Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Štěněcí oči

Kapitola 4. Hodně o Harrym

Štěněcí oči
Vložené: denice - 31.05. 2018 Téma: Štěněcí oči
denice nám napísal:

 

Autor: Wheezy1

Překlad: denice          Beta: Jimmi a Sevik99            Banner: arabeska

Originál: https://www.fanfiction.net/s/2944897/1/PuppyDog-Eyes

Rating: 13+    

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

 

Kapitola 4. Hodně o Harrym

 

Příští tři roky Hagridovi uběhly rychle. Staral se o zvířata potřebná k výuce a dával pozor na Zapovězený les i na syna. Krátce po první návštěvě u Weasleyů začal Harry brát soukromé hodiny se Snapem a McGonagallovou, aby se naučil dobrému chování, péči o svůj vzhled a vzdělal se. Snape s ním byl zpočátku nespokojený, ale zjistil, že dítě je bystré a vyrovnané, a nakonec si hodiny v jeho společnosti užíval.

Množství času, které ti dva na Harryho vynaložili, se vyplatilo – četl, psal a počítal na úrovni svých vrstevníků. Taky byl občas slušně oblečený. Bradavičtí učitelé mu dali šaty, v nichž nevypadal jako bezprizorný, ale dříve či později je jeho otec použil jako přikrývku pro čerstvě narozené hříbě nebo do nich nabral v lese dříví. Pro Rubeuse prostě nebyla péče o vzhled a oblečení na seznamu denních priorit.

Ačkoli navštěvoval Weasleyovy a hrál si s nimi poměrně často, většinou díky laskavému srdci Molly a jejímu slitování, byl pořád obhroublý a měl sklony k rozmíškám. Ale její synové ho měli opravdu rádi – dítě tak otevřené a upřímné mělo něco do sebe. Nemohli si pomoci a byli k němu laskaví. Ginny se mu naopak za každou cenu vyhýbala.

Jenže i když se s ním Weasleyovi rádi bavili, ostatní děti si ho nevšímaly. Ve věku osmi let, kdy se většina potomků kouzelnických rodů začala učit své roli ve společnosti a navazovat strategické vztahy, byl Harry tak trochu osamělý. Ti samí bradavičtí studenti, kterým kdysi připadal pětiletý kluk tak roztomilý, nyní shledali, že ve svých osmi letech je špinavý, neotesaný a otravný. Bylo příliš snadné dělat si z něj legraci.

 

xxx

 

Albus Brumbál, uvelebený za svým stolem, zkoumavě hleděl na čtveřici sedící proti němu.  Severus, Minerva, Molly a Poppy se ve svých křeslech neustále ošívali, zjevně netoužili začít s tím, o čem přišli mluvit. A Albus si byl jistý, že ví, o co jde.

„Nuže, přátelé, co jste mi přišli říct o Harrym?“ V očích se mu zatřpytilo, když se mu je povedlo překvapit jako obvykle.

McGonagallová se zhluboka nadechla a spustila: „Albusi, my všichni máme Hagrida rádi. Všichni. Ale domníváme se, že v Harryho nejlepším zájmu je najít mu jiného opatrovníka. Mimo Bradavice.“ Pohlédla na ostatní a všichni souhlasně přikývli.

„A proč je to třeba?“ zeptal se Albus laskavě. Očekával to a nechtěl se zbytečně dohadovat.

„Pane řediteli,“ zazněl sytý baryton mistra lektvarů, „mám toho chlapce rád – jedno, jestli je nebo není Potter. Ale zdá se, že pokaždé, když o kousek pokročíme s výukou  slušného chování, jeho ‚otec‘ ho strhne dva kroky zpět. Má potenciál – jeho divoká magie je silná, myslí mu to rychle a je učenlivý. To jeho otec bohužel, ehm, není.“

Všechny tři ženy sebou trhly při Severusově vše shrnujícím prohlášení, ale ředitel si všiml, že mu neprotiřečily.

„Albusi, právě dneska ráno jsem mu musela napravit zlomenou ruku. To dítě je chodící seznam nehod.“ Poppy důrazně pohlédla na starého kouzelníka. „Hagrid ho vzal s sebou hrát si s kentaury! Víte, jak mají mladí kentauři spadeno na děti! Pokud ho nepopálí třaskaví skvorejši, ztlučou ho Weasleyovi nebo ho bodne akromantule... Hagrid pro Harryho dobrým opatrovníkem není, a nikdy nebyl.“

Molly, které po tváři stékala mateřská slza, souhlasila: „Albusi, ten chlapec potřebuje lepší vychování. Učí se o něco víc a  chová se lépe, ale stále je velmi divoký. Nemyslím si, že v Bradavicích uspěje, pokud se nedokáže zbavit všech těch šíleností a nebude vychovávaný ve formálnějším prostředí.“

„Všichni máme Hagrida rádi – vy to víte,“ Minerva smutně potřásla hlavou. „Ale jestli je Harry nadějí kouzelnického světa, bude se muset naučit disciplíně. Jeho otec to nezvládne.“

Ředitel si vložil do úst další citrónový drops, zatímco ostatní nervózně usrkovali svůj čaj. „Máte někoho na mysli?“

„Někdo schopný, ne v Bradavicích,“ odvětila Molly jednoduše. „Bez váhání bych ho vzala k nám, ale bojím se, že je příliš zvyklý prát se s mými syny. U nás by neudělal nutný pokrok. Potřebuje nové prostředí.“

„A přísné, řediteli,“ přerušil ji Snape. „Nemyslím tím kruté nebo tyranizující, ale důsledné a spravedlivé.“

Ze zdi se ozvalo uštěpačné zachechtání a pět čarodějů vzhlédlo ke škodolibě se smějícímu portrétu Phinease Blacka. „Říkal jsem vám to už před léty, Albusi. Chlapci by bylo mnohem lépe u jeho pokrevních příbuzných. Jděte za nimi a trochu o tom přemýšlejte.  Nepoložte jim ho na práh jako láhev mléka – to by naštvalo každého normálního člověka. Seznamte se s nimi a vysvětlete jim, co se děje.“

„Hmmmm,“ zamumlal Brumbál. „Možná se vyplatí Petunii navštívit a oťuknout si ji.“

 

xxx

 

Petunia a Vernon Dursleyovi nevěděli, co mají čekat. Před sedmi lety jim přišla informace ohledně smrti jejich sestry a švagra ze všech možných zvířat zrovna po sově. Lily a Petunie si byly v dětství velice blízké, ale jakmile její sestra obdržela ten zatracený dopis z Bradavic, začaly neshody, které se s léty prohlubovaly. Obě dívky brzy zjistily, že kromě krve mají sotva co společného, a stále více se vzdalovaly. Petunie se příležitostně zamyslela, co se stalo se synem její sestry, ale předpokládala, že šťastně žije u příbuzných z Potterovy strany. Z toho, co se tenkrát od Brumbála dozvěděla, ji mrazilo až do morku kostí.

O sedm let později senilní a excentrický stařec zčista jasna zazvoní na jejich zvonek a chce si s nimi promluvit o Harrym. Za sedm let ani slovo nebo nějaká zpráva, žádný způsob, jak se spojit s kouzelnickým světem, a teď tohle. Jak se zdálo, jejich synovce svěřili ze všech lidí na světě zrovna obrovi, a teď potřeboval pořádnou výchovu. To jsou prostě kouzelníci – nadělají zmatek a pořádní lidé to pak mají urovnat.

Měli svého syna, o pár měsíců staršího než Harry. Dudley byl jejich pýchou a radostí – silný atletický chlapec, sebejistý a hlučný. Možná nebyl nejlepším žákem ve své třídě, ale stále zůstával zřítelnicí jejich očí. Mohl by ten poloobrův kluk zranit jejich Duddyho? Mohla by mu jeho magie ublížit?

Ale rodina je rodina a krev je mnohem hustší než voda. Svolili, že Dudleyho pošlou na víkend k tetě Marge, setkají se se svým synovcem a zváží, jestli ho na příští tři roky přijmou. Nervózně čekali za předním oknem, aby ho nejdřív letmo zahlédli.

Přesně v dohodnutém čase se Brumbál blížil k jejich zahradní cestičce před domem a táhl za sebou malého chlapce. Petuniiným prvním impulsem bylo ušklíbnout se nad nevkusným, křiklavě fialovým vyšívaným hávem, který si muž vzal na sebe – jen doufala, že sousedé, kteří se zdržovali doma a ostražitě je pozorovali, si nebudou myslet, že přichází v maškarním kostýmu z nějakého večírku. Ale její pozornost brzy upoutal drobný špinavý klučík po jeho boku. Mohl by to být Harry Potter? Vernon zalapal po dechu – také si všiml, jak je dítě zanedbané.

Rychle otevřela dveře a vpustila podivnou dvojici. Nabídla jim čaj. Harry tiše seděl na svém místě, ačkoli se vrtěl a zvědavě se rozhlížel kolem jako každý osmiletý v jeho situaci. Petunie si ho kriticky prohlížela. Lily byla malá, tak se nedalo předpokládat, že její syn bude obr jen proto, že ho jeden vychovával. Ale čekala vyšší dítě než tohle! Rozhodně byl droboučký – o patnáct centimetrů menší než Dudley. A v čem bylo to ubohé dítě oblečené? Byly to zvířecí kůže? Proti své vůli znechuceně nakrčila nos, když si všimla nečistých zacuchaných vlasů a blešího kousnutí na jeho krku. Takhle kouzelníci pečují o své děti? Aniž by si to uvědomovala, na místě si slíbila, že to ubohé dítě zachrání.

Vernon byl zděšen stejně jako jeho manželka. Petunie by nikdy nenechala dítě takhle vyjít z domu! Špína a pytlovina... dítě bylo kupodivu zdvořilé, ale jak mohl někdo dovolit, aby se dostalo do tohoto stavu? Mohl by ty naduté kouzelníky naučit pár věcí o výchově dětí! Užasle se zahleděl na chlapcovy paže – jeho kůži pokrývaly všemožné modřiny, řezné rány a škrábance. To s ním tak špatně zacházeli?

Harry se rozhlížel po pokoji. Nikdy předtím neviděl žádný dům zevnitř, s výjimkou Doupěte, Bradavic a jejich chaty. Vymalované zdi, obrazy se zátišími, čistá kuchyně a podlahy – pro něj bylo všechno nové. Měli puštěnou televizi se ztlumeným zvukem a v té krabici mluvili dva muži – jaká kouzla mají mudlové! Dům byl jasně osvětlený, ale nebyly v něm žádné čoudící pochodně ani svíčky – jen ty podivné zářící koule u stropu, které nepálily, a nic z nich nestékalo. Jak mocní musí tito lidé být!

„Jaké máš ve škole známky, synku?“ ptal se Vernon vlídně a starostlivě čekal na odpověď.

„Známky, pane?“ Harry vypadal zmateně.

„Ach, dva z profesorů ho vyučují soukromě,“ vmísil se Brumbál. „Myslím, že se svým vrstevníkům vyrovná v angličtině, gramatice, psaní a matematice. Obávám se, že nemáme nic podobného vaší vědě nebo dějinám.“

Petunie vyklenula obočí. První dvě třídy učila Dudleyho doma, aby mohl dohnat své spolužáky. Mohla by pro toto ubohé dítě udělat totéž, pokud by prokázalo svou způsobilost. „Harry, chtěl bys strávit nějaký čas u nás, abys poznal náš svět? Co bys tomu řekl?“

Harry upřeně zíral na televizi. Obrátil k Petunii své pronikavé zelené oči. „Směl bych někdy navštívit svého tatínka?“

„Nebudeš ve vězení, chlapče,“ se smíchem mu odvětil Vernon. „Máme pocit, že bychom ti před nástupem do Bradavic mohli pomoci rozšířit tvé vzdělání. Samozřejmě, že můžeš navštívit svého tátu, a on za tebou může přijít sem.“ Uvědomil si, že přikyvuje Petunii. Souhlasili spolu bez nutnosti promluvit si. Ten ubohý malý kluk potřeboval pomoc; a oni mu ji mohli poskytnout.

 

Poznámka autorky: Dobrá, než všichni napíšete a řeknete: „Takhle by se Dursleyovi zachovat nemohli“, dovolte mi předložit své úvahy. Já i můj syn vycházíme z myšlenky, že Dursleyovi v kánonu zacházeli s Harrym špatně z hlubokého odporu a strachu. Byla to Lilyina magie, která ji oddělila od sestry (žárlivost, strach, nedostatek pochopení na Petuniině straně). Když její sestru zavraždí záhadný mocný kouzelník, nikdo k nim nepřijde, nesedne si s nimi a nevysvětlí jim, jak to je. Pohodí jim Harryho na práh s dopisem, který v podstatě říká: „Pohlídejte toho kluka, potřebuje vaši ochranu, protože po něm jdou zlí kouzelníci.“. Spojují si magii s nebezpečím – uvízli s nebezpečným děckem, to by je mohlo zabít. To neznamená, že to, co udělali, bylo správné, ale můžete začít chápat, proč cítili k Harrymu i kouzelnickému světu tak hluboký odpor.

Než se Harry z tohoto příběhu objevil, neměli žádnou možnost, aby se s ním dostali do kontaktu, kdyby chtěli! Takže když se objeví tohle ubohé dítě, oblečené jako miniobr, nabudí to hrdost Dursleyových – vědí, že to umí líp a ukážou kouzelnickému světu, jak se to dělá!

 

 

 

 

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre


Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: JSark - 16.09. 2018
Ach jo, chcela som kliknúť na komentár a namiesto toho sa mi podarilo na ďakujem. :) Tiež myslím, že autorkino zhrnutie je veľmi výstižné. Snáď sa Dursleyovci tentokrát ozaj zachovajú lepšie.

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: solace - 30.06. 2018
Dursleyovci sa už teraz o Harryho postarajú, aby ukázali, že to zvládnu lepšie ako čarodejníci. Škoda, že čarodejníkom trvalo tak dlho, kým prišli na to, že s tým treba konečne niečo robiť. Ďakujem za preklad.
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 11.07. 2018
Odhaduješ to přesně - Dursleyovi se budou snažit, aby kouzelníkům ukázali, o co jsou lepší. A kouzelníci by něco dělali už dřív, ale trvalo to, než přesvědčili vševědoucího Brumbála :-) Děkuji.

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: sisi - 13.06. 2018
Děkuji za překlad, jsem zvědavá, jak si Harry povede v Kvikálkově, jaká učiní pozdvižení, nebo naopak bude-li úspěšně socializován. Zatím budí u tetičky spíš lítost, než odpor, uvidíme. Ovšem Brumbál ve funkci ředitele působí nějak trapně až nepatřičně. Jako by nevěděl, co se děje. Těším se na pokračování.
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 19.06. 2018
Tak teď už určitě víš, jak to u Dursleyových dopadlo. Brumbál prostě neřeší, co ho - zatím - nepálí. Těch požárů má jako ředitel školy víc a asi si myslí, že to nějak dopadne ;-) Děkuji.

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: Ganlum - 02.06. 2018
Jsem zvědavá na tu proměnu,která po výchově u tetičky a strýčka nastane.
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 03.06. 2018
Harrymu se líbí všechny ty mudlovské věci, které u Dursleyových vidí. Ale uvidíme, až teta začne s výchovou... Děkuji.

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: Elza (nepřihl.) - 01.06. 2018
Hezké a netypické.
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 02.06. 2018
Děkuji :-)

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: luisakralickova - 31.05. 2018
Pečující Dursleyovi, no potěš, ale proč ne? Tady bude asi možné ledaco. Díky za překlad a těším se na další.
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 31.05. 2018
Kdyby jenom pečující... ale nech se překvapit. Děkuji.

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: martik - 31.05. 2018
Hagrid zjevně veškerou jejich snahu zhatil. Rozhodně ne záměrně a v žádném případě mu to nevyčítám. Jen prostě není tím pravým, aby zvládl obsáhnout vše, co dítě potřebuje. Divím se, že těm čtyřem to trvalo tak dlouho, než se odhodlali promluvit Brumbálovi do duše. S jejich temperamentem bych čekala, že mu to omlátí o hlavu už dávno a že to nebude trvat další tři roky od první návštěvy u Weasleyových. Phineas tomu dodal korunu a myslím, že jeho tvrzení bylo právě to, co Brumbála přesvědčilo. Měla jsem chuť křičet "jen do něj, pěkně mu to vytmav," protože přesně tohle měl i tento Brumbál původně v úmyslu. A už se těším, jak si Harry poradí s mudlovským světem a jak si Dursleyovi poradí s tím divochem. Ze začátku jsem se divila, že ho na tu návštěvu nedali aspoň trochu do kupy, na druhou stranu takto byl Harry mnohem přesvědčivější. Bylo na něm opravdu vidět, že jejich zásah nutně potřebuje. Od začátku vím, že tahle povídka ukáže Dursleyovi v dobrém světle, ale i přesto to byl poněkud surreální pocit číst, jak se Vernon na Harryho usmál a jak byl zděšen jeho vzhledem a tím, že má škrábance a modřiny. Ale už se moc těším, jak se to vyvine dál. Díky, denice.
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 31.05. 2018
No, on zřejmě Hagrid Harryho vychovával asi tak, jak kdysi vychovávali jeho - jenže lidské mládě nevydrží to, co poloobr. A Harry pravděpodobně nevypadal nijak zvlášť nešťastně - vždyť láskyplnou pozornost měl a koneckonců nic moc jiného než Hagridovu chatu neznal, pochybuji, že mohl volně courat po škole nebo že to u ne zrovna pozemskými statky obdařených Weasleyových vypadalo o moc lépe. Taky si myslím, že Brumbál se nesnažil Harryho nějak přikrášlovat - Dursleyovi měli od začátku vědět, do čeho jdou .-) Děkuji!

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: Lupina - 31.05. 2018
Tak jo, deset bodů profesorům, že se konečně pokusili vtlouct Albusovi do hlavy pravdu. Harry musí mít své kouzlo, když ho i Severus má docela rád. Je bystrý a má silnou magii. Takže po mnoha letech Hagridova zbržďování Harryho vývoje, konečně zainteresovaní profesoři nebudou mít pocit, že jejich práce byla marná. Muselo to být frustrující. Oni někam postoupil, Hagrid jim to zhatil. Protože není bystrý. I když to myslí dobře. A Albus pohodlně odvracel oči. Oceňuji to rýpnutí Phinease, že by ho neměl Dursleyům pohodit na prách jako láhev mléka. To je na místě. To jsem v kánonu nikdy nedokázala skousnout. A teď konečně přišli na řadu Dursleyovi, kterým bude tato povídka rehabilitací. Jak já se těším, až kouzelníkum ukážou, jak se to dělá :-) Ono je jasné, že pohled na takhle zanedbané dítě musel pohnout jejich osrdím (jen si říkám, kde Albus dal oči. Zdá se, že i v této povídce mu Harryho osud je šumák, hlavně když vyhraje vojnu.). A jejich hrdost jim nedovolí selhat v Harryho přípravě na život. Však oni to těm kouzelníkům spočítají :-) Děkuju!
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 31.05. 2018
Strašně se mi líbilo, že si Minerva se Severusem na Albuse pozvali ten nejtěžší kalibr, Poppy a Molly - proti tak jednotné frontě nemohl mít šanci. Hagrid to opravdu myslel dobře, a Brumbál měl asi moc málo času, aby ho kontroloval, koneckonců věděl, že Hagrid chlapce vroucně miluje a třeba věřil, že to ostatní se časem srovná - nějak. A Dursleyovi jsou pro něj opravdu pohodlnou volbou, ti si na něj nebudou moct tak vyskakovat, jako třeba Molly - nemají sovy ani letax :-) Děkuji.

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: margareta - 31.05. 2018
Moc se mi líbí ty příběhy , alternativní ke kánonu. Vlastně, proč by to tak nemohlo být? Klidně mohlo! Díky Merline za fanfikci a za ty, co v ní dovedou tak hezky psát. A hlavně za ty, co ji tak prima přeloží a podělí se! Ještě pár podobných kapitol, a budu ty Dursleyovy snad mít i ráda! Snad, protože tajně doufám, že Dudley nezklame, Harry ho pokouše, čímž naštve strýčka i tetičku a všechno bude v pořádku tak, jak jsem zvyklá. Případně jim svou neřízenou magií zdemoluje bydlení a stejně skončí v kumbálu pod schody, z ryze bezpečnostních důvodů. Děkuji, těším se na další kapitolu!
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 31.05. 2018
Když my nesmíme ani naznačovat ;-) Ovšem klidně by to mohlo být tak nějak podobně... Třeba si Dursleyovy - zvlášť Petunii - ještě zamiluješ... nebo taky ne... Děkuji!

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: Gift - 31.05. 2018
Souhlasim s autorkou, Brumbal to kdysi nezvladl. Prestoze to Dursleyovi neospravedlnovalo k tomu s Harrym zachazet tak, jak s nim zachazeli, urcite to jejich vztah k nemu nezlepsilo. Takze jsem vlastne moc rada, ze dostali v teto povidce druhou sanci. Uvidime, jak se nam to v pristich kapitolach vyvrbi. Moc dekuji za preklad, je to radost cist.
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 31.05. 2018
Rehabilitace Dursleyových byla jedním z důvodů, proč jsem se rozhodla povídku přeložit - těch, v nichž jsou líčení jako odporné sadistické zrůdy, jsem četla víc než dost, tak ať jsou aspoň jednou za ty kladné správňáky. Děkuji.

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: Jacomo - 31.05. 2018
Dobrá, je to AU, budu to jako alternativní příběh brát. Tudíž všechno je naopak - kouzelníci jsou nekompetentní, neschopní, omezení pitomci a pravověrní mudlové musí napravit to, co pokazili :-)) To ještě bude zajímavé - jak se Harry bude vyrovnávat s "mocnou magií" mudlovského světa :-) Díky, Denice, bavím se.
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 31.05. 2018
Přesně tak - AU. Ale nemyslím, že by kouzelníci byli zas až tak nemožní, jen to prostě vzali za špatný konec, což nakonec sami pochopili a napravili:-) Děkuji.

Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: zuzule - 31.05. 2018
Tak konecne zvitezili nad Brumbalem. S autorkou bych v jejim nazoru klidne souhlasila. Dekuju!
Re: Kapitola 4. Hodně o Harrym Od: denice - 31.05. 2018
Zvítězili - pěkně v jednom šiku, proti tomu Brumbál neměl šanci :-) Děkuji.