamená, že budú mať prázdniny od domácich úloh!" Zaškľabil sa, čierne oči sa mu leskli v svetle ohňa a Harry pozrel na Stuarta, nakláňajúceho sa na pohovke; tváril sa trochu neisto, ale pravdepodobne urobí čokoľvek, čo urobí jeho dvojča.

"Dobre! Potrebujú pomoc pri rozšírení tej správy, takže keď sa vrátime do hradu, pomôžete mi povedať to študentom, ktorí tam zostali. V poriadku?"

Obaja pokrčili ramenami a súhlasili. Harry dúfal, že nezareagujú zle, keď zistia, aké boli tie požiadavky; nakoniec, ich matka bola muklorodená, dokonca aj keď oni sa zdali byť skrz naskrz slizolinskí.

Jamie sa k nim čoskoro pripojila, vlasy strapaté a oči rozospaté. Harry ju informoval, že mala naopak župan a bola uťahaná a podráždená, na čo mu pohrozila, že ho začaruje, v tej chvíli však zazívala. Jej bratia sa smiali, aj keď Harryho napadlo, že bol zázrak, že znovu nezaspala tvárou dolu v ovsenej kaši, ktorú pre ňu domáci škriatok priniesol.

Harry chladne pozrel na matku a Siriusa, keď vošli do kuchyne, ihneď potom odišiel. Uvažoval, či by o nich mal niečo povedať Jamie, alebo o tom, že rodičia vo svojom byte na Rokforte spia oddelene. (Krátko ho napadlo, že matka v skutočnosti mohla spávať v Siriusových izbách, ale túto myšlienku zapudil. Naozaj o tom nechcel premýšľať.)

Keď vliezli do jedného z kočov bez koní, ktoré čakali pred domom, srdce mu bilo, ako by zabehol míľu za minútu.

Harry s Jamie a dvojčatami boli v jednom koči, a ich rodičia a Sirius v druhom. Harry sa na chvíľu zamyslel, ako toto mohla nebyť strašná jazda kočiarom.

Dvojčatá boli cestou do hradu úplne nadšené; Harry oznámil Jamie, že vedeli o štrajku, ale nie o jeho dôvode. Bola zvedavá, prečo to pred nimi tají, ale v tejto záležitosti na neho netlačila.

Než sa nazdali, dorazili až k predným schodom hradu. Štvorica študentov sa chovala, akoby sa nedialo nič neobvyklé, vstúpili do hradu a zišli do slizolinskej klubovne, aby sa stretli s priateľmi, ktorí cez prázdniny zostali na hrade. Harry čoskoro zistil, že povedať Simonovi a Stuartovi o štrajku bola najlepšia vec, ktorú mohol urobiť; ostatní Slizolinčania tým boli veľmi nadšení, dokonca aj keď to bolo organizované Chrabromilčanom a Harry s Jamie nahliadli do mapy, aby vysliedili ostatných študentov, ktorí boli ešte na hrade. Nikto nepovedal, že sa  nechce zúčastniť a väčšina odišla do ich klubovne, aby si v príprave pobalili nejaké veci. Potom Harry použil mapu, aby našiel Charlieho; bol v zborovni, rovnako ako niekoľko ďalších učiteľov, vrátane, ako Harry zaznamenal, učiteľa, ktorého videl na zasvätení. Premýšľal, čo tento učiteľ urobí.

Plánom bolo informovať Harryho matku ako poslednú zo všetkých učiteľov. Našiel ju na mape; bola v jej pracovni. So Siriusom. Darebák! pomyslel si Harry, keď sledoval, ako sa Charlieho bodka pohybuje bližšie a bližšie ku kancelárii. Presne to potrebujem, aby mi Charlie povedal, Vieš, čo tvoja mama a profesor Black vyvádzajú? Ale k jeho úľave sa Siriusova bodka presunula z kancelárie pred tým, než bol Charlie v jej blízkosti. Harry si povzdychol. Hodiny vo výklenku slizolinskej klubovne odbili štyri. Na stanicu v Rokville by mal čoskoro doraziť Rokfortský expres.

Boli to fascinujúce hodiny.

* * * * *

Harry sa pokúšal neškeriť, keď sa díval na more stanov na hradnom trávniku. Všetko išlo podľa plánu; všetci študenti na noc zostali mimo hradu a aj takmer všetci učitelia, ako ho informoval Charlie. Bola s nimi aj profesorka McGonagallová, presne ako Charlie predpokladal. Vrhala žiarivé pohľady na Rona Weasleyho, možno si želala, aby sama zorganizovala niečo podobné, keď bol zákaz zavedený po prvý raz. Harry v tlačenici učiteľov postávajúcich s riaditeľkou nevidel matku, ale na sekundu zachytil otcov pohľad; vyzeral, ako by chcel Harrymu poloziť mnoho otázok, ale Harry sa odvrátil preč. Dúfal, že otec nemal podozrenie, že skôr než Ron, bol skutočným vodcom on.

Predchádzajúci večer, keď študenti z rôznych fakúlt sedeli voľne premiešaní okolo táborákov, vo vzduchu panovala veselá atmosféra. Harryho potešilo, keď videl, ako toto mazalo rozdiely medzi fakultami.

Dokonca ďalší Slizolinčania okrem neho a Jamie sa stýkali so študentmi ostatných fakúlt. Keď sa stretli, Charlie Harryho privítal s úškľabkom a potľapkal ho po chrbte. Neprehovorili; nebolo treba. Mihotavé svetlo z ohňa medzi stanmi bolo jednou z najkrajších vecí, aké kedy Harry videl. Cítil zvláštnu silu, keď sa postavil, pozorujúc scénu pred sebou. Dokázal som to, napadlo ho. Veci sa zmenia.

Ale nie hneď. Všetci žili na hradnom trávniku týždeň, potom desať dní a od správnej rady žiadna odozva. Vyjadrenie prišlo nakoniec po dvoch týždňoch: celá správna rada príde na poludnie, aby prediskutovala situáciu s vodcom povstania. Ron bol pri čítaní toho listu viditeľne nervózny (v skutočnosti bol poslaný profesorke McGonagallovej), ale Harry ho uistil, že si povedie dobre. Nacvičovali, čo by mal povedať pri argumentovaní ohľadne prípadu muklorodených a väčšinou nerobil žiadne chyby. Len keby sa jeho hlas prestal triasť, uvažoval Harry, pričom sa snažil nebyť podráždený.

Pol hodinu pred stretnutím Harryho s Dracom prekvapil pri táboráku Lucius Malfoy,  ktorý sa primiestnil. Mávol na nich, aby sa k nemu pripojili v jednom z blízkych stanov; zmätení ho nasledovali.

Akonáhle boli vo vnútri stanu - Harry si už všimol, že sa pozoruhodne podobal na dom pani Figgovej - všetci sa posadili okolo kuchynského stolu a Harry a Draco sa dívali jeden na druhého, zvedaví, o čom toto všetko bolo.

Lucius Malfoy sa opovržlivo rozhliadol po stane. "Hmf! Žijete tu ako v potkanej diere. Nie že by som nerozumel prečo; posledná vec, ktorú potrebujete, je, aby sa vás ľudia pýtali, prečo ste sa nezúčastnili na tejto štrajkovej záležitosti. Nechceme, aby sa ktokoľvek díval na vaše ľavé ruky, však?"

Potriasli hlavami; takže si myslel, že sú dobrí malí smrťožrúti, ktorí predstierajú, že sa pripojili len preto, aby ich nikto nepodozrieval, že slúžia Temnému pánovi. "Čo sa rada chystá urobiť s týmto všetkým, otec?" spýtal sa Draco.

Sedel opretý na stoličke a povýšene na nich pozrel. "Chystajú sa odvolať zákaz."

Harry sa snažil nevyzerať nadšene; namiesto toho sa pokúšal pôsobiť prekvapene. "Čože? Len tak?"

Teraz Lucius Malfoy vyzeral tak úkladne ako vždy. "Nuž... to je to, čo povieme tomu chlapčiskovi  od Weasleyových. Jeho sestra je obvykle tiež s ním, ako som si všimol; musela ho k tomu podnietiť. Má všetky znaky dievčatka, ktoré sa rozplýva nad úbohými muklorodenými..." Ako zosmiešňoval Ginny, jeho hlas nadobudol spevavý tón. Harry sa usiloval ovládnuť svoju náladu, ruky zaťal do pästí pod stolom, kam pán Malfoy nemohol vidieť.

"Tu do toho vstúpite vy dvaja. Temnému pánovi sa tento generálny štrajk nepáči; ani trochu. A ešte menej sa mu páči predstava muklorodených opäť špiniacich tento hrad. Tak... konečne zistíte, čo môžete urobiť pre vášho Pána."

Harry a Draco sa na seba pozreli; zabudli na to, že ešte nič nevykonali. Pôvodne očakávali, že sa na zasvätení budú musieť navzájom bolestivo prekliať, ale Voldemort bol rozptýlený túžbou obetovať dediča, a vtedy po nich nič nežiadal. Harry prehltol a pokúšal sa udržať na tvári apatický výraz. Draco vyzeral viditeľne nervózny.

"Čo máme urobiť, otec?"

Úsmev Luciusa Malfoya bol veľmi rušivý, napadlo Harryho. "Každý z vás sa postará o jedného Weasleyho. Ty sa postaráš o to dievča, Draco. On sa postará o brata," dodal, keď kývol na Harryho.

Draco sa zamračil. "Postarám?"

"Počkaj," povedal jeho otec, vstal a potľapkával si po habite. "Niečo pre teba mám. Ako výpomoc. Aby si nemohol byť obvinený. Celé to bude na ňu..."

Teraz sa už zamračil aj Harry. Čo mal...

"Tu je to!" oznámil pán Malfoy a vytiahol z plášťa čiernu knihu. Harrymu sa poznaním rozšírili oči; na obale boli slová Denník T. M. Riddla. "Daj to tomu Weasleyových dievčisku, keď budete všetci späť v hrade."

Draco vzal knihu, uprene na ňu pozerajúc. "Prečo? Čo to spraví?"

Znovu ten odporný úsmev. "To nepotrebuješ vedieť. Len jej to daj. Denník urobí zvyšok."

Harryho srdce bilo rýchlejšie. Ak Ginny bude písať do denníku, bolo by to presne ako v druhom ročníku starého života; Ginny by otvorila Tajomnú komnatu a vypustila baziliška, ktorý tam určite ešte žil a ako náhle by niekoľko študentov - najlepšie muklorodených - začalo zomierať, zákaz by bol znovu zavedený a problém by sa zázračne vyriešil. Ale... Harry nedovolí, aby k tomu prišlo. Po prvýkrát bol rád, že Ginny v starom živote do toho denníku písala, napriek pomysleniu, že takmer zomrela a on musel v dvanástich bojovať s baziliškom. Takto aspoň vedel, čo mohol denník spôsobiť, a že by do neho nikto, za žiadnych okolností, nemal písať.

Draco otcovi nervózne prikývol. "V poriadku, otec. Nájdem si spôsob, ako jej to dať. Priatelí sa s Jamie."

Jeho otec pokýval. "Dobre. A čo sa týka teba, Harry," povedal, aj keď Harry by akosi preferoval, aby mu pán Malfoy hovoril Potter; "vieš, čo máš robiť."

Harry sa zamračil. "Prepáčte? Viem?"

"Áno. Už som to povedal."

"Uhm... skutočne?"

Pán Malfoy si povzdychol, jasne netrpezlivý nad Harryho nechápavosťou. "Zabi ho," povedal stroho. Potom vstal a šiel k trepotajúcemu sa stanu. Zlomyseľne sa Harrymu pozrel do očí. "Inak sa môžu začať diať zlé veci..." Otočil sa, aby odkráčal cez vchod, a bol preč.

Obaja chlapci sa pozreli jeden na druhého; Harry mal pocit, že Draco nikdy nevyzeral bledší. Blonďavý chlapec civel na denník, potom vzhliadol na Harryho. "Hádam, že som z toho vyviazol ľahko, nie? Mám len dať toto Ginny..."

"Nie! Nemôžeš to urobiť! Ten denník... no, nikto by do neho nemal písať."

Draco sa zamračil. "Vieš, čo to je?"

Harry prikývol. "Ver mi. Je to veľmi nebezpečná kniha. Niekam ju skry a povedz otcovi, že si ju stratil alebo také niečo. Ale nepíš do nej a nedovoľ, aby do nej písal niekto iný."

"Prečo?"

Harry si hrýzol peru. "Chceš, aby sa po škole potuloval bazilišek?"

"Čo? Ako by sa to do pekla mohlo stať?"

"Ver mi. Skry ten denník. Sľubuješ?"

Vyzeral tak, ako keď sa počas metlobalového zápasu bez otázok stočil nadol.

 "Samozrejme." Harry prikývol.

"Vďaka." Zdvihol sa na odchod, ale zastavila ho Dracova ruka.

"Čo sa chystáš urobiť?"

"Čo máš na mysli?"

"Vieš, čo mám na mysli... s Weasleym. Predpokladá sa, že ho zabiješ."

"Och, to. No, samozrejme, že sa na to nechystám."

Draco sa zaškľabil. "No, bolo pekné ťa poznať...

"O čom to hovoríš?"

Draco sa rozčúlene posadil. "Myslíš, že z tohto vyviazneš? Bolo ti povedané, aby si zabil Weasleyho a ty to jednoducho neurobíš? A potom som tu ja; nemám predstavu, čo otec urobí, keď mu poviem, že som ten denník stratil, ale..."

"Tak mu to nehovor. Povedz mu, že si jej ho dal. Keď sa nič nestane, nebude to tvoja chyba. Pravdepodobne bude jednoducho predpokladať, že je hrozná pri vedení si denníka a príliš často do neho nepíše."

Draco sa na neho pozrel ponuro. "Povedal ti, inak sa môžu začať diať zlé veci. Nemyslíš si, že to má v úmysle? Pretože ja rozhodne hej."

Prevŕtal Draca očami. "Počúvaj: Nechystám sa zabiť Rona Weasleyho. A ak urobíš čokoľvek, aby si Ginny čo len skrivil vlások na hlave, zabijem ťa. Vyjasnili sme si to?" Naklonil sa nad Dracovu stoličku, ruky na jeho ramenách, tvár ani nie tri palce od tváre najlepšieho priateľa. Draco pomaly prikývol, vyzeral Harrym rovnako vyľakaný ako predtým vlastným otcom. Harry sa vzpriamil a odkráčal zo stanu.

* * * * *

Život na hrade sa z väčšej časti vrátil do normálu. Väčšina učiteľov neskorý začiatok semestra nekomentovala. Povrávalo sa, že po Veľkonočných prázdninách začnú niektorí starší muklorodení študenti navštevovať špeciálne zrýchlené vyučovanie. Mali by byť zatriedení do fakúlt a jedávať s ich členmi, ale neboli spôsobilí do metlobalových tímov a v jednotlivých fakultách by mali mať vlastné miestnosti.

Harry tomu nemohol uveriť! Fungovalo to! A pretože Draco sa nechystal dať Ginny denník, neprišlo ani k nejakej obrovskej pohrome, ktorá by spôsobila zmenu názorov členov Rady!

Všeobecne sa zdalo, že život sa zlepšil; dokonca aj počasie sa zlepšilo; v januári zažili zvláštnu vlnu tepla, sneh pri základoch školy sa takmer úplne roztopil. Harry ráno znovu išiel behať okolo metlobalového ihriska a osprchoval sa v šatniach. Na vyučovaní sa mu darilo a nestalo sa nič zlé, hoci Rona Weasleyho nijako nezačaroval. Ron bol k nemu v triede slušný, čím zmiatol Seamusa a Nevilla, zvlášť, keď ich pokarhal za to, že urážali Harryho na Elixíroch. Harry mu venoval vďačný úsmev a dúfal, že by mu s Ginny čoskoro mohli povedať o ich vzťahu.

Ku koncu januára teplé počasie stále pretrvávalo a Harry si poobede s Ginny dohodol schôdzku poniže Hagridovej starej chalupy, aby sa poprechádzali okolo jazera. Obloha bola bez hviezd, pretože bola po celý deň nízko na oblohe ťažká prikrývka oblakov. Teraz, keď bola tma, začínalo to vyzerať, ako by bola zima späť v plnej sile.

Keď prišla, Ginny sa mu hodila okolo krku a pobozkala ho; potom čo v tom chvíľu pokračovali, Harry sa odtiahol a usmial sa na ňu. "Poďme sa prejsť," povedal, keď ju chytil za ruku. Nasledovala ho, hlavu mu položila na rameno. "Možno by sme o nás Ronovi čoskoro mohli povedať? Čo zajtra?"

Túžobne na neho vzhliadla. "Vieš, myslím, že by sme mali. Áno! Rozhodne. Medzi štrajkom a Maggie... och! Nemôžem uveriť, ako sa to všetko podarilo!"

Usmial sa na ňu, neschopný prestať sa škeriť, potom ju objal a viedol ju k jazeru. Chvíľu sa prechádzali v družnom tichu, potom zastali, aby sa pozreli na hrad, v svetlách žiariacich z pestrofarebných okien. Harry si povzdychol. "Vieš, naozaj toto miesto milujem. Nikde inde neexistuje nič také, však?" Vzdychla a v odpovedi sa k nemu pritisla bližšie, na čo ju pobozkal na temeno. "Poďme hádzať žabky! Akonáhle jazero zase zamrzne, chvíľu sa to nebude dať robiť."

Zohol sa a preberal cez niektoré bledé, vodou zaguľatené kamene, a Ginny robila to isté. "Och!" vykríkla vzrušene. "Tu je jeden dobrý, presný a plochý." Vstala a hodila ho naprieč vodou skúseným pohybom, a jednohlasne počítali, "Raz, dva, tri, štyri, päť, šesť," ako sa odrážal krížom cez povrch tmavej vody.

Stalo sa to tak rýchlo, že ani nemal čas premýšľať; predtým, než si uvedomil, čo sa deje, obrovské chápadlo vyrazilo z vody a obmotalo sa okolo Ginny, voda lietala všade naokolo. Harry zazrel šokovaný výraz jej tváre len na zlomok sekundy, než ju stiahlo pod hladinu jazera.

* * * * *

Autorská poznámka: Román Johna LeCarre Dokonalý špión bol publikovaný v roku 1985, po vražde Jamesa Pottera. Môžete preto predpokladať jeden z nasledujúcich bodov pre účely tejto kapitoly:
a) LeCarre v skutočnosti napísal väčšinu románu pred 31. októbrom 1981, napriek tomu, že bol publikovaný až o štyri roky neskôr, a preto je to v podstate ten istý román;
b) LeCarre plánoval román niekoľko rokov a príbeh už mal určený pred 31. októbrom 1981, takže keď napísal knihu v alternatívnom svete, ukázala sa len mierne odlišná; preto ak ju Harry čítal v predchádzajúcom živote rovnako ako v alternatívnom, zistil by, že obe verzie neboli po všetkých stránkach identické.

Zvláštny kompliment pre Ritu Winston (Catlady) za vyriešenie toho, že "Magnus Cucurbita-Pepo" znamená "Veľká tekvica."

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre


Re: 10. kapitola Dokonalý špión Od: sisi - 10.08. 2021
moc děkuji za velikou kapitolu. Tohle má ráda, Harry se činí, jak může, dokonce má i výsledky, je to všechno utajené, komplikované. _jsem ráda, že se snaží mařit Vodlymu plány a zkazil mu kanibalistický obřad, ale je mi i líto onoho dědice, neb zemřel jaksi nadarmo. No, mohl jít smrti rád vstříc, protože to, co musel ve jménu předka činit, se příčilo jeho svědomí a smrtí se chtěl vykoupit ze strastí pozemského bytí. Další dění nám ovšem komplikuje příběh mnohem více. Draco ani bazilišek nezabili Ginny, tak se do toho nějak pustila chobotnice. Jsem netušila, že je lidožravá... asi je strážcem Bradavic, od doby zakladatelů, jako třeba fénix, bazilišek. Nechci vědět jakou příšernost nachystal autor na Ronalda. Ale chci vědět, jak to dopadne s u muslů narozenými čarodějkami a kouzelníky. Je snad možné, že ta dívka, co se zabývá fyzikou na vysoké úrovni by dokázala protlačit svět černou dírou a znovu zformulovat do správné podoby? Kapitola mě provázela celým dnem a jsem ráda, že jsem si ji mohla číst. Dík.

Re: 10. kapitola Dokonalý špión Od: Claire - 09.08. 2021
Zase jedna kapitola, co se mi četla dobře - nejspíš proto, že nepřibyly žádné další, rozptylující linky nových osob a dějů. Ale nebyla bych to já, abych si nedopřála porci skepticismu: - tak vysoce delikátní operace, u níž bylo nutné nejen důkladné utajení, ale také nutnost v krátkém čase vysvětlit a přesvědčit "nepolíbené" a kompletní realizace je na Ronovi? Fakt klika, že neskončili komplet všichni s výmazem paměti... - akce stávka proběhla bez nejmenšího zaškobrtnutí, jediného pidiproblému, jako když si děcka na pískovišti plácají bábovičky, ani minimální snaha o mocenské potlačení... to Luciusem zadané úkoly mají hlavu i patu a za nesplnění patrně přijde trest... Ginny v hlubokém ponoru je už jeho začátek nebo si jen velká oliheň chtěla pošpásovat čistě sama od sebe? - možná by bylo bývalo vhodné maličké decentní upozornění na začátek kapitoly "nečtěte při nebo těsně po jídle" - opravdu nechutné pasáže pro čtenáře s bujnější obrazovou představivostí (můj případ těsně po dobrém jídle) - že je svatá Lily Evansová coura se mnou nehnulo, má to u mne polepené za celoživotní chování k Harrymu - jeho možná ty ubohé okecávačky přesvědčily, mne ne. Snad nebude škodit ještě víc... A taky aspoň jednu pochvalu, abych nebyla pořád tak negativistická - nápad s Voldyho hůlkou je perfektní, každé oslabení nepřítele se hodí... a vůbec celá ta partyzánská akcička - přitom na vymyšlení a realizaci času minimum... nemohl ho nechat stát věčně... Děkuji a těším se na další kapitolu - snad dnešní trend vydrží co nejdéle...

Prehľad článkov k tejto téme:

Barb LP: ( Jimmi )29.10. 202121. Môj druhý život
Barb LP: ( Jimmi )27.10. 202120. Čas vlka
Barb LP: ( Jimmi )16.10. 202119. Bojový pokrik
Barb LP: ( Eggy )09.10. 202118. Hľadanie Snapa
Barb LP: ( Aha_Lucia )02.10. 202117. Prútik
Barb LP: ( Jimmi )25.09. 202116. Tuláci
Barb LP: ( Jimmi )18.09. 202115. Hľadaný
Barb LP: ( Elza )11.09. 202114. Jak je důležité míti Draca Malfoye
Barb LP: ( Eggy, Elza )05.09. 202113. Spravodlivosť
Barb LP: ( Elza )23.08. 202112. ...a tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu
Barb LP: ( Elza, Aha_lucia )16.08. 202111. kapitola Na famfrpálovem hřišti
Barb LP: ( JSark )09.08. 202110. kapitola Dokonalý špión
Barb LP: ( JSark )03.08. 20219. Kapitola Dedič
Barb LP: ( JSark )26.07. 20218. kapitola Sestra
Barb LP: ( Elza )19.07. 20217. kapitola Z Nového světa 2/3 + 3/3
Barb LP: ( Kaya )12.07. 20217. kapitola Z Nového světa 1/3
Barb LP: ( Jimmi,JSark )05.07. 20216. kapitola So zvesenou hlavou k Londýnu
Barb LP: ( Elza )29.06. 20215. kapitola Ten Potter se nezdá
Barb LP: ( Fion, JSark, Elza )21.06. 20214. kapitola Svět jak ho známe
Barb LP: ( Mahareth a Severka Plamen )14.06. 20213. kapitola Poslední pokušení
Barb LP: ( Mahareth a Severka Plamen )07.06. 20212. kapitola Ve snech
Barb LP: ( Mahareth a Severka Plamen )31.05. 20211. kapitola Sémě jest zaseto
. Úvod k poviedkam: ( Jimmi )26.05. 2021Úvod k poviedke