Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - R

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 24.10. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek, ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
*** 


 

 

R

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Rabidus
Tříštící kouzlo. Z latiny - znamená doslova „šílený nebo zuřivý“.  (Klíč)

 

Reconstitutio
Rekonstrukční kouzlo, které může obnovit například spálený dopis, pokud nebyl popel důkladně rozprášen. Španělské reconstitución je výraz pro „obnovení, opětné vytvoření“, zrovna tak latinský výraz constituo znamená „stavět, postavit“ a předpona re- značí „znovu, zpět“. (RJŽJ)


Redimio Nos
Kouzlo, je-li použito při žádosti o ruku, může symbolicky zpečetit zasnoubení. Žadatel uchopí svoji vyvolenou, či vyvoleného, za ruku a vysloví Redimio Nos. Okolo spojených rukou se v tom okamžiku ovine zlatá a stříbrná stuha. Žádající pak přednese svoji nabídku k sňatku a je-li tato přijata, stuha se utáhne kolem spojených rukou snoubenců a vpije se do kůže. Kouzlo samozřejmě funguje pouze v případě, že si obě zúčastněné strany zasnoubení upřímně přejí.
Formule je latinská, redimio znamená „ovázat, ovíjet“, nos je „my“. Čili v překladu „Svaž nás“.
(Lekce v namlouvání, překlad Slimča, http://ss-slash.wgz.cz/novinky/lekce-namlouvani.html )

 
Redintegro
Kouzlo využitelné v domácnosti, nebo při balení. Lze jím například uvést rozbalenou krabici do původního stavu.  Inkantace pochází z latiny, kde redintegratio znamená „obnovení, restaurování“. (SDM)

Reducio
Předmět se zmenší na svou původní velikost. Protikouzlo ke kouzlu Engorgio (viz). Reductio znamená doslova „uvedení zpět“. Zaklínadlem zmenšil v HP4 falešný Pošuk Moody pavouky, když studentům demonstroval použití kleteb, které se nepromíjejí. (HP4)

Reducto
Ničící kouzlo. Kouzlo ve filmu po dopadnutí na živou bytost vytvoří tlakovou vlnu. Po dopadu na předmět ho rozbije nebo rozpráší. Zaklínadlo použil poprvé Harry Potter v bludišti při turnaji tří kouzelnických škol (HP4) a například v HP7 se jím pokusil zničit viteál. Reduce je v angličtině „přemoci“. (HP4)

Refilling Charm (viz Dolévací kouzlo)
 
Relampagare
Omračující kouzlo, simulující úder blesku. Zasažená osoba upadne zhruba na pět minut do bezvědomí, poté se sama probere. Kouzlo lze spojit s formulí Troneo (viz podrobné heslo). Španělský výraz relámpago znamená „blesk“, relampaguear pak „blýskat se, zablesknout se“. (RJŽJ)

Relashio
Obranné kouzlo. Výborně se hodí proti ďasovcům. V HP4 ho použil Harry při plnění druhého úkolu v jezeře. V HP7 ho použila Hermiona k uvolnění pout. Release je anglicky „uvolnit“, koncovka -o či -io značí v latině první osobu jednotného čísla. (HP4)

Renascor
Formule používaná lékouzelníky. Slouží k masáži srdce, pokud pacientovi selže dřív, než mohou začít působit léčivá kouzla a lektvary, nebo jím lze srdce okamžitě zastavit. Re nascor znamená latinsky doslova „znovu se narodit“. (Klíč)

Rennervate
Posilující zaklínadlo. Probudí člověka z bezvědomí. Samotné slovo enervate znamená anglicky „vyčerpaný, ochablý“, předpona re- znamená „znovu“. Protikouzlo k Stupefy (Mdloby na tebe). (J.K.Rowlingová touto formulí sama nahradila původní Ennervate)

V HP4 tímto kouzlem probral z bezvědomí Barty Skrk sr. omráčenou skřítku Winky a tímtéž zaklínadlem oživil Brumbál Skrkova syna. (HP4)

Reparo
Opravovací kouzlo. Je to vůbec první kouzlo, které v knize použila Hermiona Grangerová, která s ním již ve vlaku do Bradavic opravila Harrymu páskou slepené brýle. Použila přitom formuli Okulus reparo. Reparo znamená latinsky „opravuji“ a „okulus“ je „oko“. (HP1)

Repellentus
Kouzlo na odpuzení vody. Ve třetím díle ho použila Hermiona na Harryho brýle při zápasu proti Mrzimoru. Latinsky znamená repello „tlačit pryč“. (HP3)

Repello Inimigotum
„Protego Maxima. Fianto Duri. Repello Inimigotum.“
Tuto kombinaci kouzel použil v pozdních nočních hodinách 1.5.1998 profesor Filius Kratiknot a později také Horácio Křiklan a Molly Weasleyová na vytvoření ochranného štítu okolo bradavického hradu. V průběhu bitvy štít nepropustil dovnitř žádného nepřítele a veškerá kouzla se o něj s hlasitou explozí rozbíjela. Tento ochranný štít dokázal strhnout teprve lord Voldemort.
Repello znamená latinsky „tlačit pryč“ a inimicus je „nepřítel“. (HPf7)

Repello mudletum  (Repello mukletum) (
orig. Repello Muggletum)
Udržuje mudly od místa, které bylo tímto kouzlem zabezpečeno. Hermiona ho používala v HP7 k zabezpečení místa, kde stanovali. Latinsky znamená repello „tlačit pryč“. (HP7)

Repurgo
Čistící a uklízecí kouzlo pro domácnost. Purgo je latinsky „čistit“, re purgo pak doslova  „čištěním odstranit“. (WLS)

Resero

Inkantace rušící působení formule Privatus (viz). Resero znamená latinsky „otevřít“. (SDM)
 
Revelio

Odhalující kouzlo, které má mnoho variant. Revelo je latinsky „odhaluji“. Specialis revelio (viz podrobné heslo) odhaluje, je-li daný předmět kouzelný a v šestém díle ho Hermiona použila na Harryho učebnici Přípravy lektvarů pro pokročilé. Stejná formule lze použít pro určení substancí v neznámém lektvaru. Specialis znamená latinsky „zvláštní“. Homenum revelio odhaluje přítomnost lidí. V sedmém díle zaklínadlo použila  Hermiona v domě číslo dvanáct na Grimmauldově náměstí. Homo je latinsky „člověk“. (HP6)
V povídce „Učednice a Nekromant“ se odhalilo působení cizí, skryté magické síly pomocí varianty Vim magicam revelio. Vim je 2.pádový tvar (genitiv) latinského vis, nebo-li síly, vim magicam revelio je tedy doslova "odhalení magické síly" . (Učednice)

 

Revelo Genus
 Další ze šikovných kouzel pro těhotné. Formule se dá seslat již v počátcích těhotenství, následně se objeví buď symbol pro chlapce, nebo pro dívku a je to. Revelatio je latinsky „objevení, zjevení“, genus pak  „pohlaví“. (SDM)


Rictusempra
Lechtací kletba. Harry ji použil v soubojnickém klubu proti Draco Malfoyovi (HP2). Latinsky rictus znamená „ústa“ a semper je „stále“. (HP2)


Riddikulus
Formule používaná k zahnání bubáka. Bubák je tvor živící se strachem, bere proto na sebe podobu, která oběť co nejvíc vyděsí. K úspěšnému provedení kouzla je nutné si představit něco, co bubáka zesměšní. Když se toto kouzlo učilo v hodině obrany proti černé magii v HP3, Nevillův bubák se proměnil v profesora Snapea a po použití tohoto kouzla měl na sobě oblečení Nevillovy babičky. Formule v latině znamená „směšný“. (HP3) 

Rigor
Kouzlo zmrazení, používané zejména při výrobě lektvarů, kdy zmrazí právě probíhající proces. Rigor je latinsky „tuhost“. (Klíč)

Rigor cantatis
Zmrazí několik prvních kouzel. Počet zmrazených kouzel závisí na magické síle kouzelníka. Incantatum je „zaklínadlo, kouzlo“, rigor je latinsky „tuhost“. (Klíč)

Rimor derma
Útočné kouzlo, které rozdírá kůži. Rimor je „rozdírat“, derma „kůže“ (lat).  (Klíč)

 

Rompere
Tříštivá kletba, jejíž účinek sice nebyl ve ff „Rok jako žádný jiný“ popsán, ale vzhledem k tomu, že romper je španělský výraz pro „zlomit, rozbít, roztrhat, roztříštit“, lze si efekt dost dobře představit. (RJŽJ)  
 

 

Rozširujúce kúzlo (viz zvětšovací kouzlo)
 

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - R Od: denice - 16.02. 2012
Redimio Nos asi už těžko někdy použiju, ale zní to krásně romanticky. V závorce je Lekce, tak doufám, že se nějak dopátrám povídky, do které patří. Díky.
Re: Lexikon - R Od: marci - 16.02. 2012
Je to těžce romantické - s potěšením jsem to sem dala, protože kleteb je spousta, ale romantických kouzel jako šafránu... Link na povídku je v kapitole "Odkazy a poděkování" Jedná se o krátkou a zcela nevinnou snarry povídku na stránkách Slimči. Děkuji moc za komentář!
Re: Lexikon - R Od: denice - 16.02. 2012
Děkuji mockrát, povídku jsem s potěšením přečetla.

Re: Lexikon - R Od: JSark - 26.10. 2011
Chm, erko sa zase nabalilo. Pekne.   Rennervate. Prečo ho mám zafixované ako ennervate? 8o Reducto si z knihy nepamätám, nebolo len vo filme? Na druhej strane zo všetkých tých poviedok už mám taký chaos v hlave...
Re: Lexikon - R Od: marci - 26.10. 2011
Pro jistotu jsem se ještě jednou podívala do knih - opravdu tam je V Ohnivém poháru v bludišti a ve Fénixově řádu na odboru záhad.  Ve filmu zaznělo, myslím, víckrát. Rennervate máš zafixované správně. V českém, a předpokládám i slovenském, překladu opravdu bylo Ennervate. Rowlingová zaklínadlo sama revidovala (hp-lexikon.org). Děkuji moc za komentář

Re: Lexikon - R Od: anonym - 24.10. 2011
rimor derma je zrejme dosť nepríjemné kúzlo.
Re: Lexikon - R Od: marci - 25.10. 2011
Zřejmě ano, ale třeba na Lamii stoprocentně nefunguje Díky za poznámku

Re: Lexikon - R Od: teriisek - 24.10. 2011
Děkuju za písmenko... člověk si u toho tak zavzpomíná! :)
Re: Lexikon - R Od: Neprihlásený - 24.10. 2011
Děkuji za komentář. Ano - a je to pěkné vzpomínáni. Už je to přes 10 let - první kniha byla vydaná v češtině v únoru 2000
Re: Lexikon - R Od: Neprihlásený - 24.10. 2011Re: Lexikon - R Od: marci - 24.10. 2011
Krucinál - děkuji ještě jednou a tentokrát i s podpisem :-)

Re: Lexikon - R Od: Jimmi - 24.10. 2011
Ak sa čuduješ, musela som ti to posunúť, zajtra končí solace s poviedkou. Lepšie skôr ako neskôr, tu je fakt hromada písmenok. Ďakujem za skvelú prácu.
Re: Lexikon - R Od: marci - 24.10. 2011
:-) nedivím se - zachytila jsem odkaz ve zprávách nahoře Asi pomalu vložím zbytek písmen a pak se domluvíme, co dál.... Koukala jsem, jak je teď přeplněno a těším se na 31.10. Děkuji za vše

Re: Lexikon - R Od: denice - 24.10. 2011
Tak u R je rozhodně na co vzpomínat! Riddikulus mě znovu rozesmál, Snape byl neodolatelný. A Alicino Renascor samozřejmě, a Reparo...to byl úplný začátek. Díky.
Re: Lexikon - R Od: marci - 24.10. 2011
Já také s potěšením vzpomínám a u Okulus reparo jsem se skoro dojala - takových let s Harrym... nevím, jestli někdo zachytil rozdíl oproti původním Lexikonu na stránkách Klíče, ale snažím se postupně doplňovat k jednotlivým heslům jejich alespoň první, nebo nejvýznamnější výskyt.  U prvních písmen jsem to ještě nedělala, tak udělám revizi, až bude všechno venku. Počkej na "S" - Scutum Regis, Semper fidelis - to se to vzpomíná.... děkuji za milý komentář

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon