Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Snamione solace II

Nekonvenčná konverzácia 1/2

Snamione solace II
Vložené: solace - 04.10. 2021 Téma: Snamione solace II
solace nám napísal:

Nekonvenčná konverzácia

Autor: CharmedArtist     Preklad: solace

Originál: An Unconventional Conversation

Žáner: romantika

Obdobie: Rokfort – kánon, Rokfort po kánone, Po Rokforte

Prístupnosť: neobmedzená

Keď Hermiona vzala do rúk knihu v knižnici, nepredpokladala, že jej obyčajný citát zmení život.

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Hermiona si povzdychla a položila hŕbu kníh na svoj obľúbený stôl v knižnici. Klubovňa bola v ten deň mimoriadne hlučná – alebo sa jej to iba zdalo? – a tak utiekla do ticha a pohody knižnice.

Sadla si na stoličku, ktorú považovala za svoju, a všimla si, že už na stole leží kniha. Zvedavo ju vzala do rúk. Pri pohľade na názov nadvihla obočie: „P.S.: Milujem ťa“. Otvorila ju na jednej z označených strán.

„O dvadsať rokov budete viac sklamaní z vecí, ktoré ste neurobili, než z tých, ktoré ste urobili,“ čítala potichu. „Vytiahnite kotvu. Vyplávajte z bezpečného prístavu. Chyťte obchodné vetry vo vašich plachtách. Bádajte. Snívajte. Objavujte.“

„Úplná hlúposť!“ otrávene zamrmlal hlas za ňou a ona zmeravela na stoličke. „O dvadsať rokov vás budú prenasledovať veci, ktoré ste urobili, lebo ste nemali na výber, kamkoľvek pôjdete. Zostaňte vo svojom bezpečnom prístave čo najdlhšie, slečna Grangerová, lebo potom už nič nebude ako predtým.“

Nasledovalo zašušťanie látky a prenikavá ozvena krokov. Hermiona sa nemusela otočiť, aby vedela, kto s ňou hovoril.

 

* * * * *

 

To bol začiatok ich podivnej výmeny citátov. Hermiona pred odovzdaním každej domácej úlohy z elixírov pripojila na koniec citát. A keď ju získala späť, odpoveď bola naškrabaná celkom dolu červeným špicatým rukopisom. Netušila prečo, no mala akési zvrátené potešenie z toho, keď citovala tie najbláznivejšie optimistické a povzbudzujúce slová a na oplátku dostávala ponuré pohŕdavé citáty. Bolo fascinujúce sledovať, čím jej profesor opätuje paľbu, a zistila, že si pamätá každý jeden citát.

„Len dve veci sú nekonečné. Vesmír a ľudská hlúposť. Pri tej prvej si však nie som taký istý.“

Albert Einstein

„Niet pochýb o tom, že všetky ženy sú šialené; je to len otázka stupňa.“

W. C. Fields

„Každý hlupák môže kritizovať, odsudzovať a sťažovať si - väčšina bláznov to aj robí.“

Benjamin Franklin

Jeho prvý citát ju takmer odradil: Je lepšie mlčať a byť považovaný za hlupáka, než prehovoriť a odstrániť tým akékoľvek pochybnosti.“ Maurice Switzer  Ale z nejakého dôvodu (profesor by to nazval pochabá chrabromilská bezočivosť) neprestala s pridávaním citátov na koniec svojich úloh a pokračovala v hre.

Ani si hneď neuvedomila, že mu spolu s citátmi začala klásť otázky – a dostávala odpovede.

„Je lepšie byť nenávideným za to, kým v skutočnosti ste, než byť milovaným za to, kým nie ste.“

André Gide

Občas v nej jeho citáty vzbudzovali pocit, že sú si po niektorých stránkach veľmi podobní.

„Rozdiel medzi takmer správnym slovom a správnym slovom je skutočne veľký - je to ako rozdiel medzi svetluškou a svetlom.“

Mark Twain

Oveľa neskôr citáty jej učiteľa odrážali skutočnosť, o ktorej pochybovala, že by ju niekedy vyslovil nahlas. To boli chvíle, kedy si najviac lámala hlavu, akým citátom na ne reagovať.

„Myšlienky sú tieňom našich pocitov - vždy temnejšie, prázdnejšie, jednoduchšie.“

Friedrich Nietzsche

Takto to pokračovalo niekoľko mesiacov. Teraz sa jej citáty objavovali už pod úlohami z obrany proti čiernej mágii. Nájsť vhodný citát jej niekedy trvalo dlhšie než napísať domácu úlohu nad ním. Harry s Ronom nikdy neprišli na dôvod, prečo sa občas na poslednú chvíľu hnala do knižnice s bedákaním, že záver úlohy nie je ideálny.

„Všetko, čo som sa naučil o živote, sa dá povedať troma slovami: život ide ďalej.“

Robert Frost

Potom ten muž zabil Dumbledora a ona sa ocitla vo víre vojny, unikala pred lapačmi a takmer do zbláznenia sa snažila prísť na to, kde by mohli byť Voldemortove horcruxy. Zo všetkých síl sa usilovala nemyslieť na muža, s ktorým si vymieňala citáty.

 

* * * * *

 

„Než som sa narodil, bol som mŕtvy miliardy a miliardy rokov a vôbec mi to neprekážalo.“ Dvojitý špión vykašliaval krv, keď umieral na dlážke Škriekajúcej búdy. Oči mal zatvorené a lomcovala ním triaška spôsobená jedom a stratou krvi. Hermiona zavzlykala, klesla na kolená a horúčkovite sa hrabala vo svojej taštičke.

„Choďte napred!“ prikázala chlapcom, ktorí boli s ňou. Harry na ňu zmätene pozeral s fľaštičkou Snapových spomienok v ruke. „Tak už choďte!“ zopakovala rázne. „Prídem za vami, len čo bude stabilizovaný.“

„Vraví sa, že pred smrťou vám prebehne pred očami celý život,“ zachripel kedysi hodvábny hlas a Hermiona zavrčala.

„Nezomriete, pán profesor!“ vyhlásila, keď konečne vytiahla z tašky zásobu elixírov, ktorá bola po čase strávenom na úteku značne zdecimovaná. „Nedovolím vám to!“

 

* * * * *

 

Po skončení vojny sa vrátila na Rokfort, aby dokončila posledný ročník. Každý týždeň vyhľadala vhodný citát pre majstra elixírov, ktorý teraz nosil na krku hebkú jasnočervenú šatku, takmer úplne schovanú pod svojím bežným čiernym habitom.

Ako prefektka a najlepšia študentka ročníka ukončila v posledný deň slávnostnú reč tým, že sa zadívala do očí tmavovlasého muža, šibalsky sa usmiala a odcitovala: „V hlave máte mozog, na nohách topánky. Môžete sa vydať ktoroukoľvek cestou. Ste na to sami, no máte znalosti. Vy sa rozhodnete, kam ísť.“ Pocítila akési vnútorné rozochvenie, keď sa mu mierne zvlnili kútiky úst a tvár nakrátko rozžiaril náznak ponurého pobavenia, než sa opäť vrátil jeho obvyklý upätý výraz. 

Potom odišla pracovať na ministerstvo, ale každý týždeň mu posielala citát. Žiaden list, iba citát na prúžku pergamenu jedenkrát týždenne. Sova s jeho odpoveďou sa k nej dostala vždy o dva dni neskôr.

Raz prešli okolo seba v Rokville a po drobnom úškrne, ktorým jej odpovedal na veselý pozdrav, sa takmer vznášala v oblakoch po zvyšok dňa. Bolo len niekoľko ľudí, na uznaní ktorých jej záležalo tak ako na jeho.

Keď ho priviedli na ministerstvo na základe vykonštruovaného obvinenia, že ohrozil svojich študentov, Hermiona bežala celou cestou do súdnej siene, len čo sa to dopočula. Dovolili jej vystúpiť na jeho obhajobu asi iba preto, lebo nepredpokladali, že ho bude tak urputne brániť.

Dlhú chvíľu na ňu hľadel a potom sa uklonil.

„Skutočný vojak bojuje nie preto, že nenávidí to, čo je pred ním, ale preto, že miluje to, čo je za ním,“ povedala tak potichu, že to nepočul nik okrem neho. Prevŕtaval ju očami. „G. K. Chesterton.“

Neskôr sa ich komunikácia zmenila. Zdalo sa, že citáty, ktoré si vymieňali, nadobudli podtón niečoho nedefinovateľného a Hermiona dúfala, že si to iba nepredstavuje. Citát G. K. Chestertona si zapamätala už dlho predtým. Domnievala sa, že ho použije v súvislosti s vojnou, v tej súdnej sieni jej však vykĺzol z úst. Uvedomila si, že neľutuje, že v danej situácii získal oveľa dôvernejší podtext.

Až po tom, čo informácia v novinách vyvolala konflikt medzi ňou a bývalým spolužiakom, si bola istá, že z citátov bývalého profesora nevyčítala nič nesprávne. Ten citát, ktorý jej poslal po vyjdení článku, si nechala pripevnený doma na zrkadle.

„Krása je v oku pozorovateľa a z času na čas je potrebné dať hlupákovi alebo dezinformovanému pozorovateľovi monokel.“

Jim Henson

Jedného dňa ale očakávaný lístok nedorazil a Hermiona si celý deň robila starosti – niežeby si to ktokoľvek všimol. Počas vojny sa stala dosť dobrou v skrývaní trápenia. Keď však dorazila domov, pred dverami bytu ležala kytica kvetov s odkazom.

„O dvadsať rokov budete viac sklamaní z vecí, ktoré ste neurobili, než z tých, ktoré ste urobili. Vytiahnite kotvu. Vyplávajte z bezpečného prístavu. Chyťte obchodné vetry vo vašich plachtách. Bádajte. Snívajte. Objavujte.“

H. Jackson Brown Jr.

P.S.: Milujem ťa

Otočila sa a našla Severusa Snapa stáť niekoľko krokov opodiaľ. V jeho pohľade bola skrytá neistota. So žiarivým úsmevom sa mu vrhla do náručia. Ich nekonvenčný rozhovor sa dostal späť na začiatok. Keď pocítila, ako ju jeho ruky zovreli v objatí, v duchu poďakovala tomu, kto tú knihu nechal pred mnohými rokmi na stole v knižnici. Nikdy nepredpokladala, že jej jeden obyčajný citát takto zmení život.

 

Poznámka prekladateľa: Nasledujúca kapitola doplní príbeh z pohľadu Severusa Snapa.


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre


Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: MichelleF - 06.10. 2021
Děkuji. Přesně toto jsem dnes potřebovala, sladkou duchaplnou romantiku. Hned mám lepší den.
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
Rado sa stalo a vďaka za odozvu:-)

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: Lupina - 04.10. 2021
Ach, toto je ten druh povídek, který mi vykouzlí na tváři přiblblý úsměv. To bylo prostě Severusovské inteligentní flirtování. A jak nádherně se kruh citátů uzavřel. Děkuji, solace, byla to nádhera.
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
Aj ja ďakujem, Lupina. Som rada, že sa ti príbeh páčil.

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: Claire - 04.10. 2021
Ach, ach, to je počteníčko, když ne obou koncích korespondenčního kanálu stojí/sedí lidé stejné úrovně inteligence, všeobecného rozhledu, vyjadřovacích schopností a také schopnosti zlehka intrikovat, případně flirtovat. Takové povídky skvostně naladí na celý, celičký den... ba někdy i týden, v případě nejzdařilejších. Děkuji, solace - Severusův úhel pohledu bude zcela jistě velmi přínosný, těším se za týden.
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
Sevrusov uhol pohľadu doplní chýbajúce čriepky. Potom bude príbeh kompletný. Ďakujem za milý komentár, Claire:-)

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: sisi - 04.10. 2021
Děkuji mnoho a velmi. Zdá se, že mi dnešní povídka zachrání den. Miluju Snapeův smysl pro dramatično, morální kodex, široké vyjadřovací schopnosti, brilantní slovník a nakonec i ten hlas, kterým promlouvá, považuji ho za nejlepší postavu v HP světě. Omlouvám se, že tu zním jak malá holka, dnes asi nemám zrovna index dobrého dne. Mohla bych ho obdivovat i tajně, ale co z toho pak mám? :D
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
Nie, nie, Severusa tajne neobdivuj. Čo by som z toho potom mala? :-D Takto si prečítam tvoj milý komentár a hneď mám krásny deň. Veľká vďaka, sisi:-)

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: kakostka - 04.10. 2021
Mno to je ale mňaminkaaaa, luxusní, akorát jako zákusek po pozdní snídani:-) děkuju, moc jsem si ji užila a těším se na verzi ze Severusova pohledu. Už úvodní pasáž, hmmm a předpokládám, že ten někdo, kdo narafičil knihu je mistr lektvarů? že joooo?
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
Ďakujem za milý komentár, kakostka. Teším sa, že sa ti príbeh páčil. Severus to v tomto prípade nebol. Musela by to byť veľká náhoda, aby mu taký "diabolský" plán vyšiel.

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: Baru - 04.10. 2021
Já to mám tak ráda, ty pondělní snamione střípky. Když to stihnu ráno, mám fakt krásný cely den. Není nic lepšího, než se po ránu naladit na lásku a vtip. Tato je obzvlášť krásná. Moc děkuji, vážím si každé jedné z nich :) A těším se velmi na příští týden.
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
Ďakujem za milý komentár, Baru. Teší ma, že sú pondelňajšie snamionky pre teba takým pozitívnym stimulom:-)

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: luisakralickova - 04.10. 2021
Děkuji, děkuji, sluníčko zase vyšlo;)
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
To je veľmi pozitívne, hneď je svet krajší. Díky.

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: denice - 04.10. 2021
Moc děkuji za půvabný, optimistický příběh. Tvoje překlady mi vždycky rozjasní pondělí, tento se zvlášť povedl. Už se těším na vyprávění z pohledu Severuse Snapea.
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
Aj ja ďakujem, denice. Teším sa, že sa páčilo.

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: Jacomo - 04.10. 2021
Děkuju moc za přeložení nádherné nekonvenční povídky, solace. Hermiona měla víru v budoucnost z počátku a Severus se k ní postupně dopracoval. Hned mám ráno o kousek víc naplněné optimismem.
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
Som rada, že ťa poviedka hneď zrána optimisticky namotivovala. Tie Hermionine citáty očividne pôsobia nielen na Severusa. Vďaka za komentár:-)

Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: zuzule - 04.10. 2021
Aaaa, tohle udelalo muj den hned hezcim. Dekuju!
Re: Nekonvenčná konverzácia 1/2 Od: solace - 06.10. 2021
To ma teší. Díky:-)

Prehľad článkov k tejto téme:

CharmedArtist : ( solace )11.10. 2021Nekonvenčná konverzácia 2/2
CharmedArtist : ( solace )04.10. 2021Nekonvenčná konverzácia 1/2
cathedral carver: ( solace )27.09. 2021Desať vecí, ktoré ti len horko-ťažko tolerujem
shiv5468: ( solace )20.09. 2021Po trinástykrát
drakien69: ( solace )13.09. 2021Dohoda
wallyflower: ( solace )06.09. 2021Všetky tie maličkosti 2/2
wallyflower: ( solace )30.08. 2021Všetky tie maličkosti 1/2
Eridanus: ( solace )16.08. 2021Priestupný rok
Justice Rainger: ( solace )09.08. 2021Obete fanfiction
Arevik: ( solace )22.03. 2021Od gruntu
Astreya: ( solace )15.03. 2021Keď sa plnia sny
Циан: ( solace )10.02. 2020Už nie moja
Černoknižnica: ( solace )27.01. 2020Pokus o epištolu
Lilitana: ( solace )13.01. 2020Kto je kto v romantických snamionkách
. Úvod k poviedkam: ( solace )13.01. 2020Úvod